... aneb časopis studujících
CIAF 2006 – Brno zase bouřilo, letos malinko méně

Jako každý rok, i letos jsme se zúčastnili největšího leteckého dne v ČR, významné evropské letecké show, která nese za ta léta nám všem jistě dobře známý název Czech International Air Fest (CIAF). Letos se jednalo o jeho třináctý ročník, celkem počtvrté se konal na brněnském mezinárodním letišti v Tuřanech.

CIAFu bychom se však nemohli zúčastnit bez velké vstřícnosti reprezentanta společnosti Lockheed Martin, pana Dr. Milana Budína, kterému bychom rádi touto cestou poděkovali.

Cesta na letiště
Stejně tak jako každý rok jsme i letos měli drobné problémy se na letiště dostat. Pro nás smrtelníky, kteří nejezdí do Brna každý den, je nutná předodjezdová příprava především na zdárný průjezd Brnem k letišti. Je to zvláštní, ale ujedete 160 km a nenarazíte na problém, ale posledních 10 skrz Brno už však problémem je. Všichni jistě dobře víme o problému nepřehlednosti hlavního města Moravy, proto bych měl dobrý návrh – alespoň to letiště by bylo dobré značit po celém Brně, ne pouze u „dé jedničky“ či v těsné blízkosti Slatiny, to jenom na okraj. Vzhledem k tomu, že vám tuto minireportáž přináším, zdárně jsem se na letiště dostal.

Novinky na letišti
Zásadní novinkou letoška bylo umístění VIP sekce, které úzce souviselo s nedávno dokončenou stavbou nové letištní haly, která zatím není pro provoz letiště otevřena. Pořadatelé CIAFu toho využili a VIP hosty nastěhovali právě tam. Výsledek byl velmi dobrý, protože nová budova je dobře odhlučněna a také dobře klimatizována. V neposlední řadě i místa zde bylo více než dost, protože hala jednak stoupá do patra a za další je postavena samonosnou konstrukcí, což znamená, že prostor neprotínají žádné sloupy.

obrázek z článku obrázek z článku

Ze zákulisí airshow jsme vyzvěděli, že původním záměrem bylo rozmístit stánky vystavovatelů (Lockheed Martin, Alenia Aeronautica a Gripen) přímo v hale, nakonec z tohoto nápadu sešlo a stánky byly před halou. Podle dostupných informací by měl být příští rok stejný jako roky předešlé, protože hala již bude otevřena a plně funkční.

obrázek z článku obrázek z článku

Začátek programu
Program airshow zahájili jako každý rok hlavní pořadatelé, tedy Gen. Štefka, hejtman jihomoravského kraje a pořadatelé z Czech Airshow Agency s.r.o., v jejichž čele stál pan Ing. Cabicar.

obrázek z článku

Komu jinému mohly patřit první letové ukázky než armádě ČR. A co jiného by mělo reprezentovat vzdušné síly naší země než to nejmodernější, co máme. Proto jsme ve vzduchu viděli průlet kompletního typového složení páteřních letounů našich vzdušných sil, jmenovitě výsadkářských vrtulníků Mi-17, bitevních vrtulníků Mi-35 (nejmodernější Mi-24 z Ruska), cvičné lehké stroje L-39, lehké podzvukové bitevníky L-159 a zlatý hřeb AČR, nadzvukový víceúčelový stíhač JAS-39C Gripen.

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

Po průletu těchto strojů měly jednotlivé typy své vlastní ukázky, proto nastoupily L-159 s ukázkou úderu na letiště, který (podle mě) měl být doplněn nějakými dýmovými efekty, protože se jednalo sice o svižnou a precizní, leč laikům nic neříkající ukázku.

Český JAS-39 se nám ukázal v kompletní „display“ ukázce českého letectva se specielně vyškoleným pilotem. Ukázka byla rozhodně kvalitní, výborně odlétaná, avšak bylo z ní patrné, že se armáda o své poklady bojí, proto měla značné rezervy oproti možnostem letounu.

Během dne se nám ukázal klasický miláček diváků, tedy vrtulník W-3A Sokol v celkem dvou ukázkách, které ukazovaly záchranné možnosti tohoto stroje. Z těchto (řekněme) méně akčních čísel bych zmínil ještě lehké akrobatické letouny, které mezi „velkými čísly“ vyplňovaly nebe, mezi něž patřily stroje Shift S1, Zlín Z-142 nebo Pilatus PC-6. Za zmínku rozhodně stojí i ukázka lehkého osobního letounu Aero A-270 nebo ukázka vrtulníků policie ČR, Bell 412 (konkrétně ve verzi EP).

obrázek z článku obrázek z článku

Nyní se zaměřím na (z mého pohledu) ty nejatraktivnější ukázky, ke kterým jednoznačně patřily ukázky akrobatických skupin a silných stíhačů. Švédské královské letectvo letos přiletělo se šesti Saaby 105, na nichž létá skupina Team 60, která předvedla překvapivě zcela nehlučnou, avšak velmi precizní sestavu, kterou ukončili na oblohu namalovaným srdcem pro přítomné dámy.

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

Co zmínit dál? Rozhodně poutavou ukázku předvedl maďarský MiG-29UB, která byla nejenom hlučná, ale i kvalitně provedená. Ještě hlučnější ukázkou však byl španělský F/A-18 Hornet, který se taky nenechal zahanbit, ukázal divákům jak sílu svých motorů, tak i vysunutý podvozek se záchytným hákem v minimální rychlosti a výšce nad letištěm. Slováci si jako každý rok přivezli ze Sliače MiG-29 a předvedli obdobné „číslo“ jako Maďaři.

obrázek z článku obrázek z článku

Dvě z mého úhlu pohledu nejpovedenější čísla bych rád zmínil nyní, nevím však, kterým začít. Pokud se ale budeme držet tradice nejlepší nakonec, začneme z těchto dvou druhým, avšak dle mého názoru nejkvalitnějším „single“ vystoupením, číslem legendární F-16, konkrétně display týmu East Coast amerických vzdušných sil, které bylo provedeno na nejnovějším modelu F-16 sloužícím v USAF, tedy na blocku 50, který byl primárně konstruován pro úkoly SEAD, tedy k potlačování PVO protivníka. V Brně nepotlačoval PVO protivníka, ale naše ušní bubínky, kterým dal motor společnosti General Electric v kombinaci s legendárním letounem co proto. Parádně připravená a parádně odlétaná dlouhá sestava byla opravdu šperkem, nechyběly ostré zatáčky, nožový let nad letištěm, nízké průlety ve vysoké rychlosti, obraty, průlety v rychlosti kolem 180 km/h, kdy letoun tlačil pouze motor… jednoduše řečeno, tahle podívaná stála za to!

obrázek z článku

A co bylo tedy tím nejlepším? Viděli jste program, nebo ne? Pokud ne, nedivím se, že to nevíte, pokud byste však program viděli, nemuseli byste ani váhat, stačí vyslovit název jedné z nejlepších akrobatických skupin v Evropě i na světě a hned má každý jasno – Frecce Tricolori (trojbarevné šípy)! Ano, byly v Brně, zase létalo 10 letounů, které vypadaly a chovaly se jako jeden, zase jsme nebyli ochuzeni o průlety, perfektní formace, změny formací, dělení a spojování formací a v neposlední řadě ani o sympatický hluk či oblohu plnou zeleného, bílého a červeného prachu. To jsou Frecce Tricolori.

obrázek z článku obrázek z článku

Závěr, zhodnocení?
Jak zhodnotit letošní CIAF? Je to težké, za ty roky je člověk už otupělý a máloco ho překvapí, přesto však byl letošní rok velmi kvalitní, 18 zúčastněných letectev hovoří za vše. Jednoduše – nemělo to chybu!



Publikováno: 4.9.2006 v rubrice ReportĂĄĹže - ReportĂĄĹže
Diskuze: 2 příspěvky
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk

Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku


čaračara Re: RuskĂĄ letadla (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona