Komentář
A za neplnění povinností socialistického studenta...
Dlouho jsem měl svoji střední školu, tedy gymplík, rád a dokonce - jaká to naivita - byl na ni hrdý. Vyjímku tvořila snad jenom naše fyzikářka. Ještě předtím než jsme vstoupili do školní budovy, byli jsme důrazně varováni před tím jménem. A když jsem Jí byl druhou hodinu fyziky upozorněn, ať nevybočuju z řady a že s Ní budu mít problémy, bylo zaděláno.
Snad poprvý vůbec v životě se mi o fyzice stalo, že mi učitel přetrhl stránku v sešitě. "Rámeček kolem tabulky se dělá tužkou," řekla, když jsem se - zřejmě drze - zeptal proč. Mohl by za normálních okolností někdo přijít k dospělému člověku a roztrhat mu beze slova jeho poznámky?
Hodiny fyziky připomínají ruskou ruletu nebo arénu smrti. Hrobové - tedy skutečně mrtvé - ticho, vpředu výklad učitelky, cvakání zubů, aby "netásla zrovna mě". Když něco nevíš, vyslechneš si sžíravou ironii, je schopná na tebe řvát, jak jsi neschopnej (zvlášť na holky) a rozsévat pětky. Seřvávací akce jsou legendární, dušení u tabule je jedním z nejvíce stresujících zážitků v celé škole. Vím, že několik studentů muselo v posledních letech odejít prý proto, že se fyzikářka rozhodla, že je nenechá dostudovat, suše jim to oznámila a taky to zařídila. Někteří z nich ztratili dva tři roky života jenom proto, že se ješitná pokroucená osobnost rozhodla, že nemají právo studovat na tomto ústavu. I učitelé vědí, či alepoň tuší, jaké hodiny s "Lady M." jsou a občas v tom smyslu utrousí narážku. Studentům neznámo, zda proti tomu něco dělají, jisté je, že tato učitelka se stala legendárním démonem už pro generaci našich rodičů.
Už v druháku jsem si všiml, že výklad je věrnou kopií textu učebnice. Takřka věta po větě, znalí mi dají zapravdu. Proč si ale celou knížku - tlustou bichli - každoročně opisovat? Ta letošní má i s rejstříkem 398 stran. "Jsi stroj, nebo myslící bytost?" ptal se mě můj rozum. Radši chápat, než tupě opisovat! Začal jsem si tedy poznámky psát přímo do učebnice a příklady dál počítal do sešitu. Snad desetkrát jsem byl seřván jako pes, ale druhák jsem dostudoval.
V čtvrtce třeťáku jsem sešit ztratil a začal si psát nový. Spustil se poprask, seřvávka každou hodinu. Jednou jsme psali písemku z jakýchsi výpočtů. Fyzikářka se zeptala, kdo nemá kalkulačku, přihlásil jsem se ještě s jednou kolegyní v dobré víře, že pravda by se říkat měla, řekl jsem taky, že jsem si onen přístroj zapomněl doma a jsem dohodnutý se spolužákem, že si můžu půjčit jeho.
"To mě nezajímá. Vypadni do poslední lavice," zakřičela. Osmělil jsem se zeptat proč. "Nemáš kalkulačku," pravila. "Spočítej si to třeba na prstech!" dodala ještě.
Další písemku nás varovala, ať si dáme sešity a učebnice z lavic. Odsunul jsem všechny věci asi na metr od sebe, úplně ze svého dosahu, ve fyzice máme dlouhé lavice. Přišla ke mě, vzala věci mě a mého spolužáka a normálně s nima hodila o zem. Když jsem se zeptal proč, řekla lhostejně: "Asi mi upadly!" No comment.
Nebo mě nařkla z toho, že se vyhýbám jejím cvičením z fyziky, protože jsem na jejich většině nebyl. Bylo jí vcelku jedno, že se jsem nebyl ve škole vůbec, jelikož jsem byl se školou na Invexu nebo na dni otevřených dveří na vejšce. Ach ta paranoia!
Kolem sešitu bylo ještě dusno. Obvolala snad všechny učitele na škole a vyzvídala, zda na jejich hodiny mám sešit. A když se jí můj sešit na fyziku nelíbil a řekl jsem jí, ať nepočítá s tím, že budu opisovat učebnici, pravila, že mě navrhne na dvojku z chování za neplnění povinností. Socialistického studenta, chce se dodat.
Dlužno dodat, že mě fyzika vždycky zajímala, v sedmý třídě jsem četl Einsteina a chtěl studovat kvantovou mechaniku. Dodneška dokonce odebírám Československý časopis pro fyziku, což může doložit Akademie věd, přestože druhým dechem uvedou, že mívám spoždění při platbě (podobné s jakým vychází onen časopis, šeptá Mefistoteles). Taky ve škole toho nedělám málo, spousta projektů, zkouším (a občas vyhrávám) soutěže a olympiády, připravuju něco školních internetových záležitostí, učím v počítačovém kroužku... Není toho málo a těžko bych - zvlášť v době písemek a ročníkových prací - našel čas na tupé opisování osmdesáti stran sešitu, navíc mým extrémně nečitelným písmem.
O studentech rozhoduje pedagogická rada. Zavřela se do třídy, radila se, vyslechla si učitelku fyziky, jak asi tušíte, mě nenechala mluvit, ba dokonce ani vědět, že je o mě mluveno... Když skončili, vycházeli ze dveří a neodpověděli mi ani na pozdrav. Jenom naše výborná (to neberte jako ironii, bože!) dějepisářka se u mě zastavila a řekla mi, ať příště napočítám do deseti, než něco řeknu, protože tohle jsem opravdu pohnojil. Dodnes se jenom domnívám co jsem řekl, tedy co jsem řekl oficiálně, na pedagogické radě, ústy... učitelky fyziky. Třídní na rodičáku se na mě jenom usmívala, jako by bylo všechno v pořádku. Že mi "z rozhodnutí pedagogické rady uděluje důtku třídního učitele", jsem se dozvěděl až druhého dne.
"Fakt jak za bolšánů," vrtí zde na Eldaru hlavou Hade. "Komunistický" režim jsem nezažil (proč úvozovky? Najděte si někde definici komunismu!), ale teď mě rozhodně každý na škole má bezmála za vyvrhela. Jsem ostře sledován. Těším se až odmaturuju, (jestli vůbec odmaturuju a "dožiju" se čtvrťáku), vypadnu z téhle fyzikou a jinými neduhy proklaté školy a půjdu na vejšku. Mám vybranou žurnalistiku a už se učím na příjmačky.
Jistý si jsem, že tehle komentář teplotu ještě zdvihne. Není problém zjistit, kdo jsem já, neskrývám se, ale neuvádím ani jméno školy, ani jméno žádné osoby, nepotřebuju nikomu ubližovat. Mám potřebu psát pravdu a Eldar je náš a nezávislý server.
-Klôkänëk, 29. 11. 1999

Š 1999 Eldar
(Hade, Kangaroo, Picard)
Všechna práva vyhrazena
Pište nám svoje nápady a připomínky!