A ODKUD BUDETE DOVÁŽET...
...NÁS?!?
Příspěvek do literární soutěže Já my a svět na téma Já bych
to, pane ministře, udělal takhle...
„Není pochyb o tom, že
český stát je na huntě. Alespoň to všichni zcela otevřeně
přiznávají. A druhým dechem dodávají, že oni za to samozřejmě
nemohou. A opatrně prstíkem ukazují na druhou stranu. Není
také nic jednoduššího, než shodit vinu na zloděje a
podvodníky. Po velkých slovech se politici opatrně začínají
ohlížet po sousedních zemích a všude hledají „zaručený a
nejlepší recept“. A snaží se přilákat „zahraniční kapitál“.
Ale proč je český národ tak rezignovaný? Proč podlézáme a
uplácíme, kde je to jen možné? Proč nevyvíjíme žádnou
iniciativu? Odpověď je přeci nad slunce jasná – jsme
znechuceni politikou předchozích vlád.“
- Posadili mě do třídy s pětadvaceti podobně vyděšenými
dětmi. První den se všechno zdálo přesně podle mých představ.
Noví kamarádi, milá paní učitelka, naděje na další vědomosti
a poznatky, radost z ohromné dospělosti šestiletého
dítěte.
- Druhý den začala už opravdovská škola. S chutí jsme ji
poznávali a paní učitelka mezitím poznávala nás. Během
několika prvních dní nás zvládla mistrně odhadnout a
roztřídit do mnoha rozličných kategorií. Šikovní a hodní,
zlobiví a hloupí, opoždění, sociální, počůrávající se.
Šikovní a oblíbení mají nárok na výhody, zlí a hloupí musí
dostávat poznámky a zůstávat po škole. Tak to chodí, výchova,
vážení přátelé. Jakákoliv odlišnost se trestá. Čteš rychleji
než ostatní? Udělal jsi něco navíc? Postav se a zůstaneš
stát, než si to rozmyslíš. Rozumíš?!
- Cejch blbečka se mnou putoval dál k jiné třídní – do
třetí a čtvrté třídy. Učitelky si mezi sebou dokáží vyměňovat
zkušenosti. Je úplně blbej a strašně votravuje. A hlavně ho
posaď někam daleko od těch předchozích dvou.
- Další dva roky teroru.
- „Cos to proboha nakreslil za pohádkovou postavičku?!“
- „To je král všech nestvůr, paní učitelko. Na hlavě má
korunu a na rameni netopýra.“
- „Cože?!? To nemůžeš udělat něco normálního? Třeba
Křemílka a tamtoho druhýho? No podívej se na Janičku! Tohle
je absolutně blbý a navíc – proč má tu hlavu tadydlec
širší?“
- „Má ji otočenou doprava.“
- „Kdo ti řek, že má mít otočenou hlavu? Slyšeli jste to,
jak je drzej?! No počkej, já to řeknu rodičům na
rodičáku.“
- Šípek má průsera a pořádnýho. A taky napsal ze školy v
přírodě domů, že jsme v noci nemohli na záchod. Domů ale prej
nic nedošlo, neměl to psát na koresponďák...
- Z prvního stupně základní školy jsem odcházel s pocitem
nejhoršího člověka na světě. No, možná spíš druhého
nejhoršího – po naší třídní.
- Druhý stupeň a stále ty podobné absurdní monology. Hlavně
nevybočuj, nehluč, neprojevuj svůj názor. Neměj žádnou
iniciativu, to se nevyplácí.
- Vlastně je to docela absurdní divadelní scéna: člověk v
přední části jeviště se zoufalým způsobem snaží upoutat
pozornost znuděných diváků. Když se mu to nepodaří, naštve se
a potrestá diváky – má na to právo. A pokud se diváci nudí,
či si chtějí vyměnit několik názorů, šlehne po nich dlouhým
bičem svého jazyka a požádá je, aby zopakovali přesně několik
posledních odstavců jeho nadrilovaného scénáře. Šli byste do
takového divadla? Vydrželi byste v něm sedět šest hodin?
Nechat se ovládat egoisty a nedozvědět se téměř nic, co by
mohlo být zajímavé nebo potřebné? Co by s vámi udělalo jedno
posezení v takovém divadle? Co by s vámi udělalo devět či
třináct let takovéto každodennosti?
- Ptáte se ještě, kde se v lidech bere nechuť k iniciativě?
Proč se chovají jako stádo a většinou zůstanou raději sedět
doma před televizí, než aby vyrazili dotknout se živé
kultury, skutečného života? Aby hledali pravdu? Aby něco
vytvořili, ne pouze konzumovali? Aby se zajímali o to, kde
žijí a co se kolem nich děje?
- Střední škola se zdála být vysvobozením a odměnou za
tolik let odpírání konformity. Avšak i zde jsou učitelé,
kteří berou mladým lidem iluze. „Neupozorňuj na sebe, Šípek,
příliš vyčuhuješ. S tím budeš mít problémy,“ byl můj první
středoškolský poznatek ze světa fyziky.
- Mohl bych pokračovat dál a dál, ale základní princip je
jasný. Být konformní, nemít žádný názor, nevyčuhovat, abych
nemusel na nic odpovídat, neptat se, aby se člověk neztrapnil
(nebo aby neztrapnil učitele) – hodilo se to totalitnímu
režimu, ale v demokracii by to mohlo být trochu jinak,
nemyslíte?
- Jak z toho? Základním – a bezpochyby důležitým – prvkem
jsou učitelé.
- Jací by podle mě měli být učitelé? Znám několik pedagogů
ze Spojených států – myslím, že se od většiny svých českých
kolegů liší v jedné zásadní věci – jsou daleko otevřenější
novým myšlenkám. Pokud se učitel například na něco ptá
studenta a on odpoví něco jiného, než je standard, větší než
malé množství českých kantorů reaguje otrávenou větou typu:
„No to taky, ale tohle zrovna jsem nemyslel...“ Americký
profesor zajásá a ocení originalitu nápadu. Význam této
metody naštěstí už pochopili i osvícenější čeští učitelé.
- Pedagog by měl mít také správný vztah k žákům/studentům.
Neuráží žáky vyšších ročníků základní školy, když je někdo
tituluje „děti“? A neuráží studenty středních škol, když jim
profesoři tykají, zatímco oni sami si nechávají vykat?
- Správný učitel by samozřejmě měl být spravedlivý,
zábavný, ne však příliš „ulítlý“, společenský, zodpovědný...
sami si jistě další vlastnosti přidáte a mnoho dalších jich
najdete v učebnicích pedagogiky.
- Učitel od slova učit. Učit... Jak? Proč by měla každá
hodina vypadat stejně? Proč by měli studenti sedět v lavicích
ve třech řadách a tupě vnímat často znuděné či nudící
představení? Proč by nemohli sedět třeba v kruhu, interagovat
spolu, diskutovat? A co spolupráce v malých skupinkách?
Brainstorming? Počkej, počkej, to by určitě znamenalo to
jejich věčný vykecávání? A vás nezajímá názor studentů? Vás
nezajímá, co chtějí sdělit světu (pokud se to neodnaučili
během mnoha let drilu)? Pokud ne, jak je potom má zajímat to,
co jim chcete sdělit vy?! A navíc – jestliže zaujmete jejich
pozornost, budou se bavit k tématu. Je přirozeně jednodušší
držet se starých osvědčených metod. Ono se toho víc stihne a
nejsou alespoň kázeňské problémy. Zde je však spíše více
prostor pro samotné učitele, než pro ministra.
- Ale jak zajistit, že na školách budou skutečně kvalitní
vyučující? Jak je vůbec zajištěno, že nevyučují sexuální
devianti, egoisté, lidé přehlíživí a se snahou urážet
ostatní? Podle mého názoru by měli všichni pedagogové dělat
pravidelně alespoň pohovor s psychologem. Není většího
průšvihu, než když se zjistí, že učitel, pár desítek let se
držící ve své stále stejné pozici, vychovával děti například
k rasismu, protože jej považuje za správný. Nebo profesoři,
kteří o svém oboru nic nevědí a celou hodinu nervózně
pošilhávají do učebnice. Či lidé, kteří vlastně nikdy učit
nechtěli a chtěli se živit uměleckou fotografií a na studenty
zuřivě křičí, aby si alespoň částečně uvolnili své napětí?
Vynásobme například čtyři třídy, které náš psychotik učí
každý rok, třiceti žáky a deseti lety. Půldruhého tisíce
zdeformovaných lidí! Investice do správného síta, která by se
vyplatila.
- Máme se bát toho, že by množství učitelů testy neprošlo?
Ale staří zkušení kantoři přeci zestárnou ještě víc a časem
vzdají svůj job na téhle planetě vůbec – kdo je nahradí? Čím
je pro mladé lidi učitelství atraktivní? Iluze o předávání
vědomostí a výchově mají a nejšílenější z nich jsou schopni
překousnout i vidinu mizerného platu (proč mají začínající
učitelé často mnohem nižší platy, než jejich unavení
předdůchodci? Že by zatím měli málo zásluh?). Alespoň
nebrzdit jejich nadšení. A podporovat je! Naštěstí existuje
spousta fungujících důkazů o tom, že alternativa JE
možná.
- Ovšem zdá se, že většinou o ni není zájem. Někdo se bojí,
aby se mu výuka nevymkla z rukou a studenti ho neudupali,
někdo už nechce měnit své zaběhnuté postupy. Někdo je prostě
líný. Ono vlastně není proč něco měnit. Takhle to funguje,
tak proč se pouštět do nějakých takových experimentů?!
- Záleží i na celkové atmosféře školy. Některé školy se
cítí velmi elitně a například protidrogová osvěta se na nich
vůbec neprovádí, protože s drogami přeci jejich studenti
nemohou mít problémy! Na jiných školách panuje důvěrné a
přátelské prostředí – studenti jsou se školou mnohem více
spjati a mají i prokazatelně lepší výsledky.
- A kde se přece jen najdou iniciativní studenti, profesoři
i chápaví ředitelé, postaví se do cesty klasicky peníze.
Systém přerozdělování financí ve školství je zcela absurdní.
Například chce-li škola prodat starší knihy do antikvariátu a
za utrženou částku nakoupit nové učebnice, musí těch pár
stokorun odvést do státního rozpočtu, odkud dostane nazpět
částku mnohonásobně nižší. Se sponzorskými dary je situace
obdobná. Iniciativa se přestává vyplácet i samotným školám.
Jako každému?
- Co bych tedy dělal já v roli ministra školství?
Podporoval bych iniciativy studentů i profesorů ve školních
radách, snažil bych se zpřístupnit informace o moderních
metodách vyučování, zavedl povinné psychotesty pro učitele a
změnil systém financování (zde není nutné přidávat další
peníze, pouze vyladit systém), upravil platové ohodnocení
učitelů (zde by to nějaké peníze navíc chtělo), nechal
psychology a pedagogy zpracovat jakýsi etický kodex pro
učitele, který by nesměli překročit, aby neohrozili osobnosti
studentů. Není toho moc, není toho málo. A hlavně – výsledky
na hrubém domácím produktu vyjádřeném v miliardách korun by
patrně nebyly zřejmé ještě v tomto volebním období.
- Ale nadšení a iniciativní mladí lidé se bohužel zatím
nedají dovážet z Evropské unie.
- Honza Šípek,
- 04.03.99 2:16:39
Tento článek citoval student Hynek Hanke ve svém textu České ąkolství se uľ nemá kam dál rozkládat v
Britských listech
Zpátky na článečky...
Copyright
Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo
a
Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky ->
kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek