Pavel Richter - Richtig Music
(P.Korál, Uni, 2003)


SUž víc než třicet let se na domácí hudební scéně (pro jisté zjednodušení to lze zúžit na scénu alternativní) pohybuje kytarista a skladatel Pavel Richter. Dvojalbový pokus o zmapování téměř celé jeho muzikantské dráhy, nazvaný RICHTIG MUSIC (Indies Records, 2003, 79:13 & 76:27) je jistě zcela na místě. Slůvko ,téměř‘ vyjadřuje fakt, že nesmírně pečlivě (nejen dokumentačně) připravený dvojdisk nezachycuje úplné, na jakž takž zvukově snesitelných nahrávkách patrně nezaznamenané začátky tohoto hudebníka (skupiny Blue Motocross Motocross nebo Echt Celuloid); z o něco pozdější doby tu pak není připomenuto jeho působení v F.O.K., Chadimově Fimfáru (resp. MCH Bandu) a nedlouho fungujícím jazzrockovém Semileri Gupuhajat Projektu. Jinak tu máme krásně retrospektivně a zároveň i poměrně reprezentantivně zohledněno takříkajíc jako na dlani celých třicet invenčních a hledačských roků jednoho z nejoriginálnějších zdejších kytaristů a tvůrců.
Je docela vzrušující poslouchat tento komplet, a uvědomovat si přitom Richterův pozoruhodný a chvílemi rozhodně překvapivý hudební vývoj a zdravou ,neukotvenost‘ v jednom výrazovém mustru. Jeho dráha prošla několika neobvyklými obraty a jen málokdo už třeba čekal, že si v polovině devadesátých let opět, třebaže jen na chvíli, vyzkouší řízný a svým způsobem vlastně docela tradiční (tedy, tradiční s ohledem na většinu toho ostatního, čemu se kdy věnoval) syrový bigbít s obnovenou legendou Švehlík. Ano, Richter vešel do českého ,alternativního povědomí‘ jako rocker s ohromnou dávkou hráčské i skladatelské imaginace, kterou projevoval v kapelách Elektrobus, Švehlík či Marno Union (později na to lehce navázal během svého intermezza s brněnským Kolektivem, posléze přejmenovaným na Dunaj). Ovšem jakožto člen ,meditačního‘ tělesa Amalgam se prakticky souběžně začal profilovat i coby umělec, který se v žádném případě nemíní nechat svazovat rock’n’rollovými šablonami. Touhu po minimalistických, ambientních a jiných experimentech pak v průběhu let realizoval nejen na svých domácích nahrávkách, ale také v triu s Oldřichem Janotou a Lubošem Fidlerem, s původním i později v trochu odlišné podobě se navrátivším Richter Bandem nebo s tělesem Sanctus Musicus; ani tím však jeho objevování stále dalších prostorů k hudebnímu vyjádření nekončí. Bohužel, ani etnicky ladění Wooden Toys s dvojicí hráčů na didgeridoo, ani znamenité, neuchopitelně jazzové (jazzové?) seskupení Guru Band se zpěvačkou Janou Koubkovou již neexistují. Jak se totiž dozvíte v bookletu z mnohé vysvětlujícího rozhovoru, který s kytaristou vedl editor této kompilace Jaroslav Riedel, Richter v současné době s nikým stabilně nehraje a koncertování ho ani příliš neláká. Škoda toho. Richter se nikdy nikam necpal a vzhledem k jeho neprůraznosti lze mít oprávněnou obavu, že jeho počínání nikdy nedojde zaslouženého uznání. „Mí nejbližší spolupracovníci vždycky byli – stejně jako já – introverti, kteří se o sebe nedokázali profesně postarat a stáli spíše vzadu v sále,“ říká Richter ve zmíněném interview a možná nevědomky tak odkrývá samotnou hlavu zakopaného psa problému, proč už dávno není jedním z nejvyhledávanějších muzikantů či producentů a proč má jeho jméno i po tolika letech a nespočtu zajímavých a ještě zajímavějších projektů patřičnou váhu jen ve velice úzkém okruhu zasvěcených osob. Můžeme se jen domýšlet, co by mohlo vzniknout, kdyby Richtera ,objevili‘ a ke společné práci přesvědčili někteří dnešní mladí rockoví či elektroničtí progresivisté.
Petr Korál

    

[novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]

mezivlnami@centrum.cz