
- Hláška týdne: "Růženec
je mocná zbraň, silnější než atomová bomba." -
nástěnka na kostele Panny Marie Matky Ustavičné
pomoci a Svatého Kajetána (až na věky)
- Podzimní fascinace za sebou nechala odstavce vypsané z
knížky Josef Sudek o sobě.
- V posledním čísle TYPOgrafického časopisu
na téma pouliční propaganda vychází pár klokánkových
fotek ze Španělska a
krátký fejeton.
-
Zima mi vtiskla do dlaně básničku. Jmenuje se Hra v kostýmech.
- Výlety do kladenské Poldinky nesou první ovoce. Na
tom posledním jsme byli s Blueskinem a fotky jsou na Deviantartu.

- Marzsa objevila pikantni podobnost mezi mnou a
mym bratrem. Pokud na
teto fotografii zakryjete bradu opileho nebozaka
bratra, dostanete mne s parukou. Dava smysl asi jenom
tem, ktery me znaj.
- Jitro
kouzelniku se zase prokrvuje. Tuto sobotu
vysilame zaznam unikatniho koncertu Gamelanu. Doted
na to byl Klokanek sam, ale nastesti se objevili dva
novi spolupracovnici: romistka a adeptka
dokumentaristiky Rozalie Kohoutova a malir a
kytarista Jiri Vetesnik.
- Na FAMU visí černý prapor, umřel Bohuslav
Blažek.
přístupů sem (ne že by na tom záleželo)
[stařinky]
|

Neurotický psaní
Automatický psaní, chrlení potoků slov považuju sám pro sebe už za
něco jako nectnost, hřích nebo úchylku.
Vždycky jsem ten pocit v sobě měl,
vždycky jakoby mi něco řikalo, že to co si po nocích v zoufalství dopřávám,
že ten ventil, kterej otevírám, aby vylezla ven pátra nashromážděnejch slov
vobrazů a pocitů, že to je něco špatnýho, a když už jsem tak hříšný, že této
vášni propadám, neměl bych rozhodně nikoho obtěžovat natolik, abych mu
napsaný dával přečíst. To není žádný umění, rozčilujou se ty, který
literaturu nebo dokonce psaní vystudovali... Poslouchám jejich argumenty a
pomalu si zoufám. Ale stejně. Když jsou všichni pryč, nikdo mě nevidí,
uvařím si čaj a nechám mezi jednotlivejma miskama ze sebe lítat slova. Od tý
doby, co jsem četl Kerouaca, Hrabala a Jáchyma Topola, si myslim, že to je
nejupřímější způsob psaní. Když mám napsat reportáž nebo vážnej článek,
nejde mi to, slova musím formovat tak, aby se to dalo číst, vysvětlovat
souvislosti, držet se spisovnosti. A nebo se pokusim psát, jak mi zobák
narost , jak nás učil Tomáš Kubeš na letních reportážních workshopech. Ale
i tak to je přetvářka, snažím se nesnažit se.
Když chce člověk začít něco psát, všechny myšlenky se mu schovají a
jen zpod stolu, zpod židle, seshora, ze skříně na něj dělají dlouhý nos.
(Egon Bondy: Útěcha z ontologie)
Dlouho jsem na tuhle stránku nic nedával, potom, co mi X různejch
lidí řikalo, že si ji prohlíželo. A lidi, před kterejma bych se styděl řikat
nějaký intimnosti... a na druhou stranu nemá cenu psát nic jinýho než
intimnosti, než to nejhlubší zevnitř. Některý lidi to viděj jako zbytečný se
šťourání ve svejch bolístkách. Nejdřív mě to raní, protože to jsou lidi
blízký, pak nad tim přemejšlim, pak to hořce přijmu a nepíšu, tvrdě a
cynicky si proklesťuju cestu džunglí města -- a jsem nešťastnej. A ňáký
noci, kdy fouká teplej vítr a v mý hlavě se objevujou slova, jsem vyflusanej,
fyzicky unavenej, lezu přes ty pražský kopce a řikám si, že to je všechno
nahovno, ve dvě ráno dorazím domů, zapnu počítač a slova ze mě vytrysknou
jako ohromná úleva, konečně v randálu bušenejch kláves jsem sám se sebou,
cejtim se a vim, že to jsem já. A pak zase ty rána, paneláky, tichý smíření
se s tim, že "některý věci prostě nějak jsou a nikdo s nima nic nezmůže" a
tak. Nechci nechci nechci, opakuju si, ale už ani nevim, co ještě je
společensky možný.
Když byly v Nymburce narozky Eldaru,
natáčeli jsme ještě večer po
městě záběry z nočního města. Nádherný obrazy, miluju to město, krásu,
nevim, co dělám v zaplivaný Praze. Našli jsme oheň, zevlové pálili podlážky
na hasičským hřišti, pili pivo z petky, kouřili špeky, dal jsem si s nima,
najednou jsem se propadnul do hluboký úzkosti z mužskýho pólu, z jangu, jak
praví Tao, z toho, jak utíkám dopředu, do stran šťouchám loktama a myslim
jenom na svý vlastní cíle. Zatoužil jsem po zpětný vazbě, po tom, aby mi
lidi řekli, co je na mě blbý. Napsal jsem pár zpráv, ale nikdo se
neozval. A pak začaly chodit z úplně jinejch stran -- vesmír nám vždycky
dává to, o co si řekneme -- lidi mi řikali tak hnusný věci, až jsem se
klepal, začal jsem se nesnášet a nesnášet je, rozpadal jsem se pod tim
tlakem a nejdůležitější mesidž byl, že jsem magor, že jsem divnej člověk,
kterej nezapadne mezi ostatní, kterej všude vyčnívá, kterej všechny udivuje
svojí jinakostí, exot, za kterýho se všichni musej stydět.
Kami mi ukázala že i ty filmy, co chci natočit -- a stejně tak
příjmací komise na FAMU -- jsou o stejnejch magorech, o lidech nemocnejch,
nezdravejch, blbě komunikujících, jako já jsem.
Slabým hláskem se bránim, že
přece takový lidi taky maj co říct, že je na nich vidět vždycky něco
krásnýho, něco co nás může inspirovat, B. na mě písmenkama řve proč ale
ukazovat tyhlecty nemocný lidi, dyk trpí každej a jsou lidi, který jsou
postižený a taky si nestěžujou, co to komu dá? Já nevim. Myslel jsem si, že
dělám všechno, co můžu, že to dělám upřímně, že ty věci, co točim nebo chci
točit, vycházej z lásky k lidem... Z. je taky zoufalá, je to jeden z
nejkrásnějších lidí, který znám a stejně jí všichni řikaj, jak je odlišná,
divná a magor a od tý chvíle už mi je líp, nejsem sám a když už dokážou
odsuzovat takhle krásnýho člověka, znamená to, že ten odsudek musí bejt
falešnej... A třeba strach z jinakosti, kterej máme vždycky. Ale zase co
když se uzavřu do komunity nějakejch podivínů, který se navzájem chápou a
udržujou ve svejch iluzích? Ale třeba je k tomu člověk opravdu odsouzenej,
když není stejnej jako ostatní. Na základce, jsem byl zoufale sám a to, že
mě vzali do Mensy, spolku lidí sdruženejch podle jednoduchýho kritéria --
naprůměrnejch výsledků v IQ testu -- mi dalo pocit, že mám aspoň někoho.
Stejně snaha o pochopení musí zase vyjít od mně, a přesvědčení, že ostatní
lidi sice můžu pochopit, ale oni nejspíš nebudou chápat mě, není už tak
hořký, je prosvícený světlem buddhismu a lásky hinduistickejch učitelů,
který stejně neuznávám jako autority, neboť neuznávám žádný autority a
přesto je vyhledávám, abych se jim mohlu nábožně podřídit a pak se z jejich
pout zase "silně" vymaňovat... Těšim se, až si přečtu Freuda, v 14 letech na
něj bylo možná příliš brzo.
To jsou mý malý války, každej tejden
jedna, -- a jak bolej, tak jsou
důležitý, abych se srovnal a když už nenašel klid ve statičnosti, našel ho
aspoň v neustálým pohybu a pochybu -- nikomu o nich nevykládám, abych nebyl
nařčen ze zločinu zabývání se sebou samým a tohle psaní je možná jenom
útržek, kterej jsem si dovolil pustit ven. Reakce na tyhle útržky choděj
dlouho dlouho, teď mi sem tam někdo okouzleně napíše reakci na věc, kterou
jsem napsal v patnácti, ale já jsem už o sedum let starší a řešim o sedm let
jiný problémy... A rozpačitě mlčím, nevím, co na takový mejly odpovídat...
Když jsem napsal tříkouskovou reportáž ze Španělska, napsala mi Viola
(dlouho dlouho mlčící), že mám oči a že viděla stejný věci v New Yorku, bylo
mi krásně, že to není zbytečný... Že ten život, hledání, krása a občasný
zoufalství nejsou zbytečný. Ale zbytek jsou pochyby. Vysypej otázky do řeky
s oblázky (Irena a Vojtěch Havlovi, muzikanti hrající snad nejkrásnější
hudbu na světě a přesto na svejch webovejch
stránkách prosí o příspěvek na
reedici svých alb a nejsou na veřejnosti příliš známý)
Kristína mě seznámila s jednim zvláštním malířem, jmenuje se Luba,
hned jak jsme si spolu sedli ke stolku, začal řvát a vyprávět historky ze
šachty, Rozumíš, řve zpoza hranatejch intošskejch berejlí, zatímco mě
bouchá do ramene, aby ukázal, že je po hornicku nevychovaný, jsem
horník,
a pak vypráví šílený historky jak na šachtě potkával intelektuály a faráře a
jak mu ve tmě a prachu dávali under-groundový přednášky o umění, Bibli a
všem, svérázným způsobem interpretuje evoluci (mozek zapisuje do DNA
zkušenost, jak jinak by to fungovalo?), mluví o "unitrární" teorii pole a
"rock-end-rollu". Po svým guruovi Igoru Zhořovi zdědil jakési cosi, co
nazývá Indukcí, je to nejdůležitější slovo jeho světa (i když to popírá),
dlouho nechápu o co jde, ale jemu je to jasný, a musí dělat indukční
pásma, natočíme s ním rozhovor do rádia, tři hodiny nám vykládá o umění a
šachtě a Zhořovi a indukci, odvysíláme to, je to obhroublej chlapík, kterej
si mele svou a řve nestydatý poznámky po servírce... Pak v Brně pořádá
indukční pásmo, slíbím mu, ale spíš se nechám ukecat, že ho natočím na DV,
tak jako ukecal desítky jinejch lidí, aby se podíleli nebo se přišli podívat
na akci, o který nikdo netuší, co by měla být, zaznamenávám ji na kazetu
stále ještě s odstupem, výstup se nepovede, skončí zklamáním, Luba před
hospodou skoro brečí, pak jedeme po dálnici domů, je sklesnej, smutnej až do
hloubky, vykládá mi o svým životě a začínám ho milovat, už to neni magor ale
nádhernej čověk, pábitel... A pak mi Kami ukáže že to je jenom další podivín
jako já a že film s názvem Induktor bude jenom dalším výletem do podivnýho
světa -- a mám dojem, že se z týhle podivnosti nikdy nevysvobodim a kdybych
se o to pokusil, byla by to přetvářka a zase bych byl nešťatnej.
Balím si baťoh a vytrážím za svým bratrancem, se kterým si nás
pletli a doteď pletou, kterej je tak spletitej jako já, tak podobnej, že se
můžeme vidět na pár hodin jednou do roka, teď už vim, že se mu už nikdy nebudu
smát, a vždycky, když jsem se smál, smál jsem se sám sobě.
Každej, kdo sebere dost nepokory k tomu, aby někoho zavrhnul,
zavrhuje sám sebe, protože all in all si all we are all... A čim víc lidí
budeš milovat, tim víc budeš šťastnější.
Klokánek, 24. 4. 2005
starší story přináší deníček
|