... aneb časopis studujících
Hledá se nový král. Zn.: Dopravní strategie

Úvodem
Je tomu již 10 let, kdy se objevila hra, která znamenala průlom. Naprosto revoluční, graficky úchvatný a hratelný Transport Tycoon od té doby sklízí úspěch i dnes, kdy se všude herní vývojáři snaží o tři dé, bump mapping, dynamic lighting a kdovíco ještě. Pořád se hraje, pořád se neokoukal.

Autorem hry je Chris Sawyer, celé dílko vytvořil v assembleru a úchvatnou grafiku mu nakreslil pan Simon Foster. Oč vlastně běží v Transport Tycoonu? Hráč se stává v letech 1950 až 1975 majitelem dopravní společnosti a má za úkol na herní mapě vytvořit ucelený dopravní systém – staví silnice, koleje a kolejiště, nakupuje lokomotivy, vagony, autobusy, nákladní auta, lodě a letadla a snaží se nezkrachovat a být přitom lepší než soupeři. Má na to čas do roku 2050, kdy sice hra nekončí, ale zapisuje se skóre do top 10.

Proč?
Tento článek ovšem nemá být recenzí Transport Tycoona, to by byla škoda práce, je jich po Internetu hodně – např. na BonusWebu. Tento článek se má zabývat nástupci Transport Tycoona, nejprve je však nutno napsat pár důvodů, proč je vůbec nástupců třeba. Prvně je tímto důvodem fakt, že hra je stará a běží jen pod DOSem (v r. 1995 sice vyšla Windows verze, ale to je jen adaptace té DOSovské), nespustíte ho ani na Linuxu ani ve Windows XP (tam ho sice spustíte, ale moc dlouho vám nepoběží). Dalšími důvody jsou bugy (těch není naštěstí mnoho), nemožnost hru nějak upravovat (nová grafika, nová vozidla), jedno jediné rozlišení obrazovky (640×480 px), slabá umělá inteligence (postaví např. tři dlouhé dřevěné mosty, aby nemusela upravovat kousíček kopce), chudý multiplayer (jenom ve dvou hráčích), omezená velikost mapy (255×255 čtverečků), omezený počet stanic, vozidel (a to celkový, ne pro každého hráče samostatně), dep atd. Největším nedostatkem je (vlastně už pár měsíců není) fakt, že Chris Sawyer se nemá k vytvoření druhé verze. (Teď nedávno oznámil Locomotion, viz níže.)

TTD Patch, aneb stačí jen pár úprav
V roce 1999 vyrukoval Polák Josef Drexler s tímto užitečným prográmkem. Potřebujete sice vlastnit Transport Tycoon, ale tato nástavba s ním udělá divy. TTD Patch je stále ve vývoji (poslední verze, která dnes existuje, je z 25. července) a umožňuje spoustu věcí – od možnosti běhu hry pod Windows XP, začít hru v jiných letech, vlastnit větší množství vozidel (prý až 40 tisíc), nepatrně zlepšit umělou inteligenci (nečekejte divy), stavět mosty vyšší než jedno políčko, křížící se tunely (což není moc realistické v malých kopcích, ale ve velkých kopcích je to užitečné), stavba na nerovném terénu (takže se tvoří jakési náspy), průplavy i se zdymadly (pokud je vám cenný každý čtvereček mapy a nechcete se prokopávat až na hladinu moře) a především umožňuje používat novou grafiku, ba přímo celé nové sady vozidel, lodí, letadel a hlavně vláčků (ty tvoří např. Michael Blunck, ale i davy fanoušků na TT-Forums). Programátorům TTD Patche patří velký dík (Dík!). Přesto je ještě plno práce před nimi – větší rozlišení obrazovky, větší mapy, mosty přes diagonální koleje, vícejazyčná podpora a vylepšní umělé inteligence. TTD Patch je samozřejmě úplně zdarma.

Odkazy na TTD Patch a vše kolem něj: Domovská stránka, sekce v TT-Forums, TTDX Configurator a nástroje pro tvorbu grafiky.

OpenTTD, čili život céčkové konverze
Začalo to letos. Entita jménem Ludde vychrstla na Internet zdrojový kód napsaný v jazyce C. Šlo o dešifrovaný Transport Tycoon (jednoduše ručně převedený exe soubor do assembleru a z toho následně sestavený céčkovský kód). Byl to sice jen 95% Transport Tycoon (chyběl např. multiplayer), ale i to stačilo rozlícené komunitě, aby po zdrojáku chňapla všemi dlouhými deseti a během tří měsíců vypracovala OpenTTD do dnešního stavu. Samozřejmě je to trošku mimo autorský zákon (v licenci k Transport Tycoonu je zakázán jak rozklad programových instrukcí pro další šíření po světě, tak přebírání grafiky – druhý bod je zatím řešen tím, že grafika není s OpenTTD dodávána a musíte tedy vlastnit Transport Tycoon, první bod pak tím, že kód se mění k nepoznání). Prozatímní výsledky jsou kolosální – zrovna před pár dny vyšla verze 0.3.3. a nelze ji popsat jinými slovy, než slovem úchvatné.

obrázek z článku

OpenTTD je polyglot (hovoří dokonce i češtinou a slovenštinou, i když trochu zamrzí absence českých názvů měst… slovenská města tam naopak jsou), zvládne prý jakékoliv rozlišení (může být i v různě velkém okně). V multiplayeru (který je sice stále nutno spouštět nepohodlným způsobem) může být až osm lidmi řízených společností (lze i zařídit, aby dva a více lidí hrálo za stejnou společnost), pokud vypadne spojení (stává se zřídkakdy, i když já to testoval na podobně rychlých strojích), lze ho navázat znovu a bez úhony se vrátit ke své společnosti. Vývoj TTD Patche a OpenTTD jde ruku v ruce, tudíž se nelze divit, že v OpenTTD jsou téměř všechny vylepšováky, jaké lze najít v TTD Patchi – vysoké mosty, více druhů semaforů, stavba na nerovném terénu, průplavy a mnoho dalšího.

obrázek z článku

OpenTTD je OpenSource, což znamená, že kdokoliv se může zapojit do vývoje a vylepšit třeba i nějakou drobnost, nebo přidat nějakou novou funkci (existuje i verze hry, která používá 16× větší herní plochu). Také to spolu s faktem, že hra je psána čistě v céčku (tedy ne v C++) a používá knihovnu SDL, znamená, že hra běží i jinde, než ve Windows (XP, 9x) – např. v Linuxu, na Macintoshi, v BeOSu, a v mnoha dalších systémech, a nejsou to dokonce jen stolní počítače.

OpenTTD Challenge Spinoff, aneb i přepravní strategie může mít nějaký cíl
Tato hra vychází z OpenTTD, rozhodně ale nejde o nějakou téměř bezcennou úpravu. OTTDCS je stále ve vývoji, ale už první verze ukázala, že se nemusíme pořád jen snažit o co nejtlustší porcelánové prasátko. V této hře se totiž snažíte o města, o lidi. Hra se odehrává jen v mírném podnebí, ale herní plocha obsahuje mnohem více druhů průmyslu, než obvykle. Města jsou poměrně malá, a vy je musíte trochu (a to hodně) rozšířit. Není to jednoduché, musíte ukojit všechny potřeby města, a těch právě není málo. Město prahne nejen po lidech a poště, ale i po vodě a jídle, elektřině, cennostech a zboží. Zboží však neroste na stromech či někde v zemi, ale musí se vyrobit – z oceli (která ještě musí být předtím ukuta z železné rudy), z ropy, ze dřeva a mnohého dalšího. Cennosti také nejsou jen tak poházeny po mapě a k jejich výrobě je třeba do klenotnictví přivézt patřičnou dávku zlata či diamantů. V průmyslovém řetězci nechybí ani guma, hračky, papír či měď. Hra postrádá soupeře – z toho prostého důvodu, že jakýkoliv další hráč by vám vlastně k cestě do cíle (jímž je patřičný nárůst světové populace) pomáhal. Je to tedy dobrá volba pro hráče samotáře.

Odkazy na OpenTTD a vše kolem něj: Domovská stránka, sekce na TT-Forums, /sourceforge.net/projects/openttd" title="odkaz">zázemí projektu na SourceForge. OpenTTD je pochopitelně zdarma.

Simutrans, starý dobrý známý z novějších distribucí Linuxu
Autorem Simutranse je Němec Hansjörg Malthaners, s jeho vývojem začal v roce 1997 a působí nedodělaným dojmem dodnes. První skicy (rýpalové a újčavy pomlčí) začal črtat při jedné nudné přednášce robotiky a postupně dopracoval Simutrans k poměrně originální a svéhlavé dopravní simulaci.

Po nainstalování dvou archivů (data a spouštěcí program pro Windows – existuje i balík pro Linux a BeOS) a spuštění na vás vybafne městečko plné aut. Po vybrání jazyka (nevím, proč se mi standardně nastavila japonština) a vypnutí rezimu den/noc (v noci se nedá vůbec hrát) jsem se vrhl do víru hry. První, co vás praští do očí, je grafika (no ta vás praštila již v úvodní obrazovce, ale tady si ji teprv vychutnáte). Je naprosto nesourodá a nepřehledná. Po složitém hledání jsem našel mřížku terénu a deset vteřin řešil, jak ji na české klávesnici zapnout (klávesou #). Bez mřížky se totiž v hranatě vyhlížejícím terénu nevyznáte. Navíc se vám to zdá příliš přiblížené, tak si pohled oddálíte klávesou PageDown (nehledejte v tom logiku, opravdu ne), a hle, mřížka z valné části zmizí. V orientaci vám nepomůže ani přehledová mapka – je otočena úplně jinam, než je váš pohled. Menší náplastí může být originální pojetí stavby spojů (železnic a silnic), kterou vykonáváte tak, že označíte políčko, odkud chcete vést silnici/koleje a potom označíte cíl – trasa se vytyčí sama. Jakmile ale uvidíte koleje na svahu, tak si pomyslíte, že autor byl blázen, protože tak prudký svah by nevyjela snad ani zubačka (v čemž vás utvrdí i chudák vozidlo jedoucí po něm).

obrázek z článku

Pokud si brousíte zuby na přepravování věcí na druhý konec mapy, tak brousek rychle odložte, protože každé zboží, každá surovina a každý pasažér mají svůj cíl a nikam jinam nepojedou. A málokdo (a máloco) bude chtít na druhý konec světa, kde nikoho (a nic) nezná :).

Napsal jsem-li, že po grafické stránce je hra opravdu slabá, nezmínil jsem se o zvucích. Nejspíš také proto, že zvuků je v ní velice málo. Hra se občas na mé středně výkonné soustavě cuká, zvláště při oddalování/přibližování pohledu. Požitek ze hry tedy není nijak valný, přesto však lze věřit, že se Simutrans zlepší, poněvadž je stále ve vývoji.

Odkazy kolem Simutrans: Domovská stránka, sekce na TT-Forums. Hra je zdarma.

Locomotion, aneb chceme pokračování, Mistře
V dubnu ohlásil ó veliký Chris Sawyer hru, která se oficiálně jmenuje Chris Sawyer’s Locomotion a vyjít by měla 9. září tohoto roku (můj osobní tip je polovina listopadu). Ze zatím uveřejněných screenshotů vypadá hra velice slibně. Jak je známo, Chris Sawyer je jedním z mála vyvojářů, který dělá téměř sám (a je podezírán, že stále programuje v assembleru), přesto tvoří kvalitní hry (určitě znáte RollerCoaster Tycoon), které plnohodnotně běží i na mnohem pomalejších strojích (takže když vám nepoběží Doom III – to vím určitě, že vám nepoběží – , nebrečte a poohlédněte se po Locomotion). Proto nečekejte žádné 3D efekty a jakákoliv jiná pozlátka, Chrisovi jde především o hratelnost a je si vědom toho, že nesmí nás, natěšené hráče, zklamat.

Použitý grafický a terénní engine je převzat z RollerCoaster Tycoonu, můžete tedy očekávát ostré skály, vodu na různých výškových úrovních a otáčení mapy. Oddálíte-li si mapu, nelze se než vynadívat – ve screenshotech uváděná krajinka z Alp má malebné přechody z nížin až do věčného sněhu. Jen ta malá pestrost a trošku ponurá barva trávy zamrzí. Autíčka a mašinky se budou plynule otáčet na silnicích a kolejích postavených stejným stylem, jako v RCT, tedy budovaním trati zatáčku za zatáčkou. A zatáčky jsou pěkně kulaté a mají reálnější poloměr!

Co se týče herní stránky, ví se toho o ní dopředu jen velice málo. Můžeme se však těšit na propracovanější průmysl (čili více druhů továren a surovin) a hra bude probíhat po celé ploše dvacátého století. Vesnice se budou v průběhu věků měnit – špinavé prašné cesty vyasfaltují, postaví nové domy a nádavkem nějakou továrnu, popohnat je však budete muset vy – správnou dopravou zboží a lidí mezi městy. Budeme se naproti tomu muset rozloučit s opravováním vozidel (znamená to i zánik dep?), takže budeme muset chtě nechtě porouchaná vozidla místo opravování inovovat (což vlastně není tak špatné).

Počáteční dojem je velmi dobrý, doporučuji se podívat i na videa ze hry a screenshoty na GameSpotu (pozor, používáte-li Operu, tak je dost možné, že vám ji to prase GameSpot složí). Za hru ale samozřejmě bude Chris chtít zaplatit, Mistr přece nepracuje zadarmo ;)

Shrnutí
Projektů, které mají sesadit krále dopravních strategií z trůnu, je však mnohem více. Ty, o nichž jsem se v tomto článku rozepsal, považuji za jedny z nejnadějnějších. Doufám, že vás článek alespoň trochu poinformoval o situaci v oboru dopravních strategií a že budete držet palce některému z nástupců. Pokud čtete o Transport Tycoonu prvně, není od věci si jej někde sehnat a zahrát, ten zážitek za to stojí.

Odkazy, které se týkají Transport Tycoona
české weby: Tycoons Center
weby v angličtině: Owen's Transport Tycoon Station, TT-Forums



Publikováno: 28.7.2004 v rubrice PC hry - PorovnĂĄnĂ­
Diskuze: 1 příspěvek
Autor: NĂ­pal (Redaktor)
Náhled pro tisk



čara Simutrans (KaÄ?er)

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona