Básně (1-18)

  • Ucelený příběh (kniha s názvem: Martin Jabkenič – sbírka básní)
  • ČÁST 1
  • Malíř a jeho krátký krušný život – Obraz (1) – Ona a On (28)
  • Na počátku našeho vyprávění malíř portrétuje labutě a dané obrazy považuje za jedny ze svých nejzdařilejších (1). Oživují v něm vzpomínky na ženu jménem Marie, do níž se kdysi zahleděl a jež mu zlomila srdce (2). Ona žena ne vždy prožívala šťastný život. Okamžiky nepopsatelného strachu jí způsobilo její jediné dítě poté, co zcela náhle vážně onemocnělo. Jeho následná záchrana a uzdravení pak měly nádech nadpozemského tajemna, neboť se tak stalo za přispění posvátné sošky Ježíška (3). Malíř toho večera usíná a zdá se mu sen o neobvyklém páru, jenž i přes jisté překážky naplnil svůj život láskou a štěstím (4). Právě to rozhodne a i dotyčný se rozhodne vydat hledat svoji osudovou lásku, když ta předtím neodpověděla na jeho dopis, v němž se jí vyznával ze svých niterních citů (5). Po měsících hledání se malíři podaří vypátrat dům, v němž jeho vyvolená údajně měla bydlet. Dům však zeje prázdnotou a co více, má se v dohledné době bourat, čemuž na poslední chvíli zabraňují památkáři a následně archeologové, jež zde začnou provádět svůj výzkum (6). Malíř se nevzdává a dál doufá ve shledání s Marií. Bohužel se však záhy od jednoho z bývalých nájemníků domu dozvídá onu smutnou zprávu a sice že ta nedávno zemřela. Navíc prý celý život Marie byla plně oddána svému muži, vojákovi, s nímž sdílí společný hrob, jak zase pro změnu uvádí v dojemném vzpomínkovém příběhu jistý pamětník (7). Onen pamětník rovněž malíři vypráví dojemný příběh, jenž onen voják údajně prožil, když byl nucen bojovat v nedávné válce, kdy se mu na jejím sklonku zjevila holubice coby symbol míru a on tak bojů, coby jeden z posledních, zanechal a vrátil se domů ke své milé (8). Malíře onen příběh chytne za srdce a společně s pamětníkem si postěžují na svět a jeho krutosti (9). Malíř poté dává na radu onoho pamětníka a pokouší se na Marii coby osudovou lásku zapomenout. Jeho objektem zájmu se stává žena zcela jiná, jmenovitě jistá Eliška, jíž dotyčný vášnivě propadne, stejně jako předtím Marii, a jíž obdobně vylévá své bolestné srdce zasažené amorovým šípem, i když na druhou stranu ví, že jeho nová vyvolená je rovněž šťastně zadaná a tudíž reálný vztah s ní je momentálně naprosto nemožný (10). I přesto, dojde onen malíř konečně v životě onoho spásného štěstí po stránce partnerské? Eliška je v mnohém jako malíř, tedy co se uměleckého zaměření týče. V divadelním provedení je právě uváděna její hra o Srnce a vlkovi, ovšem v onom nenásilném lyrickém provedení, kdy obávaný predátor a jeho potenciální oběť spolu navážou přátelské pouto, namísto toho, aby jeden z nich toho druhého zahubil, jak přírodní zákony káží (11). Podobných laskavých příběhů, jak se záhy ukazuje, je v oné nelehké poválečné době zapotřebí, neboť zlo jest mezi lidmi stále přítomno. Společnost momentálně děsí odkaz jistého Willa Ternera. Ten, kdož si neprávem přivlastní jeho jmění, poté stihne krutý osud. A na oněch slovech, jako by skutečně něco bylo, neboť tam kde se daný odkaz objeví, není o dramatické chvíle nouze (12). Teprve po uložení daného jmění zpět do hrobu jeho právoplatného majitele se situace zklidní a můžou tak naplno propuknout oslavy zvěstující světu kýžený mír. Pro tento účel jest vypraven i průvod, kdy dav nad hlavou třímá transparenty, v nichž doufá v lepší zítřky naplněny solidaritou. Ze žalářů tak jsou propouštěni nevinní trpící a utlačovatelé naopak předvedeni před řádný soud. Jest ustanovena nová demokratická vláda, od níž se očekává, že válkou postižené zemi dodá prospěch a blahobyt (13). Právě v jednom z průvodů se sejdou i onen malíř a Eliška a nezůstává jen u toho. Onen Ternerův odkaz si vybral svou daň a to i na partnerovi dotyčné ženy a ta tak hledá utišení v hřejivé náruči plné porozumění. Malíř neváhá a v této nelehké životní chvíli je tu právě pro Elišku. U té příležitosti, aby se oba lépe poznali, naplánují společný výlet na jeden z hradů, kde oba následně obdivují jak jeho pohnutou historii tak rovněž i pozoruhodné dějiny (14). Vedle toho malíř a Eliška podnikají toulky do okolní přírody, v níž oba dva spatřují jak to dobré tak i to zlé (15), přičemž si ony dojmy navzájem sdělují. Za pravdu oběma dává osazenstvo tamní zahrádkářské kolonie, jenž pohlednému páru povypráví o rozmarech a náladovosti právě oné přírody za hmatatelného přispění onoho nevyzpytatelného počasí (16). Malíř a Eliška si tím tak připomenou ono důležité a sice že nejen lidská zloba může být tím nejhorším možným činitelem ovlivňujícím chod pozemského světa. Z chmurných myšlenek pohledný to pár tak alespoň částečně vyvádí slavnost, jež se každoročně koná na počest významného, kdysi tu žijícího krále, udatného to bojovníka a zároveň patrona země, o němž již leccos pár zaslechl při nedávné návštěvě hradu (17). Onen slibně se vyvíjející vztah však časem naruší napjaté spory – jak ty v Eliščině rodě, kdy ona sama musí čelit zcela novým krutým ranám osudu postihující její příbuzné (18), tak i ty v jejím soukromém životě ohledně neshod s malířem.
Posted in Martin Jabkenič (sbírka básní) - ucelený příběh | Leave a comment

Spor (18)

  • Nemilý spor vleče
  • se mezi ženou a jejím mužem
  • a to již úctyhodných pět let  
  • Kdo jen ochrání rodinu před rozvratem? 
  • Děti tím trpí převelice
  • chtěly by, aby rodiče usmířili se
  • Avšak hádek neustále přibývá 
  • Kam jen se poděla rodinná idyla? 
  • Kdysi tu byla
  • a dnes tu není
  • trpce tak chutná citové odloučení
  • mezi matkou, otcem, dcerou, synem 
  • Jaký verdikt soud nad nimi nakonec asi vynese? 
  • Stará cikánka prorokuje:
  • Vše urovná se do roka a do dne
  • Syn bude s otcem žíti
  • zatímco matka s dcerou
  • jedni ve Flandrech
  • druzí kdesi nad Pustou Rybnou 
  • Avšak vyhráno zdaleka ještě nemají
  • neboť kdosi je pozoruje potají 
  • Je to Osud!
  • Onen mocipán lidských životů
  • co kdysi duši ďáblu zaprodal
  • a s ním i samotnému peklu
  • Tak Osud po letech uskutečňuje svoje nekalé plány
  • kdy nová příkoří zasahují nemile Flandry
  • Otec z domu syna vyhání
  • kdežto ten se mu za to krutě mstí
  • kdy při hádce do rukou bere nůž
  • a jeho opatrovník tak nedobrovolně k zemi klátí se
  • ponejprv coby raněný
  • záhy coby mrtvý muž 
  • Mezitím kdesi nad Pustou Rybnou
  • musí se vypořádati matka s dcerou
  • se zhoubnou nemocí více než vážnou 
  • Říkají si: Stojí život vůbec za to? 
  • Odvolávají se na doktory, léčitele
  • co je to však ženám platné?
  • Nakonec vypraven jest smutečný pohřeb
  • kdy dcera v jeho čele jde a pláče
  • truchlíc nad matčinou smrtí tuze trýznivou
  • že již nespatří ji po svém boku nikdy živou 
  • Takto se Osud bavil na účet lidu
  • dokud nezasáhl Onen nejvyšší
  • sám velký spravedlivý Bůh
  • jenž nad sirotky hodlal se slitovati
  • bratra, sestru od všeho zlého vykoupiti
  • a štěstí jim tak láskyplně darovati 
  • Po společném soužití
  • sourozenci po rodině zatouží
  • a tak pokoušejí se usilovně
  • o to co kdysi matka s otcem 
  • To co zdálo se zpočátku nemožné
  • promění se záhy v reálný sen
  • kdy sestra životního partnera nachází
  • kdežto bratr se s novou partnerkou zasnoubí 
  • Osud se proti jejich štěstí bouří
  • Onen nejvyšší však proti němu rázně zbrojí
  • Domlouvá mu: Zanech navždy čachrů nekalých
  • a místo nich buď lidu prospěšný
  • Jelikož Osud výzvy neuposlechne
  • z hůry tak na Zem seslán jest mocný blesk
  • kdy přímo on sám je jím zasažen
  • a z úkrytu zlobných stínů posléze vysvlečen 
  • Daný blesk není strůjcem války
  • ba právě naopak – je naplněn poutem lásky
  • Lásky doposud nepoznané
  • co spasiti má celý náš svět 
  • Od té chvíle nemožné
  • mění se pozvolna v jeden skutečný sen
  • kdy Osud a Onen nejvyšší
  • po planetě Zemi šíří mír
  • a to společným přičiněním
  • jenž pociťují nejen ona dcera, onen syn 
  • Kéž jim ono pouto lásky vydrží!
  • To přeji si nejen já
  • velký prorok z Hvězdonic 
  • Muž co tento dojemný příběh přinesl vám
  • příběh jenž vstoupí do novodobých dějin
  • jako snad lepší svět o sobě sám

Posted in Martin Jabkenič (sbírka básní) | Leave a comment

Básně (1-17)

  • Ucelený příběh (kniha s názvem: Martin Jabkenič – sbírka básní)
  • ČÁST 1
  • Malíř a jeho krátký krušný život – Obraz (1) – Ona a On (28)
  • Na počátku našeho vyprávění malíř portrétuje labutě a dané obrazy považuje za jedny ze svých nejzdařilejších (1). Oživují v něm vzpomínky na ženu jménem Marie, do níž se kdysi zahleděl a jež mu zlomila srdce (2). Ona žena ne vždy prožívala šťastný život. Okamžiky nepopsatelného strachu jí způsobilo její jediné dítě poté, co zcela náhle vážně onemocnělo. Jeho následná záchrana a uzdravení pak měly nádech nadpozemského tajemna, neboť se tak stalo za přispění posvátné sošky Ježíška (3). Malíř toho večera usíná a zdá se mu sen o neobvyklém páru, jenž i přes jisté překážky naplnil svůj život láskou a štěstím (4). Právě to rozhodne a i dotyčný se rozhodne vydat hledat svoji osudovou lásku, když ta předtím neodpověděla na jeho dopis, v němž se jí vyznával ze svých niterních citů (5). Po měsících hledání se malíři podaří vypátrat dům, v němž jeho vyvolená údajně měla bydlet. Dům však zeje prázdnotou a co více, má se v dohledné době bourat, čemuž na poslední chvíli zabraňují památkáři a následně archeologové, jež zde začnou provádět svůj výzkum (6). Malíř se nevzdává a dál doufá ve shledání s Marií. Bohužel se však záhy od jednoho z bývalých nájemníků domu dozvídá onu smutnou zprávu a sice že ta nedávno zemřela. Navíc prý celý život Marie byla plně oddána svému muži, vojákovi, s nímž sdílí společný hrob, jak zase pro změnu uvádí v dojemném vzpomínkovém příběhu jistý pamětník (7). Onen pamětník rovněž malíři vypráví dojemný příběh, jenž onen voják údajně prožil, když byl nucen bojovat v nedávné válce, kdy se mu na jejím sklonku zjevila holubice coby symbol míru a on tak bojů, coby jeden z posledních, zanechal a vrátil se domů ke své milé (8). Malíře onen příběh chytne za srdce a společně s pamětníkem si postěžují na svět a jeho krutosti (9). Malíř poté dává na radu onoho pamětníka a pokouší se na Marii coby osudovou lásku zapomenout. Jeho objektem zájmu se stává žena zcela jiná, jmenovitě jistá Eliška, jíž dotyčný vášnivě propadne, stejně jako předtím Marii, a jíž obdobně vylévá své bolestné srdce zasažené amorovým šípem, i když na druhou stranu ví, že jeho nová vyvolená je rovněž šťastně zadaná a tudíž reálný vztah s ní je momentálně naprosto nemožný (10). I přesto, dojde onen malíř konečně v životě onoho spásného štěstí po stránce partnerské? Eliška je v mnohém jako malíř, tedy co se uměleckého zaměření týče. V divadelním provedení je právě uváděna její hra o Srnce a vlkovi, ovšem v onom nenásilném lyrickém provedení, kdy obávaný predátor a jeho potenciální oběť spolu navážou přátelské pouto, namísto toho, aby jeden z nich toho druhého zahubil, jak přírodní zákony káží (11). Podobných laskavých příběhů, jak se záhy ukazuje, je v oné nelehké poválečné době zapotřebí, neboť zlo jest mezi lidmi stále přítomno. Společnost momentálně děsí odkaz jistého Willa Ternera. Ten, kdož si neprávem přivlastní jeho jmění, poté stihne krutý osud. A na oněch slovech, jako by skutečně něco bylo, neboť tam kde se daný odkaz objeví, není o dramatické chvíle nouze (12). Teprve po uložení daného jmění zpět do hrobu jeho právoplatného majitele se situace zklidní a můžou tak naplno propuknout oslavy zvěstující světu kýžený mír. Pro tento účel jest vypraven i průvod, kdy dav nad hlavou třímá transparenty, v nichž doufá v lepší zítřky naplněny solidaritou. Ze žalářů tak jsou propouštěni nevinní trpící a utlačovatelé naopak předvedeni před řádný soud. Jest ustanovena nová demokratická vláda, od níž se očekává, že válkou postižené zemi dodá prospěch a blahobyt (13). Právě v jednom z průvodů se sejdou i onen malíř a Eliška a nezůstává jen u toho. Onen Ternerův odkaz si vybral svou daň a to i na partnerovi dotyčné ženy a ta tak hledá utišení v hřejivé náruči plné porozumění. Malíř neváhá a v této nelehké životní chvíli je tu právě pro Elišku. U té příležitosti, aby se oba lépe poznali, naplánují společný výlet na jeden z hradů, kde oba následně obdivují jak jeho pohnutou historii tak rovněž i pozoruhodné dějiny (14). Vedle toho malíř a Eliška podnikají toulky do okolní přírody, v níž oba dva spatřují jak to dobré tak i to zlé (15), přičemž si ony dojmy navzájem sdělují. Za pravdu oběma dává osazenstvo tamní zahrádkářské kolonie, jenž pohlednému páru povypráví o rozmarech a náladovosti právě oné přírody za hmatatelného přispění onoho nevyzpytatelného počasí (16). Malíř a Eliška si tím tak připomenou ono důležité a sice že nejen lidská zloba může být tím nejhorším možným činitelem ovlivňujícím chod pozemského světa. Z chmurných myšlenek pohledný to pár tak alespoň částečně vyvádí slavnost, jež se každoročně koná na počest významného, kdysi tu žijícího krále, udatného to bojovníka a zároveň patrona země, o němž již leccos pár zaslechl při nedávné návštěvě hradu (17).
Posted in Martin Jabkenič (sbírka básní) - ucelený příběh | Leave a comment

Slavnost (17)

  • Zástupy lidí proudí městem
  • i my dva jim snadno podlehnem
  • Společně oné slávy zúčastníme se
  • od brzkého rána až do pozdního odpoledne 
  • Mávati budem na všechny strany
  • rozdávat zářivé nefalšované úsměvy
  • A až poledne celou odbije
  • poctí nás přízní rytířské souboje 
  • Ty konají se v samotném srdci města
  • každoročně na počest krále Léva
  • Mocný to byl kdysi panovník
  • miláček davů, udatný to bojovník 
  • Všichni jste tímto srdečně zváni
  • dolů k řece na tradiční posvícenské trhy
  • kde nabídnete si co hrdlo ráčí
  • preclíky, tvarůžky či sladké koláčky 
  • Až posilníte se dosyta
  • zavdáte si dobrého vína
  • tam dole ve sklepení
  • společně s dalším pohoštěním
  • kde postará se o vás šenkýř
  • v dobovém historickém ošacení 
  • Ne, nemusíte se ho obávat
  • není to žádný šejdíř
  • radost kolem sebe vždy rozdává
  • v tom nám můžete věřit
  • Rozhodně tedy zavítejte
  • ručíme vám za to
  • že litovati nebudete 
  • Nezapomeňte ani na své ratolesti
  • pro něž máme přichystány rozmanité hry
  • jakožto i veselé divadlo
  • jenž poukazuje na to
  • jak kdysi se v našem městě žilo 
  • Jest u nás tak opět živo
  • užívejte si jak jen je libo
  • A než domů najisto vydáte se
  • dejte si na účet našeho města
  • jedno malé pivo
  • a pořádný chutný dlabanec 
  • Tak zase za rok – mějte se
  • a jen v dobrém na nás vzpomínejte
  • Vždyť co by byl život za žití
  • bez pořádných velkolepých slavností

Posted in Martin Jabkenič (sbírka básní) | Leave a comment