PÁTEK 17. ČERVNA 2011 MAGAZÍN DNES – Katalná Mochna je v něčem podobná Poděbradům

Katalná Mochna je v něčem podobná Poděbradům

Václav Hrdý, který před půlrokem vydal knihu s fantasy prvky, pokračuje ve zveřejňování dalších dílů na internetu. Inspiraci pro snové město Katalná Mochna nachází v Poděbradech

PODĚBRADY (char) Devětadvacetiletý spisovatel z Poděbrad Václav Hrdý píše knihu na pokračování. Jmenuje se City Means a je o fiktivním městě Katalná Mochna, které má řadu podobností s Poděbrady.

„City Means v mém podání pojednává o fiktivním městě zasazeného do středních Čech mezi Poděbrady a Libici a čtenářům prostřednictvím vybraných průvodců představuje jeho kulturu, která by světu jinak zůstala navěky skryta,“ říká Hrdý, který si říká Tom Patrick.

Kromě toho vystupuje i pod dalšími pseudonymy. Pod jménem Jakub Ontenel například složil ke své nedávno vydané knize hudbu.

První tři díly City Meansu vznikaly zhruba tři roky. Oproti jiným knihám obsahují méně násilí, jde spíše o snové představy.

„Abych se přiznal, mám už po krk té amerikanizace u nás. To jsou samé vraždy, kriminálky, stupidní sexy komedie a já nevím co všechno ještě. V Čechách prostě chybí ona klasická nenásilná forma seriálů a filmů pro mládež a dospívající, bohatá na humanitu a vřelost,“ podotýká autor.

Město Katalná Mochna se v mnohém podobá Poděbradům.

„Například Oborověnka z mé knihy, v níž vlastní útulek Justýna, jako by volně vycházela z poděbradské Obory. Stejně tak knihovník Evžen Velman je částečně inspirován panem Kaňkou, který v Poděbradech vlastní knihkupectví. To Mochnické katalovění pro změnu vychází z akce, která se konala na Vesláku u Nymburka a nesla název Vibrace,“ vypráví Václav Hrdý.

Ve všech dílech knihy figuruje postava průvodce či průvodkyně. Ta, která provází prvním dílem, byla inspirována skutečně existující herečkou, jmenovitě Alexis Bledel. „Myslím, že každý člověk potřebuje svého průvodce, který by mu poradil, když neví, jak naložit dál se svým životem,“ míní Hrdý.

Autor pro knihu vymyslel vlastní žánr – ThinkFan ComReal World. Nehodí se totiž do žádné z existujících škatulek.

„Jde v podstatě o myšlené fantastično pocházející z reálného světa. Jde o směsici více žánrů. Základem je cosi na způsob odlehčenějšího rodinného psychologického melodramatu, s prvky fantasy a existencionalismu či magického realismu,“ doplňuje Hrdý.

Pokud vás dílo zaujalo, je možné si ho zdarma přečíst na: eldar.cz/tompatrick.

PÁTEK 17. ČERVNA 2011 MAGAZÍN DNES

Rubriky: Zpravodaj | Napsat komentář

Výzva (8)

Výzva (8)

Když již píšete, je dobré naučit se patřičně relaxovat. Jako ideální řešení se jeví právě hudba. Alespoň tedy já to tak měl, ať už jsem tvořil v legendárním programu T 602 na velkém počítači s disketovou mechanikou či později v notebooku v programu Word. Hudba mi napomáhala při prvotních nesmělých spisovatelských krůčcích a je taktéž jako podklad podepsána pod většinou mých pozdějších literárních děl, jež se ne vždy rodily snadnou cestou.

Jak již moji stálí čtenáři dobře vědí, celým životem mě provází hudba takzvaných novoromantiků. Jmenovitě pak syntezátorový pop a žánr Italo disco, případně pak žánr Euro disco. Na tyto hudební styly v minulosti ne vždy byly sepsány lichotivé kritiky stejně jako na celistvou populární hudbu osmdesátých let, jíž významně formovaly.

Postupem času, kolem poloviny devadesátých let, se rovněž uvnitř mě počal utvářet jistý fiktivní hudební styl, který jsem já osobně o něco později pojmenoval EC pop (čteme: í sí pop). Ten vycházel právě z hudby novoromantiků (respektive z daného elektronického a tanečního podkladu), byl však navíc obohacen o prvky vážné (klasické) hudby (respektive šlo o přítomnost hudebních nástrojů pro ni zcela typických). Pro úplné upřesnění se daný žánr utvořil z obsáhlého názvu Electro Classical pop music a i já se mu samozřejmě pokoušel v reálu pokud možno co nejšetrněji přiblížit.

Coby Jakub Ontenel jsem se však zmohl pouze na jeho instrumentální část, z níž nakonec vzešla tři sólová alba. Ona Ec popová část zpěvná tak dodnes výhradně přežívá uvnitř mne samotného v podobě fiktivních hudebních playlistů.

Kde však na pojem EC pop jednoznačně natrefíte v jeho obsáhlejší reálné formě, je román City Means III. – Město plné protikladů, kde vedle seznámení se s danou EC popovou subkulturou jest jako bonus uvedena jak její obsáhlá historie, tak i její stručné shrnutí v devíti závazných bodech. A není to tak dávno, co jsem jako třetí bonus přidal i jmenný seznam jednotlivých EC popových předních interpretů.

Na rovinu se vám tak musím přiznat: ano, onen svůj fiktivní žánr mám ve značné oblibě, ale jeho neustálé vnímaní uvnitř sebe samotného je pro mne mnohdy nelehkou záležitostí. Já sám bych jej potřeboval slyšet naživo, leč do dnešních dnů se tak nestalo. Proto jsem se také v onom třetím díle své „městské“ ságy zasazoval o to, aby vše došlo oné reálné podoby.

O tu se můžete zasloužit právě vy, ctění to čtenáři. A zejména pak vy, co do lidušky chodíte na nějaký ten hudební nástroj, a po jejímž zakončení jej hodláte uplatnit dále ve svém budoucím životě. Stejně tak se EC pop může státi výzvou pro absolventy konzervatoří. Pokud tedy mezi takové jedince patříte zrovna právě vy, doporučuji vám pečlivě pročíst si kapitolu s názvem „G“ ze třetího City Meansu (City Means III. – Město plné protikladů).

Tímto jsem vám tedy přiblížil, jak to já osobně mám s hudbou, jež výrazně podporuje nejen moji spisovatelskou dráhu.

A jak to pro změnu máte s hudbou vy, ctění čtenáři? Také ji rádi posloucháte, při práci či jiných aktivitách? A když už, jaký hudební žánr je vašemu srdci nejbližší? Co soudíte o mém EC popu? Založili byste si v dohledné době skupinu v podobném duchu, nebo daný hudební styl považujete za naprosto zbytečný?

Prosím, dejte mi vědět na tuto moji eldarovou webovou stránku či přímo do facebookové skupiny „City Means – Město plné návratů“. Klidně mi sem na web napište pod smyšlenou emailovou adresou, pokud nechcete uvésti z bezpečnostních důvodů svoji skutečnou. Nikdo se za to na vás zlobit nebude.

Tolik autor

Rubriky: Výzvěnky fejetonkové aneb zápisníček jednoho autora | Napsat komentář

Andělé (autor – Martin Jabkenič)

Andělé

Čas 9:50

Velká přestávka v plném proudu

a on místo toho aby něco malého zakousl

výhradně přemýšlí o svém předčasném skonu

 

Čas 9:55

K oknu opatrně z lavice přechází

poté co se třída kompletně vyprázdní

Na parapet následně postaví se

jisté smrti do očí vstříc hledíce

 

Čas 10:00

Studenti pozvolna navracejí se

a on tak opouští od skoku

jehož konečně hodlal dopustit se

 

Nestál však o pozornost těch

u nichž by svým současným přístupem

vyvolal bouřlivé odsuzující reakce

a tím vše ještě více zkomplikovalo by se

 

Čas 10:15

Třetí vyučovací hodina

a on nová trýznivá muka zažíval

Nyní však v tom nebyl překvapivě sám

o čemž křik z okolních tříd a chodeb leccos vypovídal

 

Čas 10:20

Již není o tom žádných pochyb

to neznámí střelci školu nezvanou návštěvou poctili!

A teď vybíjejí si vlastní vztek

na nevinných to žácích a jejich kantorech

 

Čas 10:25

Ti studenti ze třídy

co si závažnost dané situace zavčas stačí plně uvědomit

opatrně ke dveřím přistupují

přičemž k nim kladou židle či stoly

prostě co po ruce zrovna mají

aby tak vstupu útočníků zabránili

 

Čas 10:30

To záhy ukáže se jako spásný nápad

neboť kdosi klikou začíná urputně lomcovat

Vykřikujíc při tom výhružně krutě nelidsky

za doprovodu oné nervy drásající střelby

 

Čas 10:35

A poté vše náhle ustává

hlasité výkřiky i ona hlučná střelba

Dobývání se do třídy

jakožto i ruch z oné chodby

 

Čas 10:40

Zhruba pět minut se nic neděje

až poté osazenstvo třídy

něco zcela nevídaného spatřuje!

 

Kdy zdmi, dveřmi a okny

dovnitř ladně proplouvají

prazvláštní bytosti s andělskou vizáží

jež zvěstovat přišly onu radostnou zprávu

a sice že nastal definitivní konec onomu zlovolnému teroru

 

Čas 10:45

Za asistence oněch andělů

studenti opouští svoji kmenovou třídu

a když pak následně chodbou procházejí

nestačí se diviti tomu

čeho se tu právě stávají přímými svědky

 

Snad další tisícovka andělských person tu jest přítomna

úspěšně navracejíce nazpět do života

střelbou původně zasažená lidská to těla

Kdežto oni obávaní útočníci

na kolenou a v slzách v jednom z koutů o odpuštění prosí

 

Čas 10:50

I náš student hříšník z dané situace poučil se

a přehodnotil názor na původně zamýšlený tragický čin

jehož před dobrou hodinou hodlal osobně dopustit se

 

Nakonec musel sám sobě přiznat

že jeho současné existenční problémy

jsou banální v porovnání s tím

co právě zakusil jak on tak celá škola

 

Čas 11:00

Za asistence andělů

tak i náš hrdina začíná novou životní etapu

coby persona očištěná od všeho špatného

osobnost, co v onom pozemském bytí

hodlá něčeho prospěšného dosáhnout

A jíti tak příkladem těm

jež se snaží o totéž

v tomto nelehkém světě jinak krásném

 

DOVĚTEK

Že se dané jeví jako něco naprosto nereálné?

 

O tom své mohli by vypovídati

právě oni naši andělé strážní

jež nad životy lidí bdí dnem i nocí

a po všech stránkách činí je v mnohém lepší

 

Vždyť stačí tak málo:

pouze doufat a věřit!

Rubriky: Mix | Napsat komentář

Výzva (7)

Výzva (7)

Pokud se rozhodnete psát, je dobré pro začátek zvážit, čemu dáte přednost. Jestli básním, povídkám či románu.

Já jsem na počátku své spisovatelské dráhy udělal právě tu osudnou chybu, že jsem začal oním románem. A to ještě coby jedinec, jemuž od dětství dělá velké potíže číst právě ony knihy. Chyběla mi tak potřebná průprava po stránce textové, jíž jsem částečně dohnal až po příchodu na gymnázium, kde v rámci českého jazyka byla ustanovená povinná četba. I přesto si zde však dovoluji tvrdit, že se onomu spisovatelskému řemeslu dodnes stále učím. A to i nyní, co pro vás sepisuji tuto další výzvu.

Za těch zhruba patnáct let, co se psaní intenzivně věnuji, jsem se již značně poučil. A dospěl jsem k názoru, že románem, navíc ještě značně obsáhlým, není rozumné začínat. Jako prvotní adekvátní řešení pro vstup do literárního světa se mi jeví básně. Vytvářejí se mnohem snadněji než romány, vyznačují se jistou volností a nejsou vázány téměř žádnými závaznými pravidly. Navíc si na nich budoucí spisovatel procvičí ony spisovatelské návyky a pokud se náležitě snaží, v krátkém časovém intervalu takových básnických celků lze vytvořit hned několik v řadě za sebou, což u románů jde výhradně stěží.

Po básních pak přicházejí na řadu povídky coby druhý stupeň obtížnosti. Ty se již tvoří o dost pracněji a autor musí prokázat jistou zručnost. A nejde jen o obsahovou stránku. Svůj zamýšlený náměť musíte umět vypointovat, vygradovat a poté i logicky uzavřít. To vše navíc na mnohem větším počtu stránek než jaké jsou vymezeny básním.

Pokud úspěšně zvládnete i tuto druhou literární položku, můžete směle přistoupit k oné třetí, tedy k románu. Ten pomyslně sestává z jednotlivých povídek, v našem případě na sebe plynule navazujících jednotlivých kapitol. Je však nezbytně nutné, aby v nich nebylo zanedbáno nic podstatného. Zatímco básně a povídky na sebe nemusí navazovat, u kapitol takového románu je to nezbytné. A pokud něco postrádá logiku, je nutné daný nedostatek pracně vyhledat a opravit, jinak veškeré spisovatelské románové úsilí přichází vniveč.

Takto to tedy výhradně vnímám já coby autor.

A jak ke všemu přistupujete vy, vážení čtenáři? Sdílíte můj osobní názor či naopak ne? A pokud píšete, čemu výhradně dáváte přednost? Básním, povídkám či románům?

Prosím, dejte mi vědět na tuto moji eldarovou webovou stránku či přímo do facebookové skupiny „City Means – Město plné návratů“. Klidně mi sem na web napište pod smyšlenou emailovou adresou, pokud nechcete uvésti z bezpečnostních důvodů svoji skutečnou. Nikdo se za to na vás zlobit nebude.

Tolik autor

Rubriky: Výzvěnky fejetonkové aneb zápisníček jednoho autora | Napsat komentář