Janotův návrat - znamení doby
( Pavel Klusák, Respekt, 26.6.2000 )




Hotel Savoy, Ztracený ve světě, Bitva na Tursku, Druhý břeh. Na reedici dávných písní Oldřicha Janoty se čekalo léta. Z pozice téměř kultovního, "jiného" písničkáře, jehož písně rozehrávala i máločemu příbuzná kapela Mozart K., odsunula poslední dekáda Janotu kamsi stranou. Když se teď konečně podařilo najít nahrávku, jejíž zveřejnění autor neodmítl, návrat se paradoxně uskutečňuje plným zásahem, příchod vede středem. Je to jako poetický vtip: Janotův disk Podzimní král, příloha posledního čísla měsíčníku Stereo a video, se válí na stáncích mezi deníky, časopisy o mobilech a pop-hvězdách, pornem. Náklad činí patnáct tisíc (časopisy pro hifisty se opravdu prodávají v takovém a větším množství): trhne nějaká česká poezie v blízké době tenhle rekord? Disk "ztracený ve světě" médií vyznívá jako zkouška: najdi v těch haldách jednu lidskou věc! Aby nebylo pochyb: je to regulérní, nikdy nevydané album, velmi slušně remasterované, s dobrým obalem a průvodním Janotovým komentářem, dumpingová cena (včetně časopisu) čítá 119 korun. Živé nahrávky z let 1983-84 jsou převážně sólové, v závěrečném Druhém břehu zní i sitár Emila Pospíšila a harmonium Miloše Vojtěchovského.
Kolem Janoty a publika, které o něm vědělo, nastal v devadesátých letech zvláštní útlum. Na jedné straně řídce navštívené (a spíš duchovními než hudebními kruhy pořádané) koncerty, na druhé straně opakovaně formulovaný pocit: samozřejmě, že Janota je osobnost, která není passé -- ale teď na tu hudbu není čas, půjdeme si to poslechnout někdy v budoucnu. Je ironické, že obecné povědomí se s Janotou sepnulo až nyní - poté, co doba dostatečně prohnila, až k znovuoprášení výrazu normalizace. Pozorovat ten rozkmit je zvláštní: na jednu stranu brněnská divadla znovu dělají politický Rozrazil, zároveň se publikum znovu přimyká k Janotově tvorbě hlubinně abstraktního proudu, v něčem nadčasově vznosné, a přitom i civilní a soudobé. Snad takové vlny v dějinách publika opravdu pulzují: zájem o určité umění pak funguje trochu jako "trpaslík Hladolet", sám nevinný, nicméně nositel zprávy o neblahé době. Když v letech 1990-91 vydal Panton Janotovi eponymní album a pak ještě kazetu Neviditelné věci (částečně dodnes nereeditovanou, k mání ve velkoskladových výprodejích), nikoho to příliš nezajímalo. Ale ať už to "jako znak" znamená cokoli, letošek je pro Oldřicha Janotu i jeho publikum konečně průlomem. Neprve projekt s tanečnicemi, premiérovaný v Divadle Archa u příležitosti převzetí výroční ceny Žlutá ponorka/Muž, který prochází zdí, tamtéž -- starší, nově oprášená - živá zvuková instalace s Lubošem Fiedlerem a Štěpánem Pečírkou, vystoupení, které by od minuty mohlo reprezentovat české scénické i performanční umění kdekoli ve světě. Teď CD Podzimní král a rozhovor (Janota svolil k rozhovoru! Nevídáno!) ve Stereu a videu. Na podzim pak konečně dvojalbová reedice nahrávek z nejhlubšího minimalistického období s kytaristy Pavlem Richterem a Lubošem Fiedlerem: projekt vyjde u Indies, kterým letos ministerstvo kultury mimochodem sdělilo, že v současnosti podporuje grantem jen nežijící autory. Kdyby platily podobné chytrosti i na poli literatury, takový TORST by na ně nejspíš dávno dojel -- a nemohl na příští rok připravovat "sebraného Janotu" včetně starších sloupků pro Lidové noviny, nikdy nepublikované poezie a autorského komentáře k písňovým textům. Nenaplněných snů zbývá dost: především zvukové sebrané spisy. Jejich vydání bude asi vždycky blokovat především sám Janota : staré záznamy (a zdá se, že se jimi v poslední době poctivě probírá) mu znějí špatně, technické limity prý zkreslují samotný výraz hudby. Budiž: pokud bude místo ohlížení Janota tvořit a hledat dál, nikdo nemusí litovat.

Pavel Klusák
Autor je hudební publicista





[zpět na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]

mezivlnami@centrum.cz