Do
Červeného dvora jel umělec hrát dvakrát, jednou směrem od Krumlova, podruhé
směrem vod Prachatic. Zámeček Červený dvůr je skutečně červený a jako
ostatně možná i proto slouží dnes jako léčebna pro odvykání závislostí.
Najdete tam rozsochaté duby, neuvěřitelně meandrovitý potůček, podivuhodné
borovice s obřími kmeny, spirálovitě zatočenými zemskou rotací do srdce
oblohy. A také malý vodopád a jezírko s lekníny, kde udělá i pár temp
nejen žabka ale i plavec. Přesto po prvních tónech koncertu se zvedla a ne jako normálně zvadla z půlkruhu postaviček sesutých na roztodivných židlích vysoká vstřícná vlna, znepokojivě konejšivá. Chlácholit, snímat hluchoty, to náleží mleči, nádeníku řeči lopatou co určen je přehazovat mláto, fermentovat duševní hlušinku, zlato ... zpívaly šepotavé hlásky břichomluvců s naducanými tvářemi, čárečkami fialových úst a spadlými víčky, a tiše spřádaly hlásky od stropu sladce žadonící: Pssst, pssůůsss, půsť to, půsť to z hlávy, půst to z úst... pláchty naděláme, lódě, též otěž osedláme, slupce vše co z ráje zraje, v taje mysli taje zrát nech na protěž, mech mě, slyšíš, mech mě na prostřený stůl oblaků dopadnout, pod prsty, do muchomůrky té zapálené prskavky ... Ruka ruce se na hmatníku ztrácí. Květy mezi pražci jsou na omak modré jako koně potmě a ohně slov mokřiny kořenů až na vrstvu kamenů kde myslel jsem mírou mysli že jsou váhy a místem hudby že ji dokáži odvážit, a dovedu, na vahách rozumu a snění ohňostroj, kudy nás odvedou odsvětit do nového rozměru, za děti původně jak jsme kdysi býti chtěli, v doteku nepokojných vůní, kde chameleoni mění barvy jako neony obřích dýní za neznámými ale už zjevenými lidmi kdo to stojí?
Bylo by zapotřebí projít si tu zkušenost vícekrát, aby se dala potěžkat, dostala tvar pro posluchače, spíše ale teče, těžko říci zda víc skrze ruce mysli nebo struny, popletené navyklým dozorem ruky, obvyklým dozorem slony nutí jít odstupem v bytí nezbytí na nitích reality.
Myšlenky
odnesené z hnízda Červeného dvora byly červivé, jak ostatně jinak u poety
ani být nemůže, když není schopen napsat, že myšlenky odnesené z Červeného
dvora byly červené. Tamní obyvatelé působí jako tvorové konec konců obdaření
jakýmisi mimořádnými schopnostmi, za čenu toho, že opadaly už listy na
větvi, tedy že nezvládají vůbec nic. Napsal jsem "čenu", aby
bylo jasné, co se tím myslí. Po návratu do pražského činžáku mi zdvořile uvolňuje chodbu v průjezdu skupinka přátel žehu jehel, dokonce zdraví Dobrý den, což je mi divné, protože kromě mě a jich tam už nikdo jiný není, a když odcházejí, podpírají jednoho vodomila celého obaleného vzduchovými bublinkami, vodoucha stříbrného, který si ve zkrouceném předloktí svírá nějaké vzpomínky. Černé skřínky s označením Moje myšlenky samozřejmě od těch jejich se v podstatě neliší, když lopatkou na smetí jako již tolikrát v průchodu zametám opálené stanioly, papírky, stříkačky na jedno použití a mističky od citrónkové šťávičky, obláček moče v rohu krášlím chloramínem, prezervativy naštěstí dnes nejsou a z vypínače tahám zaraženou sirku, aby ten automat světla v domě zase vypnul: kdo to má platit, to světlo, toho proudu co se propálí, samozřejmě rodiny s nejvíce dětma, protože osvětlení domu se rozpočítává podle počtu členů v domácnosti, těch, kteří jsou na tom nejhůř a nejlíp. Díl
II. My
stud již nemáme, zpívají matrace vysvlečené v opuštěné noclehárně do své
přebrané nemocniční minulosti, a zoologicky je není těžké určit: Ano,
čtyři špičaté rohy po obou stranách, uprostřed vyvřelá tlamička vatelínem,
běžný typ, matrace skvrnitá, tisíckrát zválená, do růžova pečená, dědečkovi
jsem utekla, lišce jsem se povlekla, tobě též uteču. Na dně toho čaje jsem dokonce objevil vůni vzdáleného broskvového sadu, ale s překvapením vidím, že vedle lžičky a cukru na podášlku, což jsem chtěl napsat podšáleku, zůstal nerozbalený sáček s čajem Pickwick a že Mistr čaje dlouhého věku celou dobu degustoval horkou krumlovskou vodu. Ta vzdálená chuť broskovového sadu byl zřejmě homeopatický zbytek nějakého prášku na praní nebo šamponu. Smyčka se uzavírá. Za stolkem Dobré čajovny před lety milcovi L.R. umělec navrhoval, aby otevřeli Dobrou vodárnu, kde by lidé ochutnávali vzorky z arktických ledovců, lurdského pramene nebo třeba newyorského vodovodu, a to co tehdy byla vážně míněná legrace se stalo zasvěcením. Tak co ještě ke koncertu. Po úvahách, zda je skutečně tak skvělý, jak si myslí umělec, nebo tak strašný, jak nasvědčovaly apatické tváře hrstky diváků, projevujících se jen občasnými objednávkami cigaret a piva, a od zadního stolu záhadnými výkřiky "Andrgráund!", vyřešil celou záhadu pohádkový bohatýr v dlouhé kožešinové šubě. Rozrazil vrata, protože hospoda alias koncertní síň Travellers hostel je domovní průjezd předělaný na bar, a mocným hlasem zvolal: "Hle,
Janota básník!! Něco vám teď od něj zarecitujů: A tak umělec po letech přistižen svým textem, božím prstem, jako ovce psem minulosti bez milosti, písní, který kdysi v coververzi hrávala androšská kapela Bratří Karamazové, titánské krumlovské sdružení proslavené bájnými večírky, jak až i v Revolverreví psali, spojeny s prohazováním okna do televize skrze ledničku a naopak, skřítky až na střepy prý Magorem k ránu pokorně smetané lopatkou košťátko z křídel labutí, utržené v pohnutí z měsíce večer na řece bylo. A tak v jaklémsi kruhu času dnes umělec s šoupáním o stěny znovu podniká tůru, dvě kytáry v podpaží, a míří vzhůru, do Terezčina zahradnického domečku nad zámkem, domečku, který má na toaletě ještě menší než domeček intimní okno do tropické zimní zahrady, kde v objetí zelené liány tkají své vzpomínky na dešťové pralesy, aby si to člověk na toaletě mohl probrat po svém, že dveře, které do domečku vedou jsou až páté či šesté v tom zahradnickém domečku dlouhém jako paže na dně moře, co pátrá po spadlé hvězdě tří dubů u vchodu do zámecké zahrady, a za prsty toho domečku pokračuje kašnami a vodotrysky do tlamy mořských tvorů a ulit a keřových bludišť do zahrady vpletených. Když jsem v tom mámení jednou nohou již unikal z ze zkrachovalého koncertu v Travellers hostel do krumlovské středověce turistické uličky, chytil mě za límec aury rozzářený chlapík s apoštolským jménem ne Nabuchodonozor, ale Marek, jak se představil, i když postavou by snad tu mýlku vysvětlit šlo, že Herodes se nejmenuje, a jásavě zvolal: "Tak
co řikáš, Kůča je dobrej, né?! Milou
rozpravu nakonec přerušila kráska, která se apoštolovi zavěsila jednou
paží na šíji. Vlastně tě zachránila láska, povídá Lubica o týden později,
a umělce tak zachránila láska.
Oldřich
Janota |