Ž  Í  Ž  A  L  A    


Lidé

Sarah Vaughan
(narodila se 27. března 1924 a zemřela 3. dubna 1990)
  


Ukázka z písničky "Lullaby of Birdland" z CD "Sarah Vaughan 1950-1954" (z řady Giants Of Jazz)
je jazzová zpěvačka a holka, kterou mám moc ráda.

Následující řádky, o kterých doufám, že Vám mohou Sáru přiblížit, jsou mým a Tomovým překladem textu z knížky "I Dream a World" (jejím autorem je Brian Lanker, který v této knížce shromáždil portréty černošských žen, které "změnily Ameriku").


Sarah Vaughan si prozpívala cestu do srdcí miliónů lidí po celém světě.

Když začala v roce 1940 vystupovat, kritici i fanouškové se shodli na tom, že je jednou z nejinspirativnějších a nejoriginálnějších zpěvaček od dob velké Elly Fitzgerald.

Nahrávala jazz i populární písničky, které si vždy předělala tak, aby jí seděly, buď s malým ansámblem, big bandem nebo padesátičleným orchestrem. Vyhrávala řadu hudebních soutěží a zase pokračovala ve vystupování a nahrávání.

"Jak jsem zjistila, že umím zpívat? Odhaduju, že stejně jako jsem objevila, že můžu chodit. Hlavně jsem hrála na na piáno a na varhany v kostele. Nikdo nevěděl, že bych mohla zpívat, protože mě všichni považovali za pianistku.

V koutku mojí mysli jsem vždycky chtěla vystupovat. Zúčastnila jsem se Apollo Amateur Hour [v roce 1942] jen abych zkusila získat desetidolarovou první cenu. Nemyslela jsem si ale, že tam jdu vyhrát. Ale vyhrála jsem a mohla týden vystupovat v divadle. Ten týden byla jako hvězdná atrakce na plakátech Ella Fitzgerald. Vím, jak jsem byla šťastná, být tam napsaná s ní.

A bum, během čtrnácti dnů už jsem byla v show byznysu. Zpívala jsem s Earlem "Fathou" Hinesem a Billy Eckstinem a to mi bylo 19.

Prvně jsem nahrávala v roce 1946 s Billy Eckstinem. Zpívala jsem písničku "I'll Wait and Pray" [Budu čekat a modlit se]. Ale já jsem nečekala a modlila jsem se hned. Myslela jsem si, že budu na výsluní jen kratičkou chvíli. Ale už je z toho 46 let.

To, co musím říct, je, že Bůh je ke mě dobrý. Nikdy jsem nechodila na hodiny zpěvu. Páni, představte si, že jsem jezdila s kapelou Billy Eckstina a kapelou Earla Hinese - tihle kluci mě učili všechno. Všichni jsme se učili jeden od druhého. Vlastně se pořád učím.

Poslouchám víc hráče na trubku, než zpěváky a zpěvačky. Oni hrají víc hudby. Zpívám, co oni hrají, ne všechno, a přitom dostávám spoustu nápadů. Dizzy Gilespie, Charlie Parker, Gene Ammons - můj bože! Pracovala jsem s těmihle chlapci. Jaké štěstí!

Charlie Parker byl fantastický, genius na trubku, hudební genius. Měl ve zvyku sedět v autobuse nebo ve vlaku a číst si Stravinského partitury. A potom, když se dostal na jeviště, hrál něco ze Stravinského, ale svým vlastním způsobem. To asi nikdo nevěděl.

Hudba nikdy nekončí. Další generace přichází s něčím jiným a já jsem velká opisovačka. To byste neřekli, ale jsem. Poslouchám všechny zpěváky. Leontyne Priceová je moje oblíbená. Mám ale spoustu oblíbených zpěváků. Marian Anderson, Stevie Wonder. Ráda bych zpívala s Leontyne Priceovou. Ráda bych zpívala s tím tenorem z Itálie [Luciano Pavarotti]. Je spousta lidí, zpěváků, kteří umí zpívat, se kterými bych strašně ráda zpívala.

Já prostě zpívám. Nevím jako co nebo jako kdo můj zpěv zní. Nevím, do jaké hudební škatulky se zastrčit. Prostě otevřu pusu a zpívám.

Kdybych přišla do show byznysu dnes, čím bych byla? Asi rock'n'rolová zpěvačka. Ale nemyslím si, že bych to dokázala.

Zkoušky? Když jsem na jevišti, to je ono. Když se chci učit novou písničku, tak máme zkoušky, ale je to jinak. Je to pokaždé jiné. Zpívat písničku stejným způsobem až do konce svého života je nuda. Tuhle práci mám opravdu ráda. Bývá to i zlé, ale když je všechno dobré, není to v pořádku. Nejsem člověk, co za každou větou říká Ámen, ale v Boha věřím.

Bývali jsme na cestě tři nebo čtyři měsíce, než jsme se dostali zpátky do New Yorku. V autobusech byla zábava. Zvykli jsme si brát hrnce a pánvičky a vařit na takových místech, co byste nepředpokládali. Pak kouříš cigarety, abys přehlušil ten odér.

Teď už na cestování nejsem. Teď už si vybírám, kam pojedu. Ale nemyslete si, trvalo to hodně let, než jsem se k tomu propracovala. Před dvaceti lety jsem se pořád sháněla po práci. Kdyby mi někdo tehdá řekl, že pro mě žádná nebude tak tři měsíce, myslela bych si, že si ze mě střílí. To bych přece umřela hlady. Za 46 let jsem se ale naučila pěkně šetřit peníze. Ráda si cestuju jen tak, jedu si, kam mě napadne. Mám ráda jízdu vlakem. Když si člověk dělá, to co chce v téhle bradži, tak to už je hvězda.

Do show byznysu se není tak úplně snadné dostat, ale jestli vám jde právě o to, musíte se s tím poprat. Kolikrát jsem se chtěla vrátit domů k mámě. Střídají se úspěchy a neúspěchy, je vám dobře i zle. Tak je to v show byznysu pořád a asi to tak bude vždycky.