|
|
Samain byl slaven 1. listopadu a byl keltským Novým rokem. Byl to
den kdy končilo příznivé období roku, den kdy nadcházela zima,
den kdy bylo nutné se rozloučit s přírodou a vrátit se s
dobytkem domů a připravit se na zimu.
Tradičně byl ten den spjat i se vzpomínkou na mytické doby
ostrovních keltů. O samainu zuřila v Mag Tureku velká bitva
božstev, v které se fomorové utkali s tuatha de
Danann, lidem bohyně Danu. Irsko bylo totiž podle Knihy invazí
- Lebhar na Gabala, původně osídleno fomory -
démony a génii (význam tohoto slova najdete v "Průvodci magií")mořského původu. Tuatha de
Danann byli čtvrtá kolonizační vlna směřující do Irska. Aby
zde kmeny mohly zůstat, bylo nutné porazit fomory.
Vpádu se účastnila dobrotivá božstva, včetně Luga. Útok by
zahájen o svátku Beltine. Vítězství bylo dosaženo právě po půl
roce o svátku Samain.
Samain byl však především svátkem říše mrtvých, celého světa
duchů. Jim také bylo v ten den obětováno. Oběť tvořilo vždy
první mládě z každého vrhu a nejstarší z každého potomstva.
O Samainu se duše mrtvých mohly vracet z "druhého břehu", aby
navštívily svůj bývalý domov. Dnešní zvyk zapalovat dušičkové
svíčky je pozůstatkem těch dob, kdy se zapalovaly ohně aby
bludné duše našly světlo a teplo a marně nebloudily krajem. Noc
Samainu strhávala hranice mezi světy aby se mísili živí a mrtví.
Krajinou se potulovaly i mocnosti zla, síly temnot a přízraky. Z
magických míst krajiny, kopců, vřesovišť či ostrovů vycházela
přízračná vojska dávných bojovníků a mocností z jiných světů.
Živí se snažili obětmi usmířit obyvatele nadpřirozeného světa
existujícího mimo lidský čas a prostor...
Když nastal úsvit, mrtví se vrátili do svých příbytků, stejně
jako ostatní cizí moci. Začalo zimní období a příroda i lidé se
uzavřeli do sebe.
|