=(Jan Keller:
Abeceda prosperity) patří sem vše, co vzniká při dělání prosperity,
a přitom působí takovým způsobem, že to prosperitu snižuje. Bez dálnic
by nebylo rychlého přesunu zboží a osob na větší vzdálenosti, s dálnicemi
však není původního svérázu krajiny, původního klidu přírody ani původního
koloritu dřívějších, méně pompézních, ale také méně uspávajících a méně
často ucpaných cest. Negativní externality označují ve slovníku ekonomů
všechno to, co žádná ze stran uzavírajících určitou smlouvu nechtěla, přesto
to však vzniklo a někomu to škodí.
Budování prosperity je líhní externalit. První a nejdůležitější z nich
vyplývá ze skutečnosti, že prosperita, má-li být vůbec budována kalkulovatelným
způsobem, musí být zredukována na prosperitu hmotnou, tedy na materiální
blahobyt. Ekonomové nikdy netvrdili, že hmotný blahobyt stačí ke štěstí
lidí, zároveň si však velká část z nich brání přiznat, že právě vytváření
ekonomicky registrovatelného blahobytu může ohrožovat ostatní složky spokojeného
života, ať již v podobě uspokojivých mezilidských vztahů, anebo alespoň
relativně neporušeného přírodního prostředí. V tomto smyslu se samotná
logika úzce ekonomického myšlení stává vydatným zdrojem těch nejtíživějších
externalit.
Přímo čítankovým příkladem je budování supermarketů, jež jsou z hlediska
čistě ekonomického nejefektivnějším způsobem, jak distribuovat vyrobené
zboží. Tento způsob je natolik efektivní a finančně výhodný, že o rozsahu
externalit, jež vyvolává, se zatím raději příliš nemluví. Patří k nim ohrožení
tradičního rázu měst, úpadek drobného obchodu, diskriminace kupujících
bez vlastních automobilů, růst monopolizace v oblasti distribuce, růst
nezaměstnanosti, pokles kvality sociálního zabezpečení zaměstnanců a řada
negativních ekologických dopadů v souvislosti s transportem zboží i s obalovou
technikou, na níž je rentabilita supermarketů úzce závislá.
|