Sardinie
I nuraghi: fascino di Sardegna / Nuraghi - tajemství Sardínie
Je 19. července 2004. Sever Sardinie. Vzduch se tetelí horkem. Je cítit
myrtu a rozmarýn. Dálnice se vine k severnímu pobřeží ostrova. Už pět hodin
sedím v autě, a teď jsem na odpočívadle vystoupil, abych se protáhl a znovu v
klidu prostudoval mapu. Kolem mne se podle všeho rozkládá mystické Údolí nuragů.
Po lýtkách mi stékají kapky potu. Mezi zákrsky macchií vyhlížím na vysušených
pahorcích svůj první cíl na pouti za sardinskými nuraghi. Tyto majestátní stavby
hrají v sardinské krajině jednu z hlavních rolí, a jejich otisk zůstává v mysli
návštěvníka jako charakteristické znamení této záhadné a výjimečné země, jako
symbol a znak zdejšího obyvatelstva. Zachovalo se jich zde prý kolem 7 tisíc.
Vezmeme-li v úvahu ničivé následky mnoha invazí, je jasné, že původní počet
staveb musel být ještě mnohem vyšší. Tyto stavby z doby bronzové, postaveny
většinou z velkých balvanů tmavého čediče nebo trachytu, neumíme dosud
vysvětlit. Většinou se má za to, že věže, aspoň později v historii, když byly
vytaženy obvodové zdi, sloužily jako centrum obranného systému - starověkého
předchůdce středověkých hradů, pouze byly postaveny častěji na rovině, než na
kopci.
Proto také nejsou nuraghi z dálky tak dobře vidět, a cestu k nim je často
třeba hledat. Turistické značení přitom není na Sardinii zrovna ideální. Mnohdy
dlouho sledujete dobře viditelnou stopu, ale ta se kupodivu těsně před cílem
ztrácí. To se stalo i s mým prvním nuraghe Santu Antine. V průvodci tvrdí, že na
Sardinii stačí vidět tento jediný nuraghe, aby si člověk udělal obrázek, co tyto
megality představují. Po dlouhé cestě nakonec, po chvíli bloudění okreskami v
oranžově vyschlých polích, stranou hlavní silnice, svůj první nuraghe nacházím.
Název tajemných sardinských megalitů pochází ze slova „nurra“, což znamená
jednak kopec, hromadu, ale také dutinu. Pro tento dvojí význam byl patrně výraz
používán pro původní tvar věže, postavené skládáním velkých kamenů na sebe, až
vznikla dutá prostora, která byla následně uzavřena kamennou kopulí. Vznikla tak
obytná místnost.
V nejjednodušším podání má nuraghe tvar okrouhlé věže ve tvaru komolého
kužele se zvýrazněným převislým balkonem. Věže byly stavěny s použitím natěsno a
nasucho kladených velkých kamenů, někdy neopracovaných, někdy otesaných. Ty byly
stavěny v řadách na sebe, ve zmenšujících se kruzích. Stěny jsou vybudovány bez
malty, je to jen váha kamenů a jejich přesné umístění, co drží stavbu vztyčenou.
Kameny jsou dobře vázány s použitím zvláštní techniky, která ze zkušenosti
zaručovala úspěch. Některé z kamenů byly za tímto účelem přitesány, aby dobře
seděly.
Vnitřek nuraghi představuje místnost s kupolovitou střechou,
postavenou stylem lomeného oblouku. Stěny jsou kruhové a zužují se směrem
nahoru. Vespod jsou velké kameny, následují menší a menší ve stále těsnějších
kruzích, až k vrcholu, kde jeden nebo dva kameny uzavírají nepravou kopuli.
Vchody jsou zpravidla obráceny k jihu, někdy k východu nebo západu. Vchod tvoří
dva pilíře a překlad, nad překladem je malé okénko. Přízemní místnost je
osvětlena slabou září, která proniká zvenku mezi kameny. Do místnosti se vchází
chodbou s výklenkem na pravé straně, nazývaným „garetta“. Šlo o stanoviště
stráže. Nalevo je pak vchod na točité schodiště, skryté uvnitř zdí a osvětlené
několika malými okénky. Schody vedou do horního patra (pokud nějaké je) a na
balkon. Ve stěnách místností jsou výklenky a vytesané prostory.
Pokud byly nuraghi stavěny s jednou věží, sousedily často s dalšími věžemi v
blízkém okolí. Věže pak bývaly navzájem spojovány vysokými a tlustými zdmi s
chodníky nahoře. Nuražské komplexy byly budovány v několika podobách,
napovídajících svými názvy, kolika vedlejšími věžemi (nazývejme je baštami) byla
obklopena hlavní věž - takzvané bilobati se dvěma baštami, trilobati
se třemi, quadrilobati se čtyřmi, a pentalobati s pěti. Mezi
centrální věží a baštami byly dvory, které umožňovaly lidem přesun z jedné věže
do druhé. Kolem celého komplexu zpravidla stála ještě vnější hradba.
Počet věží a dvorů se liší v závislosti na druhu použitého kamene a také na
charakteru krajiny. Tím pádem je každá nuraghe jedinečnou archeologickou
lokalitou, která se může některým jiným podobat, ale nikdy není stejná. Neví se
přesně, jak byly nuraghi stavěny, hlavně není znám způsob zvedání obřích kamenů.
Uvažuje se o použití ramp, dřevěných válců, jednoduchých podpěr a různých
systémů, ale de facto neexistuje žádný vědecký důkaz o skutečně použitých
metodách.
Není také známo, proč byly některé nuraghi zvětšovány přidáváním různých
staveb, ani proč se přistavovaly další věže nebo proč bylo zvoleno to či ono
řešení.
Vrhnout více světla a odhalit některá tajemství nuražské civilizace by mohl
současný výzkum archeologických vykopávek, využívající dokonalejší techniky a
vědeckých metod. Stále pravděpodobnější se přitom stává hypotéza, že nuraghi
představovaly součást územního obranného systému, který sestával z mnoha různých
prvků. Od jednoduchých strážních věží přes malé jednoduché budovy až po
majestátní stavby, které patrně tvořily dominantu celé oblasti. Zde je třeba si
položit otázku, k čemu tyto věže sloužily.
Nejpravděpodobnější teorií je, že plnily společenskou funkci. Byly obývány a
chránily okolní úzamí. V případě ohrožení , když vzplály boje mezi klany, mohla
v silných zdech věží nalézt provizorní útočiště neozborojená část obvyvatelstva,
která se bitev neúčastnila.
Vznik nuražských věží se datuje od střední do pozdní doby bronzové (16. až
10. století př. n. l.), i když obnova a přestavba pokračovala i v době železné.
Vraťme
se ale k mému putování. Nuraghe Santu Antine (kraj Torralba, poblíž města
Sassari), je trilobato zvláštní svou bohatou členitosti přízemního patra
- a okolnost, že šlo o můj první nuraghe, způsobila, že jsem měl ze stavby pocit
záhadného labyrintu. A to i poté, co jsem si celý trojúhelníkovitý půdorys
chodeb ujasnil. Byl jsem ohromen a nadšen. Z přízemní místosti hlavní věže totiž
netypicky vedou tři symetrické průchody do obvodové chodby, která obíhá celou
hlavní věž . Dále z téže místnosti vede spirálovité schodiště do prvního a
druhého patra. Zůstaňme však zatím v přízemí- kromě hlavní věže se dostaneme
ještě ke třem baštám, a to buď chodbou, vedoucí z jedné bašty do druhé, a nebo
zkratkami, které obcházejí jednotlivé bašty vnitřkem komplexu. Člověku se při
bloudění úzkými chodbičkami až točí hlava z toho, jakou práci si dávní stavitelé
s celým komplexem dali. Výsledný obrázek půdorysu Santu Antine není nepodobný
alchymistické baňce…
A to se teprve dostáváme schodištěm do prvního poschodí hlavní věže. I tato
místnost je kryta klenutou kopulí; podél obvodu prostory je kamenná lavice (jde
patrně o zařízení shromažďovacích prostor, lavice bývá u jiných nuraghe
zpravidla v přízemí; v případě Santu Antine však díky průchodům do okružní
chodby nebylo možno s lavicí v přízemí počítat). Třetí poschodí bylo částečně
rozebráno, v současné době je u nuraghe přistaven jeřáb, který patrně pomáhá
jeho rekonstrukci. Z této výšky lze přehlédnout majestátnost celého Údolí nuragů
s jeho vulkanickými návršími. Bašty byly původně tvořeny přízemními klenutými
místnostmi a terasou na vrcholu. Před vchodem do hlavní věže je pak podlouhlý
dvůr se studnou a s vyústěním chodeb, vedoucích k baštám.
V rámci vstupenky lze navštívit i archeologické muzeum v nedaleké Torralbě,
kde jsou k vidění nálezy ze Santu Antine. Nejznámějším je zde kamenné razidlo
pintadera, používané údajně k dekoraci rituálních bochníků chleba. Má kulatý
tvar s obrazem pěticípé hvězdy, která byla pro svou dekorativnost např.vzorem i
pro současné logo banky Banco de Sardegna…
Mou silnicí pro tento den byla severojižní sardinská magistrála SS131. Dojel
jsem po ní na sever ostrova až k Santu Antine, a pokračoval zpět k jihu.
Další z facinujících nuraghi je zde Nuraghe Losa.
Tato nuraghe se nachází asi 3 km jižně od vesnice Abbasanta v provincii Oristano.
Komplex Nuraghe Losa, nacházející se uprostřed velkého čedičového návrší,
sestává z třívěžní trilobato nuraghe, která byla původně opevněna hradbou
s vnějšími hláskami (dochovala se jen krátká část zdi a dvě hlásky), a z
vesnice, která stála poblíž. Celý nuražský komplex je obehnán mohutnou
elipsovitou stěnou s přístupovými věžemi a mnoha postranními vchody.
Nuraghe Losa je otevřen každý den. Můžete se procházet uvnitř historických
věží a prohlédnout si původní místnosti s jejich klenutými střechami a velkými
výklenky, vystoupit po schodech na balkony, putovat chodbami. Umné osvětlení
napomáhá k fascinujícímu zážitku
Pro ty, kdo by chtěli vědět o nuraghi a jejich civilizací více, je v Lose
otevřeno studijní centrum.
Jsou zde exponáty, fotografie kresby s vysvětlivkami.
Najdete zde informace o různých nuraghi, ale hlavně o Lose. Jsou zde vystaveny
místní nálezy a multimediální expozice.
Santa Cristina
O něco jižněji se východně od SS131, v oblasti Paulilatino, obzvlášť bohaté
na pravěké monumenty, nachází posvátný okrsek Santa Cristina. Je místem, kde
muži a ženy již tisíce let praktikují svou víru. Nurágští lidé se shromažďovali
okolo zvláštního studnového chrámu v dávné minulosti, a křesťanští
poutníci dodnes navštěvují kostel Chiesa di Santa Cristina. Jestli na Sardínii
nenavštívíte žádný jiný starověký chrám, pak tento byste vidět měli!
Leží
zde nurágská vesnice, zasazená v lese. Zdejší nuraghe je ve srovnání s
předchozími dvěma skromný. Jde o jedinou věž s točitým schodištěm na horní
plošinu, a se třemi výklenky, symetricky umístěnými v hlavní místnosti. Nuraghe
je oblopen několka stavbami z doby Říma, dvě protáhlé stavby nejsou pravěkými
hrobkami, jak jsem se nejdříve domníval, ale někdejšími přístřešky pro zvířata z
doby mnohem pozdější.
|
|
To, čím Santa Cristina nejvíce fascinuje však najdete na opačné straně, asi
150 m východně od kostela. Nachází se tu neuvěřitelný studnový chrám, postavený
kolem roku 1000 př. n. l. z perfektně opracovaných a do sebe zapadajících
kvádrů, na lícové straně dokonale hladkých. Pochází z doby nuražské kultury, kdy
byl vyznáván kult vody. Vcházím průchodem v oválném hrazení do atriového
prostoru před studnou. Uctívači vody - životodárné tekutiny Matky Země sem
kladli své oběti a dary. Dva kroky, a otevírá se mi pohled do tajemné prostory
pod úrovní terénu. Podzemní trojúhelníková část chrámu má 24 schodů, které vedou
dolů do studny. Člověk tak dosáhl k hladině, ať byla její úroveň jakákoliv.
Mělkou studnu napájí blízký pramen. Nad samotnou studnou je klenba až do úrovně
země. Je zakončena malým otvorem s kamennou obrubou. Když se jím podívám dolů na
hladinu, vidím svůj obličej odrážet se v dokonale kruhovém rámu ve vodě 7m pod
sebou. Chrám je orientován od severozápadu k jihovýchodu tak, že v den
rovnodennosti v březnu a září slunce úplně osvětlí schodiště.
Studna je obkroužena elipsovitým hrazením o rozměrech 20x26 m. Uvnitř
hrazení je zídka ve tvaru protáhlého U, označující půdorys vlastní studny. Kolem
studnového chrámu se nacházejí zbytky domů různých tvarů. Největší z nich,
kruhová prostora poblíž studny, s kamennou lavicí kolem dokola stěny, byla
pravděpodobně jakýmsi shromaždištěm někdejšího místního „parlamentu“.
Na Sardinii je celkem 40 takových posvátných studen. Tvoří je vždy kruhovitý
prostor s klenbou - tzv. tholosem, který je zčásti pod úrovní země. Po schodišti
se sestupuje k blahodárnému vodnímu prameni. Studny se někdy nacházejí osamělé v
krajině, jindy jsou součástí vesnic, a často představují samotná centra svatyní.
Příkladem zde může být studnový chrám Santa Vittoria, nacházející se v
rozlehlém komplexu v extrémní krajině severozápadní Giary v oblasti Serri. Jak
je vidět ze stavební bohatosti svatyně, přicházeli sem poutníci z celého
ostrova. Kromě objektů, sloužících bohoslužbám, domů k ubytování kněžích a
věřících, zde nalézáme také prostory, do kterých náčelníci svolávali
shromáždění, a dále tržiště, a místa zpěvů a tanců.
Oficiálními
turistickými průvodci je doporučována na prvním místě mezi nuraghi známá věž
Su Nuraxi, polilobato nacházející se v úrodném kraji Marmilla u
místní komunikace z Barumini do Tuili. Su Nuraxi je nuraghe umístěná na plošině
ve výši 230 m nad okolním terénem. Sestává z centrální věže, obklopené zdí se
čtyřmi baštami. Tato zeď se nachází uvnitř další velké hradby šestiúhelníkového
tvaru, které má sedm hlásek a stejně tolik spojovacích valů se dvěma vchody. V
Su Nuraxi probíhají denně návštěvy, na rozdíl od ostatních nuraghi však pouze s
průvodcem. V blízké vesnici Barumini, na místě někdejšího kláštera Capuchin
Friars, je expozice z některých artefaktů nalezených archeology při vykopávkách
v Su Nuraxi, a je zde také multimediální prezentace o tomto komplexu. Já jsem
tentokrát jen projel kolem a věž si z dálky vyfotil- určitě se sem ale jednou
vrátím…
Odrazovým můstkem mého druhého výletu za kamennými stavbami se stala o tři
dny později severojižní komunikace SS 128 severně od městečka Senorbi, v
nepoddajné hornaté provincii Nuoro.
Zde stojí za návštěvu zejména nuraghe Arrubiu, která je na pláni 500
m nad vesničkami Nurri a Orroli. Je příkladem pětivěžního komplexu
pentalobato. Jde o impozantní stavbu, která vděčí za své sardinské jméno (znamanající
„červený“) zvláštní barvě trachytového kamene ze kterého byla vybudována.
Sestává z centrální věže, obkopené hradbou s 5 baštami. Centrální věž je asi 16m
vysoká, původně se však tyčila prý až do výše 30m. Celá stavba se nachází ve
zbytcích obvodové zdi se základy 7 kruhových hlásek (viz obr.). Každý den zde
probíhají návštěvy s průvodcem.
Je zde i multimediální rekonstrukce nuraghe s jejími věžemi i někdejšími
elegantními balkony. Artefakty nalezené na tomto místě naznačují, že jej později
využívali i Římané.
obr: Nuraghe Arrubiu - ideální rekonstrukce
Vyvrcholením mého megalitování na Sardinii byla tentokrát nekropole
Pranu Muttedu.
Pojedete-li od Nuraghe Arrubiu romantickou skalnatou krajinou na jih do
Escaloplana a odsud ještě dál do Goni, za vesnicí objevíte v háji korkových dubů
neskutečnou oázu menhirů, hrobek a domus de janas- ve skále tesaných
hrobů. Místo má zvláštní zádumčivou atmosféru, a to i v poledním slunci, kdy
jsem tam dorazil. Na rozdíl od předchozích nuražských lokalit, toto je
nejvýznamnější sardinské království stojících kamenů. Ve skromné pokladně vás v
jakémsi archeologickém parku ochotně uvítá drobná průvodkyně, která na rozdíl od
většiny domorodců ovládá i angličtinu a jiné cizí jazyky.
A pak už ve stínu korkových dubu procházíte posvátným okrskem od jednoho
megalitického skvostu ke druhému. Jejich stáří je údajně 3200-2800 l. př. n. l.
a náleži k tzv. ozierské kultuře. Je zde rozestavěno asi 60 menhirů ve
skupinách, z nichž nejvýraznější je řada 20 kamenů ve směru východ-západ. Kameny
většinou nepřesahují výšku dospělého člověka, jen některé dosahují 2m.
Hlavními sakrálními stavbami zde však byly nepochybně 3 kruhové mohyly,
ležící vedle sebe ve směru sever- jih, kolmo na řadu menhirů.
Dominuje hrobka č. II ve sředu trojice, v jejímž středu jsou pískovcové
bloky vytvarované do bizarních tvarů- vchodový tunel a tři místnosti -zřejmě
„příbytky“ pro mrtvé.
Hrobka
č. III je pak nádherným exemplářem nízkého dolmenu (stropní kámen zde však
chybí). Průvodkyně mi zde ukazuje místo ve vchodové chodbičce, kde je údajně
energetický bod. A skutečně, zlatý řetízek coby siderické kyvadlo doměnku
potvrzuje.Na druhé straně od silnice pak objevuji řadu vyhloubených jeskyněk-
skalních hrobů domus de janas. Je zde také několik dalších kruhových
mohyl - z nichž nejpozoruhodnější je Triáda - dvojitý kruh z nízkých kamenů se
třemi nádhernými menhiry vysokými kolem 2m. A to prý v lokalitě Pranu Muttedu
bylo zatím odkryto pouze 5% všech skrytých monumentů! Kombinace velkého množství
ojedinělých kamenných objektů, ticha, ostrého světla a stínu košatých stromů,
množství barev a vůní rozličných rostlin, a zřejmě i skrytých energií na mne
působila až přízračným dojmem- jako bych se pohyboval již někde na onom světě. A
přiznám se, že se mi z této poslední štace skoro ani nechtělo zpět do ruchu
civilizace našeho konzumního světa…
Nuražská patriarchální společnost se zrodila z ostrovní populace pastevců a
válečníků. Náčelník byl “patriarchou”- otcem krve a zrození . V období nuražské
éry již téměř mizí dřívější matriarchální společnost. Nuražský patriarchát je
organizován v kmenech, klanech a rodech, ve všech případech vedených
patriarchou.
Nuražská kultura není klasickou, ale “impulsivní”, vyhýbá se dokonalosti a
ukončenosti, vyznačuje se absencí harmonie a rovnováhy, je zhmotněním hrubé
improvizace. Vesnice postrádají zbytečné prvky plánování. Jde o jednotlivé
nepravidelně rozhozené bloky staveb (až v počtu šesti v Serra Orrios) sloužící
dočasnému osídlení, vybudované bez zvláštního ladu a skladu, vnímané zřejmě jen
jako nutnost a nikoli jako záležitost nějakého vyššího společného zájmu.
Toto zvláštní “ostrůvkovité stavitelství” odráží silně individualistickou
filosofir nuražských rodů a klanů. V jejich kulturním kontextu vznikly hlavně
tyto druhy staveb:
• Nuraghi
• Obří hroby (The Giants’ cave - tomba dei giganti)
• Studnové chrámy (The temples with well - templi a pozzo).
Obecně se rozlišují tři hlavní fáze v historii nuražské civilizace.
1) 18.-10. století př. n. l. (doba bronzová)- vznik nuražské civilizace -
objev bronzu umožnil rozvoj kultury domácího sardského pre-nuražského
obyvatelstva
2) 10.-6. století př.n.l. (starší doba železná) - doba fénického a
kartaginského dobývání Sardinie
.
Období se nazývá střední nuražskou kulturou, nebo také
kulturou podzemní. Jde o období velkého rozmachu nuražské kultury hlavně díky
materiální a intelektuální obchodní výměně
3) 6.-2. století př. n. l. (mladší doba železná)- kartaginská nadvláda a
politický vliv Říma na ostrově. Období se nazývá Poslední kulturou nuražskou.
Konec této éry představoval dobu zániku posledních nezávislých skupinek
nuražského národa v hornatém středu ostrova …
Agrimonrix, 8. září 2004