Velkou splátkou tuzemské
alternativní scéně osmdesátých let je dvojalbum High Fidelity,
zachycující dva koncerty tria Janota, Fidler, Richter integrálně propojujícího
prvky minimalismu a ambientu s akustickou hudbou.
Jde o zcela originální přístup, který nemá obdoby. Podobné experimenty využívající
echovaného zvuku a táhlých tónů elektrické kytary, smyček i industriálních zvuků
se totiž většinou odehrávaly buď v rámci alternativního rocku, nebo industriálu.
Skladby drží pohromadě Janotova akustická kytara, jejíž zvuk bez ohledu na uplatněné
repetitivní struktury odkazuje k folku. Jeho prvky jsou ostatně patrné i ve
stavbě skladby Výkladní skříně a v některých pasážích
Měsíce nad Radlicemi. Oldřich Janota sice v doprovodném
textu poukazuje na skutečnost, že v záznamu je zvuk akustické kytary příliš
dominantní, což vazby na folk možná až příliš zdůrazňuje, těžko je ovšem může
popřít.
Tvorba tria však měla mnohem více poloh než jen onu meditativně-akustickou podmalovanou
zvuky elektrické kytary ve Sněhové kouli. Prolínání
repetitivních struktur, typické pro minimalismus, najdeme ve Žlutém
kopci i v Meteorech, kde je jasně zřetelný Frippův vliv na Richterovu hru.
V závěru Tanečnice se zas objevují rytmické struktury hrané na ocelové pružiny.
Významnou roli však mají i přednatočené pásy s hlasy. V Pleteš zní nesrozumitelné
slabiky, zatímco v Červené karkulce se mění rychlost, jíž je pásek pouštěn.
V tvorbě tria se však nepodařilo jen neuvěřitelně skloubit odlišné přístupy
všech protagonistů, ale také hudbu s texty, jejichž autorem je většinou Oldřich
Janota.
Album se stalo osobitým a přitom komplexním obrazem socialistického bezčasí,
onoho smutku zaměnitelných všedních dnů, které přecházejí jeden v druhý, aniž
by se na matné realitě cokoli měnilo. Tyto pocity odráží nejen hudba, ale také
texty, kdy "zprávy hlásí stavy vody a neříkají a co břehy".
Alex Švamberk - AlbumCity.cz
[zpět na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]