  
          
          
      V kostele 
      Nechať jakékoli je naše přesvědčení náboženské, 
        v kostele neb v synagoze a ve chrámě vůbec jest nám chovati se co nejtišeji 
        a co nejuctivěji a nezapomínáme, že kostel jest místo modlitby, i kdybychom 
        sami nechtěli se tam modliti; aspoň nerušme jiných. Jinověrec, neznající 
        chování při obřadech, aspoň povstane, když povstávají jiní. Jako v synagoze 
        necháme na hlavě, tak v mešitě zujeme boty nebo převlékneme tam připravené 
        babuše. 
         
         Stejně při průvodech církevních jinověrec 
        chová se co nejslušněji, jde s cesty, posmekne, káže-li to všeobecný mrav 
        a žádným způsobem neobrací chováním svým na sebe pozornost, aniž obřad 
        hlasitě kritisuje. Je příležitosti dost svůj nesouhlas s podobnými obřady 
        vyjádřiti jinde, je-li toho vůbec třeba. 
         
         V kostele neslušno mluviti hlasitě; je-li 
        nutno mluviti vůbec, šeptáme. Ani při slavnostech rázu veselého, jako 
        je křest nebo svatba nezapomínejme těchto pravidel. 
         
         Neobracejme pozornost svých sousedů na 
        sebe, neusmívejme se na příchozí a zejména zdržme se všech poznámek nebo 
        posuňků, mluví-li kněz. Nekritisujme v kostele vůbec; nejsme-li tu s čímkoli 
        spokojeni, raději odejděme. 
         
         Ani o svatbě, neřku-li jindy, nečiňme vůči 
        sousedům v kostele neb chrámě poznámek o toaletách, o osobách jiných a 
        t. p. Nezapomínejme, že kostel není ani divadlo ani salon. 
         
         Do kostela chodíme v úboru čistém a slušném, 
        dámy nikoli v toaletách křiklavých, přes příliš nápadných. Na mši přicházejme 
        včas, abychom nerušili a zůstaňme do konce. Po celý obřad zůsta- nou dámy 
        v rukavičkách, které se svléknou jenom při přijímání. 
         
        Ani 
        o návštěvách turistských a prohlížejíce památky umělecké nezapomínejme 
        posvátnosti místa a dlužno dbáti pravidel svrchu vytčených. Slušné chování 
        v kostele nemá nic společného ani s pobožnůstkářstvím ani s klerikalismem. 
         
        
             | 
          | 
          | 
         
          
          
           
            Obsah  
          |