- MALÉ ZAMYŠLENÍ NAD VELKÝM POPRVÉ
- Ehm... jízda!
- Dostala se mi do spárů kniha sociologa Bohuslava Blažka s
názvem TVáří v TVář obrazovce, ve které je mimo zajímavých
esejů otištěna i ukázka ze studie srovnávající úroveň
zpravodajských relací týví Nova a ČT1 od konce roku 1992 do
konce roku 1994. Autor si zde mimo vážných desinformací všímá
i drobných nunancí a nenápadných detailů, které jsou pro
sociální ekologii jistě velmi důležité.
- Desetiminutové sledování pořadu týví Prima s názvem Prima
jízda ve mě vyvolalo minimálně jedenáctiminutový záchvat
smíchu nejen nad představou Bohuslava Blažka, rvoucího si
vlasy.
- Posuďte sami. Otvírá se okénko nazvané "klub mateřská".
Takto doslova, včetně malého písmena na začátku.
- Mimochodem, proč nejen týví Prima ignoruje velká písmena
a téměř všude mrská malá? Grafický styl, celkový image
televize, vysvětloval prý kdysi Železný ředitel jiné komerční
stanice.
- Tak tedy "klub mateřská". Dnes je tento okénko zaměřená
na jedno velké Poprvé -- první dny povinné školní docházky.
Paní psycholožka vysvětluje, jak děti povzbuzovat, jak je
podporovat v prvních nelehkých týdnech, jak komunikovat se
školou. Říká také, že sebemenší odlišnost -- například ve
vybavení první školní brašny -- může dítě nadloho vyřadit z
kolektivu třídy a může být zdrojem pozdějších problémů.
- Dlouze pak vykládá cosi v tom smyslu, že vybavení by
nemělo být ani to nejkvalitnější a nejdražší (z dítěte je
potom třídní "frajírek") ani to nejlacinější a nejobyčenější,
hůře zděděné po starších sourozencích, nejhůře po rodičích,
do dalších generací se raději ani nepouštím.
- Moderátoři děkují za rozhovor. Střih. Jiná znělka. Další
scéna se odehrává v kuchyni. Stejní speakeři.
- "Řekněte nám, paní inženýrko, co by měl dostat takový
prvňáček do brašny k svačině."
- Paní inženýrka se rozjíždí a překotně ze sebe sype zásady
racionální stravy. Ukazuje ideální stravu prvňáčků.
- Toto je dalamánek naplněný fazolovou pomazánkou. Tu
připravíme tak, že uvaříme hustší pohankovou kaši, přidáme
uvařené fazole, bla bla bla, okořeníme podle rodinných
zvyklostí.
- Nastupuje na řadu další ukázka prvňáčkovského jídla.
Tohle je rýže natural vařená spolu s rozinkami a dalším
sušeným ovocem, může se uvařit i den dopředu.
- Dále paní inženýrka předvádí "sojový texturát", moderátor
opatrně ochutnává, podivně se zatváří a raději
experimentování zanechá.
- "Je to, ehm, no, zvláštní..."
- Ovoce je prý na svačinu nevhodné, protože ve spřažení s
touto stravou vyvolává zažívací problémy a POŠKOZUJE TRÁVENÍ.
Sladkosti jsou nevhodné, protože následkem působení cukru
jsou děti rozptýlené.
- Střih, jiný kanál, jiná doba, stejný člověk.
- Jsem prvňák. O přestávce nesvačím. Celozrnný dalamánek se
sojovo-fazolovo-pohankovým experimentem paní inženýrky
schovávám hluboko v tašce. Jen občas, když je hlad největší,
odbíhám na záchodek, se svačinou ukrytou pod trikem. Už
dlouho mě nikdo nenazval prasetem, šikmym vokem, či
makroušem. Přezdívka Malý Písmeno mi snad taky nezůstane
navždycky.
- Honza Šípek, 26.
8.1998, 20:44:25
Zpátky na článečky...
Copyright
Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo
a
Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky ->
kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek