Janota / Fidler / Richter
- High Fidelity
( Josef Rauvolf, www.indiesrec.cz,
2001 )
Pokud se nějaký muzikant pokusí vystoupit z hranic svého žánru, setkává se to
povětšinou s primárně nelibou reakcí fanoušků, kteří se cítí podvedeni nebo dokonce
zrazeni. Řadě z nich sice za čas dojde, že se „tehdy“ dělo něco novátorského,
pachuť jistého nedorozumění to však nesmyje. Stačí si vzpomenout, jaká byla reakce
na smyčcové kvarteto v Yesterday - a to byli, prosím, The Beatles! V pop music
proto platí zlaté pravidlo - pokud nechceš přijít o pracně vybudovanou popularitu,
neměň styl. Za žádnou cenu! Že to platí i v oblasti hledačského rocku se nechce
věřit, ale například když začal Mikoláš Chadima pracovat s předtočenými pásky,
reakce byla obdobná. Lidé chtěli Velkoměsto nebo Zabijačku, a ne nějaké hlukové
a slovní koláže (nebo spíš skrumáže?). Mezi písničkáři se podobné překračování
hranic moc nenosilo, vlastně se jedná o docela rigidní oblast. Jednou ze světlých
výjimek vždy byl Oldřich Janota, i ten se však setkával s někdy značně odmítavým
přijetím. Publikum prostě chtělo vybrnkávané akordy a nějakou tu přežvýkanou pravdu
o životě, možná neškodné rýpnutí do režimu. Na nějaké experimenty - ať v textová
či hudební rovině - nebyli kotlíkáři zvědaví. Janota se v polovině 80. let spojil
s kytaristou Pavlem Richterem a basistou Lubošem Fidlerem (oba měli bohatou „altenativní“
minulost) a společně začali experimentovat s magnetofonovými smyčkami a minimalistickými
figurami, k nimž Janota psal obdobně laděné texty - i ty se jakoby točily v kruhu,
nikde nezačínaly ani nekončily. „Říkala mi tanečnice: ‘když stojím ve cvičebním
sále jako zapálená svíce mezi dvěma zrcadly / cítím jak se opakuji z břehu na
břeh přeskakuji až vzadu splývám s obzorem / A zároveň teprve a všude vcházím
prvním zrcadlem...’“ O nějakých samplerech a profesionálním vytváření smyček nebylo
tehdy ani řeči (vlastně: tehdy se to víceméně - kromě experimentů Briana Ena s
Robertem Frippem - nedělalo nikde), zlaté ručičky si ale poradily, a tak se slepené
magnetofonové pásky točily někdy po celém pokoji a za převodové kladky sloužily
různé lahve... V téhle souvislosti se vybavují podobné domácí improvizace Lesika
Hajdovského - i ty jsou dodnes nepřekonané. V případě Janotova alba bych si dokázal
představit ještě jednu hodnotící kategorii: odvahu hledat. A s chutí bych Janotovi
dal rovných pět... Pokud jde o zvuk, vzhledem k tomu, za jakých podmínek originální
nahrávky vznikaly, je prostě světový. I to je však kategorií velice subjektivní
- někdy zní i škrábání starých vinylů a šum zpola oloupaných pásků jako ta nejnádhernější
symfonie. A pokud jde o Janotovy nevydané archívy, možná se někdy dočkáme i dalších
alb - například souboru dvanácti CD, které mu dali jeho fanoušci k padesátinám.
Třeba...
Josef Rauvolf
[zpět
na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]
mezivlnami@centrum.cz