Sbírka esejů o dějinách české fantastiky Něco je jinak vyšla v Albatrosu v roce 1981. K vydání se chystá publikace Všechno je jinak, přehled nejvýznamnějších autorů světové sci-fi. Tři eseje o České fantastice budou volným pokračováním publikace Něco je jinak a doplní čtenáři přehled z Žánru sci-fi za posledních pět let. Nakladatelství Panorama připravuje encyklopedii sci-fi, jejímž spoluautorem je též Ondřej Neff. Fantaskní milostný příběh, který se možná bude Jmenovat Neděle v rajské zahradě, má tento autor silné akcelerace zatím v tužce.
Tehdy ještě u psacího stroje |
Co je znamením úspěšné knížky?
..Je to otázka, co to vůbec úspěšná knížka
je. Zda je to otázka tržby nebo nákladu.
v jakém kniha vyšla. Ani jedno nemusí být
rozhodující. Rozlišoval bych úspěšnost
a hodnotu. Jsou knihy, které vyjdou ve velmi
malém nákladu, a přece ohlas na ně je
obrovský. Kafkův Proces vyšel v češtině jen
jednou, nákladem tři tisíc kusů. Kdyby dnes
nakladatel autorovi řekl. vydáme ti knížku
nákladem tří tisíc kusů. rozpláče se ponížením. Přesto Kafkův Proces vzdělaní lidé četli.
diskutovalo se o něm. byla to událost.
Jsem toho názoru, že ne každá knížka je
určena pro každého čtenáře, což také relativizuje úspěšnost knihy. Jsou publikace pro
Široké publikum zájemců, čtenáře nejrůznějšího zaměření. Pak je literatura pro poučené
publikum, specialisty v určitém oboru
a existuje konečně i literatura filozofická, pro
spisovatele, vědce. U nás před patnácti lety
vyšla Borgesova kniha Artefakty. Odezva
široké čtenářské veřejnosti nebyla valná, ale
profesionálové žánru sci-fi byli u vytržení nad
rozlehlostí prostoru, jaký Borges otevřel.
Pokud jde o mé vlastní knihy, považuji za
dobrou věc A včely se vyrojily. Uspokojuje mé
dodnes a s chutí se do ní pokaždé začtu.
Dosáhl jsem zde myslím toho. co jsem
původně chtěl - absurdního humoru."
Je možné, aby se člověk v dnešní době
věnoval literatuře profesionálně, aby se psaním knížek živil?
Profesionálních spisovatelů je v naší zemi,
a ve světě vůbec, málo. Souvisí to nejspíš
s tím, že se mění postavení literatury ve světě.
Takovým spisovatelem v čisté podobě byl
např. H. G. Wells. autor všeobecně známý
a uznávaný, jeden z otců sci-fi. který vstoupil
do literatury právě tímto žánrem, ale zbytek
života již sci-fi nepsal. Psal romány realistické.
ze života, pravidelně dva ročně. Myslím, že
něco takového dnes již vůbec není možné
— protože literární dílo je výpověď natolik
závažná, týkající se jisté životní oblasti autora,
že se myslím dá napsat málo opravdu
dobrých knih. Pokud ovšem člověk nechce
sklouznout na bázi rozmělňování toho, co již
dříve napsal, l to se stává velmi často.
Renomovaný spisovatel, který překvapil čtenářskou veřejnost jednou ze svých knih. se
snaží psát dál ve stejném tónu. A výsledek? Je
stále stejný. Proto se domnívám, že spisovatel-profesionál je v dnešní době jev na
vymření."
Jste autorem esejistické knihy Něco je jinak
o vývoji české sci-fi. K vydání je připravena
kniha Všechno je jinak — přehled světové
sci-fi. Stálo jistě hodně úsilí shromáždit
potřebný materiál k jejich napsání.
"Začalo to tím, že jsem v časopise Zlatý máj
otiskl esej o Ludvíku Součkovi a redaktorce
Mileně Karlové se to líbilo. Chtěla, abych
napsal i o jiných autorech sci-fi. Tak jsem se
do toho dal. Je to taková piplavá, ale zábavná
práce. Těší mě, že jsem byl u začátku (tím
s mačetou v křoví).
Bylo obtížné sesbírat literaturu, neměl jsem
k dispozici katalogy,.nic. Pomohli ale přátelé,
s nimiž jsem se seznámil, když jsem psal
Podivuhodný svět Julese Věrna. Fanoušci
žánru, kteří si romantickou zálibu ve sci-fi
udrželi i do pozdějšího věku. V lecčems mně
poradili, knížky mi půjčili. Základem byla
samozřejmě vlastní četba. Vím, je tam spousta nezbytných chyb a literární historik by mně
jistě nejednu vytkl. Mě ale tahle práce
nesmírně zajímala a to je myslím základ
úspěchu. Zájem o to. co píšete. Vycházel jsem
jednoduše z toho, že to, co zajímá mě. bude
zajímat jistě i spoustu lidí mně podobných,
[ a tak jsem chtěl jim i sobě zprostředkovat
určitou sumu informací. Podobně i v knížce
Všechno je jinak. Tam byla práce ovšem
ztíženější. U české sci-fi jsem mohl předpokládat, že čtenář bude mít alespoň hypotetickou možnost si knihy, o kterých píšu. obstarat.
Velké kapitoly se týkají autorů jako je Weis,
Souček, Nesvadba. Jejich knížky jsou snadno
dostupné. Když jsem psal Všechno je jinak,
byla situace horší. Zvolil jsem tedy cestu
výkladu poněkud diskutabilní, méně esejistickou. Více informuji o směrech, proudech
a celkovém smyslu sovětské, anglo-americké
a evropské sci-fi, méně, oproti první knížce
komentuji. Někomu se může i zdát, že má
práce postrádá širší filozofický nadhled, má
charakter převážně sumární, informační."
Oblast české sci-fi jste ale neopustil.
,,Vrátil jsem se opět k české fantastice
a dokončuji nyní Tři eseje o české fantastice.
které budou doplňkem první knihy. Za po-
sledních pět let udělala česká sci-fi skok
dopředu. Pokouším se v této knížce popsat
novinky, zachytit události žánru."
Říká se, že o úspěchu, o popularizaci,
rozhoduje televize. Proč je sci-fi žánr v naší
televizi takový outsider?
"To je otázka spíš pro televizního dramaturga než pro mě. Sci-fi je velmi náročná na
realizaci. Ve hře je elektronika, počítací stroje
montující dohromady trikové záběry... To
všechno stojí spoustu peněz. Proto jsou naši
dramaturgové a filmaři vůči sci-fi rozpačití.
Dnes je divák náročný a vizuální umění musí
hrát na dohodu s divákem. Na to. že co se mu
předkládá, je jako doopravdy. Televizní seriál
Návštěvníci měl ale v zahraničí úspěch.
Nesnažil se o galaktické bitvy typu Bucka
Rogerse, ale odehrával se v rovině úplně
obyčejného člověčenství. U vesnického dědy
na zahradě, který pije pivo a pěstuje králíky.
Proto se líbil. Připravuje se další seriál
Bambinot podle literární předlohy Josefa
Nesvadby."
Co je podle vašeho názoru zapotřebí k tomu,
aby člověk mohl sci-fi psát? Technické
znalosti?
,,Okouzlení z chlapeckých let. Aby člověk
mohl sednout a napsat povídku sci-fi. je
zapotřebí, aby v něm právě ono okouzlení.
fandovství zůstalo. Typickým sci-fi je vůbec
taková dětinská záležitost. Moderní fantastika
má již s technikou pramálo společného.
Většina spisovatelů tohoto žánru se již technikou nezabývá a klasický technicismus druhu
Arthura C. Clarka je již překonaný. Současná
sci-fi je literatura živá, o současných lidech.
Obsahuje v sobě prvky variantnosti, hravosti
s motivem, se skutečností. Epicentrem její
pozornosti je člověk a jeho bytí. Měla by být
literaturou zábavnou, což klade nároky na
schopnost komponovat příběhy, stupňovat
napětí, ale i samotnou formu zpracování."
Děkuji za rozhovor.
Ptala se: Dana Skupová
Foto: Jaroslav Bartoň
Magazín AZ 10/1984