EC pop od A do Z

EC pop (ísí pop) od A do Z

A

Alexandra Tillingen – právě tato EC popová zpěvačka a klávesistka většinu EC popových kompilací otevírá. Jedná se o velmi emocionální interpretku, jež se proslavila skladbami Waiting, Inside či Disco Disco, což je však paradoxně nádherná pomalá balada – toť opět důkaz o populární mystifikaci se zavádějícími názvy v oblasti EC popu.

B

Bloom – tak se nazývá progresivnější provedení EC popu a zároveň je tak pojmenován jeden z podstylů EC popu. Pro Bloom jsou charakteristické živé bicí a perkuse skloubené s violoncellovými vyhrávkami, syntezátorovou basovou linkou, klávesovými kily a naléhavějším zpěvným hlasem.

C

Catharina – tak si říká zpěvačka, klavíristka a skladatelka v jedné osobě, která svůj všestranný talent uplatnila v oblasti EC popu. Nejprve začínala jako doprovodná zpěvačka, posléze se uchytila jako klavíristka, aby záhy naplno rozvinula i své skladatelské ambice pro druhé. Pak již této charismatické brunetce nic nebránilo v tom, aby výše uvedené využila na své vlastní sólové dráze. Důkaz o tom, že vytrvalost a vyčkávání na příhodnou chvíli se vyplácí a když se člověk opravdu snaží, dokáže uplatnit svou dokonalost v plné míře.

D

Devítka! Neboli jinak řečeno: EC pop neuznává číslo osm a naopak miluje číslo devět. Populárním a zároveň poznávacím znamením jsou tedy přívěšky a monogramy s devítkou.

E

England´s On – tak se jmenuje dívčí EC popový soubor, z něhož později vycházejí budoucí EC popové zpěvačky. Daný EC popový soubor se tak stává nejen příhodnou vstupenkou do EC popové branže jako takové, ale zároveň slouží i jako dobrá hlasová průprava, případně se hodí i pro odzkoušení skladatelských dovedností.

F

Film – ten u EC popu plní poměrně důležitou roli, neboť každá EC popová skladba navenek vypráví svůj vlastní konkrétní tématický příběh (vizte postupná aktualizace ze City Means – město plné všestranností) a tomu je podřízen videoklip či třeba muzikál, v němž je konkrétní téma zpracováno (vizte webová aktualizace City Means – město plné neřestí).

G

Gator – tak se nazývá ostrov, kde EC pop vznikl.

H

H chord neboli ejč chord – sound kombinující zvuky cembala, varhan, přírodních zvuků moře, lesa a ptactva. Dnes bychom toto označili za syntezátorový rejstřík.

I

Instrumentální EC pop neboli Earthsynth – kontrast tance a elektroniky s prvky živého klavíru vyhrávajícího ve stylu klasiky. Populární se stává pojem „Bachovský klavír“. Earthsynth byl též později znám i ve zpěvné podobě. Earthsynth – tak se po Bloomu nazývá další z podstylů EC popu.

J

Jména a s nimi spojená tvořivost. Konkrétní pojmenování hraje svou roli v EC popových písňových textech, kdy daná osoba, o níž se ve skladbě zpívá, vystupuje ze své anonymity (vizte webová aktualizace City Means – město plné neřestí a postupná aktualizace ze City Means – město plné všestranností). I jména konkrétních EC popových interpretů podléhají populárně-tvořivému EC popovému názvosloví (Sashalinda namísto Sasha and Linda) či krácení (Anna Andrea namísto Anna and Andrea) nebo dochází k úplnému přejmenování (Nicky Klen namísto Veronika Klenotová).

K

Kavárny a kolonády – hlavní místa, na nichž se vyznavači EC popu setkávají a kde se uskutečňují i koncerty.

L

Life-style. Pro četné lidi znamená EC pop životní styl.

M

Melodie – pro EC pop je nezbytná a stává se jeho hlavním poznávacím znamením.

N

Natur pop – po Bloomu a Earthsynthu další z podstylů EC popu. Než vyšel EC pop v oficiální platnost, užíval se právě název Natur pop. Nyní si však pod pojmem Natur pop výhradně představujeme baladické skladby vyznačující se klávesovými kily v kombinaci s určitým sólovým nástrojem z oblasti vážné hudby a doplněné o sametově posazený zpěvný hlas.

O

Originalita. Ano, EC pop z hlediska svého provedení lze považovat za originální, neboť se vymyká jiným hudebním stylům a prosazuje svou vlastní kulturu.

P

Popularita. EC pop je mega-populární ve své domovině na ostrově Gator, kde nezná konkurenci, okolním světem je však spíše považován za underground. Pokud se však lidé ve světě o EC pop začnou zajímat o něco více než doposud, může se z něj do budoucna stát i celosvětově populární komerční sound.

R

Rhythm´n´pop neboli R´n´P (čteme árenpí). Tak se po Bloomu, Earthsynthu a Natur popu jmenuje čtvrtý EC popový podstyl. Jedná se o oddechový pozitivně-taneční sound, v němž prim sehrávají jemnější tématické texty, na rozdíl od progresivnějšího Bloomu.

S

Star neboli hvězda: každý v EC popu je považován za hvězdu a za důležitého bez ohledu na to, jaký post v EC popovém uskupení sehrává. V EC popu jsou si všichni rovni rovným dílem, tedy jak zpěváci tak hráči na jednotlivé nástroje či skladatelé, neboť všichni tito jmenovaní musejí se sebou dobře vycházet a tudíž fungovat jako celek, aby bylo možné EC pop vůbec vytvářet navenek.

T

Tvorba. EC pop zahrnuje celou škálu tvůrčích specifik. EC pop razí pojem „textový román“. Jedná se o tématické songy, to znamená, že v oblasti EC popu se uplatňují texty vypovídající určitý konkrétní příběh (vizte postupná aktualizace ze City Means – město plné všestranností), EC pop se tedy nesoustředí na lehkovážné romantické popěvky. Z hlediska módy se u EC popu v rámci tvorby upřednostňuje ta hravá s pestrostí barev u triček, svetrů a bund v kombinaci s pohodlnými kalhotami (vizte City Means – město plné protikladů). Motivy mohou být rozmanité: od tulipánů, narcisů a růží za květiny přes kočky, psy, delfíny či slůňata s chobotem nahoru za zvířata až po rozmanité lidské tváře a různá další vyobrazení jako hory, pohoří moře… Důraz je zde kladen především na vlastní tvůrčí dovednosti a výše uvedené příklady mohou taktéž fungoval v rámci kombinací. Vítané jsou i tvorby mandal.

U

Utopie. Ano, i ta je bohužel EC popu přisuzována a to v rámci jistých výtek. Za onu špatnou kritiku lze zejména považovati názor, že EC pop je přehnaně melodický a patetický z hlediska vnucování se do přízně posluchači a až příliš hebounký na poslech. Na obhajobu lze však říci, že EC pop patetický rozhodně není, neboť nabízí kvalitní muziku určenou všem generacím, z níž každý může čerpat to své.

V

Vanda Elemant neboli jinak řečeno: vybraná zpěvačka se vždy na deset let v EC popu stává interpretkou daného jména a poté štafetu předává jiné dívce, slečně či ženě.

W

Wave 99,9 – gatorská vlna 99,9, z níž od konce šedesátých let vysílá proslulé Radio Clever EC pop dvacet čtyři hodin denně.

X

Xylofon neboli zvonkohra: jeden z předních nástrojů, jenž se hojně užíval v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století coby náhražka za pozdější syntezátorový rejstřík v oblasti EC popu.

Y

Yearlie neboli Každoročí – pravidelná rubrika v časopise Glemy, který je věnován gatorské EC popové produkci.

Z

Zanna – EC popová dívčí skupina, která obvykle uzavírá playlist EC popových interpretů.

BLÍŽE O EC POPU – CITY MEANS III – MĚSTO PLNÉ PROTIKLADŮ (KAPITOLA 9 – G)!!!

Tom Patrick se představuje:

Vlastním jménem Václav Hrdý. Celý život žije v Poděbradech, které jen nerad opouští. Zprvu se věnoval hudbě, uhranul mu syntetizátorový pop 80. let, zvláště žánr Italo Disco, jehož je zapáleným znalcem.
Příspěvek byl publikován v rubrice City Means - město plné všestranností. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *