Co chceš, bedno?
- © Jan Šípek 1999
- Stojím uprostřed zšeřelého panelového sídliště. Je sedm
hodin večer a nikde nepotkám ani živáčka. Přestože zde bydlí
tisíce lidí. Ticho jako v hrobě. Vyhnu se několika psím
výkalům, stoupnu si na rozbitou lavičku na okraji betonové
plochy označované jako "hřiště". Šedivé bloky panelových domů
mě teď obklopují ze všech stran. Najednou se po nich přežene
modrý záblesk. A další a další. Sídliště divoce, ale zároveň
jaksi chladně zapulsuje modrým světlem. To jak režisér
akčního filmu či šokujících zpráv nasadil dva rychlé střihy.
Za okny, v té modré záři sedí zcela nehybně stovky a tisíce
temných siluet. Siluet... lidí.
- Televizní průmysl nabírá rozměrů nového náboženství. Má
svá božstva, jejich kult, své kněze a kněžky, své chrámy a
modly.
- Téměř každá rodina má takovou modlu doma.
- Velké množství rodin umístilo Modlu do optického středu
nejdůležitější místnosti bytu či domu a vše přizpůsobilo
tomu, aby se všechna pozornost mohla naplno upínat k
Modle.
- Hlavní liturgický obřad začíná večer, většinou před půl
osmou. V domovech miliónů lidí se objevují jejich bozi a
kněžstva. Přinášejí jim ty správné názory, ty správné vzorce
chování, ty nejlepší nálady.
- Divoce se rozesměju. Ozvěna ke mě donese můj smích
smíšený se znělkou televizních novin.
- Stojím sám uprostřed sídliště o tisících obyvatel. Jak
to, že jenom já jediný z těch deseti tisíců lidí stojím na
tomhle místě a směju se absurditě tohoto stavu? Cožpak nikoho
jiného něco takového nenapadne? Dneska má holt TV Nova velmi
dobrý rating.
- A cože proti televizi vlastně mám?
- Ovládá lidi, snižuje jejich úroveň na průměr, nutí jim
umělé emoce, názory a zážitky, vychovává jejich děti a
svazuje je všechny v pasivitě, tvrdím. Nutí je stále kupovat
další a další zbytečné věci.
- Stále více lidí v mém okolí žije "televizním" způsobem
života. Celý den pracují, když se vrátí domů, sledují
televizi a brzo jdou spát, aby mohli ráno vstávat do práce...
Televize se stará o přísun umělých emocí. Lepší, než emoce
přírodní, autentické. Ty totiž odvádějí pozornost od práce.
Kvůli smrti oblíbeného seriálového hrdiny nepropláčou
zaměstané divačky celý den. Nikdo nebude pořádat protestní
akce či stávky kvůli rasové diskriminaci rómského chlapce z
filmu. I přesto, že se lidé dotknou lásky ve filmu, prospí
klidně celou noc a nebudou celý den zamilovaně hledět z okna.
Emotivní reakce na smyšlenou událost v televizi jsou mnohem
slabší než na reálnou událost, ale pravděpodobně v lidech na
okamžik odstraňují pocit prázdnoty či samoty. A není nad nimi
třeba přemýšlet, nastíněné problémy nějak řešit -- stačí
přepnout kanál.
- Emoce při sledování televizního programu jsou sice slabé
(přestože události na obrazovce, které je vyvolávají, bývají
obvykle přemrštěné), ale stále je to pro většinu lidí
jednodušší, než jít ven, prožívat vlastní život, hledat svou
pravdu, své štěstí. Konzumovat je přirozeně jednodušší než
tvořit.
- Televize pro průměrné lidi musí také nutně degradovat
osoby nadané nadprůměrně. Když čtete knihu, můžete si zvolit
rychlost, jakou budete text sledovat, můžete přeskakovat
slova, vracet se. Když si prohlížíte obraz, opět si volíte
způsob a rychlost, jakým ho budete zkoumat. Rychlost toku
informací z televize v průběhu pořadu je stále přibližně
stejně velká, ale vždy taková, aby informace stíhal chápat i
průměrně (častěji však podprůměrně) inteligentní člověk.
Člověk s vyšší inteligencí či schopností porozumění se nutně
musí přizpůsobit onomu nízkému tempu. Pokud bude ve volném
čase příliš přemýšlet, může se mu stát, že mu některé
informace začnou unikat. Není to samozřejmě nic nového,
kdybyste poslouchali přednášku o krácení zlomků pro žáky
dejme tomu třetí třídy, museli byste nutně po čase projít
regresí na úroveň dítěte ve třetí třídě. Samozřejmě o
přednášce můžete dělat mnohem víc věcí, všímat si většího
množství detailů, které televize nenabízí. Z televize nikdy
nevymáčknete ani kapku podnětů navíc, než které vám tvůrce
pořadu chce předložit. Přizpůsobíte se tedy pomalému toku
informací a degradujete. Naučíte se, že myslet moc nemusíte,
televize vám stejně dřív či později všechno předloží
sama.
- Televize uchvátí minimálně dva vaše smysly najednou --
zrak a sluch. Jednak diváci televize pomalu přestávají
požívat smyslů ostatních a také se kontakt s televizí špatně
přerušuje. Od knihy zvednete zrak a její okamžité působení
skončí -- ale když odkloníte pohled od televize, dříve nebo
později vás zvuk donutí se vrátit. A navíc proud informací
nelze zastavit, co vám jednou unikne, už nejspíš nikdy
neuvidíte. Lidé mohou mluvit téměř kdykoliv a tudíž mohou
také chvíli počkat. Knihu si také můžete přečíst téměř
kdykoliv. Telefonovat můžete taky někdy jindy. Ale proud
informacía zážitků z televize je zcela jedinečný.
- Nevypadá to vůbec špatně? Vlastně ideální médium?
Nedostali jsme se ještě k ovlivňování názorů a chování lidí.
A to nejen pomocí reklamy.
- Vzpomínám si na pořad TV Nova Volejte řediteli, kde
jakýsi stařík v dopise tvrdil, že zažil všechny režimy od
První republiky a že nesouhlasí s názorem, podle kterého je
všechno stále horší. "Je mi devadesát a říkám Vám -- vždycky
to stálo za stejný prd," psal zhruba ten stařík. Pár let mi
tahle větička ležela v hlavě a věřil jsem jí. Jenže teď se
jaksi nedá ignorovat stále rostoucí nezaměstnanost, klesající
ekonomiku, stále větší mezinárodní ostudu a absurdní výmysly
vlády. Anebo devastaci této planety. Jaká devastace --
vždycky to stálo za prd! Podle mého názoru nejvíce na lidi
působí informace podané jaksi bokem, tak, že nad nimi nestojí
za to přemýšlet. Ne takové, které jsou předmětem sporu či
zápletky, ale které se dodávají jaksi navíc, či v nějaké
dějové odbočce. Protože i filmy a seriály ovlivňují názory a
chování lidí. Pokud někdo tráví před televizí velkou část
svého života, může brát i smyšlené životní situace jako zdroj
svých poznatků o životě.
- Nebo seriály o "obyčejném životě neobyčejných lidí".
Pokud teenager stojí v před nějakým problémem a nemůže najít
řešení, přijde rada ze seriálu o životě losangeleské
smetánky, kde stejný problém řeší úspěšná, krásně vypadající
kladná postava, jako dar z nebes.
- Vidíme-li, jak (smyšlení!) mladí úspěšní lidé žijí, jak
řeší své životní situace, jak vystupují, jak se chovají k
ostatním, snadno podlehneme dojmu, že budeme stejně tak
úspěšní, pokud se budeme chovat stejně.
- Vidíme-li, že násilím se dají úspěšně řešit konflikty,
budeme náchylnější k násilnému řešení konfliktů?
- Tyto vzorce chování lidé pochytávají zcela automaticky,
neuvědoměle a stejně tak je i aplikují, proto se brání tomu,
že by je televize nějak ovlivňovala.
- Dalším zdrojem ovlivňování lidí je reklama. Bylo by
naivní si myslet, že se snaží pouze oznámit, že nějaký
výrobek či služba existuje. Proč by stejná reklama byla
vysílána mnohokrát? Opakováním se sdělovaná informace
prohlubuje, zakořeňuje se stále více v lidech. Příběhem či
situací, kterou představuje, se snaží lidem vnutit iluzi
dokonalého štěstí, pokud budou používat právě tento jejich
výrobek. Naráží na tři základní lidské potřeby -- potřebu
utišení hladu, žízně a zajištění životních funkcí, potřebu
pocitu bezpečí a potřebu rodiny, partnera, přátel, sociálního
přijetí. Hudba, či melodie, která se lidem vryje do paměti a
vytvoří asociaci k určité věci, umožňuje lepší působení a
opětovné vyvolávání účinku reklamy. Například když uslyšíte
"Běží liška k Táboru," co se vám vybaví? Nebo "Česká
humoreska" či předehra k "Figarově svatbě?" Hudebních
asociací se dá samozřejmě rafinovaným způsobem použít. Jeden
zcela otřesný případ jsem slyšel asi před rokem -- v reklamě
na pojišťovnu byla použita naprosto stejná hudba, která pár
měsíců před tím podmalovávala velmi vysílanou reklamu na
konto Bariéry. Hudba je samozřejmě navíce ještě působivější,
než mluvené slovo. Již po tisíciletí je používána pro
sdělení, v tomto případě pro vnucení emocí.
- Současně například barevné ladění spotu má vliv na
divákovy emoce. Ve většině reklam jsou všechny barevné
detaily -- oblečení postav, vybavení místnosti, světla,
odlesky -- účelovy sladěny do jednoho výsledného dojmu. Vliv
barev na lidi je znám už po staletí.
- Posledním problémem, o kterém bych se tu chtěl zmínit, je
neobjektivnost televizního zpravodajství. V minutovém či
půlminutovém spotu skutečně nemůžete přednést všechna
důležitá fakta, nutná k tomu, aby si divák vytvořil příliš
nezdeformovaný názor. Netvrdím samozřejmě, že je možné
dosáhnout stoprocentní objektivity, ale novináři by se o ni
měli pokoušet. V televizi to však jde (po rozhlasu?) ze všeho
nejméně v důsledku malého prostoru. Na druhé straně však může
přinést typy informací, které ostatní "statická" média
nedodají -- úlomky z atmosféry, gesta, výrazy obličejů
řečníků... Toho se ovšem opět dá využít k manipulaci, pokud
jsou použity příliš jednostranné záběry. Například pokud z
konfliktu policie s demonstranty jsou použity pouze záběry ze
strany policie.
- Velkým nebezpečím se zdá být i takzvaná entertainizace
zpravodajství, čili snaha o jeho zábavnost. Tento styl
přejala v poslední době například TV Nova. Každý novinář vám
potvrdí, že je hrubým prohřeškem proti žurnailstické etice,
pokud nejsou odděleny faktické zprávy a názory. Názorem se
přitom myslí jakékoliv hodnotící výrazy. Moderátoři TV Nova
zcela nepokrytě vkládají své komentáře do zpravodajských
relací.
- "Teď uvidíte něco otřesného..." nebo "A máme tu zase
další podvody. Podvodníci si nedají pokoj a policie je na ně
krátká," či "V Brazíli si klidně oslavují a my tady zatím..."
Přestože se nejedná o reálné výroky, zkuste se nyní zamyslet,
jak mohou ovlivnit veřejné mínění.
- Nechci říct, že televize je z principu špatná. Předchozí
příklady hovoří o extrémech spojených s konzumování informací
podávaných televizí. Bohužel k extrémům dochází stále
častěji.
- Kde však brát objektivní informace, informace takové,
které nás zajímají, rychlostí, jakou si přejem? Myslím, že
již existuje mnoho alternativ. Jednak ty klasické -- tištěné
slovo a statické obrazy -- a potom ty nové, mám na mysli
především Internet. Ten umožňuje interakci s milióny lidí,
nabízí nepředstavitelné množství informací z velkého množství
zdrojů a nepřeberné moře názorů. Stačí se jen naučit
orientovat a komunikovat.
- Přes Internet vysílají dokonce již i stovky televizí,
včetně televizí pro menšiny, které by se jinak nemohly
uživit. Stačí si jen vybrat.
- Honza Šípek
-
kangaroo@eldar.cz
- 7. 3. 1999, 23:55:29
- (C) Jan Šípek 1999.
Všechna práva vyhrazena. Autor nenese žádnou zodpovědnost za
škody způsobené nevhodným použitím tohoto dokumentu.
Zpátky na článečky...
Copyright
Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo
a
Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky ->
kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek