Jak vyrobit DCP v domácích podmínkách?
** napsal Tomáš Potočný (jemuž patří velký dík!) // poznámky klokánek Otestovano v prazskych kinech Evald, Atlas, Lucerna, Svetozor. Je tam par mist, kde je to pro me "black box", ale funguje to. Pri testovani jsme narazili na to, ze to nejak zlobi, kdyz jsme delali 25fps. Proto radeji jedeme na 24fps, to nezlobi.1. stahnout software
a) OpenDCP http://code.google.com/p/opendcp/downloads/list b) Audacity - doporucuju anglickou verzi, v te ceske se nevyznam http://audacity.sourceforge.net/?lang=cs2. vyexportovat OBRAZ
jako sekvence TIFF, 1998 x 1080 (1.85 aspect ratio), progressive, 25 fps (je to trochu vic nez bezne HD, proto tam zustanou cerne pruhy po stranach. lze do obrazu pri exportu trochu najet a bocni cerne pruhy vyplnit obrazem. pak to ale obraz mirne orizne nahore a dole.) (1 min = ~12.56 GB!) // Final Cut Pro 7 se kousne na okenku 65536 (asi preteceni 16-bit cisla = // TC 00:45:30:16 pri 24fps) a pak je potreba pustit export znovu. Pomoct // si lze tak, ze do nazvu souboru pred cislo dame jeste treba pismeno, // takze prvni varka bude vypadat obrazek-a-00001.tif, druha varka // obrazek-b-00001.tif atd... // pokud jsme to nerozlisili a mame soubory obrazek-00001.tif, muzeme si // pomoci pod konzoli prikazem for f in *.tif; do mv $f `echo $f | sed 's/obrazek-/obrazek-a-/'`;done // nebo se dá vyrobit ffmpegem z proresu přímo příkazem: ffmpeg -i input-prores.mov -map 0:V:0 -c:v tiff -compression_algo deflate -f image2 -start_number 0 "frame_%06d.tiff"3. vyexportovat ZVUK
jako uncompressed PCM in a WAV container at 24 bits per sample, 48 kHz or 96 kHz. v teto fazi stale jako stereo.4. upravit ZVUK
a) v Audacity pouzit efekt CHANGE SPEED a dat procentni zmenu -4. Zpomali to zvuk na 24fps b) nahore na levem sedem zacatku stopy (ukryte pod nazvem stopy) rozbalit nabidku a vybrat SPLIT STEREO TO MONO c) vybrat horni levou stopu (kliknout na ni) a exportovat: File - Export Selection. Do nazvu pridat nejake oznaceni, ze jde o levou stopu (treba nazev_L). Ulozit jako Other uncompressed files, header WAV (Microsoft), encoding Signed 24bit PCM d) to stejne s druhou stopou, jen ji oznacit jako pravou (treba nazev_R)5. vyrobit JPEG2000
otevrit OpenDCP a v prvnim listu JPEG2000 nastavit: Encoder: OpenJPEG, Overwrite Existing Profile: Cinema 2K a NEvybrat Stereoscopic Frame Rate: 24!!!!!!! Bandwidth: 125mb/s Threads: dle moznosti pocitace, ja mam 8 Source Color: sRGB a VYBRAT XYZ Transform i DPX Logarithmic DCI Resize: None Input Directory: vybrat tu, kde jsou ty TIFF soubory a zapamatovat si pro pozdejsi kontrolu, kolik je END Output Directory: vytvorit novou slozku, treba s nazvem JPEG2000 CONVERT6. vytvorit MXF obrazu
v OpenDCP je druhy list MXF Type: JPEG2000 Label: SMPTE Frame Rate: 24!!!! Picture Parameters: nic Picture Input Directory: tu slozku, kde jsou JPEG2000 Output Files Picture: vyrobit slozku, ve ktere pak bude finalni DCP. Doporucuju slozku i soubor nazvat velkymi pismeny bez mezer. Do nazvu souboru dat nejake oznaceni, ze jde o video (treba _V) CREATE MXF7. vytvorit MXF zvuku
v OpenDCP je druhy list MXF Type: WAV Label: SMPTE Frame Rate: 24!!!! Sound Input type: Mono Sound Output Parameters: Stereo (nebo jakkoli jinak, podle toho, kolik zvukovych stop mame) Input Files: zadat tam tu levou a pravou stopu, ktere jsme upravili v Audacity Output File Sound: dat do stejne slozky jako predtim to mxf obrazu. Do nazvu dat oznaceni, ze se jedna o zvuk (treba _A). Jinak se muze jmenovat stejne jako obraz. CREATE MXF8. dokoncit DCP
v OpenDCP je ctvrty list DCP Title: poctive vyplnit vsechno v Title generatoru (nejcastejsi chyba je blby nazev). Pouzivat velka pismena bez mezer. Anotation: opet neco kratkeho, velka pismena bez mezer Issuer: JA Rating: to stejne, co jsme dali do title generatoru Kind: to stejne, co jsme dali do title generatoru Reel: opet neco kratkeho, velka pismena bez mezer (ja davam treba OPENDCP_REEL) Picture: nahrat ten mxf soubor obrazu Sound: nahrat ten mxf soubor zvuku Zkontrolovat delky zvuku a obrazu, mely by byt stejne (a stejne jako END pri vyrobe JPEG2000 - viz krok 5.) Options: Overwrite existing a Move CREATE DCP Nekdy to na konci zahlasi nejakou chybku pri overovani delky ci co. Tu lze ignorovat. Ale doporucuju googlovat, jestli je to skutecne ta chyba, kterou mam na mysli. To cele se pak musi nahrat do serveru v kine. Nektere servery v kinech nedokazou nacist mac disky, proto se doporucuje davat to na disky s linuxovym formatovanim ("USB 2 external harddrive formatted as MBR Ext 3. Doremi and Sony support MBR NTFS, but the correct format is the linux format Ext 3 with a inode size of 128 that is read and executable only") SMPTE je novejsi format, INTEROP starsi. Zatim vyrabim vzdy obe verze (lze to nastavit v kroku 6. a 7.), protoze nemam jeste uplne otestovane, na kterych mediaserverech to hraje. // Profesionalni studia na openDCP nadavaji, pry je to shit. Moc jim // neverim, chteji vydelavat na svych profi sluzbach... Ale kdyby byly // prachy, asi bych sel taky do studia. Reseni s OpenDCP je takove lowcost // kutilske. // Jeden navod je tady: http://code.google.com/p/opendcp/wiki/Documentation Dalsi tu: http://mattcameronfilm.blogspot.com/2012/04/digital-cinema-package-tutorial.html http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Cinema_Package Pozor, trva to hrozne dlouho (nejdyl ta vyroba JPEG2000). Je to priblizne 8x pomalejsi nez je realna delka filmu. A dalsi nevyhodou je, ze zatim neexistuje zadarmo software, ktery by to umel prehrat na pocitaci. ale placene jsou. Pozor, zere to misto na disku, ze se nestacis divit. ---(*$*)--- (!) Komentáře? -> Binární sxizofrenie --> Kangaroo's Homepage