Dračí doupě:

Dračí doupě je stolní RPG hra, tedy hra na hrdiny. Byla to první hra tohoto typu na našem trhu. Tato hra vznikla před pár lety (počítáme již v desetiletích) v nakladatelství Avaris. Od té doby již prodělala mnoho změn, někdy k dobrému a jindy k horšímu. Za dobu své působnosti se stala doslova legendou. Schválně, jen si zkuste v některém z vyhledavačů zadat příkaz na vyhledání právě této hry (samozřejmě pokud jste to už neudělali, když jste šli na moji stránku.)  Najde vám to několik desítek stránek zabývající se touto hrou. Odkazy na ty nejzdařilejší, které určitě stojí za shlédnutí najdete na stránkách s odkazy. Zde na těchto mých stránkách bych chtěl nejdřív uvést alespoň částečně pravidla této hry, či její krátký popis. A pokud vyjde čas, pokusím se sem přepsat i tu hromadu materiálů, doplňků a balíků papíru, které se mě povalují ve skříni. Snad, někdy zde bude i bestiář a další věci, na které jste zvyklý z jiných stránek.

Následující pasáž je určena jen pro ty, kteří vůbec neví, co to Dračí doupě je, nebo pokud nevíc co to vlastně je RPG jako takové. Pro ty, kteří pochopili alespoň základy této hry, připravím několik stránek v budoucnu.

 

Tak tedy: Jak už jsem řekl tak Dračí doupě je stolní hra na hrdiny. Pokusím se teda vyložit, co znamená tato první věta. Pod pojmem stolní hra nehledejte něco ve stylu člověče nezlob se. Tento pojem znamená, že ke hraní této hry nepotřebujete v podstatě nic kromě tužky, nějakého papíru, pravidel, hracích kostek, nálady a fantazie vůbec nic. Tuto hru můžou hrát 2 až 8 (dle domluvy, dle mých zkušeností je 8 lidí na hranicích hratelnosti. Samozřejmě záleží na jejich zkušenostech.) Co znamená hra na hrdiny? To znamená, že na začátku hry si vytvoříte nějakou postavu, se kterou poté plníte některé úkoly, které vám určí Pán jeskyně.

Zapomněl jsem, že některé pojmy bude asi třeba vysvětlit, takže několik nejdůležitějších pojmů jsem zde shrnul:

 

Pán jeskyně:

Čili “PJ“. Pán jeskyně je člověk, který řídí celou hru. Pro hráče je něco jako bůh (ne teď přeháním), ale tu moc má. Může nechat postavu zemřít, či ji pomoci ect.

Hráč:

Tohle asi není třeba vysvětlovat.

Postava:

Je to postava ve hře, která je vytvořena na začátku hry. Je důležité si pamatovat, že hráč si nesmí plést, to co ví on, a to co ví jeho postava. Protože ne vždy je to stejné, a měl by se chovat podle toho. Jinak chování postavy je omezené pouze pravidly, ale fantazii se meze nekladou.

Úroveň zkušeností:

Jde o to, kolik toho postava už zažila, a kolik zkušeností získala. S postupem přes úrovně se mění i schopnosti postavy. Většinou k lepšímu.

Osobní deník:

Je to list (někdy dvojlist, či jiný papír), na který se zapisují vlastnosti postavy, její vybavení, schopnosti, a další potřebné věci ke hře.

Hrací kostky:

Jde o klasickou šestistěnnou kostku – k6, dále je to kostka desetistěnná – k10, procentová (v podstatě totéž co k10), a můžou být použity i další kostky např. k4; k8; k12; k20 aj.

Jeskyně:

Mapa se kterou se hraje. Ze začátku hry jsou to převážně podzemní prostory, tedy jeskyně, zakreslené do čtverečkovaného papíru. Celou mapu by hráči neměli vidět. PJ by ji měl odkrývat postupně dle toho, co postavy vidí.

Původ postavy:

Jde o nepovinnou část tvorby postavy. Jde o to, že hráč si vymyslí v podstatě svůj rodokmen, a místo původu se všemi aspekty kolem toho. 

Rodová zbraň:

Každá rasa má i svoji rodovou zbraň. Jde o zbraň, která je pro danou rasu nejběžnější. V některých případech nebojují s ničím jiným. (U krollů problém s vyhledáváním zbraní nehrozí. V každém lese se najde nějaký ten strom.)

Družina:

Skupina několika postav, kteří plní stejný úkol, tedy v podstatě všichni hráči mimo PJ.

CP:

CP = Cizí postava. Je to postava, kterou ovládá PJ, a slouží jako doplněk ke hře, či k jejímu zpestření. Je možné narazit i na celou družinu CPček.

 

To by mohlo na začátek stačit. Posuňme-se tedy dále k pravidlům hry:

 

     Rasa: Na začátku hry, při tvorbě postavy, si každý hráč vybírá za kterou rasu bude hrát. V pravidlech je několik základních ras, ale tvorba nových je také povolena. Samozřejmě se musí brát ohled, na to oby nová rasa nebyla nadměrně silná, či naopak slabá. Mezi základní rasy patří:

Člověk: Fyzicky se moc neliší od nás lidí. Dalo by se říci, že je to i nejpočetnější rasy ve světě DrD.

Elf: Rasa podobná člověku. Je o trochu větší, a má i některé další spaciální vlastnosti. viz: elfové.

Barbaři: Já bych tuto rasu popsal asi jako další odrůdou člověka. Zase jsou zde některé specifické vlastnosti.

Krollové: Pokud stojíte o hru s opravdovým silákem, máte možnost. Samozřejmě síla se projevuje na velikosti inteligence. Někdy je to tak špatné, že i někteří psi jsou chytřejší, Ale je zde právě výhoda síly. V kostce – jde o člověka neandrtálského se vším všudy. Možná až na výšku. Kroll může mít totiž až dva a půl metru.

Hobité: Hobité, čili půlčíky lze charakterizovat jako bytůstky vysoké necelého půl druhého metru, se sklony k vybírání kapes (NE. To není jejich vlastnost, ale k podobným účelům jsou jak stvořeni). Svou výšku totiž kompenzují vysokou obratností, a dalšími přednostmi, mezi které patří třeba i ultrasluch.

Trpaslíci: Jde v podstatě o bytosti podobné hobitům, a chováním barbarům. (Neuražte se.) Je to druhá nejstarší rasa na světě, ale zrodila se až jako třetí. (Zajímavé, že?). Trpaslíci jsou zarytí válečníci, a hledači pokladu. Také se rádi dobře napijí.

Kudůk (kudůci): Jde opět o malou rasu. Proslýchá se, že vznikla kdysi dávno ze spojení mezi hobiti a trpaslíky. Z obou ras zde můžeme najít něco. Obratnost, inteligenci, odolnost, sveřepost.

Jistě jste si všimli, že většinu ras znáte z LOTRa, takže si je asi dovedete představit.

Povolání: Povolání je druhý aspekt, který je potřebný pro vytvoření postavy. (Dále popisuji povolání ve starší verzi 1.5). Každé povolání má opět své výhody i nevýhody. Proto pro vyváženou družinu se hodí všechny povolání. Ano. Můžete samozřejmě hrát všichni za stejné povolání, ale ne vždy se dá řešit vše silou, a naopak ne vždy je potřeba přemíra inteligence. Opět je zde pět základních povolání, další dle fantazie:

Válečník: Co dodat k válečníkovy? Ano jde o klasického bojovníka, který spoléhá na sílu svých paží. Jeho vlastnosti jsou proto silně omezeny. Ale každá družina by měla mít alespoň jednoho.

Hraničář: Jde o dalšího bojovníka. Hraničáři ale nespoléhají jen na sílu a používají i další vlastnosti. Projevuje se i jejich spříznění s přírodou. Hraničáře může doprovázet i pes. Dále má hraničář od určité úrovně i některá kouzla, které jsou ale jiné podstaty než kouzla kouzelníkova. Hraničář doplňuje válečníka v boji. Obvykle tvoří zadní voj družiny.

Kouzelník: Toto povolání se k přímému boji moc nehodí, a to z důvodu, že v době, kdy válečník pracoval na svém svalstvu byl kouzelník zavřený v některé z mnoha knihoven, či universit, a pokoušel se nalézt moc magie. Kouzelník proto bojuji převážně jenom díky kouzlům. Počet kouzel je omezena úrovní kouzelníka a počtem magenergie. Magenergie symbolizuje přírodní energii, kterou může kouzelník využít ke svým kouzlům. Opět by kouzelník neměl chybět v žádné družině.

Zloděj: Co, nebo kdo je to zloděj asi všichni víte. Ale ve světě dračího doupěte se  “ne“specializují na vykrádání bytů, kapsářství, či bankovní loupeže (I když… Jo samozřejmě jsme se už několikrát vloupali do některého domu, unesli nějakou tu postavu, vydělávali si poctivou prací v davu, ale kdo ne, že?)

 Alchymista: Pokud vás vždy lákalo zjistit o co se alchymisté ve středověku snažili, u tohoto povolání máte možnost. Je libo kámen mudrců (Doufám, že nebudu souzen za porušení autorských práv. Podobnost s názvem nejmenované knihy je čistě náhodný.). Můžete ale také vytvořit třeba i ohňostroj. (Takový drak s rachejtlí v tlamě také nevypadá špatně). A nakonec se můžete ponořit i do hlubin astrálních sfér. (Hrát šachy s ďáblem se nedoporučuje.)

Tak co už jste si vybrali? Samozřejmě ke každému povolání se hodí vždy jedna až dvě rasy, ale takový kroll-kouzelník? Kdo ví, jak by to dopadlo, či nedopadlo.

 

Vlastnosti: Samozřejmě, pro vyjádření schopností postavy zde musí být nějaké srovnávací měřítko. Právě proto je zde soustava vlastností, podle kterých se dále určuje postava. Patří sem:

Síla: Síla vyjadřuje pouze sílu postavy. Na síle závisí pouze schopnost boje.

Odolnost: Odolnost symbolizuje schopnost postavy se vypořádat s pádem, zraněním, otravou, nemocí a dalšími příhodami, které vás během hry mohou potkat.

Obratnost: Tato vlastnost symbolizuje právě již u hobitů zmiňovanou vlastnost. Jde o to jestli je postava schopná slést kolmou stěnu, přeskočit potok, vystřelit z luku, či vzít si něco na památku z dračí sluje (Doporučuje se jen pro odvážné, či abnormálně silné. V obou případech jde o blázny)

Inteligence: Ano. Právě toto je základní vlastnost vyžadovaná po kouzelnících. Určuje nejen IQ postavy, ale i její důvtipnost, či paměť. V této verzi pravidel se zde skrývá i schopnost čelit psychickým kouzlům. (Ve verzi 1.6 je zavedena nová vlastnost – síla mysli.)

Charisma: Tato vlastnost ukazuje jak je daná postava pěkná, či jak se umí vystupovat na veřejnosti. (Krollové prominou, ale nevím, jestli právě oni by se uplatnili jako učitelé slušného chování.)

 

Tvorba postavy: Tvorba postavy probíhá pomocí hodů kostkou. Na začátku si hráč vybere rasu a povolání. Od této kombinace se pak odvíjejí i velikosti vlastností postavy. Mezní hodnoty jsou popsány v tabulkách v příručce. Po naházení postavy se ještě určí vybavení postavy či její původ. Tvorba postavy je nejspíše nejnudnější fází celé hry. Ale i při ní jde zažít legrace (Pokud se elf-kouzelník pokouší přemluvit PJ aby mu povolil dlouhý luk, jakožto rodovou zbraní elfů. Nebo, pokud se kroll-válečník snaží přesvědčit družinu, že mu v mládí narostla křidélka, a proto že může létat.)  

 

Tak to by bylo asi to nejzákladnější, co by jste měli vědět, než začnete hrát Dračí doupě. Samozřejmě tato stránka nemůže nahradit pravidla. Proto by alespoň jedny pravidla – Průvodce hrou měli být v každé družině, a každý hráč by měl mít i vlastní pravidla pro svou postavu (Toto se samozřejmě neprodává, ale v dnešní době kopírek nehrozí nic v cestě.). Samozřejmě by alespoň PJ měl mít i Příručka pro PJ.

elda Mealtiner