Východočeský Woodstock dostál pověsti
(V.Vlasák, MF Dnes, 25.08.2003 )


Trutnov - Opar příjemné, takřka magické události obklopil víkendový festival v Trutnově, který se obešel bez velkých hvězd z ciziny. Do města v Podkrkonoší přijelo asi šestnáct tisíc lidí jako na osvědčené poutní místo, jež navštívil také bývalý prezident Václav Havel s manželkou. "Trutnov má neopakovatelnou atmosféru, proto jsme tady," říkali studenti ze Slovenska. Hrstka Poláků pak písní popřála procházejícímu Havlovi, aby se dožil stovky let. I takové jednotlivosti, které nejsou k vidění na jiných festivalech, činí Trutnov Trutnovem. Patří sem třeba hlavní pódium, jehož boky ozdobily dvě vlajky Tibetu místo reklam, nebo happening chaotické kapely Hever and Vazelina Band. Ta se sotva zformovala na valníku, jenž sloužil jako miniscéna, zatímco Havel i publikum trpělivě čekali na legendární píseň o rudých vejložkách. Dočkali se jednoho kousku o tesilové verbeži, která kráčí na čaje, a pak se na publikum snesl déšť rohlíků či obnošených svršků. A kdo si vzpomněl, že planeta Mars je nejblíže Zemi za desítky tisíc let, mohl si ji prohlédnout z malé hvězdárny vedle hlavní scény. Na té se odehrávala seriózní produkce kapel, z nichž -123 minut rozvlnila lidské moře v tanci stejně jako sestava Skyline nebo formace J.A.R. s Romanem Holým a excelentním zpěvákem Danem Bártou. Spolupráci s publikem si pochvaloval baskytarista Mardoša ze skupiny Tata Bojs i Ondřej Havelka, který v Trutnově stepoval a zpíval swing s Melody Makers a se Sestrami Havelkovými. Letos byl festival věnován druhé kultuře, která jej v roce 1987 povila. V sobotním programu se objevili undergroundoví klasici DG 307, kteří na velkých festivalech obvykle nevystupují a jejichž hypnotická muzika si výborně rozumí s texty Pavla Zajíčka. Hluboko v noci pak hrála legenda podzemní scény The Plastic People Of The Universe. Mezi zahraničními hosty se chytli švédští rockeři Clawfinger, kteří svoji muziku vyztužili předtočenými zvuky. Hravé publikum jim zcela propadlo, zvláště když baskytarista skákal do davu jako do zpěněného moře. Britští Ten Years After, pamětníci amerického Woodstocku v roce 1969, zase rozdávali lekce zemitého bluesrocku. Američané Suicidal Tendencies měli slabší zvuk, který pořadatelé ztišovali s ohledem na zvláště přísné hygienické normy, avšak kapela zůstala příliš v setrvačném zajetí svého starého stylu. Konzervativnímu programu Trutnova prospěla vedlejší scéna Club Stage, která se otevřela také novým formacím Tshikuna nebo Khoiba. "Prostor na hlavní scéně je omezený. Někdy je pro kapelu lepší, když si zahraje v lepším čase na menším pódiu," vysvětloval hudební publicista Petr Korál, který Club Stage uváděl. Kromě osvědčeného moderátora hlavní scény Zdeňka Suchého se konferování ujal také písničkář Václav Koubek. Tento harmonikář a literát uváděl speciální písničkářskou scénu Hudební sklepy, na které vystoupili Dagmar Andrtová, Vladimír Veit nebo Vlasta Třešňák. Legendární sdružení Šafrán bylo téměř kompletní. "Tady bych s tichou hudbou neuspěl, a tak vám zahraju Oldovy oldies," říkal mystický písničkář Oldřich Janota, který si od kolegy Jakuba Nohy půjčil elektrickou kytaru Fender Stratocaster. K velkému překvapení i nadšení posluchačů uvedl památné písně Druhý břeh nebo Hotel Savoy. Byl to jeden z řady koncertů, jež pokračovaly i včera a pro které lze na letošní Open Air Music Festival v dobrém vzpomínat.

 

[novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]

mezivlnami@centrum.cz