To je logický, člověk nemá bejt na všechno tak ortodoxní.
Vždycky má mít otevřený dvířka taky někam jinam. Je to sice hezký
být takhle zásadní, ale to může bejt každej mladej takhle
zásadní. Ale pak se začne měnit prostředí, přijde nová generace,
a už se musí s něčím počítat. To jináč nejde. To bylo, jest a
bude. Nebejt toho, tak by to byla hrozná otrava. To by se muselo
fotografovat pořád, jako to dělali ti staří. Ono se to dělá, ale
jináč.
(str. 42)
U těch starých pánů, třeba u van Eycka, člověk musí obdivovat
jen ten řemeslný výkon. To umění můžete dát stranou. Jen ten
řemeslný výkon, co to bylo za rachotu! A není to přitom unavený!
To je to nejtěžší. Víte, nejtěžší je vždycky, aby ta lopotnost
tam nebyla cítit, aby to bylo, jako když tam není. Jinak řeknete:
Sakra, to je hrůza, kdy ten člověk vlastně spal?
Ale to
musí přijít později. Když je ta dřina hned vidět, tak je to potom
jen dřina. To je potom řemeslo. Víte, když to bylo nějaký, tak to
byla nějaká dřina. Ono je to vždycky nějaká rachota, která by tam
neměla být vidět. Tak by to mělo asi být.
(str. 49)
Fotografie chodila na švestky k malířům, to jinak nemůže být,
tak to na světě bývá. Kam jsem chodil na švestky, když jsem
začínal fotografovat? Chodil jsem tady do Galerie, to byla ještě
v Rudolfinu. Chodil jsem tam na pana Piepenhagena, pana
Kosárka a
pana Havránka, na všechny krajináře, kteří tam byli.
(str. 52)
Nevím, čím to je. Když někdy chci dělat, tak to vůbec nevidím,
to je zajímavý. Ono to zkrátka jde jenom někdy. Nevím, čím to je.
Je to záhada, kterou nerozluštím. A kdybych chytračil, tak to
taky nejde. A když to někdy jde a člověk potom toho udělá moc,
tak to stejně vychází. Řekne: Tak to je rozmělněný tamhleto a
tamhleto, tak to nic!
Včas přestat, to je to nejlepší,
nejlepší utýct, aby se to nezprotivilo.
(str. 60)
Funke,
abyste rozuměl, do toho vplul, poněvadž se víc zajímal o literaturu. Oni
ho v tom podporovali, protože v tom viděli jako něco novýho. Já jsem
říkal: To je mi srdečně jedno. Oni třeba budou o mě říkat, že jsem
starej protiva, ale to mě nezajímá. Mě zajímá to, co mně sedí. Víš, já
nesahám nikdy přes plot, kde je mi to vzdálený.
(str.
72)
Co mám dělat, poručit si nemůžete, teď si to můžete jenom
přát. Někdy se vám zdá, že to nepůjde, a pak to jde, a najednou
to pak zase nejde. No, tak jako nevíte. V tomhletom jsem já ty
programy, který jsem měl jako mladej, už dávno pustil z hlavy.
Měl jsem dopředu naplánovaný, já blbec, co všechno udělám --
nakousl jsem toho moc, nedodělal nic.
(str. 87)
Ale tady je to obráceně, tady se o něco převalíte a teďka si
myslíte, že byste to měl zaznamenat. Buďto se vám to podaří
zachytit hned, jak jste to viděl, nebo přijdete později a pak už
je to vždycky trochu jiný. I kdybyste si třeba napsal tu hodinu a
třeba i všechno a přišel byste tam za den, za dva, tak tam trochu
pravděpodobně nějaká změna nastane. Možná, že pro vás značná, ale
ve skutečnosti třeba málo značná. Poněvadž když jste na to
překvapeně koukal, tak ten váš vztah je k tomu úplně jinej, než
když na to koukáte ten druhej den. Podruhý už je to trochu jiný.
A teďka si to uděláte, jak si myslíte, ovšem zakopáváte o
technický věci. To je ta největší ironie, která u toho je. Když
se na to dobře podíváte a dobře to postavíte, tak můžete expozici
trefit buď málo, nebo moc, nebo někdy akorát. Když vidíte
negativ, ten je slibnej a pak ho budete kopírovat a řeknete:
Hergot, tohle je blbý.
A proč je to blbý? To teďka nevíte.
Samozřejmě já se už teďka, abych to řekl ještě přesněji, já už se
nekoukám barevně, já se koukám jen v tom poměru světlo-stín.
Možná, že kdybych začal fotografovat barevně, tak by se mi to v
hlavě všechno převrátilo a bylo by to už všechno někde jinde. Ale
zatím fotografovat barevně nebudu, pravděpodobně se k tomu taky
už vůbec nedostanu, to se může lehce stát. tak já už vidím jen v
tom poměru světlo-stín a přechody mezi tím. Takže i když s tímhle
počítáte a máte tu kopii, najednou vidíte, že vám to zešedlo,
nebo že ten dojem tam není a jsou tam náznaky něčeho takovýho
podivnýho. Řeknete: Hergot sakra, to už je marasmus, tohleto
je marasmus, u mě je to pochopitelný, to jsem na tom asi
blbě.
Tak to radši někam položím, nechám to bejt a za rok se
na to podívám a řeknu: He, kruci, ono to tak blbý není, ono
tam něco zůstalo z toho původního.
Ale teďka proč to je, to
já nevím.
Pochopitelně mi to nikdy nevychází, jak bych chtěl. Představivost se mění, a když to potom uděláte a uvidíte, tak tam vždycky nějakej rozdíl je, někdy hrozně velikej, to je málokdy, že to je skoro tak, jak jste si to přál. Vždycky to je nějak jináč. Nevím proč.
A co potom děláte?
No, jsem otrávenej, nechám to bejt, počkám nějakej čas a pak se na to podívám znova. A pak vidím, jestli je to blbý nebo ne.
Ale to se ta vaše představa, jak jste sám říkal, mezitím změní.
Heleďte se, ono to bude asi jináč, spíš to bude obráceně, asi ta skutečnost, kterou jsem si dělal, se mi trochu vzdálí.
Ale taky vy se změníte za tu dobu, vy jste taky ta skutečnost.
To já nevím, jak to je. To je těžký, víte, sebe kontrolovat, to bych nechtěl. To by dopadlo blbě. No myslíte, že ne? To ne, to by dopadlo blbě.
Nemluvím o racionální kontrole, která je typická pro určité německé umělce.
To teprve ne. Víte, to je přesnost, která bolí.
(str. 107 - 110)
Ale na druhé straně je u Westona [USA] něco, co je nám velmi vzdálené.
Ale to je logický, to jináč nejde. Mají tam jiný prostředí. To
je ta dokonalost, kterou tam v sobě mají, tu tam chtějí. To já
nemusím mít. To je tam daný, u nich je to daný, protože ten
jejich materiál, ne, kterej oni dělaj, už je takovej. To všechno
je k tomu váže. Ale to u mě nemusí bejt. To já třeba můžu
fotografovat čímkoli, to je jedno, jen aby to nějak šlo.
(str. 116)
Jistě, koukejte, ono na toho současníka okolí taky působí, i
když na něj bude nadávat, tak na něj bude působit. Nemůže se z
něho dostat. Vyseru se na něj...
-- to je nesmysl, nemůže
se vysrat, ...no, on se může vysrat, ale je mu to hovno platný,
poněvadž kdyby se na to vysral, tak bude izolovanej v něčem,
žejo, a bude s tím na to narážet a bude nasranej ještě víc.
Máte pravdu. Závislost na prostředí se projevuje výrazně u umělců v emigraci.
(...)
Jak jsem říkal: Raději v tý prdeli bejt, to je jedno, a
nasranej, než v emigraci dobře bejt chudák smutnej.
To potom
hledáte ztracený štěstí. No, ztracený štěstí, pane! Kdyby
člověk věděl, co to je štěstí, tak by byl blbej nebo moc chytrej
a prosral by to v obojem případě, ale víte, štěstí, to nikdo
neví, co to je. To poznáte, když už to není takový. Nebo
spokojenost. To je široký slovo. Já myslim, že člověk je
spokojenej, když řekne: No, tak dneska jsem toho moc neudělal,
ale nadával jsem málo.
To už je spokojenost, ne? Všechno je
tak, všechno má svoje měřítka.
(str. 122 - 123)
Nemůžu si myslet, že fotografie není ničím ovlivněná. Vždycky
bude něčím ovlivněná, musí být. Jako byla ovlivněná, když
začínala, tak teďka bude zase... Bez toho nemůže být živa. Víte
vždycky do ní musí něco strčit, jak ona strčí zase do něčeho
jiného. Tak to je. Ovšem člověk s tím nemůže pořád držet krok,
vždycky zůstane zpátky. Musí si udržet jen to svoje. Jinak nic
jiného nemůžete chtít. Taková ta programová současnost, ta je
vždycky protivná. S tím, víte, nic není. Dejte si s tím pokoj, to
je pěknej prevít.
(str. 124)
A pak, já si myslím, že fotografie tu skutečnost musí mít
stále před sebou, že s ní musí být pořád ve styku. Bez toho to
není možný. I když bude fotografie barevná a ty barvy bude možný
přeházet, jak budete chtít - určitě to tak bude a já už se toho
nedočkám -, tak pořád ta realita tam bude hrát tu úlohu. S tím se
nedá nic dělat. Ten aparát by vás k tomu dokonce sám dovedl,
kdybyste to jako sám neviděl. Heleďte se, ono se proto ta
fotografie musela narodit!
(str. 127)
osobnosti: Carl Gustav Jung | Albert Einstein | texty Karla Havlíčka Borovského naučno: Keltové | germánská mytologie | klokánkův Nymburk web&svět: Kožárna | http://bookmarX autor těchto stránek © Kangaroo 1998 - 2003 |
Co vy na to? Debata |