Nirvána s Nirvanou?
Autor:
Honza Šípek
Vyšlo: v časopise
Půlku dětství jsem strávil ve skautském oddíle. Není tedy snad s podivem, že jsem
vždy poslouchal folk a country a podobné hudební žánry. Později jsem z Nedvědů přešel
na Pastrňáky, Evangelise a Enyi a u toho téměř zůstalo až dodnes.
Kdybych ovšem nebyl člověk rejpavej a nezajímalo by mě, co lidi pořád viděj na
takový tý tvrdý muzice.
Začal jsem shánět nahrávky -- nenapadl mě nikdo jiný než Nirvana. Album Unplugged in
N. Y. se tvářilo nevinně. Dobrá instrumentální hudba, snad trochu vyjadřující hořkost
z... z čeho vlastně. Curt Cobain spáchal sebevraždu, napadlo mě. Musel být zahořklý.
Dvě noci jsem nespal.
Zalezli mi do hlavy a dva dny a dvě noci hráli.
Tehle typ hudby si nemůžete jenom tak pohvizdovat, prostě to při té kombinaci všech
nástrojů, rytmů a skřeků nejde.
Nirvanu ano.
Třetí den jsem vyběhl na Internet a sehnal diskografii a hlavně texty. Překvapilo
mě, že i ty jsou velmi propracované -- skutečné básně převedené do hudby.
Nevím, proč jsem Nirvanu vždy považoval za tak hříšnou a špatnou, říkal jsem si a
sháněl další alba.
In Utero mě šokovalo. Veškeré iluze byly pryč. Tvrdé údery bicích, divoké elektrické
kytary, vyřvaná slova.
Ovšem kolonizace mého CNS pokračovala. Vybral jsem si i z Utera dva songy, které se
mi jakž takž líbily (=menší zlo) a stále si je přehrával. Nirvana mi hrála v palici
nepřetržitě celý měsíc.
Jako mantra, napadlo mě.
Po dalších dvou měsících jsem sehnal Incesticide. Hudba ještě tvrdší a ještě
odpornější.
Stejně jako v budhistickém klášteře, kde mniši neustále opakují mantry a uvažují nad
jedinou hádankou, zvanou koan, se i zde ke mně blížilo osvícení.
Sundal jsem ze zdi svoji otřískanou tříčtvrteční kytaru s chybějícími strunami.
Největší hit Nirvany, Smells Like Teen Spirit.
Bratranec mě naučil základní melodii, zbytek šel sám.
Jemně přejíždím struny v prvním akordu. Na to, že jsem nikdy neuměl hrát, to zní
celkem dobře. Druhý akord a chytám i rytmus.
Třetí i čtvrtý následují rychle po sobě. Prstíky se mi sice pletou, ale JÁ VYTVÁŘÍM
HUDBU! Spíše randál, napadá mě, ale mnohem jiný než ten, který jsem v pěti letech
vyráběl údery vařeček do otočených hrnců. Tehdy mi to nějak neznělo a měl jsem z toho
jednu ze svých prvních depresí.
Po několika hodinách pilného trénování už zvládnu zahrát ty čtyři akordy celkem bez
chyby. Opírám se do strun a zavírám oči...
Bože! Ono to zní! Hýbete rukama a prostor kolem vás rezonuje a zvučí! Zkoušíte to
znova a znova a stále to funguje!
Žádný počítač, žádná televize, žádné klávesy...
Začínáte znovu a jemně, potichu, slyšet je každý tón. Po pátém akordu křečovitě
držíte krk kytary, rozdíráte si prsty o struny, kývete hlavou a ONO TO FUNGUJE!
Znovu a znovu.
Tisíckrát a milionkrát...
Představte si, že jste bubeník. Souzníte s partou dvou třech kluků s jinejma
nástrojema, předáváte lidem svoje pocity.
Cítím, bouchnu, slyší, cítím....
Zkuste zahrát na bicí třeba tlukot srdce.
Vybušíte svý podupaný Já. Slyší to tisíce lidí, rezonují, hýbou se, skáčou, mávají
sebou... Není to trochu egoistické, ovládat davy lidí jen tím, jak se já cítím?
Nezapomínejme na náš příklad -- pokud jim ukazujete, jak buší lidské srdce, které
snad ztratili, nacpáni v králikárnách a na šedivých začouzených ulicích, kde jsou
jenom pohybujícími se kusy (k potravě nevhodného) masa. Nebo ve školách, kde musí jen
sedět, poslouchat žvásty učitelů a za každou odchylku od toho, co se po nich chce,
jsou trestáni.