Křehký písničkář, depresivní
rocker i hudební experimentátor, bohém a duchovní impresionista. To všechno
je Oldřich Janota, který slaví v těchto dnech 55. narozeniny..
Jak popsat pětatřicet let
jeho proměnlivé hudby, která se takřka stala kultem, ale dnes ji zná jen hrstka
zasvěcených? Přitom slyšet už můžete téměř vše: od roku 1990 vydal Janota devět
dlouhohrajících desek a chybí už jen rané období a posledních osm let tvorby.
Takže pokud si chcete složit mozaiku, zbývá jediné: vypravit se na koncert.
"Za okny nemocnice brečely všechny děti, které se dnes narodily" -
tímto symbolickým, ale nikoli idylickým motivem zrození začíná píseň Ztracený
ve světě, balada, jejíž nápěv okouzlil příznivce folku 70. let. Janotovy texty
už tehdy překvapovaly několika významovými rovinami a ilustrovaly dobu tuhé
normalizace. Melodičnost jeho balad a důvěrný projev osamělého "minstrela"
s kytarou však posluchačům umožňovaly přijímat vrstvy textu intuitivně. Aniž
by znali konkrétní kulisy písní, vnímali jejich atmosféru jako tajemný "surrealistický"
odstín namíchaný z více barev.
Období sólových balad, které mnozí dodnes považují za Janotovo nejzdařilejší,
vystřídala v půli 70. let vokální folkrocková skupina Pentagram. Ale skutečné
hudební experimenty měly teprve přijít.
Mozart K.
V roce 1979 Janota založil skupinu Mozart K. s nenapodobitelným zvukem, v němž
se prolínalo temné "bučení" harmonia Miloše Vojtěchovského a saxofonu
Jana Štolby s cinkáním Janotovy dvanáctistrunné kytary. Princip "vážné
recese", která se vzpírala šedi reality, se promítl i do názvu kapely:
je to napůl šifra, napůl sebeironie. Odkazuje na vyhlášenou tuzexovou pochoutku
- Echte Salzburger Mozartkugeln.
"Název Mozartovy koule ale někteří lidé vykládali dost brutálně,"
usmívá se Oldřich Janota, "a tak jsme ho raději zkrátili na slušnější,
ale i kafkovštější Mozart K."
Nápěvy písní mnohdy ironicky flirtovaly s postupy popových šlágrů, jak to dělával
třeba i Frank Zappa nebo Captain Beefheart, a texty ironizovaly skutečnost už
pouhým zrcadlením. Toto vtipkování bez vtipkování se Janotovi málem stalo osudným,
když jednou na koncertě přečetl (zcela vážně) pár odstavců z právě vydaného
vojenského románu: policejní protokol to zhodnotil jako "zesměšňování Pohraniční
stráže". K roli protestního zpěváka měl však Janota daleko - jeho svět
byl na to příliš složitý.
Ačkoliv Janotu česká veřejnost v podstatě nezná, řada jeho písní se stala hitem
nebo zdomácněla u táboráků (milostné balady Bitva na Tursku či Druhý břeh, Sedm
havranů, Speedy Gonzales, kultovní Hotel Savoy).
Dvacet let po svém vzniku zabodoval na komerčních rádiích také Janotův slogan
"I cesta může být cíl" - ovšem v podání rockové skupiny Mňága a Žďorp.
Úspěch uhlazené taneční coververze Mňágy napovídá, že hlavní překážkou Janotovy
popularity je on sám: urputnou snahou o vnitřní ztotožnění s obsahem písně.
"K lesní studánce mohou chodit jednotliví poutníci, ale nelze tam vybudovat
zábavní akvapark," vysvětluje.
Přesto mu v roce 1983 anketa Mladého světa přiřkla pozici třetího nejpopulárnějšího
písničkáře (za Mertou a Nohavicou). Téhož roku přeladil kytaru do nezvyklé polohy
a jako skladatel poprvé (a naposledy) zhudebnil jiné verše než vlastní. Upravené
básně saxofonisty Jana Štolby vytvářejí "plující obrazy": jsou křehké,
intelektuální a dobové kulisy v nich nehrají roli. Název jedné z písní - Neviditelné
věci - přesně vystihuje Janotovo budoucí směřování: míří do sféry tušených souvislostí,
mimo dobu, nebo spíš nad ni...
Zcela nové cesty
V červnu 1984 připravil Janota svým posluchačům šok: na Folkový kolotoč do Břeclavi
přivezl spolu s Lubošem Fidlerem a Pavlem Richterem téměř půlhodinovou kompozici
pro dva magnetofony a gramofon - s deskami roztáčenými ručně, tak jak hrají
dnešní dýdžejové... Konzervativní, spíše trampsky laděné publikum však tuto
performanci vypískalo.
"Předem natočené a sestříhané smyčky byly tehdy něčím zcela novým,"
připomíná hudební experimentátor. "Později jsem tuto kombinaci hudby a
technologie zcela opustil - zdálo se mi důležité zachovat hudbě její lidský
rozměr, takovou "bio" kvalitu. Nehnojit chemicky, nepráškovat."
Navenek Janota působil dojmem, že si jen tak hraje a na publiku mu příliš nezáleží.
"Zatímco jiní se pachtili za něčím, co posluchače zaujme, Janota vždycky
přišel s originálním pojetím - a když se dostavil úspěch, opustil je,"
líčí jeden z jeho dávných fanoušků, fotograf Jiří Podrazil.
Novým skladbám tentokrát vévodily čirý zvuk jednoduchých repetic a spirálovité
smyčky v textech. Inspiraci čerpal Janota z etnické hudby a minimalismu. Zdánlivě
monotónní proud hudby a mírně stylizované řeči však skrývaly rafinované jádro:
rozpojování a opětné spojování tří kytar (Janota, Fidler, Richter). Triviální
motivy se tak proplétaly, částečně ještě s využitím předtočených magnetofonových
pásků, a vytvářely zvukový i slovní ornament.
Texty se nesnažily o zachycení reality - mířily do světa fantazie a pohybu,
hrály si s paradoxy statiky a dynamiky a záměrně ignorovaly strnulou dobu. "Někdy
dokáže člověk vnímat řeku jako pramen i ústí zároveň," říká Oldřich Janota.
"Sledovat její ubíhající tok, ale zároveň ji cítit zastavenou jako řeku-bytost."
Tak nějak vznikala píseň Tanečnice.
"Pokoušel jsem se básnicky sepsat novodobý mytický výklad světa. Zdálo
se mi, že jádrem, odkud bytí nepřetržitě vyvěrá, je střed mezi dvěma opačnými
póly. Takovými, jako jsou v mravní oblasti dobro a zlo, nebo ve fyzice kladný
a záporný elektrický pól. Proto v písni stojí tanečnice mezi dvěma zrcadly:
každý její pohyb je současně nekonečnem pohybů tisíců jejích obrazů, odražených
z jednoho zrcadla do druhého. Když to zahlédnete v jednom okamžiku zároveň,
můžete pochopit cosi jako jadernou reakci."
Zní to příliš intelektuálsky? "Právě proto je tam tanečnice. Intelektuální
myšlení naší kultury, které lidé vnímají jako suchý akademismus, ukazuje jako
tanec, radost z citového průniku se světem. Tanečnice chápe srdcem," říká
Janota.
Houf "srdcem chápajících" se v tomto období ztenčil - a zdálo se,
že to Janotovi vyhovuje. Pak se na čas odmlčel úplně.
Proti proudu civilizace
Když se v roce 1988 znovu objevil na pódiu, překvapil ztišeným civilním projevem
a průzračnými přírodními obrazy. Začal spolupracovat s violisty Irenou a Vojtěchem
Havlovými, s nimiž nahrál několik desek. V listopadu 1989 nevystoupil na tribuny.
"Kdo by mě tam taky zval?" usmívá se. Hrál svou hudbu a živil se převážně
překlady z angličtiny.
Jen občas se do Janotových písní vloudil rozměr morality nebo vliv dětského
světa. Míří proti proudu racionální civilizace - k jednoduchým, ale vynikajícím
textům a k hudebním postupům, které jsou vlastní přírodním národům.
"Zvuk je základní věc světa," tvrdí Janota v jednom z nemnoha rozhovorů
90. let. "Ve svých jemných konečcích se dotýká nebytí, nehmoty: jako když
u svíčky můžete pozorovat, kde je ještě světlo a kde začíná tma. Zvuk to umí
taky - z hrubé hmoty nakouknout do míst, jichž se nemůžete tělesně dotýkat,
ale v nichž vaše bytost neustále žije."
Muzikant, který rád chodí naboso, už před lety naučil své publikum netleskat.
"Ty písničky mají svou dobu doletu. Doznívají v duši déle než tóny,"
vysvětluje. "Nechci, aby silný zážitek přerval potlesk."
Janota převážně vystupuje sám s kytarou: v klubech, ale také třeba v čajovně,
na hradě nebo v kostele. "Někdy lidé označují moji hudbu za duchovní, což
vyvolává oboustranné rozpaky," svěřuje se svérázný umělec. "Členům
různých církví se to jeví jako svévolné a individualistické, já zase nechci
zavedené rituály církví zpochybňovat. Léta prožitá v komunistické společnosti
mě naučila, že by měl člověk věřit v ideály, ale zároveň by neměl nikdy dopustit,
aby se tyto ideály staly nástrojem v rukou skupiny lidí."
Myšlenkově má Janotův vývoj kontinuitu. Jen ironii a skepsi jako nutné prostředky
sebeobrany nahradily časem zbraně éterické rovnováhy.
Pozvání aneb Swantje
Co se změnilo nejvíc, není svět Janotových myšlenek, ale způsob poslechu jeho
písní. Zatímco "brutální něhu" kapely Mozart K. sledovalo plně soustředěné
publikum se zatajeným dechem, u současné tvorby Oldřicha Janoty posluchači usínají.
Nikoli nudou - stav polosnu či snění je součástí vnímání této hudby.
Nejlépe to vysvětlí Janotova odpověď na otázku, co je pro něj zdrojem inspirace:
"Okamžik vědomého zachycení mimovolnosti," řekne bez váhání. Teprve
pak se preciznosti vlastní formulace lekne. "Na koncert si každý přinese
svůj den, často je vystresovaný a potřebuje se uvolnit. A hudba nám přináší
dar: můžeme se pohybovat v různých rovinách vnímání a dotknout se reality dřív,
než ji zpracují naše myšlenky. Je to hodně podobné stavu ranního probouzení.
Neúprosná logika bdění začíná zvolna fungovat, ale přetrvává i logika snu, která
je jiná."
Kde můžete Janotu slyšet? To vám prozradí jeho neoficiální internetové stránky,
pečlivě vedené hrstkou skalních příznivců. Pokud se vypravíte, můžete si na
koncertě i zdřímnout - proud hudby vás zatím očistí.
Oldřich Janota
Narodil se 27. 8. 1949 v Plzni. V 70. letech absolvoval na Karlově univerzitě
Fakultu žurnalistiky, aby se poté živil jako kolportér tisku, topič, noční hlídač
a čerpač vody. Písně skládá od roku 1969. Hrál je nejprve sám, poté se skupinami
Pentagram, Mozart K., s rockovými hudebníky Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem
nebo s violisty Irenou a Vojtěchem Havlovými. Dnes vystupuje opět převážně sám.
Nahrál 9 dlouhohrajících nosičů. V roce 1991 vydalo Artforum souborné vydání
Janotových textů.
[zpět na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]