|  
          
        str. 43: PIONÝR HRDINA 
         
        Všichni chlapci a děvčata touží po hrdinství. Zamysleme se s dětmi 
        nad tím, co je to hrdinství. 
        Sám život nám dává mnoho příkladů. Přitom je hlavní, vysvětlit dětem, 
        z čeho vzniká hrdinství. Ukázat, že pevná vůle, nebojácnost hrdiny při 
        překonávání překážek, jeho oddanost k vlasti a pracujícím, celý jeho život 
        odpoví správně na tuto otázku. 
       
        Připraven buď vždy a vším 
          připraven nocí, dnem každičkým. 
          S čím větší odvahou jdeme k cíli, 
          tím jsme blíž novým svým vítězstvím. 
           
             S. Ščipačov 
       
      PŘEČTI DĚTEM! 
       
         Pavlík Morozov, sovětský chlapec, byl bystrý a veselý. První ve své 
          obci se stal pionýrern. Bylo to roku 1930. Po jeho příkladu vstoupily 
          do pionýrské organizace i ostatní děti. Oddíl mladých pionýrů žil velmi 
          družně. Děti kreslily plakáty, nástěnné noviny, chodily do lesa, v, 
          zimě se koulovaly. Když starší soudruzi začali budovat nový kolchozní 
          život, začal Pavlík i celý pionýrský oddíl pomáhat dospělýrn. Kulaci, 
          bohatí sedláci, ze všech sil škodili sovětské vládě. Pavlík se svými 
          kamarády hledali zatajené zásoby obilí a zbraní. S velikým zármutkem 
          Pavlík zjistil, že i jeho otec Trofin Morozov je na straně kulaků. Pavlík 
          - mladý leninec - nezradil. Odhalil otce před lidovým soudem. Kulaci 
          Pavlíkovi vyhrožovali, ale ten se nezalekl. Věděl, že bojuje za správnou 
          věc. Pavlík by1 kulaky 3. září v lese se svým mlad-ším bratrem Feďou 
          zabit. 7. listopadu 1932, v den výročí Velkého října, přišel pionýrský 
          oddíl vesnice Gerasimovky k hrobu Pavlíka Morozova. U hrobu hrdiny přísahali 
          jeho kamarádi, že budou takoví, jakým byl jejich odvážný a čestný přítel 
          Pavlík . . .  
       
      RADY VEDOUCÍM 
         
        Volným vyprávěním a přístupnou formou vysvětli dětem dobu, v níž Pavlík 
        žil, a to v čem spočívá jeho hrdinství. Teprve potom lze číst společně 
        nebo předčítat z knih: 
        Vitalij Gubarev: Pavlík Morozov, 
        Stěpán Ščipačov: Pavlík Morozov (verše). 
        Nehledej hrdiny jen v minulosti. I nyní žijí, jen se dobře podívejme kolem. 
        Vyprávěj dětem o Táně Vondrové: 
       
        Rudý šátek na krku Jany Vondrové, třináctileté pionýrky z Ostravy, 
          každému říká, že Jana je pionýrka. Dokázala to i svou statečností a 
          nehrožeností. V prosinci r. 1955 se klouzala se svými kamarády na okrajích 
          zamrzlého jezírka. Několik chlapců se rozběhlo po ledové ploše až doprostřed. 
          Led zapraskal - děti vykřikly, ale bylo už pozdě. Tři chlapci zmizeli 
          v otvoru. 
          Ke břehu jezírka se sběhli lidé, ale nikdo se neodvážil na led, aby 
          dětem pomohl. Jen starší bratr jednoho z tonoucích chlapců doběhl k 
          okraji díry a podal bratrovi ruce. Ten se jich křečovitě chytil. Jenda 
          ztratil oporu, spadl do vody a začal rovněž tonout. 
          Když Jana viděla, že nikdo nepřichází na pomoc, přiskočila k prolomenému 
          ledu a podala hochům hůl. Vynaložila mnoho sil, než se jí podařilo vytáhnout 
          Petříka a Jendu. Potom vyčerpána, připlazila se ještě jednou k okraji 
          ledu, aby vytáhla i třetího chlapce, Béd'u. Ležela ve studené vodě, 
          ale zimu necítila. S vynaložením posledních sil chytila Béd'u, ale nemohla 
          ho už vytáhnout na led. Béďa utonul. 
          Pionýrka Jana Vondrová zachránila s nasazením vlastního života Petříka 
          a Jendu... Za své hrdinství byla vyznamenána nejvyšším vyznamenáním 
          pionýrské organizace - vyfotografováním před Rudým praporem PO ČSM. 
         
       
      SPOLEČNĚ S ODDÍLEM SE STARÁ O ČISTOTU A VÝZDOBU TŘÍDY NEBO OKOLÍ ŠKOLY. 
        PĚSTUJE ALESPOŇ JEDNU OKRASNOU KVĚTINU. 
         
        Vedoucí společně s učitelem se domluví o výzdobě třídy: jaké květiny je 
        třeba vypěstovat, kdy je třeba změnit nástěnku, k jakým účelům vyzdobit 
        okna ap. Děti pak pro tyto práce získá. O tom, jak jsou pionýři čistotní, 
        přesvědčuje se vedoucí při osobních návštěvách třídy. Pionýři se rovněž 
        zúčastní spolu s celou skupinou úpravy okolí školy. 
      Zpět na "Pionýry" 
     |