Zkrátka a dobře nepříznivá astrologická situace má především vliv na
dlouhodobě nestabilní děje a situace. Jinými slovy ještě se máme na co
těšit:-(
"Utrpení (a láska) je asi ta jediná spolehlivá třaskavina, která našeho
ducha probudí ze spánku."
Saul Bellow
Náhodná ukázka od
Polly pro tento týden...
Vesmírný letoun SpaceShipOne překonal hranici vesmíru
MOJAVE (Kalifornie) 21. června (ČTK) - Kosmický letoun SpaceShipOne (SS1) dnes
jako první soukromý stroj neoficiálně překonal cílovou výšku 100 kilometrů nad
povrchem Země, která je považována za hranici vesmíru. Informovaly o tom světové
agentury s odvoláním na organizátory letu poté, co stroj bezpečně dosedl na
letiště v Mohavské poušti v Kalifornii. Přesnou dosaženou výšku ale podle
agentury AP ještě musejí vyhodnotit radary.
Oficiálně zatím nebylo potvrzeno, zda se dvaašedesátiletý Američan Michael
Melvill, bývalý zkušební pilot, skutečně stal prvním člověkem, který se za
hranice kosmu dostal za soukromé peníze.
Po návratu kosmického letounu ale organizátoři historickou misi označili za
úspěšnou. Stroj dosedl po devadesátiminutovém letu na letiště Mojave v 17:15
SELČ za všeobecného potlesku a výkřiků radosti desítek tisíc přihlížejících.
Kolem vzletové dráhy byly v pouštním písku zaparkovány autobusy, karavany,
skútry, i malá ultralehká letadla.
Projekt za více něž 20 milionů dolarů měl ukázat, že i ze soukromých prostředků
lze financovat vesmírné lety a vesmírnou turistiku.
Cena za "výlet do kosmu" by mohla v budoucnu začít zhruba na částce 100.000
dolarů, časem by však s rozšířením počtu strojů měla klesnout zhruba na 10.000,
neboť soukromé společnosti dokážou lety do kosmu uskutečnit levněji než vládní
agentury. Jak řekl vědeckému serveru NewScientist.com jeden z otců projektu Burt
Rutan, ty by za 20 milionů dolarů pořídily leda projektovou studii. "Noví
podnikatelé v oblasti soukromých vesmírných letů mají vizi - chceme, aby se naše
děti mohly podívat na jiné planety," řekl Rutan.
Po třech minutách od zažehnutí raketového pohonu na 80 sekund setrval
SpaceShipOne další 3,5 minuty v nejvyšším bodě svého letu, z něhož pilot z
kokpitu zřetelně viděl zaoblení zeměkoule na pozadí temného vesmíru a ocitl se
ve stavu beztíže. "Byl to téměř božský zážitek," poznamenal Melvill. "Bylo vidět
zakřivení Země," potvrdil.
Letoun odstartoval v 15:46 SELČ z Mohavské pouště. Do výšky kolem 15 kilometrů
jej dopravil proudový nosič White Knight (Bílý rytíř) a poté zažehl vlastní
pohon. SpaceShipOne třikrát překonal rychlost zvuku, aby se po úplném zastavení
snesl zpět do výšky zhruba 60 kilometrů. Poté ještě jednou nabral výšku a začal
se snášet k Zemi. Celý let trval zhruba 90 minut.
Raketový letoun navrhla firma Scaled Composites konstruktéra Burta Rutana (61) a
na financování projektu se podílel z velké části spoluzakladatel softwarové
firmy Microsoft Paul Allen. "Je to etapa, která může zahájit novou epochu
vesmírných letů," prohlásil před startem Rutan, jehož "Voyager" pilotovaný jeho
bratrem Dickem Rutanem v roce 1986 obletěl celý svět bez jediného přistání nebo
dočerpání pohonných hmot.
Šlo už o 15. zkušební let stroje SpaceShipOne, a zatím o nejambicióznější. Je
součástí mezinárodní soutěže mezi 24 firmami o cenu Ansari X-Prize v hodnotě
deset milionů dolarů. Vítězná skupina bude muset za hranici kosmu (ve výšce asi
100 kilometrů) ve svém stroji dvakrát vynést tři vesmírné turisty během dvou
týdnů.
Věřím, že je to první ze stovek soukromých kosmických lodí a první z tisíců
soukromých letů," prohlásil prezident nadace X- Prize Peter Diamandis.
Původem Jihoafričan Melvill, který je současně viceprezidentem společnosti
Scaled Composites, má za sebou jako pilot 6460 letových hodin. Dvě letadla sám
zkonstruoval a jedním z nich v roce 1997 obletěl svět. V květnu jako první
civilní pilot překonal výšku 64 kilometrů, rovněž ve SpaceShipOne.
Zdeněk Polák šeb
www.lidovky.cz
GENETICKÉ TESTY: Postupy používané v soudní vědě vyřešily
záhadu v příběhu Ludvíka XVII. starém dvě století HN.IHNED.CZ,
17.6.2004
Rozbor DNA potvrdil, že jde skutečně o královo srdce
Po dvou stoletích skončil jeden z nejzáhadnějších příběhů evropské historie.
Týkal se osudu francouzské královské rodiny a rozluštit jej pomohla až moderní
soudní věda, konkrétně rozbory DNA.
Rozbor DNA potvrdil, že jde skutečně o královo srdce
Minulý týden byla do královské krypty katedrály v Saint-Denis severně od Paříže
uložena křišťálová nádoba, obsahující seschnuté lidské srdce. Patřilo chlapci,
jehož rodiči byli Marie Antoinetta a Ludvík XVI., královský pár, který skončil
na popravišti v době francouzské revoluce. Chlapec vlastně chvíli byl
francouzským králem Ludvíkem XVII. Avšak nikdy neseděl na trůně. Historie
zaznamenala, že zemřel ve věku deseti let. Spousta romantických teorií však
tvrdila něco jiného.
Zdraví podlomené v kobce žaláře
Ludvík se narodil v roce 1785, jako druhý syn francouzského krále Ludvíka XVI.
Po smrti svého staršího bratra v roce 1789 se stal nástupcem trůnu. Žádné štěstí
mu to nepřineslo. Francouzská revoluce přivedla oba jeho rodiče v roce 1793 pod
gilotinu a jeho uvrhla do přísně střeženého vězení.
Žil tam v temné kobce a s jídlem to taky nebylo valné. Tím se podlomilo jeho
zdraví. Žalářníci jej pak sice dali na vychování do jakobínské rodiny oddané
revoluci, avšak chlapec nakonec stejně zemřel 8. června 1795 na souchotě, čili
tuberkulózu. Jeho tělo bylo vhozeno do společného hrobu.
Jedna jeho část se však dochovala. Při pitvě jeden z lékařů vzal v nestřeženém
okamžiku chlapcovo srdce zabalené do kapesníku. Z dnešního pohledu to působí
dosti morbidně, avšak uchovávání skutečných či domnělých ostatků svatých a
panovníků patřilo v té době k dobrému tónu.
Dobrodružné putování
Lékař uložil srdce do sklenice s lihem, který se však vypařil, takže se tkáň
usušila. Pak je ke všemu ukradl lékařův asistent. Po jeho smrti však jeho vdova
lékaři srdce opět vrátila. Ten jej později předal pařížskému arcibiskupovi. Při
nepokojích v roce 1831 byla sklenice se srdcem opět poškozena, avšak srdce se
podařilo mezi střepy najít a nakonec předat jedné větvi královské rodiny. Po
putování Francií, Rakouskem a Itálií se v roce 1975 dostalo do kaple v katedrále
v Saint-Denis.
Za takových podmínek bylo skutečně velmi nejasné, zda dochované srdce je
skutečně právě to, které před více než dvěma stoletími bušilo v hrudi dědice
trůnu. Zvláště když existovali lidé, kteří tvrdili, že mladičký Ludvík ve
skutečnosti nikdy neumřel. Podle nich jej monarchisté osvobodili a podstrčili
místo něj jinou dětskou mrtvolku.
Když se po napoleonské etapě vrátila na francouzský trůn dynastie Bourbonů,
vyrojily se po světě hned desítky mužů, kteří tvrdili, že právě oni jsou
zázračně zachráněným králem Ludvíkem XVII. Ve svých nárocích však neuspěli.
Podvodník usvědčený se zpožděním
Nejznámějším mužem, který se za tohoto krále prohlašoval, byl jistý Charles-Guillaume
Naundorff. Kolem roku 1810 se objevil v Berlíně a zdá se, že tam vystupoval
velmi přesvědčivě. Nicméně Francouzi jej odmítli, a nakonec zemřel v Nizozemsku.
Jeho náhrobní kámen nesl nápis: "Zde leží král Francie".
Až v roce 1998 jej z podvodu usvědčil Jean-Jacques Cassiman ze Střediska pro
lidskou genetiku univerzity v belgické Lovani (Leuvenu). Jak tehdy popsal v
časopise European Journal of Human Genetics, odebral spolu se svými kolegy
vzorky tkáně z pohřbeného Naundorffova těla a získal z nich DNA. Tu pak porovnal
s DNA z vlasů Marie Antoinetty a jejích dvou sester. Vlasy si naštěstí v
medailóncích uschovávala jejich matka, rakouská císařovna Marie Terezie.
Výsledek? Vzorky DNA královských dcer a Naundorffa byly příliš odlišné, takže se
ukázalo jako vysoce nepravděpodobné, že by Naundorff s nimi byl v pokrevním
příbuzenském vztahu.
Test v roce 2000
Stejnou metodu - porovnání DNA - použil profesor Cassiman o něco později i přímo
pro ověření pravosti Ludvíkova srdce. Nezávisle na něm prováděl stejný genetický
rozbor i jiný tým, který řídil profesor Ernst Brinckmann z univerzity v německém
Münsteru.
Vědcům se podařilo získat svolení a v půli prosince 1999 v Saint-Denis pietně
vyndali křišťálovou schránku, v níž je srdce uloženo. Schránku odvezli do jedné
pařížské laboratoře. Tam ze srdce žiletkou odřízli dva tenké plátky, jež použili
pro rozbor.
Obávali se, že z usušeného srdce už nepůjde získat použitelnou DNA, ale nakonec
se jim to podařilo. Porovnali ji nejen s DNA z vlasů Marie Antoinetty a jejích
dvou sester, ale i se vzorky DNA dvou žijících osob - potomků sester Marie
Antoinetty.
V dubnu 2000 pak obě laboratoře oznámily své výsledky. Byly shodné. Podle vědců
DNA ze srdce sice nebyla zcela zachovalá, ale přesto stačila k tomu, aby se dalo
nalézt dostatek shodných znaků. Vědci tedy s jistotou prohlásili, že Marie
Antoinetta byla matkou onoho zemřelého dítěte.
Minulý týden se tedy při soukromě organizované ceremonii schránka s Ludvíkovým
srdcem v katedrále v Saint-Denis přestěhovala o pár metrů - z kaple do krypty, v
níž je pohřbena většina francouzských panovníků, včetně Ludvíka XVI. a Marie
Antoinetty. "Konečně bude odpočívat v pokoji vedle svých rodičů," řekl k tomu
Louis Alphonse de Bourbon, španělský bankéř, jehož pokrevní svazky vedou k
Ludvíku XIV. a který by dnes měl nárok na královskou korunu, kdyby ovšem Francie
byla monarchií.
Legendy se drží zuby nehty
"Vyřešili jsme tajemství, jež dalo vznik více než osmi stovkám knih," řekl po
vyhodnocení genetických testů pro agenturu Reuters historik Philippe Delorme,
který dal k testům podnět.
Nicméně stejně to neznamená, že tvorba legend končí. Milovníci tajuplných teorií
se totiž jen tak nevzdávají. Poté, co genetický test potvrdil příbuznost srdce s
Bourbony, se objevila teorie, že patřilo nikoli Ludvíkovi, ale staršímu synovi
popraveného krále. Skutečnost, že ten zemřel ještě před revolucí a jeho tělo
bylo na rozdíl od zkoumaného srdce balzamováno, vzniku dalších dobrodružných
teorií nijak nebrání.
[*]
info
DNA jako důkaz
Rozboru DNA pro identifikaci osob používají především kriminalisté a soudní
znalci. DNA, neboli deoxyribonukleová kyselina, kóduje dědičné informace a u
každého člověka se mírně liší - s výjimkou jednovaječných dvojčat, jejichž DNA
je zcela stejná. Podle DNA policisté usvědčují zločince, kteří po sobě zanechali
stopy, třeba v podobě kapky krve, spermatu, ale třeba i jen buňky z úst na
nedopalku cigarety či buňky pokožky na ohmataných předmětech.
Protože se dědičné vlastnosti předávají dětem, dá se porovnáním DNA různých lidí
rozpoznat jejich příbuznost. Nejlépe se prokazuje vztah mezi rodiči a dětmi a
mezi sourozenci. Čím jsou porovnávané osoby od sebe příbuzensky vzdálenější, tím
obtížněji se jejich pokrevní spojení prokazuje.
Autor/ři: (jet)
www.ihned.cz /tucek
Převzato: www.ihned.cz
Quipu
Říše Inků, kterou v nezapomenutelném dobrodružství zničil v letech 1532 - 1534
Pizarro a jeho 180 dobrodruhů, byla největší světovou říší své doby. Na vrcholu
moci sahalo její území od severního Ekvádoru do středního Chile, od And k
pobřeží. Velmi se podobala starému Egyptu, Mezopotámii, Číně i Mayům v Mexiku a
Střední Americe. Inkové byli tvůrci monumentální architektury, stavěli města,
struktura jejich politické moci byla centralizovaná a hierarchizovaná. I jejich
božstva se v místní podobě podobala božstvům uctívaným v jiných starověkých
říších - Měsíc, Slunce, Země, blesk s hromem a moře.
Inkové však neznali kolo a - písmo. Nebo snad přece jen ano?
Mezi 6. - 10. stoletím n. l. začali lidé žijící v Andách užívat quipu (to je v
kečuánštině, jazyce Inků, přepis bývá khipu). Podle jistého badatele quipu
vypadá jako opotřebený mop vyrobený nejčastěji z vláken bavlny nebo vlny získané
z lam. Z hlavního "provázku" silného 5 - 7 mm, drží-li se vodorovně, plandají
dolů další provázky, těch bývá více než 100, ale i 1500, z nich mohou viset
další, dceřiné provázky, jimž se říká přiřazené. Na provázcích jsou skupiny
uzlů. Podle dobře doloženého názoru Lelanda Lockeho, uveřejněného počátkem
dvacátých let minulého století, jde o druh abakusu neboli mechanického
počítadla, jímž se zaznamenávaly účetní a statistické údaje. Systém, který quipu
užívá, je dekadický, přestože nezná nulu. V jedné z kronik napsaných kolem roku
1613 je obrázek, na němž incký vládce zřejmě zpovídá, dnešním jazykem řečeno,
účetního ve skladu. Účetní drží v rukou horizontálně provázek, ze kterého visí
další provázky s uzly, tedy quipu.
Problém je, že koncem 16. století narazili španělští poutníci v Peru na starého
indiána, snad bývalého úředníka říše Inků, který se dle Diega Avalose y Figueroa,
člena výpravy, pokoušel schovat několik svazků quipu. Už první dobyvatelé měli
zato, že kromě číselných informací jsou některá quipu záznamem historických
vyprávění, náboženských mýtů a dokonce i básní. Zajatý indián údajně sdělil, že
jeho quipu zaznamenalo vše, co Španělé v jeho zemi dělali, "jak věci dobré, tak
zlé". Quipu byla okamžitě spálena - vždyť šlo o pohanské záznamy - jejich
majitel potrestán.
Španělé byli při ničení pohanů a jejich světa stejně důkladní a důslední v
Andách jako v Mexiku. Uvádí se, že jejich svatý katolický zápal přežilo asi 600
quipu. Přibližně pětina z nich má zaznamenávat něco "jistě nečíselného". Od roku
1981 se začíná mluvit o tom, že by quipu odlišná od číselných záznamů mohla být
formou písma. Nejde totiž jen o uzly, ale o proměnlivý způsob tkaní vláken i o
jejich barvy. Vypadá to, že podstatná část informace se do vláken dostala
předtím, než byly vytvořeny uzly. Garyho Urtona, antropologa Harvardovy
univerzity, napadlo, že by vlákna mohla skrývat druh binárního kódu tvořeného
druhem užitého materiálu - bavlnou nebo vlnou - stáčením pramenů vlákna, které
se označuje jako "S" a "Z" podle druhu jejich "sestupu" v dlouhé ose vlákna,
dále dle způsobu vázání uzlů připevňujících druhotná vlákna k hlavnímu provazci
a konečně ze sklonu hlavní osy každého uzlu. Uzel je podle Urtona nositelem
sedmibitové binární řady (počítače užívají osmibitovou "slabiku", byte). Quipu
kromě toho užívá přinejmenším 24 druhů barev. Každé uspořádání vlákna tedy může
skrývat celkem 1536 možných "informačních jednotek". To je o něco víc, než je
odhadovaných 1000 - 1500 znaků sumerského klínového písma, a přibližně
dvojnásobek počtu 600 - 800 hieroglyfických symbolů užívaných starých Egypťany a
Mayi. Má-li Urton pravdu, pak měli pravdu conquistadoři, tato quipu jsou
písemným záznamem, zcela nečekané však je, že užívají binární kód. K tomu,
abychom zjistili, co se v nich píše, by však byla nutná místní "rosettská
deska", písemný záznam překladu quipu do jiného jazyka. Možná, že se v archívech
podaří najít španělský převod. Otevřel by vrata zaniklého světa.
Autor je lékařem a popularizátorem vědy
Převzato: www.blisty.cz
Svět, který se zřekl šamanů a bláznů
Zdena Bratršovská, František Hrdlička
O tom, co je normální a co ne, se v demokratickém systému příliš nediskutuje.
Rozhodováním o těchto záležitostech pověřuje stát především soudce a psychiatry,
kteří spolu více či méně úspěšně spolupracují. Podle soudce je normální takové
jednání, které nepřestupuje zákon. Psychiatři považují za normální to, co
nemohou diagnostikovat jako duševní poruchu. Shledá-li znalec z oboru
psychiatrie, že pachatel jednal pod vlivem duševní poruchy, soudce obžalovaného
osvobodí, tj. nepošle ho do vězení, nýbrž do psychiatrického ústavu. Odtud může
pachatel samozřejmě snáze uprchnout a spáchat další zločin, takže se celá
procedura s posuzováním normality může opakovat tak dlouho, dokud znalec nezmění
svůj původní posudek. To se ovšem stává zřídka, neboť by tím dával všanc svou
odbornou prestiž.
V takovém případě nezbývá soudci nic jiného, než aby se obrátil na jiného
psychiatra - na takového, který je k duševním úchylkám méně shovívavý než jeho
předchůdce. Rozhoduje přitom i tlak veřejného mínění: Znásilňuje-li například
pachatel brutálním způsobem děvčátka, soudce barvitě zdůrazní všechny
přitěžující okolnosti. Hranice normality je tedy v podobných případech závislá
na osobním krédu vybraného psychiatra a na ohlasu, jaký vzbuzuje zločinné
jednání mezi občany. Za nejtěžší zločin ostatně stát nepokládá loupeže a
vraždění, nýbrž domnělé i skutečné nedodržení politické loajality, jak o tom
svědčí nejen procesy s disidenty v totalitních režimech, ale například i
obvinění fyzika J.R. Oppenheimera v demokratických Spojených státech. Ve
vězeňských celách po celém světě se tedy družně setkávají intelektuálové, kteří
se znelíbili vládnoucí moci, spolu se sadistickými vrahy a s více či méně
škodlivými šílenci.
To, že se moderní medicína vyhýbá pojmu šílenství, neznamená, že umí oblast
duševních anomálií jednoznačně rozpoznat a vymezit: Označení šílenec zní prostě
většině lidí pejorativně. Vyskytne-li se mezi našimi příbuznými někdo, kdo se
zbůhdarma potuluje světem, kdo neumí přijatelně zvládat své afekty, nebo kdo nám
zaujatě vykládá, že uviděl při noční procházce místo pařezu skrčenou babu Jagu,
pro jistotu se k němu nehlásíme, neboť víme, jaký význam přikládá současná věda
dědičným faktorům. Sklon k bájné lhavosti tolerujeme jen u dětí a u básníků, a
to jen dík důkladné osvětě, která je bere v ochranu. Tatáž osvěta nás učí, že
člověk, který chce být vnímán jako normální, by měl pohlížet na sebe i na svět
realisticky. Co to podle současných konvencí znamená? Měl by především spoléhat
na sebe, tj. neočekávat, že ho někdo vytáhne z bryndy, do níž shodou
nepříznivých okolností zabředl. Neměl by věřit politickým či sociálním utopiím,
neboť mu výuka historie vštípila, že prozatím pokaždé selhaly. Měl by slušně
vycházet jak s nadřízenými, tak s podřízenými, tj. trpělivě vyslechnout jejich
požadavky, připomínky či stížnosti, aspoň naoko je akceptovat a nadále si myslet
své. "To, co si myslíš, ti nikdo nevezme." To je sice pravda, ale nač jsou
myšlenky, které s nikým nekonfrontujeme a které si s sebou odnášíme do hrobu?
Sledujme dále současnou představu o normálním chování: Usiluje-li člověk o
nějakou změnu v oblasti společenského života, neměl by se svými názory
vystupovat jako rozhodný a nezávislý jedinec, nýbrž je vpašovat do programu
nějaké organizace, která by je zaštítila, kdyby se jevily jako příliš převratné.
Objeví-li se nová myšlenka předčasně, je zesměšněna a zavržena, jak o tom svědčí
osudy četných vynálezců i umělců: Za výrok, že Země není středem vesmíru, se už
neupaluje, a za požadavek aseptických podmínek při porodu by už dnes I.P.
Semmelweise nikdo nebojkotoval. Přesto je pravděpodobné, že dosud s despektem
odmítáme nějaké netradiční vysvětlení psychotronických úkazů nebo nějaký účinný
návod k novému uspořádání společnosti. Současná politická norma chová rovněž
silné podezření vůči všem morálním apelům. Souhlasí naproti tomu s tím, když si
občan osvojí přehlednou roli, která by ho reprezentovala při společenském
kontaktu. Psycholog E. Goffman vytvořil dokonce tzv. teorii autoprezentace:
Sociální život je podle něj velké divadlo, v němž se uplatňují jisté inscenační
principy. Role, kterou jedinec přijal, aby vyvolal určitý dojem, se časem fixuje
v životní styl. Na počátku této autostylizace sice většinou stojí vědomý kalkul
nebo aspoň respekt k uznávaným tradicím, ale "společnost je organizována takovým
způsobem, že jedinec, který si osvojil jisté společenské znaky, má morální právo
očekávat, že ho druzí budou pojímat a hodnotit odpovídajícím způsobem. Maska je
naším nejpravdivějším já - tím já, kterým toužíme být."
Je takové pojetí role a normality pro každého člověka závazné? Především je
relativní - stejně jako pojetí psychologických odchylek. Ve své knize Dějiny
šílenství, přeložené nedávno do češtiny, ukazuje filozof M. Foucault, jak se v
Evropě měnil od středověku postoj k projevům šílenství. Počáteční sympatie
vystřídal pozdější policejní dohled, který se v tomto století změnil v
organizovanou lékařskou kontrolu. Někdejší šamani léčili, věštili a zažehnávali
zlé duchy, neboť tradiční společnost, v níž žili, uznávala jejich nadpřirozené
schopnosti jako přirozenou a prospěšnou normu. Ve společnosti západního typu by
naproti tomu neobstáli: Jejich divokým tancům, jejich obluzení, vyvolanému
rostlinnými drogami, a jejich neověřeným léčebným praktikám sice neupíráme
exotické kouzlo, ale výchova k racionalismu a k pragmatismu nám nedovoluje,
abychom jim uvěřili.
Naše nesnášenlivost k odchylkám od vzorců normálního chování jde tak daleko, že
deviace, svědčící o kvantitě, považujeme za žádoucí, zatímco deviace, svědčící o
nepřizpůsobivosti a o izolovanosti, odmítáme jako nevhodné, ne-li ostudné:
Zbohatlík je hoden obdivu a závisti, zatímco zchudlý občan je podle běžného
názoru přinejmenším nešika, i když je možné, že ten, kdo se topí v přepychu,
zbohatl na jeho úkor. Podobně ctíme učence, i když víme, že jim jejich
specializace občas zabraňuje v tom, aby si uvědomili nebezpečný dosah svého
bádání. Samotáře vnímáme v nejlepším případě jako podivíny. Svůj názor na
duševní chorobu korigujeme zpravidla jen u případů zjevné geniality, což ovšem
neznamená, že se umíme vcítit do jejich utrpení: Z Goghova ucha se stává v
následujících biografiích málem pitoreskní rekvizita a Nietzschův nadčlověk se
nám jeví ve světle filozofovy psychózy jako neškodná obludka, zakletá v říši
germánských mýtů.
Často se hovoří o nepochopení, jaké provázelo vynikající tvůrce, ale pokročila
současná medicína, psychologie a justice natolik, aby byla schopna ulehčit úděl
novým Brunům a Melvillům? Průměrný psychoterapeut se pokouší svého pacienta
především resocializovat: "Svou ženu nepředěláte, pane Nováku. Není vina i
trochu na vaší straně? Zamyslete se nad tím, jak se lidem ve svém okolí jevíte."
Pan Novák jde tedy do sebe a přisoudí si záporné rysy, které vůbec nemá, čímž
své ženě umožní, aby ho sekýrovala ještě úspěšněji, než to dělala před jeho
návštěvou u odborníka. Psychoterapeut může ostatně sáhnout i po jiných
doporučeních: "Nesmíte si myslet, že jste nepostradatelný, pane Nováku.
Pouštějte se jen do takové práce, na jakou určitě stačíte. Naučte se relaxovat."
Průměrný psychoterapeut zkrátka nepočítá s tím, že by jeho pacient mohl
pociťovat zvláštní poslání, že by chtěl sám sebe přesáhnout, nebo že by oplýval
mimořádným talentem. Neodpovídalo by to statistickým normám, z nichž lékař
zpravidla vychází. Lidé s vynikajícími schopnostmi, kteří se octli v úzkých, si
naštěstí nedělají o odborné pomoci iluze: Vědí, že se musí se svou krizí
vypořádat sami. Horší osud by postihl jedince z opačné strany statistické křivky
- například žáky, kteří by vědomě spoléhali spíš na intuici než na gramotnost.
Takovým postojem by si pravděpodobně vysloužili pověst společenských vyvrhelů.
Průměrný pedagog nemůže strpět ve svém kursu studenty, kteří nechtějí nebo
neumějí memorovat přednesenou látku a kteří se po svém a do hloubky zamýšlejí
nad tím, co čtou, místo aby si osvojili dovednost, která se v dnešním životě
cení nejvíc - vytěžit z textu pohotově užitečné informace. O významu tzv.
nonverbální komunikace, která by dopomohla některým žákům k lepším výsledkům, se
začíná spekulovat teprv od let šedesátých.
I když jsme svou úvahu pojali víceméně obecně, snad neuškodí, když ji proložíme
několika osobními zkušenostmi s normalitou. Jsou samozřejmě groteskní, ale
jednak korespondují se zážitky jiných lidí, orientovaných spíš na uměleckou
práci než na praktický život, a jednak mohou posloužit jako jisté osvěžení. Naše
deviace spočívá především v tom, že neumíme respektovat společenské konvence.
Tušíme, že bychom se ve Španělském sále nebo v Intercontinentalu znemožnili jak
svým oblečením, tak svým vystupováním, ale naštěstí nás tam dosud nikdo
nepozval. Neumíme dávat najevo číšníkům, oč je převyšujeme tím, že jsme hosté v
jejich restauraci a že můžeme určovat výši spropitného.
Lidé, které neznáme, v nás nevzbuzují víc ostražitosti či nevole než naši dobří
známí. Rozhodně si nemyslíme, že je člověk vládcem přírody; soudíme totiž, že se
už jako článek přírodního dění dokonale zdiskreditoval. Nejsme sice tak
důslední, že bychom se zříkali živočišné potravy, ale dbáme na to, abychom
kočku, o níž se staráme, připravili včas na změnu, která ji očekává. "Teď na dva
dny odjedeme, číčo. Místo nás tu přespí pan Chrudina, kterého sis už párkrát
očichala. Nemusíš hned zdrhat do lesa, až uslyšíš, jak chrastí u branky klíčem."
Přesvědčili jsme se o tom, že naše kočka takové sdělení skutečně registruje -
přinejmenším intonaci a mimiku, podle nichž rozpozná závažnost situace i její
časové vymezení. Známý etolog K. Lorenz vedl ostatně podobné rozhovory s husami
a kachnami.
Statistická křivka, která znázorňuje odchylky od vzorců chování, zahrnuje rovněž
tzv. občanskou angažovanost. Obecně se soudí, že totalitní režim nutí občany k
přetvářce a k četným ústupkům, tj. že potlačuje jejich osobní svobodu a jejich
existenciální identitu. Připouštíme, že to platí pro lidi, kteří usilují o
společenský vzestup a kteří se chtějí mít dobře za každého režimu, ale co se
týče nás, nemáme pocit, že by se nějaký politický systém výrazně podepsal na
našich postojích - ani ten, v němž jsme vyrůstali, ani ten, v němž toho času
žijeme. Míra nepřátelských reakcí, které vzbuzujeme svými kritickými příspěvky,
je v obou systémech přibližně stejná - rozdíl je jen v tom, že totalita může
vůči kritice uplatnit trestní postih, zatímco demokracie ji může jen ututlat.
Jak se zdá, doplácíme i na jiný nešvar, který souvisí spíš s formou než s
obsahem: Jádro věci, o níž chceme hovořit, sdělujeme hned na začátku hovoru,
místo abychom prohodili několik nezávazných frází o zdraví a o počasí. K tomu,
abychom byli po občanské stránce iniciativnější, bychom zřejmě potřebovali jisté
předpoklady: Museli bychom politika, který nám nabízí svůj program, poznat
osobně a získat k němu důvěru. K elegantním výrokům, k sofistikovaným rolím a ke
stupidním reklamám jsme zpravidla neteční. Neumíme podléhat davovému nadšení ani
davové rezignaci. Důmyslné psychologické testy, ověřující naši způsobilost, nás
většinou uvádějí do rozpaků: Neumíme jednoznačně a pohotově odpovědět ani na
otázku, která barva nás uklidňuje: Červená nebo modrá? Máme chuť napsat, že
záleží na okolnostech, za jakých tu či onu barvu vnímáme. Vyžaduje-li od nás
někdo, abychom zaujali stanovisko k vyslovenému problému, musíme si věc
zpravidla v klidu, s odkladem promyslet. Samozřejmě chápeme, že je to při
současném životním tempu trestuhodné. Od občana se běžně neočekává, že by
dodatečně zkoumal, zda jeho soud neovlivnilo nepříznivé rozpoložení. Očekává se
od něj aktivní přístup, nikoli přehnané vědomí odpovědnosti, které nás dva někdy
ochromuje natolik, že radši neuděláme nic, než abychom museli později své výroky
či své jednání korigovat. Na druhé straně zaměňujeme latentní vlohy a možnosti,
které v lidech tušíme, s těmi, které lidé fakticky projevují. Podobně
neužitečnou optiku přenášíme i na politické systémy.
Když Marcel Proust dokončoval své Hledání ztraceného času, onemocněl zápalem
plic. Bylo mu teprve 51 let, takže přivolaný lékař přirozeně očekával, že se
spisovatel ochotně podrobí jeho léčbě. Traduje se, že to Proust striktně odmítl:
"Proč mne zdržujete? Což nechápete, že mi nejde o to, abych se uzdravil, nýbrž o
to, abych dopsal svůj román?"
Vychází-li tedy stát z předpokladu, že všichni občané touží po dlouhověkosti, po
zábavě, po pohodlí nebo po bohatství, může se v řadě případů kardinálně mýlit.
Podle známého výroku je demokracie tak dobrá a funkční, jak dobře umí obhájit
práva svých menšin. Psycholožka M. Jahodová stanovila před 40 lety kritéria
duševního zdraví. Patří k nim podle ní "realistické pojetí sebe sama, vnitřní
inteligence, založená na pevném a jednolitém pojetí světa, a relativní
nezávislost na vnějším prostředí, tj. zvládání tohoto prostředí v lásce, ve hře
a v práci." Takové pojetí je nám vcelku blízké, ale nedomníváme se, že člověka
nutně zavazuje k tomu, aby žil v harmonických vztazích se svým okolím.
Záleží na tom, nakolik je naše okolí, tj. rodina, pracovní prostředí či stát,
vstřícné a opravdové. Je-li člověk náročný k sobě, proč by nemohl být stejně
náročný i k lidem, kteří ho obklopují? Neznamená to, že je musí hned odsuzovat.
Může prostě vsadit na jiné, kvalitnější partnery či komunity. Někteří umělci a
filozofové dokonce pokládají za užitečné, aby se se svými myšlenkami uchýlili do
ústraní, případně aby kočovali po světě na způsob nomádů. Stát současného typu
ovšem nemůže přiznat takovému postoji statut normality. Kdo má za tyto vnitřní
emigranty platit daně? Kdo má vychovávat jejich případné potomky? Čím se liší od
bezdomovců, od sociálních živlů a od dezertérů?
Navzdory tomu, že demokratický systém se pojmům norma a normalita většinou
vyhýbá, aby nevzbuzoval dojem direktivního přístupu, je zřejmé, že se s nimi
musí neustále vyrovnávat. Základní nebezpečí demokracie vystihl už před 150 lety
francouzský politik a historik Tocqueville: Je to tyranie průměrné většiny.
Skutečnou svobodu může podle Tocquevilla zaručit především svoboda tisku. To zní
ovšem jako protimluv. Proč by měl stát podporovat názory, které nerespektují
průměrné mínění? Chce.li si zajistit přízeň řadových občanů a obhájit vlastní
cíle, musí občas postupovat v rozporu s obecnými mravními principy. O tom, jak
je demokratický stát nejistý při řešení společenských jevů, dotýkajících se
etiky, svědčí například opětovné diskuse o eutanázii, o trestu smrti či o
násilí, předváděné v televizi. Umírajícího pacienta lze koneckonců odklidit do
hospice a přirozenou smrt lze odbýt běžným pohřebním rituálem - to vše je
normální. Násilí, šířené mediálně, by ovšem mohlo zvýšit kriminalitu, což by
zatížilo jak policii a justici, tak státní pokladnu. Znamená to, že se
demokratický systém přežil? Možná, že ano. Vyžaduje od občanů jistou
konformitu., ale nebere v úvahu, že lidská bytost, která se realizuje jen
dokonalou adaptabilitou, strádá na druhé straně nudou a zůstává průměrná, tj.
zbavená své individuální hodnoty, což se dřív či později odrazí na duchovním
stavu celé společnosti. Proto současní filozofové předpoklad konformity a
normality zásadně přehodnocují: Má-li politický systém regenerovat zevnitř,
musejí do něj naopak vstupovat lidé s nekonformními názory. "Normalizovaný
člověk v sobě nosí mrtvolu svého vlastního, zavražděného blázna," prohlašuje
anglický lékař D. Cooper, který zpochybňuje jak metody klasické psychiatrie, tak
organizaci současné společnosti. "Každé šílenství je vlastně politické
prohlášení," dodává. Jeho teze je sice provokativně vyhrocená, ale její základní
smysl je zřejmý a podnětný: Je nejvyšší čas, abychom začali chápat abnormalitu
jako projev odporu proti zbytnělým konvencím a abychom začali prosazovat nové
hodnoty, i když musíme počítat s tím, že budou zase jen dočasné.
(1997)
Vyšlo v knize Politikův umělec a umělcův politik, Votobia, Praha, 2002
A jak tento týden ?
Diagram ukazuje situaci ve středu 30.6.2004 .
Jak vypadají jednotlivé aspekty, které nás budou provázet příští týden ?
-
Slunce
stojí ve znamení Raka. Slunce v tomto znamení podporuje citovost, lidé jsou
společenštější než v jiných obdobích. Slunce rozvíjí i vztah k romantice. Zdraví
a životní síla jsou ale poněkud rozkolísané a závislé na podvědomí. Obecně pak
období přeje obchodu a stoupá v něm význam žen a ženského prvku.
Konjunkce Slunce s Merkurem do úterý pomáhá prosazení inteligence, zlepšuje chápání.
Konjunkce Slunce se Saturnem nutí lidi hloubat nad
vším více jak obvykle, zvyšuje vážný přístup k věcem.
Do pátku působící trigon Slunce s Uranem zlepšuje intelektuální rozhled, orientaci. Zároveň ale
dosti zvyšuje touhu po nezávislosti a tendence k dramatickým scénám pokud není
tato touha dostatečně uspokojována. Aspekt působí pozitivně na rozvoj médií,
inetu, mobilních technologií.
V pátek začíná působit sextil Slunce s Jupiterem - přeje úspěšnému
završení všech činností kterým jsme se věnovali v poslední době. Přeje i
vyrovnanému citovému životu.
-
Lilith - Černá Luna, která ovlivňuje pudovou sexualitu, se
nachází ve znamení Blíženců. V tomto znamení Lilith působí spiritualizaci a
zjemnění pudů. Její působení je v tomto znamení oslabeno, neb je zde podřízena
rozumové kritice a instinkty jsou neutralizovány rozumem.
- Merkur
stojí ve znamení Raka. V tomto znamení planeta silně
zvyšuje představivost, přeje literatuře a způsobuje že se naše myšlenky často
vydávají do světů fantazie a snů a jaksi se nám je ani nechce opustit.
Konjunkce se Saturnem dává hloubku myšlení, podporuje vztah k filosofii,
historii, zvyšuje schopnost koncentrace.
Od středy působící konjunkce Merkuru s Marsem dodává psychickou energii,
přidává smysl pro humor, přeje manuální zručnosti a intelekt ostří směrem k
satiře.
- Venuše
je retrográdní a
stojí ve znamení Blíženců. Symbol lásky a tělesnosti v podvojném znamení. Může
svádět k nevěrám, dejte si pozor i na infantilní milostná vzplanutí:-))).
Planeta přeje poezii, tanci, smlouvy uzavřené v tomto období vedou obvykle k
úspěchu. Uvědomte si že její retrográdnost může způsobit určité zpoždění
následků všech činů prožitých pod jejím vlivem a typický je značně
špatně odhadnutelný vývoj situace.
Pozor si dejte v úterý a ve středu kdy je planeta poškozena kvadraturou Venuše s
Uranem. Aspekt často do vztahů zanáší prudké zlomy, které způsobují unáhlené
rozchody, výstřednosti. Aspekt vyvolává citové napětí a potlačování citů. Přes
toto všechno ale přeje módě a filmovému umění.
- Mars
stojí ve znamení Lva. V tomto znamení
planeta přeje činnostem. Podporuje úspěch ve sportu. Lidé propadají nadšení k
jakýmkoliv činnostem kde rozhoduje síla a energie.
- Jupiter
stojí ve znamení Panny. V tomto znamení je planeta
poškozena. Přeje pouze obchodu. Lidé pod vlivem Jupiterova působení mají
problémy s pochopením skutečných citů a duchovna. Planeta způsobuje že vše se
topí v přízemnostech, konzumním způsobu života. Roste i nebezpečí
mezigeneračních konfliktů a střetů s těmi kdo představují opačný pohled na
život.
- Saturn
stojí ve znamení Raka. Planeta je v tomto znamení
poškozena a narušena. Symbolicky to lze označit tak jako když se kámen, symbol
pevnosti a jistoty ztrácí v moři. Celkově postavení planety může znamenat
problémy s přírodou, přírodní katastrofu ve které hraje roli voda nebo moře.
Saturn nás vybízí abychom se více zabývali minulostí, historií.
- Uran
stojí ve znamení Ryb. Planeta působí v tomto
znamení působí jen slabě. Přeje především tvůrčí činnosti v oblasti skrytých
věcí - v esoterice, okultismu a podobně. Planeta může způsobovat utrpení v souvislosti s otřesením zdánlivě
neotřesitelných "jistot".
- Neptun
je retrográdní a stojí ve znamení Vodnáře - přeje ideálům a idealistům.
- Pluto
stále ve znamení Střelce a je retrográdní. Planeta přeje nové mystice,
objevování skrytých věcí a ideálů. Díky retrográdnosti mohou být ponory do
skrytých tajemství až nebezpečné.
Pokud čtete tyto stránky pravidelně jistě víte, že poloha posledních tří
planet je vždy dlouhodobá a symbolizuje směr kterým se doba ubírá z
dlouhodobého hlediska.
Tento týden bude nejsilněji působit Slunce Merkur a Saturn. Týden
bude přát pouze intelektuální sféře v ostatních oblastech je to poněkud
poslabší... V pátek pozor na úplněk který nastane ve 12:09h.
Mějte se hezky...
Hade, 27.6.2004
|