ČTK
7:55 - 10.3.
HOUSTON (USA) 10. března (ČTK) - Posádka raketoplánu Columbia se možná v
posledních vteřinách před zánikem stroje pokusila odpojit automatického pilota a
převzít řízení. Vyplývá to z analýzy záznamu konce letu, o němž v neděli
informovala televize ABC. Mluvčí Národního úřadu pro letectví (NASA) Eileen
Hawleyová ale zdůraznila, že záznam je útržkovitý a příliš krátký na to, aby se
dalo vyloučit, že se někdo z pilotů zařízení na odpojení autopilota nedotkl
nechtěně.
Vyšetřovatelé mají k dispozici záznam 32 posledních vteřin raketoplánu, který se
1. února před přistáním rozpadl nad Texasem. 25 vteřin záznamu je prázdných a
pak následují dvě vteřiny, z nichž je patrný pokus vypnout automatické řízení.
Podle odborníků NASA byl v té době stroj už neřiditelný.
Hawleyová řekla, že velitel Rick Husband se dotkl automatického pilota nechtěně
už předtím, než Columbie vstoupila do atmosféry, ale že omyl rychle napravil. O
několik minut později bylo toto gesto zřejmě zopakováno, ale údaje jsou tak
nesouvislé, že je s jistotou nebude možné interpretovat nikdy.
Zatím zůstává nezodpovězeno, zda je za havárii, při níž zemřelo všech sedm členů
posádky, odpovědná trhlina v levém křídle způsobená při startu odpadlou izolační
pěnou.
Osobně se domnívám že vše do teď stále nasvědčuje spíše souvislosti katastrofy s abnormální sluneční aktivitou a velmi silným slunečním větrem těsně před katastrofou, i NASA přiznává že raketoplán měl problémy už v počáteční etapě sestupu.
Konec konců o lecčems vypovídá i graf z ELFRADu - signál zachycující ionizaci před, během a po katastrofě:
Hade, 9.2.2003
V každém případě je na zprávě je zajímavá tato věta:
"Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) vydal varování, podle něhož by
jakékoli trosky Columbie nalezené na Zemi mohly být nebezpečné."
Hade, 1.02.2003, 22:30h