Básně (1-17)

  • Ucelený příběh (kniha s názvem: Martin Jabkenič – sbírka básní)
  • ČÁST 1
  • Malíř a jeho krátký krušný život – Obraz (1) – Ona a On (28)
  • Na počátku našeho vyprávění malíř portrétuje labutě a dané obrazy považuje za jedny ze svých nejzdařilejších (1). Oživují v něm vzpomínky na ženu jménem Marie, do níž se kdysi zahleděl a jež mu zlomila srdce (2). Ona žena ne vždy prožívala šťastný život. Okamžiky nepopsatelného strachu jí způsobilo její jediné dítě poté, co zcela náhle vážně onemocnělo. Jeho následná záchrana a uzdravení pak měly nádech nadpozemského tajemna, neboť se tak stalo za přispění posvátné sošky Ježíška (3). Malíř toho večera usíná a zdá se mu sen o neobvyklém páru, jenž i přes jisté překážky naplnil svůj život láskou a štěstím (4). Právě to rozhodne a i dotyčný se rozhodne vydat hledat svoji osudovou lásku, když ta předtím neodpověděla na jeho dopis, v němž se jí vyznával ze svých niterních citů (5). Po měsících hledání se malíři podaří vypátrat dům, v němž jeho vyvolená údajně měla bydlet. Dům však zeje prázdnotou a co více, má se v dohledné době bourat, čemuž na poslední chvíli zabraňují památkáři a následně archeologové, jež zde začnou provádět svůj výzkum (6). Malíř se nevzdává a dál doufá ve shledání s Marií. Bohužel se však záhy od jednoho z bývalých nájemníků domu dozvídá onu smutnou zprávu a sice že ta nedávno zemřela. Navíc prý celý život Marie byla plně oddána svému muži, vojákovi, s nímž sdílí společný hrob, jak zase pro změnu uvádí v dojemném vzpomínkovém příběhu jistý pamětník (7). Onen pamětník rovněž malíři vypráví dojemný příběh, jenž onen voják údajně prožil, když byl nucen bojovat v nedávné válce, kdy se mu na jejím sklonku zjevila holubice coby symbol míru a on tak bojů, coby jeden z posledních, zanechal a vrátil se domů ke své milé (8). Malíře onen příběh chytne za srdce a společně s pamětníkem si postěžují na svět a jeho krutosti (9). Malíř poté dává na radu onoho pamětníka a pokouší se na Marii coby osudovou lásku zapomenout. Jeho objektem zájmu se stává žena zcela jiná, jmenovitě jistá Eliška, jíž dotyčný vášnivě propadne, stejně jako předtím Marii, a jíž obdobně vylévá své bolestné srdce zasažené amorovým šípem, i když na druhou stranu ví, že jeho nová vyvolená je rovněž šťastně zadaná a tudíž reálný vztah s ní je momentálně naprosto nemožný (10). I přesto, dojde onen malíř konečně v životě onoho spásného štěstí po stránce partnerské? Eliška je v mnohém jako malíř, tedy co se uměleckého zaměření týče. V divadelním provedení je právě uváděna její hra o Srnce a vlkovi, ovšem v onom nenásilném lyrickém provedení, kdy obávaný predátor a jeho potenciální oběť spolu navážou přátelské pouto, namísto toho, aby jeden z nich toho druhého zahubil, jak přírodní zákony káží (11). Podobných laskavých příběhů, jak se záhy ukazuje, je v oné nelehké poválečné době zapotřebí, neboť zlo jest mezi lidmi stále přítomno. Společnost momentálně děsí odkaz jistého Willa Ternera. Ten, kdož si neprávem přivlastní jeho jmění, poté stihne krutý osud. A na oněch slovech, jako by skutečně něco bylo, neboť tam kde se daný odkaz objeví, není o dramatické chvíle nouze (12). Teprve po uložení daného jmění zpět do hrobu jeho právoplatného majitele se situace zklidní a můžou tak naplno propuknout oslavy zvěstující světu kýžený mír. Pro tento účel jest vypraven i průvod, kdy dav nad hlavou třímá transparenty, v nichž doufá v lepší zítřky naplněny solidaritou. Ze žalářů tak jsou propouštěni nevinní trpící a utlačovatelé naopak předvedeni před řádný soud. Jest ustanovena nová demokratická vláda, od níž se očekává, že válkou postižené zemi dodá prospěch a blahobyt (13). Právě v jednom z průvodů se sejdou i onen malíř a Eliška a nezůstává jen u toho. Onen Ternerův odkaz si vybral svou daň a to i na partnerovi dotyčné ženy a ta tak hledá utišení v hřejivé náruči plné porozumění. Malíř neváhá a v této nelehké životní chvíli je tu právě pro Elišku. U té příležitosti, aby se oba lépe poznali, naplánují společný výlet na jeden z hradů, kde oba následně obdivují jak jeho pohnutou historii tak rovněž i pozoruhodné dějiny (14). Vedle toho malíř a Eliška podnikají toulky do okolní přírody, v níž oba dva spatřují jak to dobré tak i to zlé (15), přičemž si ony dojmy navzájem sdělují. Za pravdu oběma dává osazenstvo tamní zahrádkářské kolonie, jenž pohlednému páru povypráví o rozmarech a náladovosti právě oné přírody za hmatatelného přispění onoho nevyzpytatelného počasí (16). Malíř a Eliška si tím tak připomenou ono důležité a sice že nejen lidská zloba může být tím nejhorším možným činitelem ovlivňujícím chod pozemského světa. Z chmurných myšlenek pohledný to pár tak alespoň částečně vyvádí slavnost, jež se každoročně koná na počest významného, kdysi tu žijícího krále, udatného to bojovníka a zároveň patrona země, o němž již leccos pár zaslechl při nedávné návštěvě hradu (17).
Rubriky: Martin Jabkenič (sbírka básní) - ucelený příběh | Napsat komentář

Slavnost (17)

  • Zástupy lidí proudí městem
  • i my dva jim snadno podlehnem
  • Společně oné slávy zúčastníme se
  • od brzkého rána až do pozdního odpoledne 
  • Mávati budem na všechny strany
  • rozdávat zářivé nefalšované úsměvy
  • A až poledne celou odbije
  • poctí nás přízní rytířské souboje 
  • Ty konají se v samotném srdci města
  • každoročně na počest krále Léva
  • Mocný to byl kdysi panovník
  • miláček davů, udatný to bojovník 
  • Všichni jste tímto srdečně zváni
  • dolů k řece na tradiční posvícenské trhy
  • kde nabídnete si co hrdlo ráčí
  • preclíky, tvarůžky či sladké koláčky 
  • Až posilníte se dosyta
  • zavdáte si dobrého vína
  • tam dole ve sklepení
  • společně s dalším pohoštěním
  • kde postará se o vás šenkýř
  • v dobovém historickém ošacení 
  • Ne, nemusíte se ho obávat
  • není to žádný šejdíř
  • radost kolem sebe vždy rozdává
  • v tom nám můžete věřit
  • Rozhodně tedy zavítejte
  • ručíme vám za to
  • že litovati nebudete 
  • Nezapomeňte ani na své ratolesti
  • pro něž máme přichystány rozmanité hry
  • jakožto i veselé divadlo
  • jenž poukazuje na to
  • jak kdysi se v našem městě žilo 
  • Jest u nás tak opět živo
  • užívejte si jak jen je libo
  • A než domů najisto vydáte se
  • dejte si na účet našeho města
  • jedno malé pivo
  • a pořádný chutný dlabanec 
  • Tak zase za rok – mějte se
  • a jen v dobrém na nás vzpomínejte
  • Vždyť co by byl život za žití
  • bez pořádných velkolepých slavností

Rubriky: Martin Jabkenič (sbírka básní) | Napsat komentář

Básně (1-16)

  • Ucelený příběh (kniha s názvem: Martin Jabkenič – sbírka básní)
  • ČÁST 1
  • Malíř a jeho krátký krušný život – Obraz (1) – Ona a On (28)
  • Na počátku našeho vyprávění malíř portrétuje labutě a dané obrazy považuje za jedny ze svých nejzdařilejších (1). Oživují v něm vzpomínky na ženu jménem Marie, do níž se kdysi zahleděl a jež mu zlomila srdce (2). Ona žena ne vždy prožívala šťastný život. Okamžiky nepopsatelného strachu jí způsobilo její jediné dítě poté, co zcela náhle vážně onemocnělo. Jeho následná záchrana a uzdravení pak měly nádech nadpozemského tajemna, neboť se tak stalo za přispění posvátné sošky Ježíška (3). Malíř toho večera usíná a zdá se mu sen o neobvyklém páru, jenž i přes jisté překážky naplnil svůj život láskou a štěstím (4). Právě to rozhodne a i dotyčný se rozhodne vydat hledat svoji osudovou lásku, když ta předtím neodpověděla na jeho dopis, v němž se jí vyznával ze svých niterních citů (5). Po měsících hledání se malíři podaří vypátrat dům, v němž jeho vyvolená údajně měla bydlet. Dům však zeje prázdnotou a co více, má se v dohledné době bourat, čemuž na poslední chvíli zabraňují památkáři a následně archeologové, jež zde začnou provádět svůj výzkum (6). Malíř se nevzdává a dál doufá ve shledání s Marií. Bohužel se však záhy od jednoho z bývalých nájemníků domu dozvídá onu smutnou zprávu a sice že ta nedávno zemřela. Navíc prý celý život Marie byla plně oddána svému muži, vojákovi, s nímž sdílí společný hrob, jak zase pro změnu uvádí v dojemném vzpomínkovém příběhu jistý pamětník (7). Onen pamětník rovněž malíři vypráví dojemný příběh, jenž onen voják údajně prožil, když byl nucen bojovat v nedávné válce, kdy se mu na jejím sklonku zjevila holubice coby symbol míru a on tak bojů, coby jeden z posledních, zanechal a vrátil se domů ke své milé (8). Malíře onen příběh chytne za srdce a společně s pamětníkem si postěžují na svět a jeho krutosti (9). Malíř poté dává na radu onoho pamětníka a pokouší se na Marii coby osudovou lásku zapomenout. Jeho objektem zájmu se stává žena zcela jiná, jmenovitě jistá Eliška, jíž dotyčný vášnivě propadne, stejně jako předtím Marii, a jíž obdobně vylévá své bolestné srdce zasažené amorovým šípem, i když na druhou stranu ví, že jeho nová vyvolená je rovněž šťastně zadaná a tudíž reálný vztah s ní je momentálně naprosto nemožný (10). I přesto, dojde onen malíř konečně v životě onoho spásného štěstí po stránce partnerské? Eliška je v mnohém jako malíř, tedy co se uměleckého zaměření týče. V divadelním provedení je právě uváděna její hra o Srnce a vlkovi, ovšem v onom nenásilném lyrickém provedení, kdy obávaný predátor a jeho potenciální oběť spolu navážou přátelské pouto, namísto toho, aby jeden z nich toho druhého zahubil, jak přírodní zákony káží (11). Podobných laskavých příběhů, jak se záhy ukazuje, je v oné nelehké poválečné době zapotřebí, neboť zlo jest mezi lidmi stále přítomno. Společnost momentálně děsí odkaz jistého Willa Ternera. Ten, kdož si neprávem přivlastní jeho jmění, poté stihne krutý osud. A na oněch slovech, jako by skutečně něco bylo, neboť tam kde se daný odkaz objeví, není o dramatické chvíle nouze (12). Teprve po uložení daného jmění zpět do hrobu jeho právoplatného majitele se situace zklidní a můžou tak naplno propuknout oslavy zvěstující světu kýžený mír. Pro tento účel jest vypraven i průvod, kdy dav nad hlavou třímá transparenty, v nichž doufá v lepší zítřky naplněny solidaritou. Ze žalářů tak jsou propouštěni nevinní trpící a utlačovatelé naopak předvedeni před řádný soud. Jest ustanovena nová demokratická vláda, od níž se očekává, že válkou postižené zemi dodá prospěch a blahobyt (13). Právě v jednom z průvodů se sejdou i onen malíř a Eliška a nezůstává jen u toho. Onen Ternerův odkaz si vybral svou daň a to i na partnerovi dotyčné ženy a ta tak hledá utišení v hřejivé náruči plné porozumění. Malíř neváhá a v této nelehké životní chvíli je tu právě pro Elišku. U té příležitosti, aby se oba lépe poznali, naplánují společný výlet na jeden z hradů, kde oba následně obdivují jak jeho pohnutou historii tak rovněž i pozoruhodné dějiny (14). Vedle toho malíř a Eliška podnikají toulky do okolní přírody, v níž oba dva spatřují jak to dobré tak i to zlé (15), přičemž si ony dojmy navzájem sdělují. Za pravdu oběma dává osazenstvo tamní zahrádkářské kolonie, jenž pohlednému páru povypráví o rozmarech a náladovosti právě oné přírody za hmatatelného přispění onoho nevyzpytatelného počasí (16).
Rubriky: Martin Jabkenič (sbírka básní) - ucelený příběh | Napsat komentář

Zahrádkářská kolonie (16)

  • Zahrádkářská kolonie
  • a lidé s dobrým srdcem v ní
  • společně obhospodařují ji s láskou a rovněž s citem
  • a to ve všech ročních obdobích 
  • Tu sadař keřík zasadí
  • a jabloni poté poděkuje
  • za to jak štědrá k němu vždy jest
  • kdy po dlouhá památná léta
  • lahodnými plody jej zásobuje 
  • Není tomu tak dávno
  • zlý orkán měl se čile k světu
  • a zahrádkáři tak ze dne na den neočekávanému čelili
  • obávajíce se o svoji pěstitelskou doménu 
  • Společnou prací pak pustili se do díla
  • avšak nebyli na to sami
  • ruku k dílu přiložila i sama příroda
  • jež se tak snažila odčiniti hřích
  • kdy krutě zachovala se vůči těm
  • pro něž byla jejich zahrada vším
  •  Pakt přátelství tak sjednán nakonec byl
  • mezi přírodou a človíčky dobrými
  • kteří zanedlouho opět radovati mohli se
  • ze své pěstitelské úrody 
  • To Svatý sadař se o to přičinil
  • onen posvátný bůžek všech milujících!
  • Person uznávajících vůni stromů a půdní hlíny
  • a to nejen zde, v malebném Porýní
  • Tak dny, týdny, měsíce dále ubíhají
  • a lidé v letech či ti o něco mladší
  • předávají si z generace na generaci
  • cenné zahradnické rady 
  • Že vše podstatné spočívá v oddané lásce
  • a ten kdož uznává ji
  • zahrádkářský post pak zvládne hladce 
  • Žádná věda to tak není
  • což již vědí nejen pěstitelé
  • v onom malebném Porýní 
  • A tak opatrujte se lidé dobří
  • a kéž vás štěstěna i nadále provází
  • Vždyť za co by život jinak stál
  • bez kousku té půdní hlíny
  • symbolizující váš um
  • váš úrodný zahrádkářský kraj

Rubriky: Martin Jabkenič (sbírka básní) | Napsat komentář