... aneb časopis studujících
Bodový systém a policejní buzerace?

obrázek z článku

Určitě jste byli všichni překvapeni, že se na Gimplu neobjevil jediný článek, anketa či diskuse věnující se novým pravidlům silničního provozu, resp. bodového systému. Samozřejmě že jsme na tuto skutečnost nezapomněli, ale udrželi jsme si jistý odstup, abychom se nad situací mohli náležitě rozmyslet.

Bodový systém a tvrdé tresty
Všichni dobře víme (a profesionální řidiči ještě jednou tak lépe), že jsme 1.7.2006 dostali darem 12 bodů a z nich budou odečítány ty „trestné“. Není to samozřejmě ale tak jednoduché, nejde pouze o body, ale i finanční pokuty, které doznaly celkem rapidního navýšení a v neposlední řadě taky silnou pravděpodobnost odnětí řidičského oprávnění, které je asi tím nejsilnějším důvodem, proč jezdit slušně.

Někteří tvrdí, že se jedná o silnou represi a řidiči jezdí ve strachu, aby náhodou nepřekročili povolenou padesátku byť o pár kilometrů v hodině. Můj názor je ale takový, že 50km/h v obci není předepsaná fixní rychlost, ale maximální povolená, což ve své podstatě znamená, že můžeme jezdit i 45km/h, co říkáte? Máme rezervu 5km/h, nikdo nás nebude pokutovat a rychlostní rozdíl je minimální. Obdobná situace panuje i mimo obec – maximální povolená rychlost je 90km/h, můžeme tedy jet 80km/h a rezerva je taky slušná, rychlost je dostatečná (a snáze udržitelná než 45km/h v obci) a zase je to bez bodů a bez pokut.

Na druhé straně tu máme ale extrémní případy, kdy policista odebral řidičský průkaz za rychlost 56km/h, což už je ale samozřejmě trochu silná káva, nicméně účinná, samozřejmě. S tím se pochopitelně souhlasit nedá, v takovýchto případech je jedinou možností pokuta, odebrání řidičského průkazu rozhodně ne, ale to už je spíše selhání lidského faktoru (někteří tomu říkáte „policajt-idiot“), ale i takoví jsou mezi námi a je nutné s tím počítat, instrukce policistům byly takové, že pokutová tolerance je cca ±10%, což je v pořádku, ale (jak už bylo zmíněno) ne každý policista si je toho plně vědom.

Problém s padesátkou je ale ještě trochu jinde – v dnešních modernějších autech je problém jet méně než 50km/h proto, že stačí na pár sekund odlepit oči z tachometru a už jedeme 52km/h nebo 55km/h, pak nám oči znovu sklouznou na tachometr a hle – musíme povolit pravačku, protože rychlost se už skoro blíží 60km/h, což jsme pochopitelně nechtěli.

Můj poslední osobní postřeh je ovšem velice kladný – nikdy jsem za celou dobu pohybu po silnicích nezažil tak slušné chování řidičů. Najednou to tedy jde? S tím souvisí otázka – proč to předtím nešlo? :-)

Celoroční svícení
Další zásadní změnou je povinné celoroční svícení, o jehož důvodu nemá smysl debatovat – všichni jej jednak známe a za další snad není nikdo, kdo by se svícením principielně nesouhlasil. Chtěl bych ale poukázat na jinou věc – spousta řidičů žije bohužel v domnění, že svícení vybíjí baterii. Ano, svícení baterii vybíjí, ale pouze v případě, že by auto stálo na místě a svítilo, protože jinak máme v každém automobilu zařízení zvané alternátor (skoro takové dynamo), které nám pohybem kol baterii neustále dobíjí, takže energetická ztráta ze svícení je nulová. To jenom pro doplnění.

Teď by se asi hodilo zeptat se vás, jaký máte na celou situaci názor? Budeme určitě rádi, když se vyjádříte v diskusi pod článkem, díky.



Publikováno: 13.7.2006 v rubrice NĂĄzory - DalĹĄĂ­
Diskuze: 4 příspěvky
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk



čara Body... (mike8)
čaračara Re: Body... (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))
čaračaračara Re: Re: Body... (Martin Svoboda (Redaktor))
čara Ad sviceni (Harm)

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona