Ach jo
aneb
bloudíme po televizi
- Vždycky jsem nesnášel stupidní televizní soutěže. Byly
časy, kdy jsem se na ně díval pravidelně a s chutí. Tehdy
jsem se nudil. Ne že bych se nudit chtěl, nebo se nudil
rád... Prostě jsem se nudil. Furt ty samý anonymní xichty
"soutěžících", furt stejný moderátoři s trapnejma hláškama,
stejný vítězství, jednou zvítězí ten komu jsem fandil
(televizně zajímavý typ), jednou zvítězí ten, komu jsem
nefandil (nevýrazný typ). Příště stejně jako dnes, přespříště
snad opačně - naděje na jakési zpestření. Nikdy jsem neviděl
týví soutěž Bludiště. Tedy nikdy předtím, než mi ve škole
oznámili, že v ní budu reprezentovat náš skvělý gymplík.
- Vystupovat v NEJHORŠÍM médiu současné doby?! Vstoupit do
toho, co jsem vždycky nesnášel? Bránil jsem se, ale nikomu
jinému bohužel u nás "chodící encyklopedie" neříkají. Stejně
jsem věděl, že tomu neuniknu a tak jsem to bral jako pořádnou
příležitost k těžký legraci. Ono na tom něco je, zkusit si to
hezky zevnitř, podívat se, jak to funguje, jak to chodí,
beztrestně nahlédnout do zákulisí... Jenže aby tam mohlo
nahlídnout pár dalších lidí, musel jsem tam bejt já a "nějaká
dívka z kvarty", která se mnou měla tvořit soutěžní pár.
- V sobotu jsem povinně vstával v deset (ráno - bohužel) a
sledoval jakýsi díl Bludiště. Musím říct, že to nevypadalo
špatně. Intro dělaný nejspíš v Softimagi (=kvalita), pořádně
ulítlý, perfektní počítačová grafika. Moderátor nebyl dětský
(Horký, Jančařík a spol.) ani kretén (Rosák, Šíp,
Novotný...), byl oblečený do černého, frístajlový, uvolněný.
Studio vypadalo postmoderně a ne moc blbě, trochu mystickej
rozjezd... Úkolem soutěžících je probíhat počítačovým
bludištěm pomocí joysticků, odpovídat na primitivní otázky a
dolňovat slova do jakési tabulky, která vyzerala jako
křížovka. Soutěží dvojice z různých škol, každá má sebou
mnogo dalších spolužáků, kteří je velebí a oslavují z
pyramidovitého hlediště.
- A co víc - je to rychlý a má to spád. "Hezké dopoledne...
těšíme se zase u dalšího Bludiště." A celkem dobrý střihy,
compefekty... Né zas tak špatný.
- V pondělí jsem byl třídní vyslechnut, zda jsem trénoval o
víkendu s joystickem v ruce a ve středu ráno jsem už stepoval
se spolužáky na nádraží v Nymburce, abychom se odebrali do
Poděbrad a odtud do Ostravy televizním autobáčem. Nejdřív
klasický nervózní vtípky, pár profesorů občas prohodilo cosi
jako "Tak teda hodně štěstí!", čekali jsme ještě na nějakého
opozdilce (novell login: jbcerna - sorry, profesionalni
deformace). Nalada se zvedla v okamžiku, kdy ve škole
zazvonilo a začínaly dvě hodiny nesnesitelné fyziky s upřímně
nenáviděnou profesorkou Molinariovou (zdravím, pokud zrovna
čtete!). Hlášky typu "No hlavně, že jsme unikly tý fyzice!",
"Máš pravdu, ještě že nemáme fyziku!", "Nejlepší je, že
nemáme fýzu!" přerušovaly zprvu jen okamžiky ticha vynucené
fanoušky fotbalu, hokeje, či čeho, jelikož v čété autobáčovým
rádiju dávali přenos z ňákýho moc moc důležitýho zápasu. Jo,
už vím, Nagano, ale to ještě nikdo netušil, že ty *** machři
dostanou zlatou...
- Cesta až do Jičína probíhala celkem klidně. Stávala se
nekonečnou a to oddalovalo ten okamžik, kdy budu stát před
týví kamerama a budu muset odpovídat na nějaký otázky,
projíždět bludištěm a podobně. V Jičíně poloprázdný autobus
zastavil a nahrnula se do něj banda dalších lidí. Naši
soupeři! Byli jsme v rozpacích, nevěděli jsme, co si o nich
myslet. Nevypadali nebezpečně. Ale ani se nedali podcenit.
Byli naprosto normální. Zatímco kluci z obou měst se na sebe
dívali s nadhledem, holky se sešly ve frontě před záchodem a
klábosily nejspíš o posledním čísle brávička. Vlastně je
jedno o čem - hlavně že ženská ukecanost překonala
komunikační napětí.
- Jízda se opět stávala nekonečnou. To mi vyhovovalo, a moc
dopředu jsem raději nemyslel. Jenže po mnoha hodinách sezení
a zírání ven prostě logicky muse přijít ten okamžik, kdy se
budeme muset zvednout a vylézt ven do studeného počasí.
Vjíždíme do Ostravy. Město je to teda maximálně odporný.
Baráky z panelů šedivější než u nás, pomalované navíc
pseudoabstraktníma tvarama komunistického "umění", bledí lidé
s prázdnými tvářemi, stojící po stovkách na zastávkách,
všechno ušmudlané a špinavé... Objevily se i těžební věže,
složitá tovární monstra z rezavějícího kovu... ekologičtěji
založení jedinci v zadní části autobusu (tvůrci Zeleného
klidu ;) začínají naříkat a být v jemné depresi... Sakra, to
to rychle uteklo, autobáč zabočuje do Dvořákovy ulice a
zastavuje před naleštěnou pixlou ČT Ostrava. No jo, musíme
ven. Chvíli čekáme na vrátnici a pak se nás ujímá produkční.
Vede nás dlouhou úzkou chodbou. "Nechcete se na něco zeptat?"
ptá se všech. Nikdo se na nic nechce zeptat. "Divný, většinou
je první otázka, kde jsou záchody..." řekne produkční a
vpouští nás do miniaturních šaten. Ještě větší tlačenka než u
nás na gymplu před skříňkama. Na chodbičce se seznamuju s
Lenkou, se kterou budeme dneska soutěžit. Jsme těžce v
pohodě, ona zvládne hudbu a sport, já zbytek, fajn, zvládáme.
Naproti jsou otevřené dveře jak do jaderného krytu a do nich
vede spousta kabelů, je mi jasný, že tam je studio....
Takovej kontrast mezi útulnou chdbičkou s kobercem a
interkomem a těžkou montážní halou moderní zábavy.
- Nejdřív ale do maskérny. Maskérka je starší žena, sama
naprosto strašně nalíčená, přidává klasické klepy, jakože se
soutěž asi bude muset zrušit, protože nejsou prachy na
dopravu lidí, že jsme strašně hodný (v porovnání s
předchozíma téhož dne) a podobné věci, které nejspíš maskérky
říkají už z popisu práce. Vlevo je skrín, na kterým jsou
vidět nohy našich spolužáků, kteří už sedí ve studiu.
- Nojo nojo nojo už se to blíží, už vcházíme do studia a
mžouráme kolem... Studio je mnohem menší, než se zdá ne
obrazovce. Teda tam, kde končí scéna a čekali byste nějaký
další prostor, není nic, lépe řečeno je zeď. Všude nastrčený
mikrofony, vepředu dva kameramani, co jim říkají Pepík a
Toník, v rohu jedna kamera na stativu bez obsluhy (není třeba
obsluhy a každého člověka je škoda (chápej - škoda ho
platit)), dva vysmátý počítačoví týpci za silnými stroji
(běžej na entýčkách, teď už vím na jakou týví se nemám
koukat), co si furt hrajou se střihama a grafickejma
efektama. Přichází režisér a spouští tisíckrát naučenou řeč.
Ptá se nás na jména a seznamuje nás s každým bodem scénáře.
Vstaneš, půjdeš tam, Mirek (mlčící moderátor) řekne tohle, vy
řeknete tamto, vezmeš si odznak a čepici. Zkoušíme jednou na
nečisto, Mirek si píše pár údajů o nás (netřeba moc tlachat a
jít do hloubky, práce čeká) a rozjíždí se natáčení.
Představení sebe a školy... hm pohoda, téměř vybuchuju
smíchy, když naši protihráči vysvětlují, že jsou z LEPAŘOVA
gymnázia a titul LEPAŘOVO gymnázium jim byl čestně uznán a
konečně vrácen po třiceti letech a že LEPAŘ byl jakýsi
knihkupec... V prvním kole jsem ještě celkem mimo. Spíš
pozoruju svět kolem sebe, než abych soutěžil. Fšude furt něco
bliká, ozývaj se ňáký zvuky.... Odpovídám na pár otázek, ale
jsem stále ještě nervózní... Uvědomuju si se až na konci
prvního kola a hrozím se, co tady vlastně dělám... Naštěstí
protihráči udělají průser a jsou nefér a nejsou
diskvalifikováni prý proto, že režisér je hodnej, ale ve
skutečnosti proto, že lidi chtěj vidět idylickou soutěž a né
diskvalivikovaný lepařovo gymnázium s otrávenejma xichtama.
No, řekněte, viděli jste někdy soutěž, kde moderátor řekne:
"Bohužel, červení nehrají poctivě a jsou proto vyloučeni,
teším se s vámi za týden opět nashledanou!"? Chvíli je pauza,
abychom se nenapojili přímo do vysílání Reportu (smějte se,
bude hůř!), realizujeme první televizní vtípek a to míchání
lidí. Abyste rozuměli, v režii sedí ňáká ženská, která dbá na
to, abyste měli v každém záběru čepici xiltem dozadu, když
jste si ji nasadili kšiltem dozadu a podobně. Bohužel si
nevšimla toho, že jsme se v hledišti skvěle promíchali, takže
ve výsledném dílu soutěže se lidé záhadně přesouvaj...
- První kolo podruhý. Jsem mnohem víc v pohodě, aspoň vím,
co se kolem děje. Otázky jsou primitivní, znám odpoěď na
většinu z nich, Lenka zvládá sport a hudební ukázky poznává
už po několika úvodních tónech. Projíždění bludiště je taky v
pohodě....
- Druhý kolo, nejspíš vyhrajem... Zase další stupidní
otázka a stupidní tajenka. Máme část vyluštění "LÁSKA HO".
Naši protihráči nemají téměř nic a přesto se přihlašují a
sdělují tajenku "Láska hory přenáší" dodnes nepochopím, jak
na ni přišli. Dostáváme ceny útěchy a dem si sednout aspoň
pořádně promícháme hlediště. Finálový kolo, dva lepařáci si
to rozdávaj mezi sebou. Maximálně primitivní otázky, odnášej
si všechny ceny. Jsme vyraženi z hlediště, jelikož se
dotáčejí záběry, ve kterých nemáme být... Je po všem,
oblíkáme se a odcházíme, jakási asistentka nás ještě buzeruje
qůli nějakýmu odznaku, co se prý ztratil.... Nakonec ho
nachází a nechá nás jít. Lepařáci se svejma cenama se cpou do
autobusu. Všichni jim závidí a tvrdí, že jsme stejně byli
lepší... Mám neutrální pocity, zase o jednu zkušenost
navíc... Dodělávat mě začíná, když si lepaři začínají sborově
(falešně) zpívat lidové písně.... tleskají a řvou pokaždé,
když předjíždíme kamión... Nechci, aby to vypadalo, že
závidím, ale chovaj se jak hovada...
- Zytek cesty (asi pět hodin) prokecáme o Internetu. Jakási
hlučná porouchaná hřídel mě nutí mluvit mnohem hlasitěji,
drobečky v krku devastujou hlasivky...
- Přijíždíme do Nymburka a rozplýváme se do jemné noci, k
terá je okořeněna malými střípky hvězd.
- Už nikdy, říkám si... Nikdy televize, je to strašný
médium. Maximálně zkreslující. Přesto za tejden beru práci v
TV... Ach jo.
- Honza Šípek,
(červen 1998)
Zpátky na článečky...
Copyright
Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo
a
Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky ->
kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek