 
 
Po několika letech, kdy 
  jste se střídavě pohyboval v Čechách a Švýcarsku, jste se nyní rozhodl od ledna 
  zcela odsunout do Curychu. Co vás k tomu vede?
  Hlavní důvod je velmi prozaický. Mám V Curychu manželku, která nemůže sem, protože 
  tam má závazky, a tak já jdu logicky za ní. Druhotně mi z toho vychází, že je 
  to vlastně i příležitost otočit v mých pětapadesáti směr života trochu jinam. 
  Člověk se každé změny obává, ale já to vítám, protože je to šance postavit si 
  věci jinak a vybočit ze stereotypu, který život přinesl. Těším se na to. Navíc, 
  Česko je přeci jen malý rybník, i když se tu hodně děje a Curych je křižovatkou 
  nejrůznějších národností a etnik, takže tam budu mít příležitost pokračovat 
  v tom, co mne zajímá. Ale to nevylučuje, že se tady čas od času objevím s nějakým 
  projektem, i když už ne jako rezident.
Chystáte se v Curychu 
  dělat spíš izolované projekty, nebo chcete založit nějakou stálejší formaci? 
  
  Plánů mám spousty. To víte, když člověk dělá celý život muziku, nashromáždí 
  různé pohledy a přístupy. A ty teď mám potřebu zhodnotit. Ani mě tak nezajímá 
  stát někomu za zadkem, jako to často bývalo v minulosti (i když si na to nestěžuji), 
  ale rád bych přivedl na svět nějaké vlastní projekty. To se týká nejen koncertů, 
  ale také třeba produkce CD.
  Další spády, které mám už delší dobu, souvisejí s oborem muzikoterapie. Tedy 
  zvuk nejen pro zábavu a pro potěchu, ale zvuk, který otevírá skryté, zasunuté 
  stránky. I v tomto směru mám nějaké plány, chtěl bych třeba individuálně ošetřovat 
  klienty jako muzikant. Jak vidíte, je to široký rozptyl.
Pojďme nyní konkrétně 
  hovořit o Mé vlasti. V programu píšete, že nejde o improvizaci, ale o "kolektivní 
  tvůrčí akt". Myslíte si, že pojem "improvizace" se na takto multikulturně 
  postavený projekt nedá použít?
  Záleží na tom, jak si budeme definovat pojmy, a to je vždy složité. Kolektivní 
  tvoření je vysoká laťka, kterou jsem si vytýčil, a koncert mi potvrdil, že jde 
  o nosnou platformu. Nejde mi o to postavit vedle sebe různé formy zpěvu, techniky, 
  hudebního projevu ovlivněného různými kulturami, ale vidím v tom příležitost 
  právě společné tvorby, která se dostane na dřeň. 
  Nedívám se na hudbu jen jako na soubor zvuků, ale vidím ji v kulturním kontextu. 
  Pak už nejde jen o to, hrát si s motivem v rámci nějakého daného tématu, nálady 
  či modu, ale o to, jak se nějaká daná forma, okleštěná na pomyslný prazáklad, 
  chová ve spojitosti s jinou formou, která má svůj kulturní kontext, který posluchači 
  "nabíhá". Proto mě baví hrát si s různými kulturními krabičkami a 
  nechat je působit vedle sebe. To už pak není improvizace. Nejde jen o to rozebrat 
  a zmapovat nějaký zvukový prostor v rámci určité škatulky, ale je to vlastně 
  vznik nové hodnoty, která je sestavena ze stavebních kamenů nižšího řádu, kterými 
  jsou jednotlivé kultury.
Mezi jmény vašich spoluhráčů 
  se původně objevoval i Pavel Klikar. Ten z projektu odstoupil?
  To ne, ze začátku s námi byl, ale pak nás musel opustit kvůli zdravotním problémům. 
  Musel jsem změnit koncepci, protože tam měl být s varhanami a já jsem si myslel, 
  že to celé bude monumentálnější, a že tam také více vyniknou historické souvislosti. 
  Takto to bylo drobnější a titěrnější v tektonice, a vlastně vůbec v celém konceptu. 
  
Zdálo se mi, že vklad 
  jednotlivých muzikantů je různě intenzivní. Například Oldřich Janota se nejméně 
  ze všech zapojoval, až to vypadalo, že je snad jen "do počtu".
  Jak už jsem řekl, koncert ukázal, že jde o nosnou platformu. Byla to však první 
  akce toho druhu, a já přeci jen nejsem žádný kapelník. Musím říct, že na zkouškách 
  některé věci vyšly daleko lépe než v Míčovně, kde jsme byli hodně limitovaní 
  zvukem. Například my bubeníci jsme byli dost daleko od sebe a kvůli akustice 
  prostoru nebylo možné, abychom se dostatečně slyšeli, takže jsme ani nemohli 
  nabídnout intenzivnější zvukové a rytmické plochy. A to byl i případ Oldy. Během 
  zvukové zkoušky jsme zjistili, že když začne hrát s ostatními, jako by tam nebyl. 
  Snažili jsme se to tedy nějak přizpůsobit. Kompromisů bylo víc, ať už technického 
  řádu, nebo z hlediska muzikantské koncepce.
Jak moc byla struktura 
  jednotlivých částí Mé vlasti předem připravená? Jako posluchač jsem měla dojem, 
  že je vše hodně promyšlené.
  To se ptáte na tajemství kuchyně! V zásadě proti sobě stojí dva přístupy. Absolutní 
  improvizace, kdy člověk opravdu vaří z toho, co přijde, a nic není předem domluveno. 
  Tak to například děláme ve Vizitě. Oproti tomu stojí koncept, kdy je dán prostor 
  pro improvizaci, ale jsou jisté stavební kameny, pilíře, od kterých se odvíjí. 
  Problém je v tom, že když máte takové milníky, tak to musí být, jak jsem si 
  ověřil na tomto koncertě, dostatečně nazkoušené. Jen pokud si je člověk zcela 
  jistý, může si zachovat pocit svobody, pocit, že může v danou chvíli udělat 
  cokoli.
Projekt se jmenuje Má 
  vlast. Je to nostalgická výpověď člověka, který částečně žije mimo Čechy?
  Nostalgii tam asi nevidím. Spíš jde o reflexi toho, co se tady dnes děje. Pro 
  mne, který jsem žil a hrál za komunistů, je příjemným zjištěním, že se tady 
  hudebního dění může účastnit Afričan, který je navíc ještě v azylovém řízení, 
  nebo Číňanka. A že je naše společnost tak otevřená, že dává těmto lidem možnost, 
  aby se zde uplatnili. Oni zase chtě nechtě ovlivňují místní kulturní prostředí.
Chystáte se projekt opakovat?
  Už jsme o tom mluvili a všichni zúčastnění mají pocit, že tudy cesta vede. Budeme 
  se tudíž snažit realizovat nějaké koncertní turné. Rád bych projekt vyvezl do 
  Evropy, protože si myslím, že jeho propracovanější podoba může obstát i na evropském 
  kulturním kolbišti.
    
 
[zpět na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]