"Tyhle
křížený psy nesnášim, poněvač maj dlouhý chlupy a furt posranou prdel,"
sděluje v autobuse cestou z bohnických slavností příjemná modroočka, s
razantně sestřiženými vlasy, na prsou má nápis Paragraf 11. Dotyčný, ale
výrokem nedotčený vlčák poskládaný pod sedadly se nebrání, mlčky dál leží
pánovi u nohou s čumákem na podlaze. Nic jiného mu v podstatě ani nezbývá,
protože prostor autobusu je vycpaný do poslední skulinky částečně obyvateli
sídliště Bohnice, ale dnes spíše návštěvníky Meziplotů.
Když jsem na téma autobusů každoročně narvaných až k omdlení telefonoval
s Martinem Radoušem, jedním z organizátorů bohnického festivalu, říkal,
že i letos je po dohodě s magistrátem a Dopravními podniky doprava do
Bohnic posílena.
K tomu se už dá těžko co dodat, je ovšem pravda, že moodročka, stejně
jako jako její kámoši z její partičky se do autobusu v pohodě vešli s
pivem v kelímku, a že nějaké prostorové rezervy tedy ještě jsou. Z opačné
strany než odkud mi na záda šplíchá pivo mě dav lisuje napodpěrnou tyč,
za kterou se obratně schovávají dva hubení mladíci v bílých tričkách.
Mají kratince sestřižené vlasy a jsou si zvláštně něčím podobní i nepodobní,
jako Křemílek a Vochomůrka. Takoví vanilkoví Blíženci. Modroočka je viditelně
velmi baví, nebo lépe řečeno dobře se baví na její účet.
"Ten bude mít radost," pochichtává se světlejší Blíženec, když
moodročka zvýšeným hlasem oznamuje autobusu, že "musí zavolat starýmu"
a snaží se odněkud vypáčit mobil. Blížencovu poznámku kupodivu zaregistruje,
i její jízlivost, a bleskově se obrací.
"Cože?"
Tvář tmavšího Blížence se mžikem proměňuje ve ztělesněnou zdvořilost a
starostlivost. "On říká, že váš přítel bude mít radost, až mu zavoláte",
tlumočí. Jemné předení Vochomůrkova hlasu mate Modroočku ještě víc.
"Počkat, co tim jako myslíte?"
"Tak, víte, já také mám vždycky radost, když mi tady můj přítel zavolá."
Modroočka zavětří.
"Jako že váš přítel? Von že je váš přítel?"
"Ano, jistě," odpovídá Blíženec se stupňovanou zdvořilostí,
jako by soutěžil v televizním seriálu o slušném chování v autobuse.
"Počkejte, vy ste teda to.... teda jakó... homosexuálové?"
"Ano," ukrajuje medu Blíženec.
Modroočka definitivně obživne. Svět se konečně vymanil ze své úmorné šedi,
konečně to stupidním stádo kolem začíná být čitelné, vnímatelné.
"Hele, Bláno, voni normálně řikaj, jo, že sou homosexuálové,"
huláká moodročka na svoji kamarádku. Blána má, kromě podobného kelímku
s pivem, kterým ocamrává své okolí, mocnou plaveckou hruď jako Modroočka,
jenom ještě vyvinutější, takové letiště. Ramena i mohutně sošné poprsí,
pod kterým visí tričko na dvou kalounech, má zdrápané do krve. Původcem
drápanců je šedivá krysa, která momentálně sedí Bláně na hlavě, ale jinak
je možné pozorovat nalézá na jejím těle spoustu zábavných prolézaček.
"To vy takhle řikáte veřejně?" pokračuje modroočka.
"Ano, samozřejmě."
"No ale co lidi, co dělaj?"
"Víte, u nás jsou lidé dosti homofobní."
"Homofobní? Jo, to mě fakt zajímá, co to je, já totiž studuju sociální
pedagogiku... Homofobní?"
"No, to je..."
Blána mi zezadu vrazí pěst do žeber a ač se to zdá skoro nemožné, páčením
se protlačí do skulinky mezi mě a Modroočku, aby se mohla zúčastnit rozhovoru
Blížencům tváří v tvář.
"Hele, Bláno, voni normálně veřejně řikaj, že sou přátelé."
"No a co, já dyž mám někoho ráda, tak to taky řeknu veřejně, ty snad
ne?"
"No to je jasný, že to řeknu..."
"Tak vidiš. Proto se taky s tebou kamarádim."
"Poslechni, já tě pustim, ale přestaň do mě rejt jak bůvol,"
vstupuju do hovoru naštvaně. Krysa na hlavě Blány mi vyčítavě hledí do
očí.
"Tak teda proméééň, dyž tě teda vaděěěm," odpovídá ještě protivnějc
Blána.
"Měla bys tady pánovi vykat a být slušnější," zastává se překvapivě
mě jeden Blíženec, ten tmavší.
"No dobře, promiňte, ale co sem jako řekla?"
"Bylo to takové pejorativní," vysvětluje Blíženec.
"Pejorativní?" zaječí modroočka. "To by mě fakt zajímalo,
co to je... pejorativní?"
"Vona je hlavní opora Jedličkova ústavu," vysvětluje Blána.
"Blána zas dělala v blázinci, ale vyhodili jí." vysvětluje na
oplátku moodročka Vona. " To je, co? Blána je jedinej člověk, kterýho
kdy vyhodili i z blázince, protože z blázince nikdy nikoho nevyhoděj."
Krysa na Blánině hlavě o té křivdě nemůže ani slyšet a schovává se Bláně
do výstřihu mezi ňadra. Moodročka Blížence už zcela bezostyšně hltá pohledem.
"Vám třeba jako neschází, že nechodíte se ženskejma? Já mám taky
svýho přítele, ale von ten zmrd dneska nepřišel a já lítala celý vodpoledne
po Bohnicích jak čubka, aby sem ho našla."
"Ježíšmarjá... zmrd!... čubka!" vzdychne světlejší Blíženec
a bleskovým pohybem v zoufalství ukryje hlavu tmavšímu Blíženci pod bílé
tričko. Na vteřinu tu tmavší Blíženec náhle stojí těhotný, s kulatě vybouleným
břichem.
"Já když to slyším, čubka, zmrd, tak jsem docela rád, že nechodím
s ženskýma. Já bych tady o svém příteli nikdy neřek, že je zmrd."
"Hele, ale co je teda to homofobní?"
"To znamená, že lidé tady v Čechách se chovají vůči homosexuálům
nepřátelsky."
"A vy to vo sobě stejně řikáte veřejně? To ste fakt skvělý. Normálně
s náma musíte jít do hospody, ale fákt, jó?"
Autobus dojíždí na Florenc a vyvrhává svůj rozšrotovaný obsah lidských
jitrnic do nic pod mostem pražské magistrály. I slavný umělec, hle, zde
nasedá do přistaveného vrtulníku, kterým se před hodinou vznesl do nebe
rovnou z podia Poetické kavárny II. Jacobs, zašantročeného za jakýmisi
garážemi v bohnickém parku, v závěru velkolepého šou pro dva stolky ztrnule
zírajících pacošů zcela vytuhlých nadměrnou konzumací zdarma podávaných
vzorků kávy. Strhující umělcovo šou bylo po celé vystoupení přerušováno
ohlušujícími ovacemi, pískáním a dupáním z dvěstě metrů vzdálené scény
Oáza, kde hrál nějaký bigboš, soudě podle bušení kopáku a basy. Ani nelze
slovy dost dobře vylíčit, jak překrásné a originální to vystoupení umělce
na vrcholu kariery tam za těmi garážemi bylo.
Kdysi dávno, snad před dvanácti či kolika lety, hrál umělec tehdy ještě
na hlavní scéně před kostelem, byl to první nebohý nebo druhý ročník Mezi
plotů. Martina R. z pořádajícího Fokusu ho uvedla řečnickou parabolou:
"Kdo jiný než O.J. by sem patřil víc?" Chtěla říct, že umělcova
hudba, kytara i huba, je dušezpytná. Na trávníku se tehdy slunilo pár
desítek návštěvníků, park poklidně dřímal v nevinně a prázdnotě října
či ze sna snad května. Těsně pod pódiem se choulily dvě postavičky, modří
pytláci v ústavních teplácích se znakem Oka bez víčka na prsou. "Ahoj
Pavlíčku," povídá umělec z nebetyčné výšky pódia.
"Vy víte, jak se jmenuju?" podivila se jedna z nich, a než přiletěl
orel zachránit je všechny, plameny vyšlehly z vrcholu Hory osudu, Oroduiny.
Ten, kdo nesl prsten, splnil svůj úkol.
Oldřich
Janota
(21.03.2005)
|