Oldřich Janota:
NAŠE CIVILIZACE JE NEVĚDOMÁ
( maf, 29.05.1997 )
(maf) Obrazy Olgy Karlíkové v hranické výstavní síni Synagoga
dostaly těsně před skončením její výstavy další, rozhodně zajímavý rozměr, když
se mezi nimi odehrál ve čtvrtek 29. května koncert Oldřicha JANOTY, pro jehož
hudbu jsou, stejně jako pro výtvarný styl reprezentovaný Olgou Karlíkovou důležité
pocity, představy, fantazie a zasuté, mnohými nepoužívané šuplíčky lidského vědomí.
Stejně jako Karlíková i Oldřich Janota svou hudbou, hlasem a používáním prostého
hudebního a slovního vyjadřování jenom ukazuje cestu, umožňuje posluchačům na
chvíli si uvědomit...
Pořadatelem koncertu Oldřicha Janoty byla Městská knihovna a počet posluchačů
byl, s ohledem na Janotovu hudbu, překvapující - asi 60 návštěvníků zcela zaplnilo
připravený prostor v synagoze.
Následující rozhovor s Oldřichem Janotou by však neměli číst příliš pragmatiční
lidé.
Dá se vaše hudba nazývat hudbou meditační?
Pro mě je rozhodně koncert cvičení koncentrace - někdo to cvičí tak, že nehnutě
sedí. Hraní je hodně velká koncentrace, člověk se musí plně soustředit a věnovat
se činnosti, kterou právě dělá na maximu svých schopností a přitom se u toho uvolňovat.
I když říkáte hudba meditační, já cítím, že by to mělo být součástí normálního
života.
Vaše hudba a způsob koncertu umožňuje posluchačům uklidnit tělo, stáhnout myšlenky
do jednoho bodu, zklidnit a srovnat si je, což je první krůček k meditaci.
Den, který prožil, si člověk s sebou na koncert přinese, ať chce nebo ne, a většinou
si toho není vědom. Naše civilizace je bohužel nevědomá a proto neví, jak z toho
ven.
Myslíte si, že lidi, co chodí na vaše koncerty vědí, co od něj můžou čekat?
Část určitě, potom vždycky přijde ale část publika, která to neví a pro ni je
to těžká rána. Strašně záleží na výchozím bodu přístupu, nakolik jsou ochotni
tolerovat něco, čemu nerozumí, co neznají, nedává jim to smysl a nechat to jenom
na sebe působit. Měl jsem hrozně hezký koncert nedávno ve Veselí na Moravě, přišly
takové paní, já jsem se až lekl a myslel jsem si, že bude zle. Poslouchaly a po
koncertě stály a nemohly odejít. Takže to jde, ale musí se překonat první bariéra.
Proti rockovému koncertu, kde je silná energie, kterou ale většina lidí vydává,
si z mého koncertu mohou posluchači energii naopak odnést.
Domníváte se, že v případě koncertu v prostředí jako je synagoga, která má
rozhodně zdi nasáté určitým typem energie, se něco prostřednictvím hudby propojí?
Určitě. Protože zvuk je základní věc světa, ve svých jemných konečcích se dotýká
nebytí, nehmoty, jako když u svíčky můžete pozorovat, kde je ještě světlo a kde
začíná tma - a to je ten bod. Zvuk to umí taky. Má jednak hrubou hmotu a má taky
jemňoučké obaly, které, když se soustředíte, člověka uvolní a můžete po nich jako
po mostě dojít a nakouknout a ocitnout se v něčem takovém, čeho se nemůžete tělesně
dotýkat, ale v čem vaše bytost neustále žije. Pro mnohé to zní divně, ale já si
to myslím.
Používáte záměrně, vědomě hudební postupy, které jsou vlastní těm národům,
kterým my říkáme primitivní?
Mě to samo dovedlo k tomu, že se blížím jakýmsi základům hudby, cítím se tam doma,
je to příjemné a dělám to hlavně kvůli sobě.
Mnoho lidí vás má spojeného s Irenou a Vojtěchem Havlovými, spolupracujete
s nimi ještě?
Rozešli jsme se osobně i hudebně. Naše spolupráce jim pomohla najít tvar, který
oni si přetáhli do svébytné roviny a myslím, že jsou i jinde, co se týče duchovního
hledání.
Hráváte na festivalu Hudba k tichu ve Frýdku-Místku, býval jste i hostem Valašského
špalíčku. Chystáte se letos v létě na podobné koncerty někde v okolí Hranic?
Nejhezčí pro mě vždycky bylo, že jsem mohl hrát v létě na Hukvaldech. V okamžiku,
kdy jdu do kopce oborou, tak pro mě koncert začíná, v kapli je nádherný zvuk,
já si z toho vždycky hodně odnesu, lidem se to možná ani tak nelíbí jako mě.
[zpět
na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]
mezivlnami@centrum.cz