ZBYTKY NA PAPÍRU

Bůh, s.r.o. Jo, už jsou tady zase ty schizofrenické dny. Smrtelná kombinace křečovitých úsměvů, hysterického veselí, nuceného štěstí, opičí lásky, kostí zabodnutých v krku, překyseleného žaludku a vyvřískávaných koled skloubená s nejstrašnějším televizním programem z celého roku, který to všechno jenom podtrhuje. No a do toho samozřejmě šílí všichni podnikatelé, aby zvýšené zisky rozpustili ve třináctých a čtrnáctých platech - jak vychytralé.

A protože knižní produkce je hned v závěsu, tak Ondřej Neff vrhnul na vánoční pultíky dvě knihy, z nichž tu více neokoukanou jsem si prozatím přečetl (tudy na druhou: Vejce naruby). Jde o sbírku částečně zveřejněných a částečně nových povídek Bůh s.r.o. Co dodat víc? Protože si tak úplně nepamatuji, kde co vyšlo (už to asi bude rok, co jsem naposledy přečetl nějakou časopisecky vydanou povídku) můžu říci: Hlídka 2 (velmi volné pokračování Měsíce mého života), Krvavý mrak, Vrtoch plukovníka Wallena a Bludiště vyšlo v Ikarii, všechno velmi slušné až skoro výborné povídky, povídku Chudák Bauer jsme si přečetli v Bohemiaconovské Invazi a zase na ni zapomněli a o těch ostatních tedy přehled nemám.

Všechny povídky jsou standardky, na nichž je najednou až nějak moc jasně vidět mustr, podle kterého je ON odléval. Samozřejmě, že schéma mustru je správné, ale v té spoustě teoreticky stejných povídek chybí nějaká, u které by se čtenář mohl odreagovat (i když třeba taková © je ten typ, ale té bylo jaksi málo). Navíc samotné povídky (alespoň ty, které pro mně byly nové) působily - na Onřeje Neffa - až příliš vyumělkovaně, s víceméně nevýraznými pointami a chyběl v nich drajv raných povídek z předešlých tří, resp. čtyř povídkových sbírek, i když určité pasáže jsou výtečné (“Trochu moc se zhlížel v Humphrey Bogartovi. Ovšem, krom toho, že měl pořád klobouk na hlavě, zřejmě dokázal pracovat pěstmi, osmatřicítkou a zdálo se, že i tou okloboukovanou hlavou.” - Vražda v mateřské školce). Vypadá to, že přestože Neff se snaží vyhrožovat svou boxerskou minulostí a imidží chrliče explozivních point, začínají se ukazovat mezery v jeho mediálně udržovaném chrupu.

Knihu vydalo - jako Reparátora - opět nakladatelství Milenium Publishing jako EFF sérii (kam zmizelo to N) v jakoby vázaném hárdbeku s velmi pěknými parchanty a různými chybami (chybí mezery za čárkami a tak), což plně podporuje mojí myšlenku narychlo sbouchané knihy pro uctívače vánoční pohody a shonu bez nějakých korektur.

Nechci ovšem říci, že je to celkově špatná kniha, ale taky to není žádná pecka.

Každopádně je lepší než Vánoce. A bacha, zase bude obcházet Satan Claus!

Ondřej Neff - Bůh s.r.o., vyd. nakl. Milenium Publishing, Chomutov 1997, obálka Martin Zhouf, náklad ?, 317 stran, 200,- Kč.