Ž  Í  Ž  A  L  A    


Knížky
Nisa - dcera Kungů
ukázky z některých kapitol knížky
  
Z úvodu

...Kungové žijí v polotrvalých vesnicích nebo táborech, čítajících deset až třicet jedinců. Osobní majetek musí být minimální (celková váha osobních věcí nepřesahuje 10 kilogramů), protože když se skupina stěhuje, všechno se musí přenášet...

...Rodinný i vesnický život se odehrává venku. Chatrče jsou příliš malé, takže se v nich dá dělat sotva něco víc, než spát... Před každou chatou hoří oheň a prostor kolem něho je vlastně obývací prostor pro její obyvatele a jejich hosty... Až na nějaké to dostaveníčko v buši Kungové soukromí nijak zvlášť nevyhledávají. Zakládají si na družnosti a o tu jim většinou jde...

...Tradiční skupiny Kungů jsou ekonomicky soběstačné (až na železo, které získávají obchodem). Děti, mládež pod 15 let a dospělí nad šedesát se účastní málo shánění potravy a druzí sbírají nebo loví jen dva nebo tři dny v týdnu. Zbylý čas tráví prací v domácnosti, vařením a podáváním jídla, péčí o děti a výrobou a opravami nástrojů, oděvů a chat. Ale i tak zbývá dost času na zábavu, například na zpívání a skládání písní, hru na hudební nástroje, složité korálkové výšivky, vyprávění příběhů, hry, návštěvy nebo prostě na polehávání a odpočinek...

Nejstarší vzpomínky

Kungské děti stráví několik prvních let v téměř neustálém těsném kontaktu s matkou. Nemluvně má kdykoli přístup k matčině prsu, ve dne v noci, obyčejně nejméně tři roky, a pije, kdy se mu zachce, třeba několikrát za hodinu. V noci spí dítě u matky a ve dne ho matka nosí na holém těle v koženém vaku zavěšeném přes rameno všude, kam jde, při práci i při hře...

Pokud se neobjeví žádná vážná nemoc, první vážný zlom v idylickém pohodlí a bezpečí malého dítěte nastává při odstavování, které začíná zpravidla kolem třetího roku, kdy matka znovu otěhotní. Kungové většinou věří, že je pro dítě nebezpečné, aby se kojilo dál, jakmile matka čeká další přírůstek. Říkají, že ženino mléko teď patří plodu, a kdyby se dítě kojilo dál, mohlo by to ohrozit buď je, anebo jeho nenarozeného sourozence.

Nisa: Vzpomínám si, jak máma čekala Kumsu. Já byla ještě malá a ptala jsem se: "Mami, to mimino, co máš v bříšku..., až se to mimino narodí, vyleze ti z pupíku? Nebo to děťátko poroste a poroste, až ti táta rozřízne břicho nožem a malého bratříčka vyndá?" Odpověděla: "Ne, tak nevyjde. Když žena rodí, tak děťátko vyjde tudy", a ukázala na rodidla...

Později jsem se zeptala: "Nedáš mi napít? Nepomůžeš mi?" Ona řekla: "Teď už ode mě nesmíš pít, nebo umřeš." Odešla jsem od ní a šla jsem si chvíli hrát sama. Když jsem se vrátila, znovu jsem na ní chtěla, aby mi dala pít, ale ona mi to nedovolila. Vzala nějakou mast z lubenice a natřela si ji na bradavku. Když jsem ji ochutnala, řekla jsem jí, že je hořká...

Když máma čekala Kumsu, já jsem pořád brečela. Chtěla jsem ještě pít z prsu...

Jindy zase máma ležela a spala s Kumsou a já jsem se k nim potichu přikradla. Kumsu jsem jí vzala, položila ho k protější stěně a pak jsem se vrátila a lehlasi k ní. A zatímco spala, vzala jsem si do pusy její bradavku a začala sát. Pila jsem a pila a pila. Myslela si možná, že je to bratříček. Ale ten pořád ležel tam, kam jsem ho položila, a zatím jsem mu kradla mlíko. Už jsem se začala cítit báječně plná, když tu se probudila. Uviděla mě a rozkřičela se: "Kde... pověz mi... co jsi udělala s Kumsou? Kde je?" V tu chvíli se rozplakala. "Je tamhle", řekla jsem. Chytila mě a strčila do mě, prudce mě od sebe odstrčila. Zůstala jsem ležet a plakala jsem...

Rodinný život

Mezi Kungskými sourozenci bývá věkový rozdíl asi čtyři roky - nezvykle dlouhá doba u lidí, kteří neznají antikoncepci...

Délka intervalu mezi porody by mohla být otázkou života či smrti: kdyby měla žena druhé dítě příliš brzy, buď novorozeně, anebo její starší dítě - už zahrnované velkou láskou - by pravděpodobně umřelo. Kojení vyžaduje, aby matka měla každý den velký přísun kalorií. Kungská výživa na to obyčejně stačí, ale kdyby měla žena kojit dvě deti, úplně by ji to vyčerpalo (Kungové jsou lidé malé výšky a Kungské ženy váží v průměru kolem 45 kilogramů)...

Nisa: Ale život šel dál a já jsem rostla. Jednou, to už jsem byla starší, jsem uviděla na matčině stehně něco červeného. Byla to krev. Pořád jsem se na ni dívala a dívala a dívala. Nakonec jsem řekla: "Mami, co... jak to, že tam máš krev?" Obořila se na mě: "Niso, zbláznila ses? Vždyť jsi ještě dítě, co se máš co koukat lidem kamsi? Co si myslíš, že tam je, že tak civíš?" Dostala menstruaci, měsíčky. Pokračovala: "Copak už můžeš vědět všechno o ženských věcech a takhle na ně civět? Já tě zbiju, až se poděláš! Řeknu to tátovi a ten ti taky nařeže. Myslíš si, že můžeš o mém krvácení jenom tak mluvit?"...

Život v buši

Lovecký fortel a sklony se pěstují od časného dětství, někdy už od batolecího věku. Malé děti dostávají běžně jako dárky dětské luky a šípy, zpravidla od chlapců, kteří nejsou o mnoho starší...Když je chlapcům asi dvanáct, dostávají od otců první toulce - s malými luky a šípy - a začínají střílet ptáky a králíky...

Své první velké zvíře uloví chlapec mezi patnácti a osmnácti lety. Taková událost se považuje za mezník a zabití prvního samce a první samice se oslavuje dvěma samostatnými obřady...

Kungští muži se značně liší co do lovecké dovednosti, avšak nestejné úspěchy nevedou k rozdílnému postavení ve skupině. Po úspěšném lovu se od lovce očekává, že se bude shazovat a o svých zásluhách hovořit pohrdavě...

Nisa: Když jsme žili v buši, někteří lidi dávali druhým, jiní byli lakomí. Ale vždycky se našlo dost takových, co se dělili, lidí, co měli rádi druhé a byli šťastní, že můžou žít pohromadě, lidí, co se nehádali. A pokud se tam přece našel nějaký lakomec, někdo prostě vstal a vynadal mu, ať už šlo o maso nebo jinou věc: "Co je to s tebou, že nám nechceš dát?"...
  
Zpět na "Knížky"