Jonathan Littman: Hacker

Zločinec, nebo génius?

Zuzana Paulinová
Americký novinář Jonathan Littman zpracoval životní příběh jednoho z nejproslulejších hackerů světa Kevina Poulsena. Záměrně nepoužívám označení pirát, protože po přečtení této knihy se čtenář pravděpodobně zamyslí nad motivy, které k pronikání do počítačové sítě a k získávání dat vedou. U pravého hackera nejsou na prvním místě hmotné cíle ani chuť škodit a ničit, ale především radost z tvoření a touha po poznání.

My, běžní uživatelé výpočetní techniky, se díváme na počítače především jako na pomocníky, kteří nám usnadňují práci a pomáhají nám získat užitečné informace. Z možností počítače využíváme většinou jen to, co je snadno dostupné. Pro pravého hackera však propojení lidstva prostřednictvím sítě znamená především výzvu. Výzvu, aby změřil svůj intelekt s ostatními uživateli sítě a ukázal, že umí možnosti kybernetického světa využívat tak, jako nikdo před ním.
Ten, kdo se dostává do systémů proto, aby tam kradl, ničil nebo pozměňoval data, zaváděl viry či získával čísla kreditních karet, se v počítačové hantýrce nazývá „cracker“ a ryzí hackeři se na něj dívají s opovržením.

Kevin Poulsen
Kevin Poulsen
Hlavní hrdina knihy Kevin Poulsen je osobnost značně rozporuplná. Kevin je od mládí fascinován tajuplným elektronickým světem a touží po jeho ovládnutí. Ztotožňuje se s hrdiny počítačových her, hraje si s výpočetní technikou a zkoumá systém telefonních ústředen. Aby získal hesla a informace o zapojení do sítě, vloupává se do telefonních ústředen. Podaří se mu získat přístup k počítačům firmy Pac Bell, jedné z největších a nejlépe zabezpečených telefonních společností Spojených států. Kevinovi se daří pronikat bezpečnostními systémy telefonní společnosti Pac Bell, napojuje se na telefonní ústředny, odposlouchává a přesměrovává hovory, otevírá zablokované datové objekty. Kevinova činnost se téměř neustále pohybuje na hranici zákona, a tak se do prvního konfliktu se státními úřady dostává ještě jako nezletilý. To je zároveň jeho velké štěstí , protože jako sedmnáctiletý nemůže být ještě tresně stíhán , a zanedlouho dostává příležitost dokázat, že s nezákonným pirátstvím jen flirtoval. Kevin se stává zaměstnancem společnosti SRI a zapojuje se do týmů pracujících v mece počítačového života USA osmdesátých let – v Silicon Valley. Zpočátku je pro hackera práce ve společnosti SRI a později ve firmě Sun Microsystems něčím mimořádně vzrušujícím – učí se programovat v Unixu a má k dispozici špičkovou techniku, jakou může najít jen ve vrcholovém středisku vědy a výzkumu. Zároveň má přístup k Internetu a při jeho toulkách sítí se mu podaří nabourat se několikát do tajných dat armády a FBI. Tajemství telefonních ústředen a touha po ovládnutí technologie však nedají Kevinovi spát a stává se z něj špičkový phreaker – pirát, který ke své činnosti využívá telefonní sítě. Kevin uznává pouze hackerskou etiku, a tak nezákonné chování není v jeho vědomí často zločinem, ale pouze vzpourou proti společnosti a systému, který podle Kevina potlačuje svobodu informací a nedává hackerům šanci. Kevin znovu vzbudí zájem vyšetřovatelů FBI i společnosti Pac Bell, opouští svět počítačových firem, vytváří si novou identitu a pouští se do podnikání, které už přesahuje hranice zákona. Své znalosti používá k vyhrávání cen v rozhlasových soutěžích, k řízení sítě prostitutek a zároveň se baví sledováním odposlechů FBI. Z Kevina se stává „Hlídač“, který si jako jeden ze svých úkolů stanoví varovat ostatní hackery před policií ...

Hlavní postavy této knihy, počítačový génius Kevin Poulsen a jeho přátelé, rozhodně nejsou černobílí hrdinové. Celá kniha je zajímavým pohledem na problematiku hackerů, která několikrát otřásla světem osmdesátých let. Média v USA označovala hackery převážně jako společenské nebezpečí, ničeho se neštítící piráty, kteří ohrožují bezpečnost státu. I mezi počítačovými piráty je však nutné rozlišovat. Vždyť mezi hackery patřili třeba i Steve Jobs a Steve Wozniak, tvůrci prvního počítače Apple Computer. Motivy jednání hackerů a jejich etický kodex, který se od našeho konvenčního pojetí tolik odlišuje, jistě stojí za zamyšlení.

Pokud vás námět zaujal, v knize Jonathana Litmana se dočtete nejen o Kevinu Poulsenovi a dalších slavných hackerských procesech, ale dozvíte se i spoustu zajímavostí z počítačového světa z doby, kdy vznikal Internet a dnešní světoví giganti počítačového průmyslu teprve začínali stoupat na hvězdné nebe světového obchodu.

Tohle je teď náš svět … svět elektronů a spínačů, nádhera modulační rychlosti. Využíváme služeb, které zde existují, a neplatíme za něco, co by mohlo být za babku, jen kdyby to neměli v rukou nenažraní zazobanci, a vy nás máte za zločince … Chceme rozšiřovat své poznání … a vy nás máte za zločince… To vy sestrojujete atomové bomby, vedete války, vraždíte, podvádíte a lžete nám, snažíte se nás přesvědčit, že to neděláte jen pro své dobro, ale zločinci jsme my.

Ano, jsem zločinec. Spáchal jsem zločin ze zvědavosti … Jsem zločinec, protože jsem chytřejší než vy, což mi nikdy nedokážete odpustit. Jsem hacker a tohle je můj manifest. Možná zastavíte jednoho, ale nepodaří se vám nás zničit … koneckonců, jsme všichni stejní.
+++The Mentor+++

(Hackerův manifest – prohlášení nezávislosti, které vzešlo z kybernetického podsvětí - ukázka)
Jonathan Littman: Hacker