1. ONDŘEJ NEFF: ČTVRTÝ DEN AŽ NAVĚKY - Čs. spisovatel s vročením
1987, vyšlo na počátku ledna 1988.
Druhá povídková sbírka autora, který během posledních dvou let
sebral J. Veisovi žezlo nekorunovaného krále české SF a uvelebil se na
trůně sám. Index IK: 3,5 (1 - minimum, 5 - maximum). Recenze byly od
počátku dost rozpačité, oceňovaly brilanci nápadů a fantazie, ale
připomínaly, že se Neff po Vejci naruby zastavil a nepokračuje dál. Z.
Rampas přirovnal knížku k Ellisonovým „Nebezpečným vizím, v dobrém i zlém“,
E. Hauserová: „Celkově mám z téhle knihy pocit, že je to prostě takové
čtení napsané rutinně, ale bez hlubokého zaujetí. Pro literární labužníky
nic, pro psychologicko-pitevně založené čtenáře taky nic... jako by tu
chyběl nebo byl nahozen příliš slabě ten druhý, lidský plán: všechno se
soustředuje na akci, boj, zbraně, popisy různých destrukcí... Nemám na
mysli, že by se mělo moralizovat, nebo vůbec hledat řešení, ale právě
naopak: analyzovat, modelovat, dostávat se ke kořenům věci, třeba přehánět,
deformovat, experimentovat, hrabalovsky lyrizovat nebo nevím... prostě aby
se něco dělo.“ Neff odpověděl v IK č. 4/88: „přiznal“ rutinní přístup
k psaní povídek a naznačil pro sebe východisko: psát romány, „asi proto, že
román napsat neumím, kdežto povídku ano“. Neustále se potvrzuje, jak úzký
je prostor, na němž manévruje SF na hranici s triviální literaturou: zdá se,
a Neffova knížka to potvrzuje, že ze všech možných podob SF její česká
fantastika sahá nejdychtivěji po její dobrodružné podobě, V Neffově případě
to znamená odklon od psychologie od promýšlení kompaktních a zajímavě
věrohadných lidských typů, kolem nichž by se pak odehrávaly jim odpovídající
příběhy, a soustředění k opaku, k příběhu, efektní zápletce, průběžně
ozvláštňované dávkovanou sérií point a mezipoint, z nichž ten těžký
myšlenkový a psychologický spolek sice také může vyplout (záleží to na
záměru autora - vzpomeňte na Greenova divertimenta), ale taky nemusí.
V Neffově případě je psychologie málo, objevuje se náhodně v povídkách, jež
se blíží romanetům, a čtenář při nich, i když jde o sebemenší plochu,
pookřeje (Brownův pohyb). Neff miluje zápletku a epiku natolik, že
preparuje ze svých povídek postavy a nahrazuje je typy: typem tuhého
drsňáka, typem kosmického dobyvatele nejčastěji. To v prvé knize povídek
stačilo a v druhé už citelně nepostačuje, slibované romány by v tom mohly
dodat slíbený spolehlivější myšlenkový základ.
Pavel Kosatík (duben 89)
in:
Interkom 3-4/1990
Tři prsty Astonovy | Kangaroo's Homepage
Copyright Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo a Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky -> kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek