Všechna práva # Interkom 1984 -1996
Sardenské bakchanálie 3 aneb zůstaňte doma
Nový román Ondřeje Neffa Milénium 3 jasně ukazuje dilema současného
knižního trhu, kde proti sobe stojí vyzrálý spisovatel a infantilní
čtenářstvo, které intelektuálně stačí sotva na Vilímkův kalendář. Nijak
jinak než pádem průměrného věku sci-fi konzumentů si nedovedu vysvětlit
sestupnou křivku kvality tohoto původně ambiciózního cyklu, který začal na
úrovni autorových nejlepších povídek a nyní skončil jako čtení do hodně
přeplněného vlaku uprostřed žhavého srpna, v němž si člověk chce zkrátit
zpoždění mezi Horními Prčicemi a Ospalou Lhotou. Jako příznivec prvního
Milénia, Swangu a Měsíce mého života se cítím rozčarován a zklamán.
Román začíná krátkými a úsečnými odstavci, které slibují
roztočit kolotoč děje a akce, tak jako dříve. Ale hned na straně 10 přijde
scéna, v níž skupinka malých dětí objeví karhorskou lo#. Děti se spolu baví
stylem jako odkoukaným z příručky Výchova mongoloidního potomka.
Nepolemizuji o tom, že jazyk desetiletých nebývá učebnicový, ale život není
literatura, a literatura je věcí stylizace a umělecké zkratky. Tady si na
devíti stranách zplna vychutnáme nekonečné dialogy typu: #Co kecáš, ty hubo
zelená!# - #Já nekecám!# - (...) - #Duchové sežerou každýho, i kůžáka
z Afriky.# - #Duchové jsou debilové.# - #Nemluv tak...# - #Jsou a jsou.
Kreténi a blbečkové!# atakdále. Přirozeně, že takové stránky lze bez úhony
přečíst jen ve čtyřicetistupňovém horku mezi Horními Prčicemi a Ospalou
Lhotou.
Zápletka je řešena vcelku umně, to znamená
klasicky. Spiknutí pokračuje a tentokrát nejsou bezprostředně ohroženi
lidé, ale umrané v podzemí. Invaze z Karhoru pokračuje i přes události
Milénia 2 a na zemský povrch se dostanou hmyzí syntetické paraorganismy,
které mají opět přes marsovské Zrcadlo zmutovat a jako karhorští dropauti
provést likvidaci umranů. Odvrácení katastrofy je komplikováno skrytými
agenty Karhoru v podzemí, kteří jako pátá kolona narušují obranné mechanismy
Země. Potkáváme staré známé: van Grofa a jeho dobrého watsona Golanze,
Salzmanna, jehož IQ od minulého dílu opět drasticky pokleslo, Grácii
Vivianovou, Elynor i Likta. Kromě zploštění psychiky se tito o moc
nezměnili. Asi nejživotnější postavou románu je van Grof. Jeho repliky
jsou místy nadprůměrné, občas i skvostné. Vždy si udržuje nadhled nad
situací a je o krok před svými nepřáteli.
Několik dobrých
nápadů se v dílku najde. Zajímavá a v jistém smyslu i zábavná je například
myšlenka art-terroristů neboli explartistů, kteří bojují proti fádnosti a
všednosti a oplácávají se přilnavou barvou, která obsahuje jakousi drogu
štěstí a slasti a posouvá je za hranice myšlení. V jejich osidla upadne i
samotný Golanz, jenž pak autorovi poslouží jako průhledné deus ex machina,
když jeho vybuzený #šestý smysl# vyvede naši partu hrdinů spolehlivě
z podzemních nebezpečenství. Zaregistroval jsem jen jeden okamžik, kdy byla
tato metoda opravdu vhodná k použití a zvýšila napětí.
Poněkud problematické je vykreslení virtimma Píbí, jehož
sprostou mluvu převádí autor (resp. Van Grofovy filtry) do hroznu znaků
*!?@#@?!* a vyhýbá se tak zahlcení knihy výrazy, které nelze s úspěchem
použít před dámou. Jednak nechává ostatní postavy klnout dle libosti,
včetně výše zmíněných dětí, druhak svou důsledností sám sobě škodí, nebo»
takový cenzorský trik se velice rychle okouká a zbyde - samoúčelnost. Na
konci knihy je to sice ještě jednou ospravedlněno, když se Píbího zmocní
nepřátelé a snaží se jeho hlasem odvrátit Salzmanna od rozbití Zrcadla, a
ježto se Salzmannovi na dislpleji neobjeví tyto znaky, pozná, že je klamán,
ale přeci jen...
Další kámen úrazu tkví v literárním
(ne)ošetření #krve a mrtvol.# Jak jsem poznamenal v článku o českém SF kýči,
se smrtí je tu nakládáno jako s jistým druhem spotřebního zboží. Ve scéně,
kdy je likvidován hlavní padouch Thorwal, je tato lehkomyslnost obzvláště
zřetelná. Celkem sympatický Píbí tu zafiguruje se stejnou brutalitou, jako
dříve jeho protivník. Jenže to nejde: u sadisty předpokládáme, že bude
jednat krutě a brutálně, nikoli však u dobráka hlavního hrdiny - to se tyká
i Salzmanna. Mimochodem - na postavy Milénia platí do všech detailů to, co
čítáváme na stránkách Interkomu o ženských autorkách: bezmezná láska
k hlavním hrdinům (Salzmann je poslán na výplach mozku, ale proti všem
způsobům je v poslední chvíli zachráněn, stoprocentní úspěšnost party
v umranském podzemí), umírají pouze druhořadé postavy (inženýr Gitty) a
všichni zloduchové jsou náležitě zlodušští a odporně zhynou.
Poslední stránky románu opět, jako v díle druhém, přinášejí jakýsi
morální apel. Salzmann a hodný Karhoran jménem Balangar se jdou omluvit
matce zabitého umranského dítěte, jež bylo mezi těmi, které objevily
karhorskou lo#, a doplatilo na to životem. Balangar pronáší velká slova,
při nichž jednoho až #mrazí#: #Váš syn... byl první, kdo se nebezpečí
postavil. Zaplatil za svoji statečnost životem. Chci vás však ujistit, že
jeho smrt nebyla marná.# Připomeňme, že malý Robin byl roztrhán, aniž stačil
říci bú. Dále se píše, že jeho jméno bude tesáno do kamene a navždy
bude přiřazen ... blabla... k největším velikánům dějin. Novopečená matka
hrdiny in memoriam je sice pošle do prdele, ale nakonec - nakonec je
pozve na polívku.
Tím končím, Tvá Máňa. Původně jsem
chtěl být umírněnější, ale když jsem měl v MS Wordu 6.0 zapnutou funkci
AutoCensore, psaní téhle recenze mi tak nějak nešlo od ruky. Nech» se na
mne autor ani jeho fanoušci nezlobí, ale toto jsou fakta, taková je situace.
Dnešní doba si snad vyžaduje nivelisaci čtiva na úroveň jeho konzumenta,
jenže kompomisy mezi čtenářskou oblíbeností a literární kvalitou lze dělat i
lépe, jak nám nakonec ukazují naši milovaní američtí autoři. A někdy je
lepší s debilem nesmlouvat a psát podle svého, protože i to může přinést
komerční úspěch, jak ukazuje například vysoká prodejnost Oščádalových
Bratrů.
Oj, ojojoj.
Tomáš
Kohl
Interkom 6-7/1996
(136)
Tři prsty Astonovy | Klokánkova Homepage
Copyright Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo a Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky -> kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek