Lidová demokracie/Svobodné slovo leden – březen 1991

Michaela Nováková

Mediální proseminář, 1. ročník

prosinec 2001– leden 2002

LIDOVÁ DEMOKRACIE / leden – březen 1991

Hruška, Miroslav. Renesance britského tisku. Lidová demokracie,roč. XXXXVII  3. 1. 1991, str. 2.

Mapování britské tiskové scény od prvních desetiletí minulého století, kdy se britský tisk vyznačoval horečnou činností. Poté prožil dlouhé období úpadku, na němž se podepsala touha po politickém vlivu, společenském postavení a finančním zisku. Ve druhé polovině 20. století ho zase ovládaly velmi silné odbory. Rozmach začal opět po roce 1985, což trvá doposud (tedy do začátku devadesátých let). Ve všedí den vychází v Británii pět listů velkého formátu a šest malého formátu a podle formátu se také pozná společenské zařazení čitatele. Žádný příslušník britské střední třídy nechce, aby byl spatřen, jak čte deník malého formátu a příslušníci nižších vrstev by zase považovali čtení  velikého deníku za nepatřičné a snobské. 

(čtk). Start kabelové televize, Lidová demokracie ,roč. XXXXVII 9.1. 1991, str. 3.

„Systémy kabelové televize bude instalovat od počátku tohoto roku v sedmi regionech na území ČSFR nové akciová společnost Kabel Plus se sídlem v Ostravě. První desítky tisíc jejích diváků budou moci jejím prostřednictvím sledovat již silvestra 1991. Příjem této televize má mít půl milionu odběratelů v Banské Bystrici, Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích, Plzni a Liberci. Za poplatek 11 Kčs měsíčně nabídne vysoce kvalitní příjem šesti televizních a patnácti rozhlasových programů. Zároveň Kabel Plus poskytne možnost zakoupení dekodérů a po zaplacení účastnického poplatku okolo 50 korun za měsíc příjem dalších čtrnácti stanic.“

Cysarová, Jarmila. Televizní publicistika. Lidová demokracie ,roč. XXXXVII 10.1. 1991, str. 3.

Rapidní proměnu skladby televizního programu v prvních měsících roku 1990 lze připsat  bouřlivě se vyvíjejícím událostem a jejich zpravodajskému zpracování. Publicistika však potřebuje pro zvládnutí profese daleko větší míru vkladu. Její pevné základy byly odepsány jako publicistické pevnina nežádoucí,neboť ji nelze obdělávat bez vlastního názoru. Skončil čas, kdy stačilo nadhodnotit problém s nadějí jejího dílčího řešení v rámci neměnného systému, čas, kdy jeden kritický zoubek rozvlnil řadu různorodých ohlasů. Nastala doba pořadů, postihujících příčinné souvislosti  a reagujících na nejožehavější impulzy dynamického vývoje, s úměrným výběrem témat i za cenu restrikce. 

Koncem roku jsme se od ústředního ředitele J. Kantůrka z obrazovky dozvěděli, kolik lidí na různých stupních řízení a tvorby televizi opustilo. Důsledky výměn i konkursy, jako příprava nové organizace televizní tvorby na bázi producentských center, od letošního ledna jistě nepřispěly klidu, potřebnému pro tvůrčí práci. Nyní již však nejde o to, kdo odešel, ale o to, kdo přišel – nejen s jakými představami,, plány, ale také s jakými realizačními schopnostmi. 

(art). Čestina na OK 3. Lidová demokracie, roč. XXXXVII. 15. 1. 1991, str. 3.

Redakce programu OK 3 pružně zareagovala na dění ve světě a nabízí svým divákům od dnešního dne polední zpravodajství renomované stanice CNN se simultánním českým tlumočením. Dramatické okamžiky v Litvě i nejčerstvější  informace z posledního vývoje v oblasti Perského zálivu tak budou moci sledovat v tomto týdnu i ti, kteří americké angličtině komentátorů slavné CNN příliš nerozumějí. 

JUDr. Mejstřík, Jiří, šéfredaktor PÚ Českého rozhlasu. Rozšíření místního vysílání. Lidová demokracie ,roč. XXXXVII, 16. 1. 1991, str. 4.

V souvislosti se vznikem nového společného okruhu českých a moravskoslezských studií REGINA se na nás obrací řada posluchačů, kteří mají za to, že tento nový okruh vznikl na úkor stanice E+M, jejíž vysílaní skončilo 31. 12. 1990. 

Chceme veřejnost informovat, že REGINA vysílá pouze na vysílačkách regionálních (dříve krajských) v pásmu VKV a d 16. hodiny také na střední vlně, nikoli na vysílačích a frekvencích bývalé E+M. Dramaturgie okruhu REGINA vychází nyní operativně vstříc zejména mladým posluchačům a zařazuje do svého vysílání některé pořady stanice E+M. Další, zejména hudební pořady převezme také stanice Československo.

(f). KINOrevue je tu! Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 21. 1. 1991, str.5.

„Čtrnáctideník Kinorevue – jehož první číslo právě vychází - je nový filmový časopis se starou tradicí. S tradicí výbornou, jak o tom svědčí mnohatisícová čtenářská obec sledující v minulosti časopis KINO, jehož je nový časopis organickým pokračovatelem. Vnější situace donutila redakci KINA vyhledat nového vydavatele, mírně pozměnit název a ve staré sestavě v čele se šéfredaktorkou J. Bílkovou pokračovat v práci, kterou chce redakční tým vylepšit jak po stránce textové, tak i obrazové – k ještě větší spokojenosti svých čtenářů.“

(art). První vítěz v zálivu: CNN. Lidová demokracie ,roč. XXXXVII, 21. 1. 1991, str. 7.

„...Kdo sledoval minulý čtvrtek televizní zpravodajství z Perského zálivu – a to jsme byli, myslím, všichni, - nemohl se neobdivovat redaktorům TV společnosti Cable News Network, zkratkou CNN. Jména jako Bernard Shaw, Peter Arnett, Wolf Blitzer, Charles Jaso, Richard Blystone se dostávala do povědomí naší veřejnosti. Poprvé měl televizní divák možnost sledovat v přímém přenosu tak dramatické okamžiky jako bombardování Bagdádu, návrat pilotů na základny, start raket. …..

CNN, kterou jsme měli prostřednictvím OK 3 a skvělých tlumočníků sledovali, byla již oceněna již v zahraničním tisku. Trochu nadneseně ji nazval „prvním vítězem z Perského zálivu“.

(o). Astrologie v OBZORECH. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 30. 1. 1991, str. 3.

„Kdo se bojí Boha, ten se nebojí hvězd – s tímto mottem začínají OBZORY od letošního 2. čísla otiskovat kurs astrologie pro vážné zájemce. Účastníci po jeho skončení získají absolventský diplom. Z dalších titulů připomínáme Prázdné pytle…? (vatikánský zpravodaj hodnotí čs. ekumenickou reformu), Růženec pro manažery, Prohlédneme obří oko Země? atd. Od třetího čísla, které má vyjít 5.2., začnou OBZORY otiskovat a pokračování rozsáhlý seriál EXISTUJE ŽIVOT PO SMRTI?, který vychází z výzkumů proslulého hypnologa B. Kafky a M. Moodyho, a je doplněn o poznatky dnešních lékařů, četných kněží apod. První část nese titul: Křesťan-hypnotizér. Nezapomeňte si proto OBZORY zajistit u svých doručovatelů a stánků včas. Nejjistějším způsobem je však předplatné prostřednictvím PNS. – za celý rok 1991 čtenář zaplatí pouhých 130 Kč.“ 

(kuč). TV z Kabelu na Silvestra. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 1. 2. 1991, str. 7.

„První naší kabelovou televizí by u nás chtěla být akciová společnost Kabel plus. Akcionáři se stejným podílem jsou Česká statní pojišťovna, Krátký film a americká společnost ICT. Rozvody budují zatím v sedmi regionech , hlavně tak, kde jsou k tomu předpoklady, tedy na sídlištích. Nejdále jsou v současné době v Ostravě, kde by pro 11 000 účastníků mělo začít vysílání na Silvestra 1991. Kabel plus chce vysílat 11 satelitních a  15 rozhlasových programů. Částka za dekodér by neměla přesáhnout v přepočtu 100 dolarů. Kabel plus počítá i  s dalšími službami účastníkům.“ 

(rih+juk). Stalin opět vysílá. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 16. 2. 1991, str. 15.

„Protože federální vláda, legislativa a Správa radiokomunikací doposud nevyřešila otázku vysílání nezávislých rozhlasových stanic, rozhodla se skupina, která se podílela na vysílání posléze zakázané vysílačky Stalin, opět zahájit provoz. Jde nyní o Radio Ultra, agentury TRS, která vysílá na středních vlnách na frekvenci 92, 6 Mhz. Vysílání má pokrýt Prahu a okolí a 95 % programu má tvořit hudba pro posluchače 15 – 35 let s vyhraněným kulturním zájmem. Večerní a noční vysílání chce poskytnout pohled na hlubší politické, filosofické a především kulturní otázky. Na včerejším zahajovacím vysílání se podílelo 25 studentů pedagogické a dalších fakult . Přibližně po dvou hodinách moderní hudby, zpráv, a aktuálních rozhovorů se dostavili Pražské správy radiokomunikací, kteří doporučili rozhodnutí o okamžitém zákazu vysílání. Paradoxem je, že to byli ti samí, kteří předtím pomáhali uvést rozhlasovou vysílačku do provozu. Stanice vysílá nadále 24 hodin denně a chce přispět k okamžitému přijetí zákonů umožňujících vysílání nezávislých rozhlasových i televizních stanic.“ 

(luk). Soukromé vysílání do dvou týdnů. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 19. 2. 1991, str. 3.

„Jedním z důvodů, proč začalo v pátek v Praze vysílat „načerno“ první nezávislé rádio (Rádio Ultra), bylo donutit odpovědné vládní orgány, k urychlenému přijetí zákona, který by umožňoval soukromě rozhlasové vysílání a který vláda slibuje už řadu měsíců.

Meziresortní komise pro vysílání rozhlasu a televize ve spolupráci s vládními orgány konečně připravuje rychlé rozřešení celého problému. Chce udělit licence prakticky všem zájemcům, kteří budou ochotni respektovat obecné principy, známě ze zahraničí (např. objektivnost) a kteří mají vysíláni připraveno jak po stránce technické, tak organizační… 

…Pro Prahu je evidováno 11 zájemců a dvanáct volných frekvencí, z nichž nejlepší předpoklady zahájit vysílání co nejdříve mají po Rádiu Ultra i BONTON a Radio Strahov. Na Moravě je připravena síť lokálních rádií GIVOPRINT…“

(kk). Televize na kabel. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 8. 3. 1991, str. 3.

Rozhovor s předsedou představenstva společnosti Kabel plus R. Králem.

Král odpovídá na otázky týkající se vzniku spol. Kabel plus, výhod kabelové televize, efektivity a finanční výhodnosti vysílání a technických specifikací. 

(luk). Další pražský kabel. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 23. 3. 1991, str. 3.

„Během jednoho až dvou týdnů zahájí v Praze na Žižkově družstvo ELSO experimentální kabelové televizní vysílání, které bude zatím jen pro 734 bytů šířit celkem 8 programů – 3 naše, 4 satelitní a 1 lokální TV Žižkov. Do konce roku by počet žižkovských koncesionářů, kteří zaplatí jednorázový poplatek 580 Kčs a měsíčně 30 Kčs přesáhnout hranici deseti tisíc. Navíc zmíněné družstvo vstoupilo do akciové společnosti „1. kabelová“, která si klade za cíl během pěti let umožnit napojit na kabelové rozvody s přenosovou kapacitou až 35 televizních a 40 rozhlasových programů všechny pražské obvody. Připomeňme, že obdobný cíl vybudovat v Praze kabelový rozvod pro televizi a rozhlas oznámila před časem i společnost s americkým kapitálem Cabel Plus.“

(čre). Spor Zemědělských novin. Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 26. 3. 1991, str. 7. 

„K odvolání ředitele P. SchönfeLidová demokraciea ministrem zemědělství ČR vydala redakce Zemědělských novin prohlášení, v němž mimo jiné objasňuje rozhodnutí zaměstnanců s.p. ZN založit akciovou společnost s tím, že majetek ve výši asi 30 milionů vytvořený redakcí, zůstane státu a bude využit pro vydávání odborných časopisů, kterým hrozí zánik. K vytvoření společnosti došlo z důvodu opakovaného neplnění slibu o jejím založení ministerstvem zemědělství a díky snaze ministerstva předat ZN pod vliv odborového svazu. Kolektiv redakce dále konstatuje, že noviny svázané jakýmkoli způsobem s výkonnou mocí nemají záruku svobodného působení a ztrácejí důvěryhodnost, přičemž právě MZe ČR nebylo schopno akceptovat principy nezávislého tisku.“

(ld). O nezávislost novin. Lidová demokracie. roč. XXXXVII, 27. 3. 1991, str. 7.

„Doplnění včerejšího článku „Spor Zemědělských novin“ o další informace z 12-bodového prohlášení redakce k odvolání ředitele P. Schönfelda. Praví se v něm mj., že redakce chce postupovat svobodným způsobem jako redakce MF Dnes, Ml. Světa, Květů aj. Redakce získala informace, z nichž vyplývá, že v pozadí tohoto scénáře jsou kruhy opět blízké odborům a ČSL, jejichž zájem o zemědělství a o venkov byl vícekrát jasně deklarován. Aby byla zaručena nezávislost redakce, je ve stanovách nové a.s. zakotveno, že žádný akcionář nesmí vlastnit víc než 10 % akcií. Redakce připomíná, že ve světě ani u nás není resort, který by „vlastnil“ deník, a ohrazuje se proti nařčení, že by jakýmkoli způsobem chtěla docílit majetkového úniku ve prospěch nové a.s., do níž vstoupili kromě dvou všichni zaměstnanci s. p. ZN.“

(čtk). Rozhlas a televize dražší. Lidová demokracie ,roč. XXXXVII, 28. 3. 1991, str. 15.

„Poplatky vybírané od rozhlasových koncesionářů, se od 1. dubna z deseti na dvacet korun měsíčně. V roce 1990 kromě z 360 milionů výnosů z poplatků koncesionářů stát dotoval ze svého rozpočtu rozhlasové vysílání dalšími 330 milióny korun: Náklady činily 72O milionů, z nich 55 připadalo na Spoje. Letos budou veškeré domácí vysílání financovat koncesionáři. Federální okruh bude financován podílem z koncesí vybraných v obou republikách. Od 1. dubna se rovněž zvyšují poplatky za televizní koncesi z 25 na 50 korun.“ 

JUDr. Šula, Jan, ředitel podniku LD – Vyšehrad, Emerich Mach. Lidová demokracie za 2, 50 – Za kolik demokracie? Lidová demokracie, roč. XXXXVII, 29. 3. 1991, str. 1.

Kritické prohlášení k rozhodnutí federální vlády o zachování 22 % daně z obratu u periodického tisku. Vláda se podle názoru LD snaží tímto zákonem nastolit místo politické, ekonomickou diskriminaci. 

(kž). Daň pro tisk se nemění. Lidová demokracie ,roč. XXXXVII, 29.3. 1991, str. 1 a 15.

„…Daň z obratu, která u periodického tisku činí 22% zůstává nezměněna…Bude-li mít vláda zájem na podpoře těch či oněch periodických publikací, učiní tak individuálně, formou konkrétní subvence, dotace, nikoli paušálním snížením daně z obratu…“

(art). Křížová cesta na OK 3. Lidová demokracie ,roč. XXXXVII, 29. 3. 1991, str. 15.

„Po letech nedobrovolného televizního půstu, přichází program OK 3, věren svému poslání „okna do světa“, s pořady důstojně doplňujícími atmosféru probíhajícího křesťanského svátku….“

SVOBODNÉ SLOVO / leden – březen 1991

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 3. 1. 1991, str. 3.

Přehled tisku, zmíněny deníky MF Dnes, Lidové noviny, Rudé právo. 

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  4. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Lidové noviny, Lidová demokracie.

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  5. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Občanský deník, MF Dnes, Lidové noviny.

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  7. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky MF Dnes, Lidová demokracie, Práce, Právo, Zemědělské noviny.

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  8. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky MF Dnes, Hospodářské noviny, Rudé právo.

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  9. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Rudé právo, Zemědělské noviny, Lidové noviny, Lidová demokracie.

(r): Melantrich International, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  10. 1. 1991, str. 1.

„Delegace Čs. Stran socialistické a vydavatelství Melantrich, kterou tvořili úřadující místopředseda ČSS prof. M. Adam, náměstek Melantrichu J. Bauer a právní poradce F. Nevřela, uzavřeli v Paříži dohodu o založení akciové společnosti melantrich Intrnational. Jednání se zúčastnil také předúnorový člen strany prof. Dr. Jan Máder, žijící v Paříži. Tato holdingová společnost bude základem pro několik dceřinných společností, které v krátké době zajistí, díky investicí francouzského kapitálu, vydávání Svobodného Slova i dalších tiskovin Melantrichu na evropské technické úrovní. Spolupráce byla navázána i v dalších oblastech jako je publicistika, inzerce a reklama.“

Nesignováno: Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 10. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Lidové noviny, Rudé právo, Zemědělské noviny.

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 11. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Lidové noviny, MFDnes, Hospodářské noviny, Občanský deník, Zemědělské noviny, Rudé právo.

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 12. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Rudé právo, Lidové noviny, Lidová demokracie, MFDnes. 

(fuk). Na úkor E+M? Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 12. 1. 1991, str. 4.

„Po vzniku nového rozhlasového okruhu Regina, sdružujícího regionální rozhlasová studia, se množí dotazy posluchačů, zda nevznikl na úkor zrušené stanice E+M. Některé pořady zaniklé stanice přitom do svých vysílání převzaly právě regionální stanice, další programy, zejména hudební převezme stanice Československo. Je také třeba připomenout, že s reakcemi na vysílání Reginy by se posluchači měli obracet přímo na jednotlivá regionální studia, nikoli na Český rozhlas.“ 

Aran, Pavel: Jak nebesedovat s tiskem. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 12. 1. 1991, str. 3.

Autor se zamýšlí nad profesionalitou pořadatelů tiskových konferencí a dává jim „rady do života“. Jak na tiskovou konferenci zvát, jak podávat novinářům informace, jak celou tiskovku koncipovat. 

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 14. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Lidové noviny, Zemědělské noviny, MfDnes, Rudé právo, Práce.

Nesignováno. Interfax obnovil činnost. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 14. 1. 1991, str. 2.

„Nezávislá tisková agentura Interfax v sobotu obnovila svou činnost, kterou musela v pátek přerušit na příkaz předsedy Státního výboru SSSR pro televizi a rozhlas L. Kravčenka. Vysílání bylo obnoveno po zásahu předsedu ruského parlamentu B. Jelcina. Interfax nyní nalezl útočiště v budově jednoho ruského vědeckého ústavu nedaleko ústředního výboru KSSS. Další místnosti jsou pro něj připraveny v budově ruského parlamentu. Interfax, jež vysílá bohaté zpravodajství telafaxem tisícům odběratelů, se při informování o dění v SSSR stal v poslední době vážným konkurentem oficiální agentury TASS.“ 

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  15. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Rudé právo, MFDnes, Občanský deník, Zemědělské noviny. 

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  16. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Občanský deník, Práce, MFDnes, Rudé právo.

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  17. 1. 1991, str. 3.

Zmíněny deníky Lidové noviny, Práce, Rudé právo, Zemědělské noviny.

Nesignováno. Válka v přímém přenosu. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 18. 1. 1991, str. 3.

Shrnutí událostí, které v českých médiích proběhly během začátku útoků na Bagdád. První zprávu měla stanice Československo, která zprávu o začátku vysílala již pět minut po jedné hodině. Stanice OK 3 vysílala signál CNN až o po druhé hodině ranní, od sedmé ráno i se simultánním překladem. Článek je doplněn o citace Davida Buttona, experta na vojenskou techniku a strategie z Královských spojeneckých služeb. 

Nesignováno. Prvním vítězem Turner. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 19. 1. 1991, str. 2.

„Irácké úřady včera v ranních hodinách povolily americké televizní společnosti CNN obnovit po téměř dvanáctihodinové pauze zpravodajství z Bagdádu. Podle slov zpravodaje Johna Hollimana je však činnost tříčlenného týmu přísně cenzurována a nad zpravodajstvím dohlíží přímo irácký vládní činitel. Irák tak k cenzuře zpravodajství o konfliktu přistoupil asi o 24 hodin později než USA. Johannesburský list STAR včera v komentáři napsal, že prvním vítězem války v Perském zálivu je Ted Turner, jehož CNN, která v přímém přenosu oznámila i zahájení války „převálcovala“ své televizní rivaly stejným způsobem jako spojenecké letectvo irácká letiště.“

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 19. 1. 1991, str. 3.

Zmíněn deník Hospodářské noviny.

Lion, Jindřich. Doma u obrazovky. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  21. 1. 1991, str. 2.

Komentář vídeňského zpravodaje o informování o válce v Perském zálivu. Shrnutí úspěchů CNN. Zamyšlení nad nutností boje proti zlu.

Nesignováno. Přehled českého tisku. Svobodné slov, roč. XXXXVII,  22. 1. 1991, str. 4.

Zmíněny deníky Zemědělské noviny, Lidové noviny, Rudé právo. 

Nesignováno. Přehled českého tisku, Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  24. 1. 1991, str. 4.

Zmíněny deníky Zemědělské noviny, Lidové noviny.

Šimon, L. O demokratickém tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  29. 1. 1991, str. 6.

Náměty čtenáře o tom, jak si přestavuje noviny. Krácený příspěvek čtenáře, jak by si představoval informování v českém demokratickém tisku. Zmiňuje se především o co nejširší paletě všech dostupných informací, dosažitelnosti informace bez jakékoli cenzury, ale zároveň povinností a kázni novinářů a nutně kritickému postoji novináře ke všem událostem. Redakce poznamenává, že tento článek nemusí nutně vyjadřovat její názor. 

(inf). Opět o nezávislosti. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 2.2. 1991, str. 4.

„ČSL, ČSS, HSD-SMS, Hnutí zemědělců, Zemědělská strana, Klub Obroda, a Čs. Soc. Demokracie se shodly na tom, že televize, rozhlas a ČTK jsou již dlouhodobě pod vlivem OF, šíří neúplné a jednostranné informace, a nahrávají tak silám, které usilují o upevnění autoritativních tendencí v našem politickém životě. Ve svém prohlášení tedy požadují zřídit v televizi, rozhlasu i ČTK dozorčí rady, schválené politickými stranami a hnutími, a v době co nejkratší vypracovat návrh zákona, který by zajišťoval nestrannost a odstranil závislost uvedených sdělovacích prostředků pouze na jediném politickém subjektu.“

(r). Výzva vydavatelů periodického tisku. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 16. 2. 1991, str. 1.

Výzva poslancům Federálního shromáždění a federální vládě, aby znovu projednali zatížení novin a časopisů neúměrnou obratovou daní a rozhodli tak, aby náš občan měl zajištěn přístup ke zdrojům informací a jejich svobodný výběr. Podepsána jsou vydavatelství Lidová demokracie – Vyšehrad, Mladá Fronta, Práce, Olympia, Deltapress, Melantrich a redakce deníků Lidová demokracie, Práce, Rudé právo, Československý sport, Svobodné slovo. 

Nesignováno. Nový deník komunistů. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  18. 2. 1991, str. 4.

„Ústřední výbor KSČM v sobotu v Praze rozhodl o založení nového stranického deníku. Podle slov předsedy KSČM Jiřího Svobody bude list publikovat zásadní stanoviska poslanců Federálního shromáždění i České národní rady za KSČM, ovšem jeho stránky budou otevřeny i všem ostatním demokratickým silám, které „aby se i nadále v Československu dodržovaly principy obecné shody a problémy se řešily na základě demokratické diskuse.“ Deník by měl začít vycházet nejpozději v květnu a jeho název je prozatím „výrobním tajemstvím“. Na šéfredaktora byl vypsán konkurs.“

Pejskar, Jožka. Atentáty na Svobodnou Evropu. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 21. 2. 1991, str. 3.

Autor se zabývá tehdy desetiletým výročím atentátu na budovu rádia Svobodná Evropa v Mnichově. Rozebírá pozadí atentátu a jeho následky. 

(r). Žádají nezávislost. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 22. 2. 1991, str. 4.

„Setkání osmi politických stran a hnutí se již stala pravidelnými; včera se jednání uskutečnilo na půdě Čs. Strany socialistické. Představitelé „osmičky“ žádají místopředsedu vlády J. Mikloška, aby byly urychleně připraveny předlohy zákonů o televizi, rozhlasu a ČTK, zajišťující jejich nezávislost a demonopolizaci. Do té doby navrhují uzavření vzájemných dohod o spolupráci. Žádají rovněž, aby byli oficiálně informováni o klíčových otázkách projednávání vládami a parlamenty, plánovaném průběhu reformy, tak, aby mohli pomoc svým vkladem k pluralitě naší demokracie. Poděkovali ústřednímu řediteli ČTK P. Uhlovi a zástupci Čs. rozhlasu J. Kmochovi za účast na tomto jednání „osmičky“ a pozastavili se na neúčastí ČST. Odmítli ještě současnou možnost zneužití společného prohlášení při prosazování skupinových zájmů pracovníky těchto státních sdělovacích prostředků.“

Nesignováno. CENZUROVÁNO! Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  22. 2. 1991, str. 4.

„Informační buletin koordinačního centra OF „Inforum“ vyšel včera s prázdnými místy, přetištěnými výrazným titulkem „Cenzurováno“. „Inforum bylo v minulých týdnech obsahově upraveno několikrát, ale poslední cenzorský zásah členů FS J. Kováře a L. Kudláčka už přesáhl všechny meze,“ řekla včera k tomu zpravodaji ČTK první místopředseda OF L. Kinšt. J. Kovář uvedl, že spolu s L. Kudláčkem některé materiály nepokládali za objektivní.“ 

(ku). Jde o vaše dílo, páni ministři. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 27. 2. 1991, str. 1.

Článek se zabývá schválením dvaadvacetiprocentní daně z obratu u periodického tisku. Kritizuje tuto skutečnost a zabývá se několika druhy periodického tisku, které díky tomuto rozhodnutí budou stát na hranici existence nebo úplně zaniknou. Jedná se o časopisy pro děti, časopisy pro učitele, časopisy pro techniky, časopisy pro lékaře. 

Tarantová, Lydie. Průkopník z Atlanty. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 7. 3. 1991, str. 8.

Článek je shrnutím dosavadních obchodních úspěchů  a tahů zakladatele Cable News Network Teda Turnera. Také se poukazuje na postavení, které si CNN vydobyla nejen během války v Perském zálivu, ale za celou dobu své existence. Připomíná fakt, že vysílání CNN během bombardování  Bagdádu měli možnost sledovat i čeští diváci na televizním kanálu OK 3. 

Nesignováno. Doporučení televizi. Svobodné slovo, roč. XXXXVII,  8. 3. 1991, str. 4.

„Sekretariát rady vlády SR pro informační politiku a sdělavací prostředky oznamuje, že rada vlády na svém zasedání dne 6. března doporučuje řediteli Slovenské televize nevysílat v přímém přenosu mítinky a shromáždění. Tyto události je možné zpracovat běžnými zpravodajským resp. publicistickým způsobem a takto objektivně o nich informovat širokou diváckou veřejnost.

V rozhovoru se zpravodajkou ČTK místopředseda vlády J. Čarnogurský mj. uvedl, že na mítincích vystupují občané, kteří pro společnost a rozložení jejích politických nálad nemusí být reprezentativními. Kameramani nebo režisér nejsou schopni to okamžitě odhadnout. Navíc se na mítincích mohou ozvat i výzvy překračující právní řád. V souvislosti s otázkou, zda nejde určitým způsobem o omezování svobody informování, J. Čarnogurský tuto domněnku jednoznačně odmítl.“

(dou). Nabídka Pražanům. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 22. 3. 1991, str. 4.

Informace o připravovaném projektu tzv.bezdrátové kabelové televize na území hlavního města, kterou by měli společně provozovat Pražská kovoslužba, Správa radiokomunikací Praha a americká firma ITI. Ze začátku se počítá se třemi běžně dostupnými programy, a šesti dalšími. Služba by měla stát v rozmezí od 40-46 Kčs měsíčně. 

Nesignováno. Playboy i u nás. Svobodné slovo, roč. XXXXVII, 27. 3. 1991, str. 2.

„Od 26. dubna naleznou milovníci erotiky, krásných dívek a zajímavého čtení v ČSFR na novinových stáncích tuzemskou mutaci amerického časopisu Playboy. Na tiskové konfrenci v Chicagu to podle tiskových agentur AP a UPI oznámil vydavatel čs. Playboye V. Tichý z americko-čs. firmy VIPress. Playboy bude z 80 procent obsahovat tuzemskou produkci, zbytek bude převzat z americké verze časopisu. Playboy bude mít ze začátku náklad 65 000 výtisků a má se prodávat za protihodnotu částky 3, 5 amerických dolarů, tedy asi za 100 korun.“ 

Každodenně také vycházely v rubrice Názory, úvahy komentáře stručné přehledy zahraničního tisku a agentur na zahraniční straně 2,  v přehledu tisku pak i hrnutí slovenského tisku. Uvádím ale pouze listy, které v té době vycházely v České republice. 18. 1. – 23. 1. 1991 přehled zahraničního tisku chybí, chybí i 28. 1., 30. 1., 31. 1., 2. 2., 4. 2., 11. 2., 18. 2., 25. 2., 27. 2. – 6. 3. 1991 

5. února rubrika zahraničního monitoringu tisku změnila jméno na Svět sleduje, soudí a informuje. 

7. března 1991 je poprvé zařazena rubrika Díváme se do světa, ve které se objevuje stručný výběr ze světového tisku, například L’Express, Time, Der Spiegel atp., která je zařazena ještě 21. 3. a 28. 3. 1991.

