Martin Heidegger : o povaze základu S V Ě T a T R A N S C E N D E N C E. TRANSCENDENCE = překročení (vyjasní pojem "subjektivita") • dění vlastní JSOUCÍMU (tedy i člověku - tehdy: POBYT) [OD]->[K] "vzhledem k čemu" -*referenční* rámec = SVĚT (nikoli "transcendetní") základní všemu předcházející USTROJENOST POBYTU/subjektivity (subjektivita pochopitelná jen od POBYTU a jej zpřístupňující) ->nelze: pochopit jako subjekt-objektový vztah ->není jsoucí, ale "místo", odkud si POBYT dává na srozuměnou*, (já) k jakému JSOUCÍMU a jakým způsobem se může VZTAHOVAT (jiné-svět) -vzájemně se podmiňující (POBYT K V Ů L I SVĚTu ) ->nelze: pochopit jako "překonávání bariéry" nutící k subj. imanenci či oddělující subjekt od (reálných) objektů * časovat sám sebe jakožto OSOBU PŘEKRAČOVANÉ = pro POBYT neskryté - samo tak teprve jsoucí (platí i pro POBYT): TRANCENDENCÍ se POBYTU podává » on sám = "osobitost" ( = "JÁ") » (JÍM)ne-jsoucí ( = "JINÉ") -> ---> PŘEDBĚŽNĚ překročená (ODKRYTÁ) ÚPLNOST jsoucího ("přírody") ~TOTALITA - POBYT OBKLOPUJÍCÍ (předběžně-průběžné rozumění celkovosti »viz» [‡]) viz. PRIMÁRNÍ VHLED / TVÁŘNOST , nepovšimnuta či zpracována *ONTICKÝM* rámcem -> -> SVĚT = vzhledem [K] čemu [POBYT] TRANSCENDUJE ; "nabývá na nepřehlednosti" nejen! nakupená VEŠKEROST před-překročeného jsoucího => TR = BYTÍ-VE-SVĚTĚ - SITUACE připadající POBYTU - ustrojenost jeho povahy , POBYT "tak vůbec" = ontoLOGICKÁ these - pojmově uzavřené uchopení v (pojmu)-> ROZVRH - pozitivní VAZBA : svět - subjekt(pobyt) [‡]= PŘEKRAČOVÁNÍ KE SVĚTU 1» Jaký je charakter CELKOVOSTI světa ? SVĚT je tím místem, odkud se pobytu PODÁVÁ (vztahuje) JSOUCÍ = PŘICHÁZENÍ-ze-světa - sebeurčení JÁ 2» Jaká vazba POBYT - SVĚT (možnost TRANSCENDENCE)? ...exkurz do historie ([TR]. dosud nerozvažnovaná, ale) : -"idea ontologie" / "idea metafyziky" S. je sice subjektivní, tj,. náležící pobytu, ovšem nikoli pouze niterné ani pouze objektivní (platí-li Objektivní = náležící mezi objekty) SVĚT ve smyslu konkrétní CELKOVOSTI 'kvůli čemu' POBYT existuje je tímto pobytem přiveden před ten samý pobyt. = primární ROZVRH MOŽNOSTI POBYTU ROZVRH světa = PŘEHOZENÍ rozvrhovaného přes JSOUCÍ a to se pak zjevuje (prehozené = zakrytostí odkryté ?) = BYTÍ-VE-SVĚTĚ POBYT transcenduje = "nechává svět se dít" = svět utváří PRIMÁRNÍ VHLED / TVÁŘNOST - kterou je JSOUCÍ vcházeno v SVĚT aby se zjevovalo jsoucímu po způsobu bytí-ve-světě = TRANSC jako jámec zviďitelňující jsoucí v jeho bytí - K A N T : [TR] jako umožnění ONTOLOGIE vůbec = poznání PŘESAHUJÍCÍ (tr.DENTNÍ) zkušenost, kritický omezující význam => NEtransc = člověku dostupné ONT. poznání SVĚT(mundus) »1 v kosmologickém významu »2 v EXISTENCIELNÍM významu - TERMINUS - co se POJMEM "svět" rozumí (terminus = vymezený, konečný) -> SYNTÉZA (zjednodušení uzavření) - jednota SOUVISLOSTI JEVŮ v konečném poznání - je určena ONTOLOGICKÝMI zásadami SYNTETICKÉHO poznání A PRIORI = NÁZOR bez zkušenosti; ryzí názor = ČAS; REALITA ZÁSAD je (sice) OBJEKTIVNÍ JEDNOTA JEVŮ (však) podmíněna nahodilostí a konečností poznávajícího určuje TOTALITU v I D E J Í C H : ůplnost (systematická jednota): - nenazíratelná, pouze usuzovatelná - přikázána "přirozeností samotného rozumu" - usuzovací pojem (X rozvažovací=reflexivní) - NEPODMÍNĚNOST - nejvyšší v hierarchii (podmíněných představ) × 1 Materia ... × 2 Forma () × 3 Universitas † - odjmuta pojmu MUNDUS a přiřknuta vyšší třídě -> TRANSCENDENTÁLNÍCH IDEJÍ -> zde SVĚT = TRANSCENDENTÁLNÍ IDEÁL (nejzazší bod K. spekulativ. metafyz.) ( . . . explicitně nevyřčené otázky : . . . ) 1» k čemu se vztahuje "svět" chápaný jako TOTALITA ? - nikoli ontické propojení věcí o sobě, - nýbrž transc. (ont.) souhrn věcí jakožto JEVŮ 2» co je tím pádem představováno v POJMU "SVĚT" ? - nikoli koordinace substancí, - ale "vertikální" subordinace až k nepodmíněnému (NEPODMÍNĚNÁ TOTALITA) 3» jaká je "POJMOVÁ STRUKTURA" tohoto uchopení ? - nikoli "racionální (rozvažovací) představa" - ale určený jako IDEA = ryzý rozumový syntetický POJEM totalita SVĚTA podle Kanta: ještě se VÁŽE KE KONEČNÉMU jsoucímu ovšem zde nabývá motiv KONEČNOSTI nový smysl: konečnost věcí - nikoli od stvořenosti, ale od POZNATELNOSTI, tak se věci DÁVAJÍ -> JEVY x POZNÁNÍ O SOBĚ = absolutní nazírání (a priori) »2 EXISTENCIELNÍ výklad pojmu SVĚT: = TRANSCENDENTNÍ IDEA překračující jevy ovšem na jevy VÁZANÁ totalitou předmětů T R A N S C E N D E N C E: 1» v rámci zkušenosti překračovat co je v ní dáno =(rozamnitost jevů) ->představa "svět" 2» naprosto vykročit z jevů jakožto konečného poznání a představit si -> -> možný CELEK všech věcí jako předmět intuitus originarius - viz všeobsahující TRANSCENDENTÁLNÍ IDEÁL proti úzkému SVĚTU člověk - míra všech věcí - znalost člověka (jako světového občana) ~ světaznalost - dějinné soužití - mít svět (x 'kosmický výskyt' - scholastická (viz) světaznalost) (x statutární pojem Svět: všechny přírodní jevy; x personální: lid. spol.) - - - - "SVĚT" : dějiny pojmu (fenoménu) - nejpodstatnější význam 1) KOSMOS v antické fil.= ZPŮSOB JAK jsoucí JE v CELKU - zálkadem (mezí a mírou) všemu "odvozenému" (jím ovládanému) -> -> předešlým harmonickým "rozdrobením" uskutečněný svět; Herakleitos: svět bdění-společné/spánku-zjednotluvující - náleží již k lidskému "POBÝVÁNÍ" i když zahrnul i vše ostatní (i když někdy označuje jen "zakoušené") 2) Křesťanská fil: zostření dif. KOSMOS / POBYT (člověk) Pavel: KOSMOS = způsob postoje člověka ke světu v dějinné existenci (dějinná vs. jiná-již započatá - eschatologická?) Jan: svět = protiklad Boha, základ člověka (protiklad: Kristovo "Boží synovsvi" zkrz ׎IVOT ×PRAVDU ×SVĚTLO) Augustin : 2význam »1 bohem stvořený (o sobě) »2 obývaný (?) - od boha oddělený Tomáš Akvinský : stejně »1 stvořená veškerost »2 světské smýšlení (protiklad: spiritualis) 3) Scholastika - stvořená (SPOJITÁ)veškerost zde chápána jako naprostý souhrn konečného jsoucího = rozumová ekvilibristika 4) Platón - spíše vyhrocení otázky lid. existence ve společnosti (POBYT V POLIS) Agathon - vztahuje "ke slunci" - ustrojenost umožňující -> -> možnost »pravdy »porozumění »bytí -> = ustrojenost sebe sama (pobytu) jakožto "KVŮLI" = 1.charakter SVĚTA -Platónem nedotaženo, nehcal IDEJE - odloučené nahoře a vevnitř - objektivnější než objekty - i subjektivnější než subjekt ("možné výše skutečného" - ) Jako pro platóna VĚČNĚ JSOUCÍ uvázáno k SVĚTU pomocí NOEIN = dále nezprostřekdované pojímání/rozum Tak u Heideggra: TRANSCENDENTÁLNÍ IDEÁL