Germáni
Germánské kmeny
- Germánské kmeny osídlily v letech 1200 - 800 př.n.l.
oblasti severní a střední Evropy od pobřeží Severního moře a
Baltu až k severnímu výběžku německého středohoří a k ústí
řeky Visly [1].
- Na naše území přicházejí v 1. stol. př.n.l. a střídají
tak osídlení Keltů.
Většinu území ovládli Markomani, do severních Čech zasahovalo
území Hermundurů, Moravu osídlili Kvádové. Markomany přivedl
do Čech Marobud, který prožil část mládí v Římě a tam získané
znalosti pak použil při organizování svého panství. Jeho vliv
rostl a začal představovat velké nebezpečí pro Řím, který
proti němu vyslal roku 6 n.l. vojsko vedené Tiberiem. Pro
povstání v Panonii však k útoku nakonec nedošlo. Marobudovu
pozici začaly oslabovat vnitřní rozbroje a kolem roku 19 n.l.
ho svrhl Katvalda. Stejně jako v 1. stol. př.n.l. Germáni
pohltili Kelty, splývají
Germáni na našem území v 5. stol. n.l. se Slovany [2].
Germánská mytologie
- Volně podle knihy Libuše Spáčilové a Marie Wolfové
"Germánská mytologie" [1] připravil
Kangaroo
Prameny informací
- Nejstarším zdrojem germánské mytologie je sluneční vůz z
Trundholmu. Jedná se o 57 cm dlouhý vůz z doby bronzové,
potažený zlatem, který byl nalezen v močále v Seelandu v
Dánsku. Představuje sluneční kotouč tažený koněm. Patrně byl
vláčen po poli, aby zajistil dobrou úrodu.
- Literární památky z pohanského období jsou velmi skrovné,
jelikož písemnou kulturu příjmají Germáni až s křesťanstvím.
Nejvýznamnějšími předkřesťanskými zdroji jsou tedy runové
nápisy Anglosasů a Skandinávců. Protože vyrývání run bylo původně
tajným uměním, nelze se divit, že se příliš nerozšířilo mezi
prosté lidi a tedy ani záznamy o tehdejší době nemají
potřebnou šíři.
- Dalšími důležitými prameny jsou zprávy Řeků a Římanů.
Jako první popisuje germánskou mytologii Gaius Julius Caesar
ve svém díle Zápisky o válce galské (Commentarii de bello
Gallico, 58-51 př.n.l.), ty však obsahují mnohé nepřesnosti a
omyly. Západogermánským poměrům se věnoval římský dějepisec
Publius Cornelius Tacitus ve spise O původu, sídlech, mravech
a kmenech Germánů (De origine, situ, moribus ac populis
Germanorum, r. 98 n.l., často citovaný jako Germania),
avšak přenáší germánskou realitu na římské poměry, včetně
jmen germánských božstev.
- Velké množství podstatných informací obsahují též
křesťanské výnosy proti pohanské víře a pohanským obyčejům,
stejně jako misijní zprávy.
- Nejdůležitějšími zdroji jsou pak dvě staroseverská díla,
shodně nazývaná Edda. Pro rozlišní tedy používáme názvy
Starší Edda a Mladší Edda.
- Starší Edda je staroseverskou sbírkou písní o bozích a
hrdinech. Její původ není zcela jasný, rukopis vznikl ve 13.
století opisem předloh z doby od 8. do 12. století. Dodnes se
zachovaly dva exempláře těchto písní, v rukopisech Codex
regius a Hauksbók. Mezi nimi se nacházejí Vědmina píseň
(Völuspá), Výroky Vysokého (Hávamál, Háv), Píseň o Vaftrúdnim
(Vafthrúdnismál), Píseň o Grímnim (Grímnismál), Skírniho
cesta (Skírnismál), Píseň o Hárbardovi (Harbardlied), Píseň o
Hymim (Lied von Hymir), Lokiho polemika/Lokiho posměšná řeč
(Lokasenna), Píseň o Trymovi (Thrymskvida) a Píseň o
Alvísovi.
- Mladší Edda se také nazývá Snorriho Edda podle Snorriho
Sturlusona, který ji na Islandu kolem roku 1220 sepsal. Její
první část, Gylfovo oklamání (Gylfaginning), systematicky
popisuje severskou mytologii v rozhovoru mezi mytickým králem
Švédů Gylfem a třemi Ásy Harem, Jafinharem a Thridim. Druhá
část, Poetika básnického umění skaldů (Skáldskaparmál), se
zabývá skaldy, což byli staroseverští autoři velmi
komplikovaných a propracovaných básní. Poesie skaldů je po
runových nápisech nejstarším pramenem skandinávské
literatury. Třetí částí Mladší Eddy je Háttatal, soupis
metrických forem, který obsahuje Snorriho chvalozpěv na
norského krále Hakona.
- Dalším důležitým pramenem jsou ságy, v nichž se mísí
historické a vybájené skutečnosti, pohádky a anekdoty.
Nejstarší ságy vznikají ve 12. stol., rozkvět tento žánr
prožívá ve 13. a 14. stol. Ságy v podobě životopisů a kronik
sepsal kolem roku 1230 opět Snorri Sturluson pod názvem
Heimskringla. Za zmínku stojí i Sága o Völsunzích (Völsunga
saga), která vznikla až kolem r. 1260.
Počátek světa
- Původně bylo jen vakuum, prázdnota, chaos, nicota, v
eddické kosmologii zvaná Ginnungagap ("propast propastí"). Ta
měla dva konce. Na severu ledový Niflheim (Nebelheim = "domov
mlhy"), kde vládla mlha, zima a temnota. Ze studny Hvergelmi
zde vytékalo dvanáct ledových proudů Élivág (Elivagar), z
nichž vznikl první život. Na jihu se prostíral ohnivý
Múspellsheim, svět ohně, z něhož vychází světlo a teplo a v
němž vládne obr ohně Surt. Za spolupůsobení obou těchto pólů
vznikl svět. Jedovaté kapky jíní z ledových proudů Élivág
začaly tát a vznikl organický život - praobr Ymi (Ymir).
Tento praotec obrů se živil mlékem prakrávy Audhumly. Ymi
splodil autogmií potomky - ve spánku vyrostli pod jeho levou
paží muž a žena. Ymiho noha zplodila s druhou nohou syna. Z
těchto potomků pocházejí obři. Svět obrů na východě se
nazýval Jötunheim.
Zrození bohů a Valhalla
- Bohové jsou potomci obrů. Protože nebyla tráva, musela
prakráva Audhumla lízat slané ledové kry. Z ledu vznikly
prvního dne vlasy, druhého dne hlava a třetího dne byl hotov
vysoký, silný a krásný muž jménem Búri (otec, zploditel).
Búri zplodil ze sebe sama syna Böriho, který si vzal Bestlu,
dceru obra Böltora. Böri s Bestlou měli tři syny - Ódina
(Wodana), Viliho (vůle) a Véa (svatyně). Tito tři bohové byli
první Ásové. Žili jako lidé a v manželstvích s bohyněmi
přiváděli na svět potomky. Tělo a duše u nich byly v dokonalé
harmonii a stali se tak nejmocnějším pokolením bohů.
- Jako Ásové byli zprvu označováni všichni germánští
bohové, avšak později se tak jmenovali pouze bohové války a
vlády, zatímco bohové rolnictva patřili k rodině Vanů.
Zajímavostí je, že Vanové měli povoleno manželství mezi
sourozenci. Ásové žili v Ásgardu, Vanové ve Vanaheimu.
- V Ásgardu se nachází chrám Gladsheim (zářivý domov),
nejkrásnější budova světa. Když Ásové chtěli postavit hrad,
slíbili obrovi-staviteli za ženu Freyju, pozdější Ódinovu
manželku, postaví-li jej během zimy pouze s pomocí koně
Svadilfari. Když byl hrad téměř hotov (zbývalo postavit jen
poslední bránu), proměnil se lstivý bůh Loki v kobylu, která
koně splašila. Stavitel se zdržel hledáním koně a bůh Tór ho
pak za trest zabil svým kladivem.
- V Gladsheimu se nachází síň padlých, Ódinovo sídlo,
Valhalla. V tomto honosně vyzdobeném sále se shromažďují
všichni hrdinové padlí v bitvách. Valkýry, které určují, kdo
z nich padne, přivedou po smrti bojovníky právě do Valhally.
Zde bojovníci hodují s Ódinem, jedí maso kance Saehrimniho a
pijí medovinu nadojenou z kozy Heidrun, aby obnovili své
síly. Ódina samotného zde doprovázejí vlci Gerim ("chtivý") a
Frekim ("žravý").
- Mrtví, kteří zemřeli v důsledku stáří či nemoci, pobývali
po smrti v Niflhelu, říši bohyn Hel. Utonulé k sobě sítí
stahuje Rán, žena boha Ärgiho. Představy utrpení v podsvětí
pravděpodobně vznikly až s kristianizací.
Stvoření světa
- Když byl obr Ymi zabit, zatopila jeho krev celý svět.
Utopili se všichni obrové z jinovatky, pouze Ymiho vnuk
Bergelmir se se svou ženou zachránil na lodi. Bohové, Búriho
synové, hodili Ymiho mrtvolu doprostřed Ginnungagapu a z té
pak vytvořili svět. Z Ymiho krve se stalo moře a řeky, z jeho
potu vznikla jezera, z jeho masa země, z kostí hory, ze zubů
a úlomku kostí byly vytvořeny skály. Jeho lebka se stala
oblohou, mozek byl vyhozen do vzduchu a proměnil se v mraky,
z Ymiho vlasů vznikaly stromy. Z jeho obočí byl stořen
Midgard - střed Země, část mezi nebem a říší mrtvých. Hrad
Midgard byl obklopen oceánem, v němž žil had Midgard (had
světa). Ásové hada vhodili do praoceánu, kde vyrostl do
takové velikosti, že se věřilo, že obepíná celou Zemi. Bůh
Tór s tímto netvorem několikrát bojoval, ale nikdy se mu jej
nepodařilo zabít. Mimo Midgard se rozprostíral Utgard (vnější
svět), doména obrů a dalších nestvůr.
- To praví pouze jeden z kosmografických modelů, dle jiného
byl Midgard přmístěn na západ, Utgard na východ a oba světy
byly odděleny řekou a lesem.
- Třetí model praví, že vesmír je spojen svatým stromem
světa, jasanem Yggdrasilem. Jeho kořeny spojovaly Midgard,
Utgard a Niflheim. V Niflheimu, který existoval již před
stvořením světa, vládne bohyně mrtvých Hel. Panuje zde věčná
noc, ze studny Hvergelmi vytéká dvanáct řek.
- Pod jedním z kořenů, sahajícím až do nebe k Ásům, se
nachází Urdina studna (studna osudu) u níž konají bohové své
porady a kde je také soudní síň. Bohové se setkávají v sále
tří noren, jež určují osud.
- Druhý kořen vede k obrům z jinovatky. Rovněž pod tímto
kořenem je studna - pramen moudrosti. Jeho strážce je obr
Mimir, rádce Ásů. Třetí kořen stromu sahá do Niflheimu ke
studni Hvergelmi. Okusuje ho drak Nidhögg, symbol zla, a
škodí mu tak. Vzít mu jeho sílu však nemůže, protože tři
norny strom neustále kropí vodou. Koruna stromu sahá až do
Valhally. Na jejím vrcholku sedí orel, který pozoruje svět.
Mezi jeho očima trůní jestřáb, vládce počasí. Prostředníkem
mezi orlem a drakem je veverka Ratatosk. Veverka předává
výroky orla, ale také rozdmýchává hádky, stala se proto
symbolem nesvornosti. V tomto kosmografickém modelu jsou říše
bohů a lidí spojeny duhovým mostem zvaným Bifröst.
Nebeská tělesa
- Ohnivé jiskry, vyvržené z Múspellsheimu, rozmístili podle
germánské mytologie bohové po obloze a určili jim oběžnou
dráhu. Podle některých představ jsou hvězdy hlavičky hřebíků,
jež drží pohromadě nebeskou klenbu, bodle jiných jsou to díry
na dně nebeské klenby. V Mladší Eddě je zmínka o Mundilfarim,
který měl dvě děti - syna Maniho (Měsíc) a dceru Sol
(Slunce). Když se Sol provdala za Glenra ("otvor v mracích"),
rozzlobení bohové poslali oba sourozence na oblohu.
- Sluneční vůz byl tažen koni Árvakrem a Alsvinnem. Mani
byl rovněž tažen po nebi koňmi, pronásledoval ho vlk Skol
(výsměch). Sol byla pronásledována vlkem Hatim (nenávistník).
Když se jeden z vlků příliš přiblížil jednomu z těles, bylo
pozorováno zatmění a lidé říkali, že vlk už má část Slunce či
Měsíce ve svém chřtánu.
- Stejně tak i den a noc byly personifikovány bohy. Nott
(noc), temná bohyně zahalená černými závoji, byla dcerou obra
Nöra (Narfiho). Ódin jí daroval vůz a černočerného koně
Hrímfaxiho, ve kterém se pohybovala po obloze. Její syn Darga
(den), dostal od Ódina koně Skinfaxiho, který svou hřívou
osvětloval celé nebe, a následoval svou matku. Na severní
části oblohy seděl obrovský orel Hrésvelg, který máváním
svých křídel vytvářel vítr.
Stvoření člověka
- Prvním párem lidí na světě byli Ask (jasan) a Embla.
Burovi synové Ódin, Vili a Vé našli na břehu dvoře dva
kameny, z nichž tyto lidi stvořili. Ódin jim vdechl život,
Vili jim propůjčil rozum a schopnost pohybu a Vé jim dal
podobu, řeč, zrak a sluch.
Původ trpaslíků
- Jako poslední byli nejasným způsobem stvořeni trpaslíci.
Možná vznikli z Ymiho končetin nebo byli původně červi ve
svalech prvního obra, kterým pak bohové dali rozum. Trpaslíci
obývali jeskyně, hory a skály Midgradu. Zajímavostí je, že
staroseverské slovo dvergmál (výrok trpaslíka) se dodnes
používá pro pojem ozvěna.
Zánik světa
- Stvořený svět je předurčen k zániku, neboť nejen lidé,
ale i bohové jsou podrobeni osudu. Katastrofa je
nevyhnutelná, ale je jí připisován očistný účinek.
- Kouzelnice Vanů Gulliveg ("Zlaté opojení") vzbudí v Ásech
svým vyprávěním o majetku Vanů chtivost po zlatě -- dochází
tak k první válce mezi Ásy a Vany.
- Celá tato situace, i to, že Ásové nechali Gullveig
dokonce třikrát upálit, svědčí o jistém mravním úpadku. Je
sice uzavřen mír a rody uznávají vzájemnou rovnoprávnost, ale
jejich zánik je nevyhnutelný.
- Tento konflikt bývá interpretován i jako střet dvou
kultur: jihoskandinávsko-západoevropské megalitické kultury a
zřejmě indogermánské kultury bojových seker, pronikající na
sever. Dalším možným výkladem je také konflikt vrstvy
válečníků a rolníků uvnitř jedné společnosti.
- Celý konec světa je ve znamení osudu, je nazýván ragnarök
(konečný osud bohů). Ve Snorriho Eddě je chybně použit výraz
ragnarökr, takže se dodnes mluví o "soumraku bohů".
- Konec není záležitostí viny. Ásové vědí, že musí přijít,
protože i oni jsou podřízeni osudu. Nejsou však zničeni pouze
bohové, ale dochází i ke klimatické katastrofě, která ničí
celou přírodu -- přichází ničivá zima Fimbul ("zhoubná
zima"). Tři zimy se těsně následují bez jara a léta. Slunce
spolknou vlci, nebeská tělesa se zatemní a svět zpustne.
Stromy budou vyvráceny z kořenů, otřese se i strom světa
Yggdrasil. Hory se zřítí a země zmítaná otřesy se propadne do
oseánu rozbouřeného hadem Midgardem. Had vystoupí z mořského
dna a bude bojovat s bohy. Zhroutí se mezilidské vztahy,
každý bude bojovat s každým.
- Most Bifröst mezi Midgardem a Ásgardem se zřítí pod
Surtem a jeho armádou. Strážce mostu Heimdall zatroubí na roh
Gjallarhorn, aby povolal všechny Ásy a reky do boje.
- Ódinovi havrani již nedokáží přeletět vlny, zraněný pes
bohyně Hel Garm, který vítal štěkotem mrtvé v podsvětí,
hruzostrašně vyje na celý vesmír, vlk Fenri, kterého bohové
spoutali, přetrhne svá pouta.
- Obři z jinovatky vstoupí na loď Naglfar, kterou
kormidluje Hrým. Naglfar znamená loď z nehtů - je skutečně z
nehtů postavena, lidé měli mrtvým stříhat nehty, aby stavbě
lodi zabránili, ale zapomněli na to.
- Místem posledního boje je pole Vigrid (Vigridfeld). Na
jedné straně stojí Ásové v čele s Ódinem, doprovázeným sedmi
valkýrami, spolu s nejslavnějšími pozemskými reky. Na straně
druhé stojí bůh Loki, vlk Fenrim a had Midgard. Dojde mezi
nimi k šesti bojům.
- První boj je mezi Ódinem a vlkem Fenrim, který byl bohy
spoután pro svou velkou nebezpečnost. Fenrimova horní čelist
se dotýká nebe a dolní země. Ódina spolkne a země se propadne
do praoceánu.
- Ve druhém boji proti sobě stojí odvěcí nepřátelé Tór a
Midgard. Tór přivábí hada hlavou vola a zabije ho svým
kladivem. Je však otráven hadovým jedem a umírá.
- Třetí boj probíhá mezi Freyem a Surtem. Frey půjčil svůj
meč sluhovi Skírnimu a bez této magické zbraně padne.
- Čtvrý boj se rozhoduje mezi Heimdallem a Lokim. Loki je
ztělesněním ohně, Heimdall deště. V boji umírají oba dva.
- Stejně tak se navzájem zabije Týr a pes podsvětí
Garm.
- Mlčenlivý Vídar, po Tórovi nejsilnější z Ásů, pomstí v
boji s Fenrim Ódinovu smrt. Vídar měl botu sešitou z pásků,
které z bot odřezávali lidé. Bůh Fenrimu šlápne touto botou
na dolní čelist a pak mu rukou roztrhne tlamu.
- Po boji roznítí Surt oheň Surtalogi (Surtův oheň) a spálí
celý svět.
- Ragnarök však neznamená definitivní konec. Z moře se
zvedá nová země, nad níž se klene nové nebe. Slunce bude
svítit a orel, který se v době katastrofy živil mrtvými, létá
ve vzduchu. Ve větvích svatého stromu jasanu přežil jeden
lidský pár a zakládá nové pokolení.
- Někteří bohové přežili. Baldur, nejčistší z bohů, jeho
bratr Höd, Ásové Vídar a Váli, Tórovi synové Módi a Magni,
kteří převzali otcovo kladivo. Přidává se k nim i dcera
Slunce. Nejvyšší bůh není jmenován, nová generace bohů se
setkává na Idské pláni v místě bývalého Ásgardu. Obyvatelé
země a nebe budou žít ve věčné harmonii a míru.
Použitá literatura
- [1] Libuše Spáčilová, Maria Wolfová: Germánská mytologie,
překlad Eva Bosáková, Votobia, Olomouc, 1995
- [2] Petr Čornej, Ivana Čornejová, Ivan Rada, Vratislav
Vaníček: Dějiny zemí Koruny české I., čtvrté vydání, Paseka,
Praha a Litomyšl, 1997
- [3] Bernard King: Runy, překlad Martin Konvička, Votobia,
Olomouc, 1996
Linky
Copyright
Kangaroo Soft 1999 (Kangaroo
a
Moulin)
poslední aktualizace
nápady, připomínky -> kangaroo@eldar.cz
Mapa
stránek