Trutnov - Opar příjemné, takřka magické události obklopil víkendový festival
v Trutnově, který se obešel bez velkých hvězd z ciziny. Do města v Podkrkonoší
přijelo asi šestnáct tisíc lidí jako na osvědčené poutní místo, jež navštívil
také bývalý prezident Václav Havel s manželkou. "Trutnov má neopakovatelnou
atmosféru, proto jsme tady," říkali studenti ze Slovenska. Hrstka Poláků
pak písní popřála procházejícímu Havlovi, aby se dožil stovky let. I takové
jednotlivosti, které nejsou k vidění na jiných festivalech, činí Trutnov Trutnovem.
Patří sem třeba hlavní pódium, jehož boky ozdobily dvě vlajky Tibetu místo reklam,
nebo happening chaotické kapely Hever and Vazelina Band. Ta se sotva zformovala
na valníku, jenž sloužil jako miniscéna, zatímco Havel i publikum trpělivě čekali
na legendární píseň o rudých vejložkách. Dočkali se jednoho kousku o tesilové
verbeži, která kráčí na čaje, a pak se na publikum snesl déšť rohlíků či obnošených
svršků. A kdo si vzpomněl, že planeta Mars je nejblíže Zemi za desítky tisíc
let, mohl si ji prohlédnout z malé hvězdárny vedle hlavní scény. Na té se odehrávala
seriózní produkce kapel, z nichž -123 minut rozvlnila lidské moře v tanci stejně
jako sestava Skyline nebo formace J.A.R. s Romanem Holým a excelentním zpěvákem
Danem Bártou. Spolupráci s publikem si pochvaloval baskytarista Mardoša ze skupiny
Tata Bojs i Ondřej Havelka, který v Trutnově stepoval a zpíval swing s Melody
Makers a se Sestrami Havelkovými. Letos byl festival věnován druhé kultuře,
která jej v roce 1987 povila. V sobotním programu se objevili undergroundoví
klasici DG 307, kteří na velkých festivalech obvykle nevystupují a jejichž hypnotická
muzika si výborně rozumí s texty Pavla Zajíčka. Hluboko v noci pak hrála legenda
podzemní scény The Plastic People Of The Universe. Mezi zahraničními hosty se
chytli švédští rockeři Clawfinger, kteří svoji muziku vyztužili předtočenými
zvuky. Hravé publikum jim zcela propadlo, zvláště když baskytarista skákal do
davu jako do zpěněného moře. Britští Ten Years After, pamětníci amerického Woodstocku
v roce 1969, zase rozdávali lekce zemitého bluesrocku. Američané Suicidal Tendencies
měli slabší zvuk, který pořadatelé ztišovali s ohledem na zvláště přísné hygienické
normy, avšak kapela zůstala příliš v setrvačném zajetí svého starého stylu.
Konzervativnímu programu Trutnova prospěla vedlejší scéna Club Stage, která
se otevřela také novým formacím Tshikuna nebo Khoiba. "Prostor na hlavní
scéně je omezený. Někdy je pro kapelu lepší, když si zahraje v lepším čase na
menším pódiu," vysvětloval hudební publicista Petr Korál, který Club Stage
uváděl. Kromě osvědčeného moderátora hlavní scény Zdeňka Suchého se konferování
ujal také písničkář Václav Koubek. Tento harmonikář a literát uváděl speciální
písničkářskou scénu Hudební sklepy, na které vystoupili Dagmar Andrtová, Vladimír
Veit nebo Vlasta Třešňák. Legendární sdružení Šafrán bylo téměř kompletní. "Tady
bych s tichou hudbou neuspěl, a tak vám zahraju Oldovy oldies," říkal mystický
písničkář Oldřich Janota, který si od kolegy Jakuba
Nohy půjčil elektrickou kytaru Fender Stratocaster. K velkému překvapení i nadšení
posluchačů uvedl památné písně Druhý břeh nebo Hotel
Savoy. Byl to jeden z řady koncertů, jež pokračovaly i včera a pro které
lze na letošní Open Air Music Festival v dobrém vzpomínat.