Ž  Í  Ž  A  L  A    


Knížky

PÝTHAGORÁS ZE SAMU
Porfyrios, Iamblich, Zdeněk Kratochvíl
vyšlo v nakladatelství TRIGON, v r. 1999


(33) Přátele měl nadmíru rád a byl první, kdo prohlašoval, že přátelé mají vše společné a přítel že je druhé já. Když byli přátelé zdraví, stále s nimi rozmlouval, když byli nemocní, ošetřoval je, a když stonala jejich duše, uklidňoval je, jak jsme řekli, zaříkáváním a kouzly nebo hudbou. Znal také písně léčící choroby tělesné a jejich zpívání stavělo nemocné na nohy. Jiné písně pomáhaly zapomenout na zármutek, krotily hněv a zaháněly nevhodné touhy.

(34) Jeho strava vypadala takto: k snídani si dával plást medu nebo vytočený med, k obědu prosný nebo ječný chléb s vařenou a syrovou zeleninou, zřídka maso z obětních zvířat, a to ještě ne z kterékoli části.'3 Když chtěl vstoupit do nějaké jeskynní svatyně a strávit tam nějakou dobu, požíval většinou taková jídla, která zahánějí hlad a žízeň. Proti hladu si připravoval směs z máku, sezamu, ze slupky mořské cibule, pečlivě myté tak dlouho, až ztratí štávu,'4 z lodyh asfodelu, z listů slézu, z ječné mouky a z cizrny, všeho stejnou váhu, směs rozdrtil a pokropil hymettským medem. Proti žízni mísil jádra z melounu, lepkavé hrozinky, z nichž napřed vybral jadérka, květ koriandru, semena slézu, portulák, strouhaný sýr, jemnou mouku a smetanu, a to všechno smíchal s ostrovním medem.

(35) Těmto receptům se podle něho naučil Héraklés od Démétry, když měl jít do Libye chudé na vodu. Díky tomu si jeho tělo zachovávalo stále stejný stav jako podle šňůry, nebylo jednou zdravé, podruhé nemocné, ani se nestalo, že by jednou tloustlo a přibývalo na váze a podruhé hublo a sláblo. Jeho tvář prozrazovala, že jeho duše má stále stejnou povahu. Nestalo se totiž, že by se rozjasnila potěšením nebo stáhla bolestí, ani nebylo vidět, že by ho ovládla radost nebo zármutek - nikdy ho nikdo neviděl smát se nebo plakat.

(38) Doporučoval mluvit o rodu bohů, daimonů a héroů s úctou a dobře o nich smýšlet, být oddaný rodičům a dobrodincům, poslouchat zákony, poklonit se bohům ne jenom tenkrát, když člověk jde kolem chrámu, ale opustit kvůli tomu dům, obětovat bohům nebeským lichý počet a podsvětním sudý. On totiž označil tu nejlepší z protikladných sil jako monadu - jednotku, světlo, pravé, stejné, stálé a přímé, a tu horší jako dyadu, dvojici, tmu, levé, nestejné, okrouhlé a pohyblivé.

(39) Doporučoval také toto: neubližovat rostlinám jedlým a plodícím ovoce a stejně tak živým tvorům neškodícím člověku a neničit je. Nejen svěřené peníze, ale i svěřená slova věrně střežit pro toho, kdo je svěřil do úschovy. Uznávat tři rozdílné druhy věcí hodných péče, za nimiž by měl člověk jít a jimiž by se měl zabývat: první věcí je to, co je ušlechtilé a krásné, druhou, co je užitečné pro život, a třetí a poslední to, co je příjemné. Nepřipouštěl však rozkoš obyčejnou a šalebnou, nýbrž bezpečnou, důstojnou a chráněnou před pomluvou, protože jsou dva druhy rozkoší: jedny se rozmařilostí zavděčují břichu a smyslnosti, ty přirovnával k vraženým zpěvům Sirén, druhé pak jsou spojeny s krásnými, spravedlivými a pro život nutnými věcmi, v přítomnosti jsou příjemné a později nevyvolávají žádné výčitky; ty se podle něho podobají múzické harmonii.

(40) Nabádal, aby si lidé dávali pozor především na dvě období, před usnutím a po probuzení. V každém z těchto období má člověk uvažovat o tom, co udělal a co bude dělat, aby sám sobě složil účty z každého jednotlivého činu už vykonaného a aby si předem rozmyslel, co vykoná. Má si tedy před spaním zazpívat tyto verše:
Do svých ospalých očí dřív spánek nepouštěj,
dokud třikrát se nezeptáš na vše, cos toho dne udělal:
„V čem jsem chybil?
Co učinil jsem?
Co nutného nechal stranou?"