Globalizace - je dobrá či
špatná?
- V červnu se nejen v Praze,
ale i v mnoha dalších světových metropolích odehrála akce s
názvem Global Stret Party. Proti čemu globálně myslící lidé
protestovali? Proti globalizaci.
- Ekologové nás upozorňují na nutnost globálního myšlení.
Proroci zvedají ukazovák na znamení varování před globální
ekologickou katastrofou. Anarchisté bojují proti globalizaci.
Každé použití slova s kořenem global v předchozích třech
větách má však zcela odlišný význam. Globální myšlení nás učí
pohledu na planetu a lidskou společnost jako na veliký celek.
Globální katastrofa označuje něco katastrofického, co
postihne celé lidstvo. Globalizací máme na mysli to, že
gigantické nadnárodní společnosti pomalu přebírají funkce
národních vlád.
- Globální. Zvláštní to slovo. Nečeské. S cizím slovem si
průměrně vzdělaný člověk nejspíše spojí především jedno
základní hodnocení, jehož schopnost je mu vštěpována již od
kolébky. Jsou polychlorované bifenyly dobré nebo špatné?
Špatné! zakřičí ekologicky uvědomělý průměr. Znamená
charitativní totéž co dobrý? JIstě! křičí sociálně uvědomělý
průměr. A co globální?!
- Už od dětství se učíme jasně rozlišovat dobro a zlo.
Americký psychiatr M. Scott Peck šel dokonce tak daleko, že
označil zlo za duševní poruchu. Lidi dělíme na dobré a zlé. I
slova jsou dobrá a zlá.
- Auto.
- Pohodlné. Dobré, usmívá se někdo.
- Neekologické. Špatné, mračí se někdo jiný.
- A proč tato společnost odmítá velmi rozmanité množství
měřítek a omezuje se pouze na tyto dvě kategorie?
- Je to pohodlnost?
- Je těžké zamýšlet se nad tím, kam skutečně patříme. Je
obtížné hledat v současné mladé generaci jakési stopy po
češství.
- Zkuste na pražském Staroměstském náměstí rozeznat od sebe
příslušníky našeho národa a cizince! Stačí se
rozhlédnout.
- Co zkusit oblečení? Příliš neuspějete. Model krásně
vypadajícího člověka je normován pro celou euroatlantickou
civilizaci, přestrojen za módu.
- Dobře, zkusíme životní styl. Co ten chlapík s hamburgerem
v ruce? Že McDonald's má pobočku v každém větším městě? Hm,
promiňte.
- Co ta dívka s plechovkou Coca Coly? Říkáte, že se Coke
prodává i v Himalájích? Neuvěřitelné!
- Obchodník s mobilem u ucha? Že signálem GSM je pokryta
celá republika a ceny jsou skutečně lidové? Ano, máte
pravdu.
- A co turisté? Podívejte se, každý má na krku fotoaparát
či videokameru! Že tahle rodinka turistů mluví česky? Jistě,
proč by čeští turisté nemohli do Prahy, že?
- Teenager v Londýně má stejný životní styl jako můj bratr
v Nymburce. Poslouchá stejnou hudbu, obdivuje stejné idoly,
čte dokonce stejné časopisy, dostává ty stejné správné
názory.
- Reklama, kterou vidíte v televizi, je současně vysílána
po celém "civilizovaném" světě.
- Všude jezdí stejná auta, pijí se stejné nápoje, jedí se
stejná jídla, používají se stejné kondomy, promítají se
stejné filmy.
- Není pochyb o tom, že tato společnost je globalizovaná.
Bohužel ne tak, jak by se to líbilo ekologům, ale tak, jak se
to líbí nadnárodním společnostem. A globalizace je právě o
tom, že tyto megakorporace přejímají stále větší moc, která
byla původně v rukou národních vlád. A nemusí při tom
rozhazovat úplatky (přestože to často dělají) a budovat si
soukromé armády. Jak říká sociolog PHDr. Jan Keller, stačí
určitým způsobem nastavit parametry trhu, a vlády -- ať
pravicové či levicové -- se prostě musejí chovat daným
způsobem.
- Český publicista PHDr. Jiří X. Doležal vidí rizika
globalizace ve čtyřech hlavních problémech. Pokusím se každý
z těchto bodů doplnit svým komentářem.
- 1) zestejnění, smazání rozdílů mezi lidmi.
- Není snad problém rasismu problémem rozdílů? Nebo se
jedná o problém tolerance k rozdílům? Chtějí lidé být všichni
stejní? Záleží vůbec na tom jestli chtějí? Smazání rozdílů!
Ano, byl by to možná konec rasismu. Avšak jen do té doby,
dokud by se nevyskytly další odlišnosti. Lidé odhazují svou
národní příslušnost. Jejich bohem se stává konzum, hlasatelem
víry televize, Cola krví Kristovou, podržíme-li se ještě
chvíli příměru ke křesťanství, a BigMac Kristovým tělem.
Hříchy se vykupují pomocí charity.
- 2) ohrožení mnohotvárnosti.
- V té a té zemi to funguje, slýcháme od politiků, proto je
to dobré a bude to fungovat i u nás. Protože před týví
kamerou nestojím ironizující já, vnímáme podobné argumenty
zcela přirozeně, příjmáme takto zavádějící informaci a
obdivujeme informovanost našeho politika.
- 3) ekologická katastrofa.
- Argument, že velké společnosti mají prostředky na
ekologii, která se malým společnostem nevyplácí, opět
pokulhává. Slova jsou to sice působivá, když si představíme
obrovský kapitál stojící za obrovskými "zelenými" projekty,
avšak stačí pár pohledů do provozoven McDonald's. Kam se
poděla plechovka od Coly, co jste pili před chvílí? Kdože to
vypouští toxický odpad do Atlantiku? Na jakém papíře jsou
tištěny krásné barevné prospekty těch největších společností?
Do čeho to balí své výrobky?
- Podle Jana Kellera je to opět chybným nastavením
ekonomických parametrů. Jízda autem se nyní zdá ekonomicky
výhodnější, než použití hromadné dopravy. A navíc
pohodlnější.
- Země není na jedno použití, křičím. Už pár generací před
námi žilo systémem "Po nás potopa". My jsme ti "děti našich
dětí" (tenkrát jistě tak časově vzdálení!), kteří skutečně
budou pociťovat a čím dál silněji pociťují důsledky
bezohledného drancování planety. To drancování nikdy
neskončilo!
- 4) nemožnost vzniku něčeho nového.
- Jistě, budou stále nové druhy kartáčků na zuby a nové
vylepšené receptury instantních jídel... Avšak skutěčná změna
se nemůže v globalizované společnosti odehrávat. Právě
protože tato společnost nenabízí alternativy. Ba co víc,
znemožňuje je.
- Prázdniny jsem trávil mezi lidmi, kteří žijí jinak, než
od nich chce tato společnost.
- Vegetariáni. Příjemní, zdraví a krásní lidé (většinou,
jsem taky vegetarián, takže vyjímka potvrzuje pravidlo).
- Feťáci. Drogy provázejí lidskou společnost již od jejího
zrodu. Problémy s nimi jsou teprve v posledních desetiletích.
Proč? Nejsem odborník, snad díky jejich kriminalizaci. Drtivá
většina uživatelů drog se do problémů s drogami nikdy
nedostane. Na LSD či MDMA (Extáze) nevzniká fyzická
závislost. Navíc mají tyto látky prokazatelně nesmírně široké
terapeutické uplatnění.
- Squatteři. Lidé, kteří ilegálně obsazují nepoužívané
budovy. Mnohdy svérázně řeší životní situaci, do které se
často dostali bez vlastní viny. Nebo jsou to původně normální
(v běžném hovoru si přeložte jako průměrní) lidé, kteří si
řekli "Proč nežít ve squatu?".
- Anarchisté. Lidé se zajímavými názory, neublížili mě, ani
mým přátelům, chovali se nesmírně otevřeně a sdílně.
- Skinheadi. Odvěcí nepřátelé anarchistů, toužící po vládě
pevné ruky. Xenofobie je nenávist k cizincům. Nenávist by se
dala přeložit taky jako strach. Hnutí je nesmírně vnitřně
strukturované. Zatímco jedny skupinky jsou orientované
fašisticky, jiné pouze nenásilně hlásají návrad k odkazům
husitů.
- To jsou mé krátké postřehy, trošku jako fotoalbum z
prázdnin. Nemají nárok na objektivitu.
- Média však objektivní být mají. Do dvouminutové reportáže
je vhodné nastříhat co nejvíce osobních i společenských
katastrof, podbízivý hlas moderátora a snadno pochopitelná
(leč zavádějící) slovní spojení. Z výroků odborníků vysekat
to, co zajímá lidi a ne to, co se nám odborník snažil
říct.
- Všechny jmenované skupiny se rázem promění na nebezpečné
živly. Lidé se jich začnou bát. Máme zvláštní (avšak celkem
logickou) vlastnost - to, co nás nějak ohrožuje (třeba i tím,
že to je lepší!), se snažíme zničit.
- Reklama nám nevnucuje jen to, jaký výrobek si máme
koupit, ale i různé vzorce chování. Tolik kritizované akční
filmy nejsou pro děti nebezpečné tím, že ukazují násilí, ale
tím, že ukazují řešení problémů pomocí násilí. Právě děti
nejsnáze příjmají vzorce chování svých hrdinů. Ve správném
americkém akčním filmu je hlavní hrdina vždy dobrý (dostáváme
se opět na začátek naší úvahy) a často pozabíjí nejvíc lidí.
Zaposlouchejme se na chvíli do hovoru teenagerů. Kolik
hollywoodských replik v nich zaslechneme?
- Je již téměř stoprocentně jisté, že vstoupíme do EU.
Přijde čas, kdy budeme Evropané. Budeme zároveň stále
Češi?
- Záleží na tom, máme-li se o co opřít. O něco v historii
například. Náš stát byl velmi dlouho pod nadvládou jiných
států -- máme vůbec ještě svou historii?
- A pokud ano, je použitelná v moderní Evropě?
- Na tuto otázku odpovědět nedokážu.
- Jsem si však jist, že to, co vytváříme dnes, nebude vždy
přítomností. Myslím, že to je to uvědomění, které nám
chybí.
- Honza Šípek, 23.
9.1998, 0:42:18
Zpátky na článečky...
Copyright
Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo
a
Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky ->
kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek