|
Vítám vás v novém týdnu. Vítá vás v něm i tohle nádherný štěně na fotografii od
Polly.
Ze všeho nejdříve vás musím upozornit na dva nové články.
Jedním je příspěvek k diskusím o
abnormalitě či normalitě současné sluneční aktivity a druhým je
článek o kultuře, která v kaňonu Chaco v
Novém Mexiku kvetla cca v letech 850-1250 n.l. a vytvořila množství
masivních staveb, některé o výšce čtyřpatrového domu.
"Před neustálým unikáním není úniku.
Rozptylovat se. Vyhýbat se konfrontaci. Překousnout to. Vyhonit si ho.
Televize.
Zapomnění."
Chuck Palahniuk, Zalknutí
Náhodná ukázka pro tento týden od
mojí maličkosti.
|
A do nového týdne opět poučná historka ze života od Táni:-))
David přinesl další přívěšek, modré srdíčko občanského sdružení Život dětem.
Vzpomněla jsem si na tygří přívěšek, který jsem musela mít, jen co jsem ho u
Davida viděla. Že by? Že bych se zapojila i do téhle akce? S tygrama mě
zklamali, když jsem pak slyšela tu reportáž o jejich kastrování v zoologických
zahradách ... děti snad nikdo kastrovat nebude, ne?
Zvláštní je, že tygří přívěšek stál šedesát, zatímco Život dětem je za pouhých
čtyřicet ... další cynický vývod: je snad dětí méně, než tygrů? Nebo jsou děti
méně potřebnější, než tygři?
Zdálo by se, že v oblasti pomoci jsem závislá na Davidovi, ale není tomu tak.
Náhodou jsem minulý týden, jak jsem byla na kompletním rentgenu zubů, věnovala
spoustu desetikorun na AIDS, na Davidovi zcela nezávisle. Ostrava byla plná
dvojic a trojic mladých lidí, kteří rozdávali červené stužky, zvláště jedna
akční skupinka se mi líbila, protože členem skupinky byl obří kondom, tedy
chlapec převlečený za kondom. Krásný bílý sametový, musela jsem vynaložit velkou
sílu vůle, abych si na něj nesáhla. A doteď toho lituju. Některé zábrany, které
mám tak hluboko zakódované v podvědomí, mi jaksi připadají zbytečné, z čistě
pragmatického hlediska ... třeba s tím vánočním stromečkem: Včera říkala
kamarádka, že už mají nastrojený vánoční stromeček. "Už teď? My ho dycky
strojíme až na štědrý den!"
"No, když to bysme si ho vůbec neužili, takhle to máme doma pěkné už teď."
No jo, proč vlastně ne? Stejně máme stromek umělý, to si taťka prosadil už hodně
dávno, nesnáší ty opadávající smrky, jejichž jehličí se mu zabodává do bosých
chodidel ... a nakonec, podle adventních čokoládových kalendářů mých dětí a
podle adventního lahvového kalendáře tatínkova byly vánoce už v sobotu, :o)))
Stromeček a světýlka třeba víc přispějou k sváteční adventní atmosféře, než
předvánoční nakupovací, uklízecí a pečící šílenství ... Přitom tradice vánočních
stromků nebude tak stará, ne? Sto let? A o čem je, stromeček? Kapr je ryba a
půst, to je jasný, ale smrk?
Stejně mám zábrany, :o))) Adventní věnec musí stačit, :o)))
"...To vyprchava symbolika smyslu z lidskych mysli? Uzit si 'vanocniho
stromecku uz dnes'???
Advent - case cekani, nadeje, ze to, co je ted, ma otevrenou budoucnost, ze
neplati vzdy, ze je treba si uzit tady a ted, ze (verim ze) kazda
pritomnost ma take sve lepsi pristi, alespon v tom, ze ji bude darovan
smysl, kdyz uz nic jineho nezbyva. A taky to, ze verim, ze moje budoucnost
je svazana prave s lidmi kolem sebe, tj. ze cekam ne na veci, ale na dar
obdarovani nekym jinym, jeho casem, pozornosti, ci proste jeho existenci. A
ze se vyplati nekdy i pockat, protoze to, co neni hmatatelne, se nasi
nadeji, tou energii samotne nadeje, zhmotni do reality..."
No vida, výborně, :o))) Už je mi to jasný, :o)))
Koledy - jo, byla jsem před časem v takovém malém duchovním centru na sídlišti v
Bystrci na malým koncertíku nějakýho spolku, a principál mluvil o těch ...
prelátech ne, renegátech taky ne, co to bylo za slovo? A že koledy se o adventu
nemají a tak ... a ... roráty? Zpívali a hráli o Marii, jak šla navštívit Annu,
myslím, že by se dalo najít spousta krásných rorátů.
:o)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Hledám roráty, našla jsem HYPERLINK "http://www.vira.cz"www.vira.cz, bohužel tam
nejsou roráty ve zvuku, ale pouze v notách, kteréžto číst neumím ... ale zato
jsem narazila na - podrž se - biblické SMS !!! A nejen to, podle HYPERLINK
"http://www.vira.cz"www.vira.cz "Mobilní spojení s Bohem funguje kdykoli a
kdekoli," :o)))) Jakýho má Bůh operátora, ptám se, :o)))) A dozvídám se, že
Oskara, :o))))) Bůh opustil T-mobile v momentě, kdy tento zpoplatnil SMS a
přešel ke "konkurenčnímu Oskarovi, který (nejen) v této oblasti poskytuje
levnější a kvalitnější služby."
Tyhle stránky asi tvoří někdo, kdo nemá zábrany, :o))))
David zrovna kouká na svoje bankovní konto, my jsme oba u eBanky, milujeme
chodit do banky a David dycky koukne na stav účtu a pronese "Nu což, tak
olupte." Ale dnes mu chybí optimismus, vánoce budou bídné, ještěže ta knihovna
je zadarmo. "Že bych všem nadělil knížky z knihovny? Nu což, olupte!"
Mějte se krásně, :o)
Táňa.
Převzato: www.zvedavec.org
Znamení šelmy
10.12.2003
...a nutí všechny, malé i velké, bohaté i chudé, svobodné i otroky, aby měli
na pravé ruce nebo na čele cejch, aby nemohl kupovat ani prodávat, kdo není
označen jménem té šelmy nebo číslicí jejího jména. To je třeba pochopit: kdo má
rozum, ať sečte číslice té šelmy. To číslo označuje člověka, a je to číslo 666.
Zjevení Sv. Jana, 13:16
A řekněme hned v úvodu: ještě tam nejsme, ještě znamení šelmy nemusíme nosit,
ale blíží se to. Řeč bude o biočipech, tedy mikročipech implementovaných pod
kůži člověka. Existují a zvolna se prosazují. Počáteční odpor veřejnosti slábne.
Zatím tyto biočipy neumožňují určit přesnou polohu člověka kdekoliv na
zeměkouli. Respektive ty, které to umožňují, jsou ještě příliš velké. Na jejich
zmenšení se nicméně usilovně pracuje v mnoha laboratořích světa.
Průkopníkem biočipů je floridská firma ADS (Applied Digital Solutions), které
pomohlo 11. září se prosadit. ADS se stala hlasitým zastáncem biočipů. Už
několik roků nabízejí lidem čip VeriChip ID velikostí zrnka rýže, který pracuje
na principu RFID ( radio frequency identification). Čip nemá vlastní zdroj,
reaguje po vybuzení radiofrekvenčním polem na vzdálenost maximálně několika
metrů. Nejde o žádnou převratnou novinku, podobným mikročipem se už deset let
značí psi a kočky. Rozdíl je v tom, že VeriChip byl od počátku vyvíjen pro
člověka. Může obsahovat unikátní číslo, zdravotní stav a další údaje - např.
čísla kreditních karet.
Na výstavě ID World v Paříži tohoto roku se firma ADS pokusila dovést myšlenku
kreditních karet implementovaných pod kůži do praxe. Nový produkt se jmenuje
VeriPay. Jde o biočip, kterým mohou lidé platit namísto kreditní kartou. V praxi
to vypadá tak, že si označkovaný člověk nechá namarkovat u pokladny zboží a
odejde. Radiofrekvenční snímač přečte údaje o jeho kreditní kartě a cena nákupu
se pak objeví automaticky v měsíčním výpisu z banky
http://seattlepi.nwsource.com/local/68217_thumb27.shtml .
Soudě podle reakcí, lidé zatím nebyli biočipem VeriPay příliš nadšeni. Ale firma
se nenechává odradit. Tvrdí, že kreditní karta pod kůží je nezcizitelná a tudíž
mnohem bezpečnější. Kritikové naopak poukazují na to, že taková karta je čitelná
i ilegálně pořízenými snímači, aniž by to osoba s implementovaným biočipem
zaznamenala. ADS se brání poukazem, že data budou šifrovaná. Kritikové
odpovídají, že to není příliš přesvědčující. Bude-li někdo vybaven příslušným
snímačem, je pravděpodobné, že si k tomu opatří i dešifrovací algoritmus nebo
rovnou klíč. Biočip navíc neumožňuje jednoduchou výměnu karty. Co když se
majitel rozhodne kreditní kartu zrušit a pořídit si novou?
ADS nicméně věří, že se jí podaří překonat počáteční nedůvěru, a že výhody
biočipů převáží nad nevýhodami. Pravdou je, že taková věc může urychlit mnoho
zdlouhavých identifikací a může v krajním případě zachránit lidský život.
Umožní např. lékařům rychlý přístup k dokumentaci pacienta (celá dokumentace
včetně krevní skupiny, alergických reakcí a podobně důležitých informací může
být umístěna v biočipu pod kůží).
V běžném životě biočip zjednoduší nákupy v obchodech, urychlí čerpání pohonných
hmot, zajistí bezpečný vstup do hlídaných objektů, pomůže bezproblémovému
odbavení při letištní kontrole, umožní bezpečné přihlašování do počítačové sítě
(namísto uživatelského hesla hesla) nebo odemykání dveří domu či automobilu.
Výhod je tolik, že jsem si jistý, že nakonec rozhodnou. Zvláště když se styčné
body vybaví dostatečným množstvím snímačů.
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A62663-2001Dec18¬Found=true
Kdyby se radiofrekvenční snímače rozmístily po městě v dostatečné hustotě,
umožnilo by to monitorovat pohyb všech jeho obyvatel. Takové řešení by snad bylo
použitelné v rámci podniku, ale na větší ploše je přeci jen poněkud nepraktické.
Snahou je vyvinout biočip, který by byl schopen spolupracovat se systémem GPS (Global
Positioning Satellite), takže by bylo možno určit jeho polohu s přesností na
několik metrů kdekoliv na světě.
ADS nabízí zařízení zvané Digital Angel (digitální anděl). Jsou to náramkové
hodinky spolu s krabičkou velikosti tabatěrky. Toto zařízení komunikuje se
systémem GPS.
Podle optimisticky laděné webové stránky, vytvořené za účelem propagace
digitálního anděla, zařízení pomáhá starým a nemocným lidem. Snímá některé
jejich tělesné funkce a v případě selhání nebo pádu člověka automaticky uvědomí
lékařský dispečink a současně přesně určí, kde se postižený člověk nachází.
Digitální anděl je rovněž k dispozici v obojku pro psy a kočky, takže zatoulá-li
se čtyřnohý miláček, lze jej pomocí GPS systému snadno najít. Alespoň jeho
obojek určitě.
Další formě digitálního anděla se říká PRISM a používají jej některá kárná
zařízení pro monitorování pohybu vězňů. Odsouzenému se připevní na ruku
nesnímatelný náramek. Systém způsobí poplach v okamžiku, kdy se vězeň dostane za
hranici vymezeného prostoru. Vhodné například pro lidi odsouzené k domácímu
vězení nebo pro špehování pedofilů.
Loni v květnu firma ADS oznámila, že do osmi měsíců hodlá zmenšit digitálního
anděla tak, aby se dal implementovat do svalové hmoty na ruce nebo jiném místě.
Za tím účelem rovněž přišla s originálním způsobem napájení. Biočip nemá mít
vlastní baterii. Po implementaci by měl být poháněn elektromechanickou energií
vzniklou pohybem svalů. Aktivován může být jednak osobou, která čip nosí (nebylo
řečeno jak), jednak na dálku z monitorovacího centra.
V současnosti už takový biočip komunikující s GPS a upraven k implementaci do
organizmu člověka, skutečně existuje. Bohužel je velikostí kardiostimulátoru. Je
to kotouč o průměru 5 cm a výšky 1,27 cm. Pro široké použití ještě poněkud
nepraktické. Rovněž napájení je u něj zatím vyřešeno klasicky pomocí baterie.
Po uvedení prvních verzí VeriChipu na trh musela firma ADS vzdorovat nařčení
různých skupin sledujících lidská práva. To bylo ještě před 11. zářím. Po útoku
nařčení ubylo, naopak se stále silněji ozývají hlasy, že by bylo možno těmito
zařízeními sledovat teroristy. Není mi příliš jasné, jak. Museli by je nejprve
všechny odchytit, označkovat mikročipem a znovu vypustit do volné přírody.
Daleko snazší samozřejmě bude (a o to také zřejmě jde) označkovat všechny slušné
občany a následně zavřít ty, kteří biočip mít nebudou. V každém případě ale
firma ADS vidí teď svou příležitost. "Naše myšlení se po 11. září změnilo," řekl
mluvčí firmy. "Teď vzniká větší potřeba monitorovat škodlivé aktivity."
ADS není jedinou firmou nabízející tuto technologii. V tichosti a zcela bez
povšimnutí masmédií se testují další podobné výrobky. Už v roce 1998 psaly
noviny London Times, že v Británii má 45 lidí implementováno pod kůži biočip
umožňující určit jejich polohu. Jednalo se většinou o děti velmi bohatých rodin
a některé filmové hvězdy. Britská varianta digitálního anděla se jmenuje Sky Eye
- Oko na obloze.
Miliony televizních diváků mohly nedávno sledovat v přímém televizním přenosu
rodinu Jacobsů, kterak si dobrovolně nechává implementovat VeriChip pod kůži.
První americká rodina označkovaná biočipem, hlásaly titulky. A po nedávném útoku
teroristů se objevilo nemálo názorů, že povinné implementace tohoto čipu všem
občanům by pomohly zvýšit národní bezpečnost.
Zkrátka ať chceme nebo ne, biočipy přicházejí. Můžeme proti tomu žehrat a
nadávat, můžeme se dovolávat práva na soukromí a jiných lidských práv, nic to
nezmění. Pro vlády je to příliš lákavá možnost, jak nasadit svým otrokům další
náhubek. Pravda, lidé se budou zpočátku bránit, ale propaganda vykoná své. A
bude to dobře dělaná propaganda, to si můžeme být jistí. Zdůrazní se výhody
biočipů, pohodlí a snadnost nákupů, nemožnost ztráty, další urychlení života,
publikuje se řada případů, kdy biočip někomu zachránil život, udělá se z toho
módní trend. Nakonec to zhlouplý dav přijme.
Zpočátku to bude nepovinné. Později budou lidé nemající biočip, znevýhodňování,
budou jim kladeny různé byrokratické a jiné překážky - při odbavování na
letištích budou podrobováni nesmyslným kontrolám, v obchodech budou muset čekat
řadu u jediné manuální pokladny, v ordinacích lékařů jim bude odmítán zákrok s
poukazem, že jejich dokumentace se někde "zatoulala" a nutno znovu udělat testy,
apod.
A pak přijde zákon. Označkování bude povinné pro všechny. Dětem bude
implementován biočip při narození. Za pár roků nikoho nenapadne vidět v tom něco
zlého. Lidé si zvyknou tak, jako si zvykli na mobilní telefony, bez kterých řada
z nich nemůže být.
Kolik času nám zbývá? Nevím. Ale jsem si jistý, že se toho všichni dožijeme.
Nostradamus: Co vlastně předpověděl?
Nostradamus. Věštec, žijící v 16. století. Předpověděl Hitlera, Stalina, útok na
Manhattan. Právě nyní je tomu půl tisíciletí od jeho narození.
A není to jen tak ledajaké jubileum. Německý badatel Elmar R. Gruber totiž
odhalil, že všechny "předpovědi" jsou zmanipulované výmysly. "Nostradamus do
budoucnosti absolutně neviděl," říká s jistotou.
Michel de Nostredame (1503 - 1566), Žid, který přestoupil na křesťanství, se
postaral již za svého života o to, aby jeho jméno znal takřka každý. Staletí
však udělala z lékaře bojujícího s morovými ranami tajemného věštce,
předpovídajícího zkázu světa.
"Nostradamus skutečně dělal horoskopy," vysvětluje Gruber. "Známý je například
ten, který vyhotovil pro budoucího rakouského císaře Rudolfa II. Podrobný
průzkum vede k závěru, že Nostradamus příliš horoskopům nerozuměl," uvádí
německý badatel.
Odkud se však vzala celosvětová posedlost Nostradamem jako prorokem doby zkázy a
zničení? "Vše pochází z od roku 1555 vycházejících čtyřverší, nazvaných
"centurie". V nich se nemusel starat o spokojenost zákazníka a pustil naplno své
vize o světové apokalypse," objasňuje Gruber. "Většinou jde o naprostý podvod.
Skutečný text Nostradamových veršů byl přepracován, aby z něj bylo možné vyčíst
to, co jeho fanouškové chtěli. Například u útoku teroristů na Manhattan je jako
důkaz toho, že Nostradamus hrůzu předpověděl, tento text: Ohromný oheň sestoupí
na nové město (rozuměj New York). Ve skutečnosti je tu zmínka o velkém městě.
Tak je tomu s většinou předpovědí, které se týkají nástupu Hitlera, války o
Irák, smrti princezny Diany a všech důležitých událostí. Přitom kdyby se
podívali lidé do původních textů, nic takového by tu nenašli," směje se vědec.
Legendární je i kniha, která vysvětlovala Nostradama za pomoci počítačového
rozboru textů. Text, který vyšel v roce 1992, s jistotou předpovídal, že
prezident George Bush st. bude znovu zvolen. Ironií osudu vyšla těsně před tím,
než byl zvolen Bill Clinton.
Byl tedy i sám Nostradamus podvodníkem? "V žádném případě! Skutečně věřil svým
chmurným vizím, ale psal je velmi neurčitě, takže každý, kdo chce, může si v
nich najít cokoliv. Mnohým pseudovědcům to však nestačí a s klidem pozměňují
verše podle toho, jak si přejí, aby vyzněly. A to je neodpustitelné," rozhořčuje
se muž, který věnoval studiu Nostradama sedm let.
INT, alf (8. 12. 2003)
Čeština má prý kořeny v Turecku
Novozélandští jazykovědci přišli s novou teorií o zeměpisném původu
indoevropských jazyků
Před osmi tisíci lety pronesli zemědělci z turecké Anatolie první slova v
"prajazyku", tvrdí novozélandští lingvisté.
LONDÝN - Indoevropský jazyk, ze kterého vzniklo mnoho dnešních moderních jazyků
včetně těch slovanských, možná vznikl před 8 až 10 tisíci lety v oblasti turecké
Anatolie. Vyplývá to z nového výzkumu dvou novozélandských vědců. Jazyk podle
nich začali poprvé používat tamní obyvatelé zároveň s rozvojem zemědělství.
Zprávu uveřejnil na svých internetových stránkách list The Washington Post.
Skupina indoevropských jazyků, které kromě jiného zahrnují například řečtinu,
latinu, slovanské jazyky a sanskrt, se vyvinula před několika tisíci let - stále
se ale nepodařilo ze zeměpisného hlediska doložitelně rekonstruovat, kde
konkrétně mají tyto jazyky společné kořeny. Zatím nejuznávanější teorie z
lingvistického hlediska, operuje s představou, že asi před šesti tisíci lety
začali "exportovat" indoevropské jazyky kurganští jezdci, když vyrazili z
asijských stepí dobývat Blízký východ a také Evropu. Jiní vědci jsou ale zase
přesvědčeni, že vše mohlo začít v nynější turecké Anatolii. Takovou teorii právě
podporují Russell Gray a Quentin Atkinson z Aucklandu. V článku pro britské
odborné periodikum Nature konstatovali, že jejich analýza založená na evoluci
biologických technik "je v souladu s anatolskou zemědělskou teorií původu". Oba
vědci pomocí vyspělých počítačových technik porovnávali a křížově hodnotili
větve jazykového stromu se známými historickými událostmi. Tím dospěli k závěru,
že k větvení došlo v období až o několik tisíc let starším, než s jakým operuje
nyní nejsilnější teorie, podle níž "prajazyk" rozšířili nomádští kurganští
jezdci. "Díky novým sofistikovaným metodám, které jsme k výzkumu použili, jsme
zjistili spolehlivé výsledky, které nám pomohly vyřešit tento dlouhodobý vědecký
problém," uvedl pro The Washington Post Russel Gray. Pátrání po kořenech
indoevropských jazyků začalo již v roce 1786, kdy britský učenec sir William
Jones popsal tuto jazykovou větev. Od té doby vědci určili mnoho jazyků, které
sem spadají a kterými se mluví na všech obydlených světadílech. Podle nové
studie Graye a Atkinsona sem patří celkem 87 jazyků.
Lidové noviny, 28. 11. 2003, ver, čtk
Převzato: www.science-world.cz
Revenantni: Návraty mrtvých ve středověku
Přesvědčení, že mrtví se v té či oné podobě vracejí jako duchové, pokládáme dnes
za pověru. Zajímavé je, že o existenci tohoto fenoménu byla však v minulosti
přesvědčena celá řada lidí zjevně vzdělaných a inteligentních. Francouzský
historik Jean-Claude Schmitt popisuje v knize Revenanti (snad by se dalo
přeložit nějak jako Navrátilci) způsoby, jak se s vírou v návraty mrtvých
vypořádávali vzdělanci ve středověku.
Schmidtovi jde přitom právě o vzdělané vrstvy, konec konců se zabývá především
rozborem dobových písemných památek a ne folklórem ani archeologickými nálezy
mrtvol s probodnutými srdci. Tehdejší vzdělanci jistě nevěřili všemu, nicméně
některé příběhy o návratech mrtvých legitimizovali minimálně tak, že je učinili
součástí "oficiální" psané kultury.
Před středověkými intelektuály každopádně stála otázka, jak zakomponovat
zjevování mrtvých do křesťanského světonázoru či ještě obecněji do nějakého
"logického systému".
Na počátku stojí úvahy svatého Augustina. Pokud se setkáme (ať už v bdělém stavu
nebo ve snu) s přízrakem, který se vydává za mrtvého, není to zřejmě sám mrtvý.
Stejně tak se někomu o nás může zdát, aniž si toho jsme vědomi, aniž jsme v jeho
snu "my sami". Duch je tedy mnohem spíše svébytnou bytostí, andělem či démonem,
který na sebe bere podobu mrtvého, nikoliv mrtvým jako takovým. Zde se přímo
nabízí srovnání s Homérem, kde na sebe podobu některé osoby může brát přímo sen
jako jakási svébytná bytost. Schmitt se touto paralelou ovšem nezabývá a dostali
bychom se jí někam jinam.
Zpět do středověku. Duše mrtvých se podle Augustina na náš svět nevracejí.
Pohřební obřady včetně např. pohřbu v posvěcené půdě nemají na další osud
zemřelého žádný vliv, jejich jediným důvodem je konejšit pozůstalé.
Augustinovu postoji nelze upřít logiku (jak vidno, přesvědčení, že středověk byl
pouze obdobím iracionálních pověr, je zcestné), i on sám si však nechává
otevřená zadní vrátka. Tak třeba těla světců podle Augustina nemusejí podléhat
rozkladu, okolí jejich hrobu je zvlášť posvátné, vzduch je zde prosycen zvláštní
vůní, kdo spí na světcově hrobě, tomu se někdy mrtví zjeví ve snu apod.
V pozdější době poněkud skeptický Augustinův postoj dostal ještě závažnější
trhliny. V raném středověku se víra v návraty mrtvých dávala do souvislosti s
přežívajícími pohanskými pověrami (vampyrismus apod.) a církev proti nim
vystupovala. Změny nastaly ve středověku vrcholném (zde by snad stála za zmínku
jistá extatičnost gotiky, stejně jako fakt, že pohanství již bylo potřeno a
nebylo třeba se proti němu tolik vymezovat). Součástí oficiálního kánonu se
stala do té doby spíše nezřetelná víra v očistec. Duše na "mezicestě" se pak
mohou zjevovat pozůstalým (pokrevně příbuzným či například členům stejného
církevního řádu) a žádat po nich slitovné modlitby, dary církvi či složení
zádušních mší, které jim tresty v očistci mohly ukrátit.
Schmitt samozřejmě uvádí, že organizování zádušních mší či církevních modliteb
měla přímý vztah k ekonomickému fungování středověké církve. Na tyto procedury
bylo často pamatováno už přímo v závětích. Obchody s odpustky se samozřejmě
staly předmětem kritiky - paradoxně ale i ti, kdo je pokládali za nemorální,
však ne vždy vylučovali jejich účinnost.
Komplikace přinášela odedávna otázka po tělesnosti zjevení mrtvých. Církev
zpočátku vystupovala proti víře ve vampyrismus a pokládala za pověru
přesvědčení, že živým lidem může být nějak nebezpečná samotná mrtvola. Tento
postoj však častokrát polevil a i kněží se podíleli na otevírání hrobů, načež
následovalo buď vložení posvěcených předmětů, nebo destrukce těla. Fakt ale je,
že církevní přesvědčení o zázračné moci ostatků svatých značně podkopávalo
původní zásadový postoj o naprosté netělesnosti duše (zde by ale stál za
připomenutí Tertulianus či přímo biblické pasáže o tom, že Slovo se stalo tělem
a Ježíš byl vzkříšen i s tělem a v ráji budou mrtvým dána nová těla apod., ale
to bychom se znovu dostali někam jinam).
Nakonec i církevní představitelé začali ve vrcholném středověku soudit, že
duchové mohou mít cosi na způsob těla; a ostatně i v očistci, kde duše pobývaly
bez těl, byly však tyto přese všechno vystavovány "tělesným" trestům typu ohně.
A tak se nakonec nějakou jednotnou doktrínu vypracovat nepodařilo, duchové byli
tu chápáni čistě duchovně ( :-)), tu zcela tělesně jako totožní s oživlou
mrtvolou, tu se jim přisuzovalo jakési obrazové tělo z jemné látky či ze
vzduchu. Tento poslední postoj zřejmě ve vrcholném středověku převládal.
Autor studie nakonec uvádí, že zatímco dnes se snažíme na mrtvé nezapomínat a
udržet je živé alespoň ve vzpomínkách, účelem středověkého pohřebního rituálu
byl úplný opak. Vzpomínku, včetně bolesti v srdcích pozůstalých, postupně
zamazat, zahladit, nechat emoce vyvanout a mrtvému dovolit se propadnout do
anonymity (samozřejmě z hlediska tohoto světa, předpokládala se další existence
duše na onom světě). Schmitt samozřejmě není přesvědčen o tom, že mrtví by se
vraceli na tento svět, nicméně příslušné zážitky jsou podle něj reálné v tom
smyslu, že si je sami přivozují lidé, kteří se se smrtí nedokázali vyrovnat. "Co
zůstává nepochopeno, vrací se jako trpící duše," končí kniha Revenanti.
Zdroj: Jean-Claude Schmitt: Revenanti, Argo, Praha, 2002
Pavel Houser
Jedinou věcí, která za studené války v šedesátých letech zabránila americkým či
ruským psychopatům v ovládnutí celého světa, byla doktrína "zaručeného
vzájemného zničení" [MAD], kdy by hromadné odpálení ICBM Amerikou na Rusko nebo
obráceně automaticky vedlo ke stejné odvetě ze strany přepadeného národa a tím k
"poslednímu soudu".
Zhruba před měsícem se o MAD, tentokrát ale na Středním východě, opět diskrétně
zmínilo Rusko v přímé reakci na hysterické izraelské hrozby nukleárním útokem
americkými řízenými střelami Harpoon vypouštěnými z ponorek na Írán. Rusko,
které mezitím bez povyku rozmístilo své nejdokonalejší taktické jaderné rakety i
s osádkami v Sýrii a Íránu, vyslalo jasný diplomatický signál naznačující, že
pokud Izrael zaútočí na Teherán nebo Damašek jadernými zbraněmi, Rusko odvetou
okamžitě a anonymně vaporizuje Izrael.
Více o těchto "povzbudivých faktech" a příčinách tohoto stavu
>>ZDE>>
A jak tento týden ?
Diagram ukazuje situaci ve středu 17.12.2003 .
Jak vypadají jednotlivé aspekty, které nás budou provázet příští týden ?
-
Slunce
stojí
ve znamení Střelce. V tomto znamení Slunce zlepšuje vůli a pomáhá jít lidem
za jejich ideály. Slunce přeje sportovním ambicím a pomáhá porozumění
filosofických koncepcí.
Celý týden bude působit konjunkce Slunce s Plutem. V tomto aspektu silně
zesiluje působení pudů. Lidé lidé snadno podléhají sexualitě, temnu a tajemnu.
Jedná se o neúprosně osudový aspekt, svazky vzniklé v období tohoto aspektu jsou
temně osudové a pevné jako okovy. Aspekt může pomoci k rozuzlení záhad ale
odhalení jsou často plná úzkosti.
Sextil Slunce s Uranem od pátku bude v lidech zesilovat vynalézavost,
originalitu ale i vznětlivost. Dává široký rozhled a silnou touhu po
nezávislosti. Pokud tato vůle není uspokojena llidé mají tendence vyvolávat
dramatické scény. Aspekt přeje moderním komunikačním médiím, televizi, Inetu.
-
Lilith - Černá Luna, která ovlivňuje pudovou sexualitu, se
nachází ve znamení Blíženců. V tomto znamení Lilith působí spiritualizaci a
zjemnění pudů. Její působení je v tomto znamení oslabeno, neb je zde podřízena
rozumové kritice a instinkty jsou neutralizovány rozumem.
- Merkur
stojí ve znamení Kozoroha. V tomto znamení dává
inteligenci ctižádost, přeje výzkumu, analytickému myšlení. Na druhou stranu
ale v lidech vyvolává sklony k značnému pesimismu. Jeho vliv díky poškození
bude od středy silně negativní. Způsobuje silný pesimismus, deprese,
sklony k uzavírání se před okolím až zášť.
Konjunkce Merkuru a Venuše působící pouze do
úterý - přeje milostné
korespondenci, zlepšuje vyjadřování a dává inspiraci v lásce.
Opozice Merkuru se Saturnem působí naopak celý týden, zpomaluje myšlení, svádí ke
lhaní a vyvolává pesimismus.
Zkratka a dobře tento týden příliš mnoho veselých myšlenek nečekejte. - Venuše
stojí ve znamení Kozoroha. V tomto znamení přeje planeta vztahům ve kterých je mezi partnery velký věkový rozdíl. V lidech může
vyvolávat nedůvěru k partnerským vztahům a sklony k samotě. Přeje umění a to
především zpěvu a vážné hudbě.
- Mars
stojí do úterý ve znamení Ryb. Mars v tomto znamení představuje
spojení agresivity a tajemství. Postavení přeje policejní práci, ožívají
moralisté a sekty u kterých se pojí náboženská horlivost s morálním
pokrytectvím. Můžeme očekávat že v tomto znamení budou všichni ještě více
"zakonspirovaní" než obvykle:-). Lidé se prostě snaží utajit své činy
a myšlenky před
okolím.
Od středy již bude Mars stát ve znamení Skopce. Mars stojící v domicilu
přeje činnostem všeho druhu, dodává fyzickou energii (nevím jak vy ale já bych
ji velmi potřeboval), dává sílu a odvahu k okamžitému uskutečňování plánů.
- Jupiter
stojí ve znamení Panny. V tomto znamení je planeta
poškozena. Přeje pouze obchodu. Lidé pod vlivem Jupiterova působení mají
problémy s pochopením skutečných citů a duchovna. Planeta způsobuje že vše se
topí v přízemnostech, konzumním způsobu života. Roste i nebezpečí
mezigeneračních konfliktů a střetů s těmi kdo představují opačný pohled na
život.
Kvadratura Jupiteru s Plutem je značně nešťastný aspekt. Symbolizuje podvod,
krizi, poškození spravedlnosti, systému, či lidských práv.
- Saturn
je retrográdní a stojí ve znamení Raka. Planeta je v tomto znamení
poškozena a narušena. Symbolicky to lze označit tak jako když se kámen, symbol
pevnosti a jistoty ztrácí v moři. Celkově postavení planety může znamenat
problémy s přírodou, přírodní katastrofu ve které hraje roli voda nebo moře.
Saturn nás vybízí abychom se více zabývali minulostí, historií.
- Uran
stojí ve znamení Vodnáře.
Planeta je v tomto znamení dobře u místěna. Přeje důležitým a prospěšným
změnám. Umožňuje boj za morální cíle a za osvobození. Leč planeta je
retrográdní a její účinek tím pádem dosti zpožděný.
- Neptun
stojí ve znamení Vodnáře - přeje ideálům a idealistům.
- Pluto
stále ve znamení Střelce. Planeta přeje nové mystice,
objevování skrytých věcí a ideálů.
Pokud čtete tyto stránky pravidelně jistě víte, že poloha posledních tří
planet je vždy dlouhodobá a symbolizuje směr kterým se doba ubírá z
dlouhodobého hlediska.
Tento týden bude síla planet velmi vyrovnaná. Od středy bude dominovat vliv
Marsu.
Mějte se hezky...
Hade, 14.12.2003
|