= (současný slovník)
veřejné doporučování (zboží ap.) možným zájemcům; prostředky k tomu sloužící
= (Jan Keller: Abeceda
prosperity) je velkým pedagogem společnosti prosperity. Vychovává
její členy k žádoucí spotřebě a učí je, jak se chovat k vyrobenému zboží.
Vede je k pečlivosti, s níž naprosto zodpovědně nakupují i takové věci,
jež by mohly jinak zůstat docela bez kupce.
Pouhý suchý odkaz na parametry zboží, jež je v obchodě právě k dostání,
by k soustavným a mnohdy vyčerpávajícím nákupům inspiroval jen málokoho.
Proto musí reklama jakékoliv nabízené zboží nejprve zabalit do přepestrého
obalu, jenž garantuje, že s novou žvýkačkou si člověk odnese též zcela
nové a neobvyklé zkušenosti, a učiní tak další rozhodný krok ke svému životnímu
naplnění. Z téhož důvodu reklama nikdy neslibuje samotnou kávu, ale přibaluje
k ní rodinnou pohodu, neslibuje pouhý automobil, ale spolu s ním schopnost
překonat všechny překážky, jež se mohou v životě vyskytnout, neslibuje
obyčejné hygienické pomůcky, ale pocit nebývalého bezpečí a jistoty. Ke
každému laku na vlasy přibaluje reklama stoprocentní úspěšnost a ke každému
mýdlu naprostou neodolatelnost. Obyčejnou osušku provoní exotikou dálek
a prášek na WC báječnou vůní hlubin.
Reklama nabízí věčně neúspěšným okamžitý úspěch, unaveným a stresovaným
naprostou spokojenost, stárnoucím věčné mládí a nejistým jistotu stáří.
Nekupte to... (článek ještě pokračuje, ale toto prozatím stačí)
|