Zvesela do nového roku…

Kůň a osel (bajka)

To se takhle jednou dali do řeči kůň a osel.

„Tak se mi od kačeny doneslo, jaký pro lidstvo prý máš nebývale negativní přínos, osle,“ spustil kůň. „Že prý každý, kdo z té lidské říše nese tvé jméno, je pěkný osel.“ A zahihňal se tomu.

„Že jí huba neupadne. Íá, já a orel. S ním já nemám vůbec nic společného,“ začal se hájit osel.

„Nesmíš se na to dívat zase tak černě,“ radil mu kůň.

„A jak bych asi mohl, když ani s tou černou zvěří nejsem v žádném příbuzenském vztahu?“ oponoval dál osel. „Když už jsme ale u toho, tak i o tobě se v té lidské říši toho hodně hanlivého napovídá,“ pravil a tentokrát se pro změnu o svoji jmenovku začal strachovat zase kůň. „A to že prý lidé po tvém vzoru mnohdy plácají jen samé koniny.“

Osel se tomu zahihňal a tak vyrovnal síly vzájemných posměšků.

„To racek, že jo? Stejně jako ta kačena ani on nezavře ten svůj nevymáchaný zobák. A ještě se navíc při tom drze chechtá, jak mu to přijde zábavné, opičák jeden. Že mu ten zobák vůbec narostl,“ mínil teď podrážděně kůň.

„Leč co je tohle všechno v porovnání se strakou, která v kuse krade,“ vzpomněl si náhle osel. „Já tu svoji osinu v zadku pořád ne a ne najít.“ A pak ho napadlo: „Tak všechny ty posměváčky zamordujeme a hned budou mít po ptákách. Když naopak my budeme mazaní jako liška a dáme jim po jejím vzoru dobrou noc.“

„To tak a od jara až do zimy budu dennodenně žrát jen ten nejubožejší obrok, stejně jako důchodce z té lidské říše, když to praskne,“ lamentoval kůň.

A pak zase koně pro změnu napadla pěkná konina: „Leda, osle, že bys mi něco půjčil a já bych na ten mord zkusil podplatit krajtu tygrovanou. Ta krajta a ten tygr by nás těch otrapů určitě jednou provždy zbavili. Víc hlav víc ví. Jenže jsem zrovna ten nejchudší jako ta nejubožejší kostelní myš.“

„Já ti sotva něco půjčím, nemám ani ten ubohý čtvrťák,“ odpověděl osel.

Tohle koně nejen nepotěšilo, ale i poměrně překvapilo. „Jak to, že jsi taky totálně švorc? Co mi to tu vykládáš za pohádky, osle? Přece stačí, aby ses trochu otřásl a peněz bude jako želez,“ namítl. „No tak oslíčku, otřes se!“ poručil.

„Hmm, bývávalo,“ pravil osel, když se o to pokusil a ono opravdu nic.

„To je hned vidět, že ti osel neříkají nadarmo, osle,“ dal mu kůň najevo, co si oněm stále myslí.

„Co včely? Přece se o nich říká, jak jsou pilné,“ napadlo osla. „Ty by námi zadanou práci mohly odvést třeba i zadarmo, když je ta pilnost tolik šlechtí.“

„Na ty zapomeň. Ty leda tak zajímá pyl. Jsou jako to kuře, co těmi svými pařáty ani zadarmo nehrabe.“

„Tak pak už holt zbývá jen ta sova, když se o ní říká, že oplývá moudrem,“ dostal osel další spásný nápad, až se kůň teď začal náhle podivovat, jak na něco tak geniálního vůbec dokázal přijít.

„Ono občas není na škodu dát si chytrou kaši,“ uvedl osel. „Ještě si jí trochu teď zobnu a třeba se ze mě zanedlouho stane sám král zvířat.

„Dmeš se pýchou jako páv, osle,“ poznamenal varovně kůň. „Jestli se o tomhle lev dozví, tak už leda tak budeš uplatňovat zákon džungle: kdo uteče, vyhraje.“

„Lev určitě není mazaný jako ta liška,“ narůstalo oslovi po dalším požití vtipné kaše okázale sebevědomí.

„No aby ses pak nedivil, osle, protože pokud si o tom budou štěbetat už i vrabci na střeše, tak už ti nepomůže ani ta rada sovy moudré a ty budeš jen hořce litovat, že nebyl lepší vrabec v hrsti a ten následně zabit na způsob dvou much jednou ranou,“ dušoval se kůň. „Pak už jedině zbývá požádat vlaštovky, zdali by tě sebou nevzaly do teplých krajin. Protože jinak hrozí, že tě skutečně stáhnou z kůže jak toho králíka.“

„Kikirikí!“ zakokrhal náhle zčistajasna odkudsi kohout.

„No vidíš, osle, málem bych zapomněl. My tu spolu plácáme koniny a já už měl být dávno v Chuchli a dělat kopytem sem, kopytem tam,“ vzpomněl si náhle kůň.

„Tak to se máš co ohánět. A až tam budeš, tak si dej pozor na ranní ptáče, co dál doskáče. Tak aby ti to nešlo, koni, stejně jako psovi pastva,“ začal znovu poučovat osel.

„Ty jsi, osle, vážně otravný jak ta osina v zadku.“

A s těmito slovy se kůň vzdálil. Oslovi to nijak zvlášť nevadilo. Líný jak veš a tiše jak myška hodlal zalehnout. Po vyčerpávajícím rozhovoru s koněm se cítil být ospalý jako medvěd. I přesto v sobě ještě na malou chvíli dokázal pozdržet manýry lenochoda a znovu si zavdal z trní a bodláčí, v domnění, že si nadále pochutnává na oné chytré kaši.

Tom Patrick

Posted in Zpravodaj | Leave a comment

Jádro jakosti Martina Jabkeniče – závěrečný epilog – Část 3 + závěr

Pevropa

Opět je čas dát si přestávku. Přede mnou a Martinem je poslední, v pořadí třetí část. Hostitel se znovu pohostinně činí. Z místní polanské dubjenkové restaurace si před naší schůzkou objednal chutný koláč, který teď podává k čaji. Opravdu skvostná kombinace.

„Vím, i Podzemní rajonáda v Katalné Mochně – coby taková tamní čajovna – má co říci, ale říkal jsem si, že z ní jste při svých častých návštěvách již mnohé okoštoval, tak jsem se zaměřil na naše místní poutní místo. Někdy bychom tam mohli společně zajít a tím naše schůzky zpestřit,“ navrhuje při odpočinkové siestě Martin.

„Souhlasím, ten nápad se mi zamlouvá,“ nemám nic proti tomu.

„Klidně i s Janou, když i ona projevila zájem se s vámi osobně setkat,“ doplňuje Martin a přitom znovu bedlivě pozoruje, jak při vyslovení daného jména budu reagovat.

„Bude mi dvojnásobným potěšením,“ dělám jako že nic, načež si s Martinem přiťukneme na zdraví. Alespoň se konečně prokáže, zdali se skutečně jedná o reálnou lidskou personu (toto však samozřejmě před svým hostitelem nevyslovuji nahlas).

„Takže, Pevropa…“ Martin krátce poté, co dosvačíme, znovu zabředne do svých autorských počinů a poznámek. „Připouštím, tato báseň by dle scénáristů určitě byla zařazena jako první, mně však jako dvacátá první v pořadí nevadí. To je právě kouzlo onoho spisovatelství – nikdy nevíte, jaká inspirační překvapení vám vaše tvůrčí střevo dopředu připraví.“

„Ani mě to nijak zvlášť nebije do očí. Alespoň to nechává čtenáře v napětí, jak celý, vámi vyprávěný příběh dopadne. Sice se zprvu může zdát, že ty jednotlivé části na sebe nikterak nenavazují, nakonec se samotný čtenář ale přesvědčí o tom, že tomu jest přesně naopak. Velice propracované.“

Martin opět na sobě neskrývá, jak moc je potěšen mým obezřetným přístupem k jeho tvůrčí práci. Oba se rovněž shodneme na tom, že nijak nevadí, že Pevropa coby územní uskupení byla již dříve jednou použita. A také si oba společně posteskneme, jak by se nám líbilo v takovémto bezkonfliktním prostředí, jímž na svém samém počátku byla, žít.

Rajka

„Zkrátka je to s tím bytím složité. Třeba já. Čtyřicítka na krku, do budoucna spousta plánů…“

„A pak i ta vaše věčná obava z toho, co po onom životě nastává,“ připomínám již zavedené. „Rajka by na to dozajista znala odpověď a svým mírumilovným přístupem ke všemu živému i neživému by vám ho více než zpříjemnila. Škoda, že i ona je pouhou fiktivní personou.“

„To sice je, ale má alespoň reálný předobraz. A to v podobě obrázku z knihy Lukáše Trejbala, jež nese název Tahám za záchrannou brzdu.“ A Martin obratem příslušný obrázek vyhledá a pak mi ho i ukáže. Je na něm přítomna spoře oděná žena, jež v ruce třímá jakéhosi ptáka – poraněného či možná dokonce mrtvého – a za ní se táhne stromořadí stejně ubohých stromů. Dle Martina doslovně řečeno: stromové pohřebiště.

A rázem je Martinova filozofie zase srozumitelná.

„Za vším zlým by se mělo hledat i něco dobrého, když text tu možnost má, a já si z celého srdce přeji, aby tomu tak bylo i v našem světě skutečném…“

„A to i přesto, že se pokaždé nechovám tak, jak by se slušelo, a druhé si mnohdy představuji v mučivých pózách,“ doříkávám zavedené za svého hostitele.

Opětovný povzdech na závěr? Nutná samozřejmost.

Demolka

„Nelze si nevšimnouti jisté logické návaznosti: zatímco Rajka vypovídala o dokonalosti, Demolka vše nasměrovávala do mnohem temnějšího odstínu. Podobný postup se mnohdy volí i u jiných zaběhnutých scénářů – na počátku ideální bezproblémová situace, jež se záhy vyvine v napínavé drama. Ani toto z vaší strany nebylo předem nijak plánované?“

Martin si plně uvědomuje mé údivy a moji domněnku kývnutím potvrdí. „Ano, znovu připomínám, nebylo to nijak předem plánováno, skutečně jsem tyto básně takto původně chronologicky sepsal za sebou, aniž bych měl předem v úmyslu utvořit z nich konkrétní příběh.“ A k tomu následně zopakuje již zavedené: „Jako by se o to kdosi již předem zasloužil.“

Na to já pouze zareaguji pokrčením ramen.

Zato Martin se plně rozhovoří blíže o jedné z dalších náhod: „Vím o jedné rodině, v níž ještě donedávna žil její nejmladší rodinný člen. Ten se pak přestěhoval do nedalekého bytu, jenž za zanedbatelnou částku odkoupil od své nyní již zesnulé babičky. Ono tajemno spočívalo v tom, že dotyčná zemřela v době, kdy se ten mladík hodlal zrovna přestěhovat a tak se i zároveň osamostatnit. A já jsem si pak položil zásadní konspirační otázku: zemřela daná žena jen proto, aby její vnuk po ní převzal do opatrovnictví její byt? Smrt té ženy totiž byla zcela náhodná, prostě infarkt, s žádnými vážnými nemocemi to nemělo pranic společného. Mladíka k přestěhování vedly i rodinné spory a na ten byt si dlouhou dobu myslel, že by byl pro něj ideální. A ono se tak nakonec opravdu stalo. Ostatně to osamostatnění mladíkovi více než prospělo. Najednou se cítil volný a hlavně nikým nesvázaný. Prostě konečně měl tu pravou chuť žít.“

„No dobře, a jak s tím konkrétně souvisí ta Demolka? Vy si vážně myslíte, že podobně jako Rajka, tak že i ona je jednou z těch dalších pomyslných neviditelných person, kdo dané životní dráhy nás, pozemšťanů a s tím spojené propracované schéma změn a návazností má na svědomí?“ ptám se takto Martina.

„Tyto dvě ,dámy´ jsem si k tomuto jen tak přimyslel, ale ano, jsem tak nějak přesvědčen o tom, že za nás všechny cosi rozhoduje, i když my toho dotyčného nemáme možnost spatřit. Snad nám na to bude podána srozumitelná odpověď, to poté, až naše životní pouť na tomto světě skončí. Vůči tomu, co všechno tady na Zemi musíme obětovat a snášet si něco takového jednoznačně zaslouží každý z nás,“ znovu se opakuje můj hostitel.

Příběh ze staré Číny

O Martinově předešlé výpovědi leccos vypovídá i tato báseň navazující. Opět v ní nechybí od každého žánru něco a to ji opět činí velmi zajímavou. Je poetická a zároveň dramatická, magicky pohádková a přece spjatá s reálným světem.

Martin se mi záhy svěřuje, že tato báseň patří mezi jeho velmi oblíbené literární počiny.

„Já myslím, že otec s tím svým tvrzením o návratu ke starým kulturním hodnotám nejspíš pravdu mít nebude.“ Načež mě Martin odkáže na jistý jihokorejský počin, který v poslední době začíná silně hýbat seriálovým světem.

„Mně osobně ten název nic moc neříká, za to hlavní obsahová náplň ano. Znáte Hunger Games neboli Hladové hry?“

„Ano, znám,“ odpovídá bleskově na položenou otázku Martin. „Dokonce jsem si z této série osobně zakoupil dvě DVD. Z čistě studijního zájmu,“ dodává honem, aby z jeho strany a hlavně stran čtenářů nedošlo k případnému střetu zájmů.

„A víte, co vám jejich vyznavači okamžitě vytknou? Že tam nejde jen o to násilí páchané na účastnících, jež se daných her na život a na smrt účastní, ale že to také hodně vypovídá o současné společenské situaci ve světě a tak podobně.“ Záměrně toto teď vyslovuje nahlas moje maličkost. Vím, že by to tak Martin takto býval sám řekl.

Martina moje předvídatelnost tentokrát těší jen napůl, zkrátka ten jeho věčný únavný, nerovný souboj se současnými trendy, jenž nemá šanci lehko porazit, mu stále více nahlodává sebevědomí a tentokrát i chuť do případné nové spisovatelské práce.

Mladík Jan a bytost z jiného světa

Martin se nakonec přeci jen sebere a to poté, co článek o jihokorejském fenoménu zandá na původní místo do svých inspiračních šanonů. Tentokrát ke své prezentaci pouští i hudbu a to od irské zpěvačky jménem Enya. Jak následně z jeho výpovědi vyplývá, tak to právě byly její pohledné výpravné videoklipy, co jej inspirovalo k sepsání tohoto nynějšího básnického počinu. A nejen jeho! A já mu musím dát jen za pravdu. Já osobně mám Enyu velmi rád rovněž a čas od času si ji také pustím. V podobném duchu, jak jest tomu právě u jejích videoklipů, by si své divadelní představení o Janovi přál mít zpracované i můj hostitel. Jako bych znovu slyšel moudrého Radovana Litevského: Nikdy není pozdě na uskutečnění vlastních niterných snů – naděje umírá vždy jako poslední. Takže až Martin k Tomu Wongovi zajde na jeho ALMANY, může si vše na nich zkušebně přehrát. A co na to můj hostitel? Že prý to zkusí. Již teď se těším na jeho osobní prožitky.

13!

Jistou plnohodnotnou adaptací, v podobě hry či kratší televizní inscenace, by se klidně mohla pyšnit i tato báseň předposlední s výhružnou třináctkou. I s ní se pojí mnoho zajímavostí. Martin se nenechává dlouze pobízet a rozhovoří se o některých z nich.

„Pro mnohé právě toto osudové číslo má význam jisté magické symboliky, takže proč tak nepojmenovat i něco svého, řekl jsem si tenkrát. S tím pak souvisel i fakt, že se donedávna jednalo o počin, jenž tento druhý cyklus uzavíral. To svádělo k tomu, aby daný, kompletně ucelený příběh byl rozdělen rovným dílem a to na pouhé dvě části, to jest rovněž po třinácti. Jenže přibyla ještě tato báseň, a tím se celkový počet navýšil na konečných dvacet sedm. A ruku na srdce, součet daných jednotlivých cifer pro nás vyznívá mnohem přívětivěji.“

„To každopádně. Takto je to celé více komplexnější. Mimochodem, tato vaše ´třináctka´ mi připomíná jednu z Radovanových bonusových povídek, kde hlavní význam rovněž sehrály zášť a následná odplata,“ napadá mě jen tak mimoděk.

Toto srovnání Martinovi znovu nevýslovně zaimponuje. „Až pojedu do Katalné Mochny na ty ALMANY, rozhodně ho musím navštívit.“

„Rád vás uvidí.“

„Co myslíte, co by si asi tak o mně pomyslel, kdyby tento náš rozhovor četl?“

„Nejspíš, že jste velmi přemýšlivý a dost citlivý člověk. ALMANY by vám schválil, ale zároveň s tím by vás upozornil na to, abyste se neupínal pouze na ono zhmotnění svých niterných snů a dané se pokusil hledat i ve skutečném světě. Neboť ten zkrátka o hledání je.“

„Určitě by se mnou souhlasil i v tom,“ pokračuje v úvahách dál Martin, „že člověk za svá rozhodnutí není zcela úplně zodpovědný, že prostě jedná na úkor svého podvědomí, jenž mu bylo dáno do vínku.“

„A víte, co zase řeknou puritáni?“

„Jo, že není na místě oslavování zločinců. V našem případě tedy mladíka, jenž jich měl na svědomí hned několik tuze závažných, navíc, když za ně byl málem odsouzen zcela nevinný.“ Martin si však za svým neoblomně stojí. „I přesto se opětovně domnívám, že ten Jan jednal pod nátlakem čehosi, co jej – proti jeho vůli – uvnitř sebe sama ovládalo. Znovu si jej vybavuji o něco později na oné svatbě coby milého, spořádaného, nekonfliktního společníka.“

„No, když tak stále smýšlíte, nelze vám to míti za zlé,“ nesnažím se Martinovi jakkoliv odporovat.

„Prostě stále nadějně doufám,“ pokračuje Martin, „že se vše v našich příštích životech změní k lepšímu, i když…“

Ano, Martin by chtěl, avšak jeho závěrečný povzdech spíše zase soudí o opaku.

Den, jenž změní všechno

Nakonec je tu však přeci jen důvod k menší oslavě (i když opět výhradně na onom pomyslném kousku papíru), neboť vše zlé se obrátilo pouze a jen v to dobré. Svatební den se vydařil, znesvářené strany se krátce před tím usmířily a na světě zase bylo krásně. Martinův příběh se tím tak úspěšně uzavřel.

„Tato poslední báseň,“ začíná objasňovat Martin,“ moji maličkost napadla cestou z nákupu, její většinová část pak byla sepsána v oné Kubovce. Ze všech mi dala asi největší práci. Navíc jsem cítil velkou zodpovědnost celý cyklus zakončit co možná nejvěrohodněji. A kdo ví, třeba někdy v budoucnu si dodám odvahy a sestavím z něj i regulérní pohádkový román!“

„To by bylo úžasné! Jen se u toho moc ale nepřepínejte. Jak by řekl Radovan: všeho s mírou.“

„Nebojte, nebudu. A pak: naděje přece umírá vždy jako poslední.“

Tentokrát netradičně u Martina vítězí víra v něco nad bezradností. A já tajně doufám, že ne naposled.

Závěr

Nakonec od Martina přeci jen odcházím v dobrém rozpoložení. Sice jsem od něj nedostal odpověď na všechny otázky, i tak mi toho ale hodně odtajnil: jak precizně pracuje se svojí tvorbou, co ho v životě trápí, co by si do budoucna přál. Navíc, nerozešli jsme se ve zlém a to je pro mě to hlavní.

Co Martinovi vy, čtenáři, budete pravděpodobně stále vyčítat, je jeho obšírné rozebírání jednotlivých básní. Jak jsem již několikrát upozorňoval: sem do textu zanáším vše tak, jak dané ve skutečnosti proběhlo. Martin se zkrátka vždy potřebuje vypovídat a je rád, když mu kdokoliv naslouchá. Navíc ten lockdown a koronavirus celkově vyvíjejí na psychiku stále větší nátlak. Na tom se určitě shodneme všichni. A i když mnozí z vás, čtenářů, opět namítnou, že přece jakýsi Martin Jabkenič je jen pouhou fiktivní postavou v mysli jistého poděbradského spisovatele, a tudíž tedy není problém jej ignorovat, tak já znovu shodně musím namítnout, že něco takového u mě neplatí. Pro mě to celé vyznívá, jako kdybych v reálu osobně rozmlouval s personou právě ryze skutečnou. A nic na světě to nezmění, stejně jako fakt, že od Martina již vlastním třetí várku básní a to pod konkrétním neměnným, pevně daným názvem. Proto budu rád, když dané, vážení čtenáři, budete respektovat.

Zřejmě mě rovněž postihl onen spisovatelský syndrom, kdy se autor plně ztotožní s jednou z postav, jako tomu bylo například ve filmu s Herculem Poirotem, konkrétně ve snímku Smrt v oblacích. Dál to však nehodlám již blíže rozebírat.

Spíše bych se teď chtěl zaměřit na některé z teorií ohledně pozemského bytí, s nimiž přišel Martin (z vašeho úhlu pohledu tedy já) a jejich možné upotřebení v praxi. Za zmínku například stojí Martinovy závěry ohledně „teorie padlého stromu“. Samozřejmě, Albert Camus či Paulo Coelho by, z pohledu jiných, asi byli lepšími mudrlanty. A přesto se o všem, v tomto už tak dosti nabytém epilogu, zmiňuje právě Martin. Asi to tak prostě mělo být.

Ano, na samém počátku se zdálo, že zůstane u pouhých, zcela obyčejných básniček. Jenže pak jsem je v jedné z esejí přiřkl jistému Martinu Jabkeničovi a postupně se to začalo stupňovat. Z důvodu absence dalšího materiálu pro tento eldarový web, pod hrozbou několikaměsíční výluky, pak došlo na utvoření konkrétních příběhů sestavených z daných jednotlivých básní (onen prvotní cyklus dostal výsledný název Básnická sbírka Martina Jabkeniče, tento aktuální pak Jádro jakosti Martina Jabkeniče), které zde na webu byly publikovány již dříve.

Tolik tedy k okolnostem, jak se to s tím „Martinem Jabkeničem“ ve skutečnosti opravdu má. Vidíte, a to jsem chtěl být stručný alespoň v tomto závěrečném epilogu.

A tak se definitivně loučím. Před Martinovým domem nasedám na své kolo – směr Poděbrady. A právě v ten samý okamžik dovnitř spěšně vbíhá jistá smyslná žena. Že by Martinova „skutečná“ přítelkyně“? Uvidíme příště.

Posted in Jádro jakosti Martina Jabkeniče - závěrečný epilog | Leave a comment

Tematická vánoční povídka

Vánoční

Toto se událo již před rokem, ale stále to před sebou vidím zcela živě, tak, jako by tomu bylo dnes. Do té doby jsem nevěřil na zázraky. To byl ostatně i případ celé naší rodiny, do níž se přiženil můj budoucí otčím. A tím to vlastně všechno začalo.

Ale abych nepředbíhal. Pro lepší pochopení se musíme vrátit v čase, do doby, kdy jsme já a má rodina neprožívali zrovna šťastné životní období. Tehdy nás navždy opustil náš milovaný dědeček. Děda byl nesmírně hodný, činorodý člověk a i mnozí další se o tom nesčetněkrát přesvědčili. Na svůj pokročilý věk působil velmi energicky, i když za sebou měl operaci srdce. Zemřel v pouhých sedmdesáti dvou letech.

To otčím byl o dost mladší a věkově byl zhruba o deset let od mé maminky. Jezdili společně s filharmonií a jednoho dne mezi nimi přeskočila jikra. Mně byl od prvního okamžiku otčím velmi sympatický a taktéž babičce zaimponoval.

Zanedlouho byla svatba, otčím se nastěhoval a začal s námi bydlet.

Člověk se ani nenadál a byly tu první společné Vánoce. Čas pohody a odpočinku. Čas dárků. Ohledně nich – abych se přiznal – u mě nákupní horečka vždy vypukla již někdy kolem července. Pro maminku a babičku jsem vždy měl nějaké vždy v záloze, nebo předem vyhlídnuté. Co ale pořídit pro otčíma? Přeci jen jsem ho znal krátkou dobu. Ale co, nějak si už poradím, řekl jsem si. Dopadlo to slibně, neboť se mi podařilo pro něj pořídit vše, co jsem si naplánoval.

A pak přišel štědrý večer. Na stole se skvěl můj a maminčin bramborový sálat společně s rybou, jíž si vzal na starost otčím, a také nesmělo chybět cukroví, jež napekla babička. Poté, co jsme se za poslechu koled všichni dosyta najedli, nastal čas odebrat se do vedlejší místnosti ke stromečku. Rozdávání dárků se tradičně ujala má maminka. Každého z nás spravedlivě podělila, a tak se babička mohla těšit z osmisměrek, já z rodinného DVD filmu a otčím… z knižní biografie věnované zahraničním prezidentům, jíž však již vlastnil z dřívějška. To mě, přiznám se, trochu zamrzelo, otčím to však přijal s nadhledem a řekl, že se nic neděje, že můj dárek i přesto s velkým potěšením přijímá.

Maminka, která dostala dobrodružný film o medvědím mláděti, následně v rozdávání dárků pokračovala. Tentokrát se těšila z nové kabelky, zatímco babička s přídělem sudoku, já z dalšího DVD filmu a otčím… z kolekce deseti filmů o vesmíru, jíž však opětovně vlastnil. Situace se opakovala, otčím mi za dárek obdobně poděkoval a prý že si s tím nemám dělat těžkou hlavu.

Nebudu vás dál napínat a na rovinu se vám přiznám: ano, vše se odvíjelo přesně jako v onom snu, co se mi zdál den před tím. Otec se nakonec dárky ode mě rozhodl věnovat na dobrou věc a sice do povánoční charitativní sbírky, kdy výtěžky z dražby jednotlivých darovaných věcí pak putovaly na konta těch, co to potřebují nejvíc.

A nejen to! Po Vánocích mě a značnou část kolegů propustili ze zaměstnání. A právě v té chvíli znovu zasáhla vyšší moc. Místo mi totiž záhy nabídli v místní knihovně, která právě onu charitativní sbírku zaštiťovala. A já tak započal svoji novou pracovní etapu.

Dodnes nelituji tohoto rozhodnutí. Nejenže pracuji ve velmi příjemném přátelském prostředí, mezi lidmi, jichž si nesmírně vážím, ale i má babička konečně září plně štěstím. Právě v knihovně totiž potkala muže, jenž byl celý její zesnulý manžel, tedy můj dědeček. Celé to nemohlo skončit lépe.

Tak toto je celý příběh, odvyprávěný mojí maličkostí přesně tak, jak se kdysi udál. Mám k vám být zcela upřímný? Ano, nyní již věřím, že se ve skutečném životě mohou dít zázraky. Bohudíky za ně.

Posted in Zpravodaj | Leave a comment

Ukázka z připravované knihy “City Means – Město plné návratů”, jež bude po částech aktualizována zde na webu od ledna!

Martinovi nebylo u tabule zrovna dvakrát dobře. V místnosti byl značně vydýchaný vzduch a vůně a výpary z fyzikálního kabinetu, který s třídou sousedil, mu na lepší náladě rozhodně také nepřidaly. Martin tedy alespoň využil momentu, kdy Moronová stále jako ostříž obcházela po učebně. Téměř každému, komu právě nakoukla do sešitu, něco okamžitě vytkla.

Martin přiskočil hbitě k oknu a otevřel ho.

Hned nato jej cosi nevšedního upoutalo v tom naproti přes ulici. V jednom z domů totiž zpozoroval dost zvláštní osobu. Té nebylo příliš dobře vidět do obličeje, celý ho totiž měla zahalený zdobným červeným přehozem. Jediné, co na sobě záhy trochu poodhalila, byly brýle a pramínek růžových vlasů.

Martin se už už chtěl od okna odvrátit s tím, že má zřejmě zase nějaké ty vidiny, jenže mu to nedalo a vykoukl ven podruhé. Dotyčná osoba tam právě pravým ukazováčkem sepisovala zprávu, v níž stálo:

Přesouvám se ven, kde učiním malý zázrak. Ustup prosím do bezpečného ústraní a toho šumu se nelekej!

Martina to ohromilo. Sundal si brýle, očistil je a znovu nasadil. Stále měl pocit, jestli to, co na druhé straně viděl, nejsou jen pouhé bludy. Když ale vzhlédl potřetí, stále tam tajemná postava byla přítomna. Znovu významně poklepala na okenní nápis a rukou dala najevo, že se za moment skutečně objeví tam, kde naznačila. Pro jistotu ještě na okno připsala:

Ničeho se zbytečně neobávej!

„No tak, Ronský, jak dlouho bude trvat, než se od vás dočkám nějakého komentáře?”

Jakmile Martin zaslechl ten ječivý hlas, urychleně se vrátil k tabuli a připsal na ni náhodný vzoreček.

Cože?! No to se mi snad jen zdá! Ve fyzice se nám začínaj kumulovat nové neznámé vzorce, no to už je teda fakt síla!” protáhla šibalsky profesorka Moronová a důkladně si Martinův pokusný postup ještě jednou pročetla. „dvojité rovná se es krát lomeno minus . No tak to tu ještě nebylo!”

Martin vzoreček okamžitě smazal a vyměnil ho – dle vlastního mínění – za mnohem přijatelnější. Ani to ale příliš nepomohlo. Pokud snad existoval zaručený recept na to, jak profesorku Moronovou stoprocentně vytočit, bylo to právě počítání příkladů u tabule.

En rovná se em minus lomeno es. Ronský, mě z vás snad klepne!”

Martin tedy to, co napsal, zase smazal a chystal se svoji chybu opět nějak napravit, i když vůbec neměl ponětí jak. V zápalu snažení se mu ale přelomila křída a její odštěpky se nemile zadrolily pod nehty, což rozhodně nebylo nic příjemného. Do toho se ale připletlo ještě cosi jiného. V ten moment Martin nebyl stavu nic kloudného napsat a dokonce přestal i s odstraňováním bílého poprašku. Jako by ho najednou začala ovládat jakási jemu neznámá síla.

„Tak Ronský, co bude s tím vzorcem? Dočkám se ho nakonec od vás?” naléhala na Martina stále profesorka fyziky. „Nemyslete si, že to tady za vás budu řešit sama, to teda opravdu ne! Tohle je látka prvního ročníku, tu by měl bezprostředně ovládat každý student, který chce na téhle škole dál setrvávat. O to vy ale zřejmě zájem vůbec nemá…”

Martin profesorčino tlachání už nevnímat. Jeho uši naplno zaměstnával onen vábivý zpěv, který poprvé zaslechl včera na Mochnickém katalovění. Nakonec se jím nechala unést i sama Moronová a po ní i studenti v lavicích.

Jako by to trvalo věčnost, než zpěv zase utichl. A když se tak konečně stalo, vystřídal jej zvenčí pro změnu nápadný šelest. To způsobilo, že všichni do jednoho v učebně fyziky rázem procitli.

Proboha, co se to tam děje?” To se profesorka Moronová právě vydala k otevřenému oknu na opatrné výzvědy.

Záhy svého rozhodnutí ale přehořce zalitovala. Nejen ona, ale i Martin a všichni ostatní v lavicích teď se zatajeným dechem sledovali, jak se do učebny slétává hejno černých vran.

Áááá,” stačila profesorka Moronová zavřeštět, když ji hejno svým tlakem odhodilo od okna stranou. Měla ohromné štěstí, že hlavou nenarazila na hranu stolu a nepřivodila si vážný úraz.

Martin již na nic dalšího nečekal. Běžel se schovat. Jak si všiml, tak i někteří jeho spolužáci se již stačili ukrýt přímo pod lavicemi, a jen ti nejstatečnější občas vystrčili hlavu a ohromeně pozorovali šum křídel zmítající se nad nimi. Martin se připojil k druhé skupince odvážlivců. Během náruživého pozorování poletujícího vraního hejna jeho pohled náhle utkvěl na úplně poslední lavici u oken. Lekener se tam chudák snaživě krčil, při jeho výšce mu to ale nebylo moc platné. V jednom okamžiku se dokonce pokusil odehnat jednu vránu, co se k němu nebezpečně snesla, ale ta si ten odpor rozhodně nenechala líbit a uštědřila mu křídlem pohlavek do tváře. Lekener tedy přestal s provokováním a zalezl po čtyřech pod lavici, kterou ze všech stran srdnatě zabarikádoval židlemi.

K litému boji se ovšem začalo pozvolna schylovat na katedře, k níž se vrány začaly postupně stahovat. Dana Moronová se očividně z náhlého šoku velmi rychle vzpamatovala, neboť nebojácně vyskočila od stolu a uchopila z něj nenápadně ukazovátko.

Koukej odtud mazat, ty jedna černá potvoro!” vykřikla a vytasila ukazovátko proti vráně, která jí kroužila nad hlavou. Ta to samozřejmě nemohla nechat bez povšimnutí a ihned se začala o dotyčnou zajímat mnohem víc než doposud.

Martin byl znovu nucen protřít si brýle, aby se ujistil, že to, co právě vidí, není jen pouhý klam. Když totiž profesorka proti vráně švihla ukazovátkem, ta na ni hned nezaútočila, stále poletovala ve vzduchu a začala si vyměňovat pohledy se svými dvěma „kolegyněmi,” jež se k ní slétly. Všechny tři si teď se zájmem prohlížely poskakující osobu pod sebou.

Tak zmizíte odtud samy, nebo vám mám k tomu řádně pomoct!” vykřikla znovu profesorka fyziky a švihla do vzduchu rázně ukazovátkem, přičemž se jí podařilo líznout jedno z černých křídel. To už si vrány nenechaly líbit. Daly dotyčné najevo, že rozhodně nemíní být pokusným terčem popichování. Chopily se odplaty, přičemž si šikovně rozdělily úlohy. První vrána shodila zobákem profesorce brýle, druhá ji křídlem pleskla přes nos a třetí ji nakonec zahnala k tabuli.

Profesorka Moronová teď na ni byla doslova nalepená. Ukazovátko se jí třepotalo v ruce. To neušlo ani žákům zalezlým pod lavicemi. Byl to velmi nezvyklý pohled. Mnohdy se totiž podobně stísněně cítili oni sami. Profesorka fyziky se nyní mohla na vlastní kůži přesvědčit, že to rozhodně není žádný med, dostat se do úzkých.

Pak se třídou nanovo rozezněl zpěv a to předznamenalo nové události. Černé vrány – včetně oněch tří, jež držely v šachu profesorku Moronovou – přestaly třídu zatěžovat svojí přítomností a vylétly otevřeným oknem zase ven.

Notnou chvíli se nikdo neodvážil ani muknout. Všichni vyjeveně střídavě zírali k otevřenému oknu a ke stupínku. Moronová tam byla stále přimáčknutá k tabuli. Až po dobrých pěti minutách se pak pokusila o trhavý pohyb a zamumlala něco ve smyslu: „Já snad měla halucinace, nebo co.” A pak se úprkem vyřítila ze dveří na chodbu.

Hodina tak nečekaně skončila o dobrou čtvrthodinu dřív.

Posted in Zpravodaj | Leave a comment