Modrá patra řady Bmo pro MSTS ------------------------------ verze 1.0 - 24. 12. 2006 ------------------------------ MODEL: ------ 3D model, fotodokumentace, textury, mapování textur: Kank Nesmím zapomenout na poděkování modelářům Miranovi, Tomimu a Jirkovi Polákovi, kteří mi pomáhali s řešením problému při konverzi do MSTS. INSTALACE A LICENCE: -------------------- Nainstalováním modelu stvrzujete svůj souhlas s licenčním ujednáním: 1) Model je freeware, archiv a jeho části nesmí být šířeny za účelem jakéhokoliv zisku. Platí pro něj následující omezení: 2) umístění modelu a jeho částí na jiných stránkách než na www.masiny.zde.cz je povoleno pouze v případě, že se jedná o originální (nepozměněný) archiv s modelem. Dále je nutno uvést kontakt na autora modelu. 3) Archiv nesmí být šířen bez tohoto readme.txt 4) Používání a přechovávání modelu je na vlastní nebezpečí. Autor neručí za jakékoliv škody způsobené používáním modelu. 3) Modifikace souborů povolena pouze pro soukromé účely. Jakékoliv šíření a zveřejňování takto modifikovaných souborů je zakázáno. Zásahem do jakéhokoliv souboru ztrácí uživatel nárok na případnou pomoc při vzniku nějakého problému. 4) Do veřejných aktivit lze použít pouze model s originálním pojmenováním. 5) Případní skiny lze zveřejnit až se souhlasem autora modelu. 6) Vyjímky určí autor Instalace: Rozbalte archiv s modelem do složky s Vaším trainsetem (např. C:\Program Files\TrainSimulator\Trains\Trainset) Vytvořte novou soupravu vlaku a vyražte na trať! !POZOR! Pokud máte nainstalován model patra od Thunderbirda, nejprve složku cd_Bmo odstraňte (zálohujte) a pak teprve nainstalujte nový model. Model používá stejné značení! SKUTEČNÝ VůZ: ------------- První vozy této řady k nám dorazily v roce 1976 z vagońky ve východoněmeckém Görlitzu. Celkem bylo objednáno 50 vozů této řady s plánovaným nasazením na tratě Posázavského pacifiku (trať ČD 210 Praha-Vrané-Čerčany/Dobříš). Zde měly nahradit starší patrové soupravy řady Bp (Bpjo), které po rekonstrukci železničního svršku začaly na trati často vykolejovat. Mezi železničáři i veřejností ovšem nové vozy vyvolávaly rozporuplné pocity. Terčem kritiky se stal přístup do horního podlaží a výhled z oken v horním patře. Domovská stanice Praha Vršovice nebyla dostatečně vybavena pro jejich údržbu, takže vozy byly kvůli opotřebování dlouhodobě odstavovány. Oblíbenou atrakcí se stalo i demolování pater na odstavných kolejích ve Vršovicích. Ani dílny v Plzni si s vozy nevěděly rady, takže několik vozů bylo prohlášeno za neopravitelné a následně zrušené. Uvažovalo se i o odprodeji celé řady zpět do Německa, které ovšem o vozy nemělo zájem. Úspěšné nasazení 2 vozů na trati Rybník - Lipno prokázalo, že odstavování bylo z části zaviněno i na nezájmem pracovníků vršovického depa. S postupem času došlo k přehodnocení situace - oprav se ujaly dílny v Nymburce a dokonce zprovoznily i několik zrušených vozů. Postupem času se rozšiřovala působnost těchto vozů po republice (viz níže). V tomto roce slaví patra třicátiny a je třeba položit si otázku co dál. Zatímco jiné železniční správy již tyto vozy víceméně úspěšně modernizovaly (DB, MÁV), u ČD byl modernizován pouze vůz číslo 124 (CZE, čalouněná sedadla). v roce 2005 prběhla u všech 26 pater DKV Praha (číslo berte s rezervou) oprava nástupních dveří. Stížnosti zejména starší generace byly oprávněné, neboť otevření dveří občas dalo člověku pořádně zabrat. Zajímavosti je i využívání automatického zavírání a blokování dveří za jízdy. Vozy byly tímto zařízením vybaveny již z výroby, využíváno je až od konce devadesátých let. V létě byla na Pacifiku jízda s otevřenými dveřmi mezi cestujícími velmi vítána (větrání). Mnohdy průvodčí zavírá dveře ručně, neboť při automatickém zavření působí dveře jako nefalšovaná gilotina. Od konce roku provádí revize vozů dílny v Českých Velenicích. Odtud vyjíždějí vozy nově s modrou "vanou" a piktogramy na dveřích. PROVOZ: ------- aneb na kterých tratích tyto vozy jezdily nebo jezdí. ČD 210 - Praha-Vrané nad Vlatavou-Čerčany/Dobříš: Nyní jezdí pouze na větvi do Čerčan o víkendech a svátcích. Dříve byl běžný denní provoz pater na celé 210ce. Vlaky jedí ve složeních: 749/751 + 2-4xBmto, vyjímečně řada 742. Občas bylo možno vidět i loko s jedním patrem. Minulostí je nasazování soupravy 853+Bmto (zvané Kočkopes) v letním období. (Právě kvůli této trati mají vozy nárazníky s rozšířenými talíři pro bezpečný průjezd ostrých oblouků) ČD 212 - Čerčany - Světlá nad Sázavou: rekreační víkendové vlaky, složení souprav 749/742 + 3-4xBmto ČD 220 - Praha - České Budějovice soupravy 230/240 + Bmto + BDs v úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí- české BUdějovice ČD 221 - Praha - Benešov U Prahy: náhrady za řadu 451/452. Složení 150/151/162/163 + 5xBmto + 150/151/162/163 (někdy i méně pater) rekreáky přecházející na 212: 749/141 + 3-4xBmto ČD 171 - Praha - Beroun: pravidelné nasazování (ovšem jen na minimum spojů), soupravy 150/151/162/163 + 2-5xBmto ČD 091 - Praha - Roudnice nad Labem pravidelné nasazování, 141 + 2-3xBmto ČD 010 - Praha - Česká Třebová v minulosti jako náhrada řady 470 ve složení 162/163 + 5xBmto v úseku Praha - Pardubice. dříve i jako Os vlak Praha - Nymburk přes Poříčany (který měl ovšem parametry Sp). 162/163 + 3-4xBmto ČD 060 - Poříčany - Nymburk hl. n. viz ČD 010 ČD 231 - Praha - Kolín (přes Lysou nad Labem) v minulosti nasazována souprava 141/163 + 3xBmto (1 pár vlaků denně) z Kolína souprava pokračovala pod jiným číslem jako Os do Čáslavi. ČD 230 - Havlíčkův Bod - Kolín v minulosti na 1 pár vlaků v úseku Čáslav - Kolín, složení 363 + 3xBmto ČD 194 - České Budějovice - Volary 749 + 1-2Bmto+Bds, v létě i více než 1 BDs, nebo Ds ČD 195 - Rybník - Lipno nad Vlatavou soupravy 210 + Bmto + BDs, vyjímečně 210 + 2xBmto ČD 202 - Tábor - Bechyně soupravy 113 + Bmto + BDs ČD 196 - České Budějovice - Summerau soupravy 210/230/240 + Bmto + BDs ČD 225 - Veselí nad Lužnicí - Jihlava soupravy 230/240 + Bmto + BDs ČD 240 - Jihlava - Havlíčkův Brod soupravy 230/240 + Bmto + BDs ČD 250 - Havlíčkův Brod - Břeclav soupravy 230/240 + Bmto + BDs v úseku Havlíčkův Brod - Ždár nad Sázavou Vývoj označení vozu: -------------------- 1976-1983: Bap (vůz 2. tř; čtyřnápravový vůz; patrový vůz) 1983-2000: Bmo (vůz 2. tř; vůz delší než 24,5m; patrový vůz) 2000-současnost: Bmto (vůz 2. tř; vůz delší než 24,5m; vůz s uličkou uprostřed; patrový vůz) Bmteeo (vůz 2. tř; vůz delší než 24,5m; vůz s centrálním zdrojem energie (CZE); vůz s uličkou uprostřed; patrový vůz) Barevné řešení vozu (orientační roky): -------------------------------------- 1976-1990: skříň modrá, dveře šedé, spodek černý, velká značka ČSD s ozdobnými "fousy" 1990-1993: skříň modrá, dveře šedé, spodek černý, velká značka ČSD (samostatně i v oválu) 1993-1997: skříň modrá, dveře šedé, spodek černý, upravená značka ČSD na ČD, přechod na klasické logo ČD 1997-2000: skříň modrošedá, dveře modré, spodek černý, logo ČD 2000-2005: skříň modrošedá, dveře červené, spodek šedý, logo ČD (od 2. poloviny roku 2005 nově umisťováno do šedého pruhu) 2005-2xxx: skříň modrošedá, dveře červené, spodek šedý, bočníce vany: modré, logo ČD Základní technické údaje: ------------------------- Délka přes nárazníky: 26.800 mm Délka skříně: 26.400 mm Šířka skříně: 2.780 mm Výška střechy nad TK: 4.630 mm Vzdálenost otoč. čepů: 19.500 mm Podvozek: Görlitz VI K Rozvor podvozku: 2.500 mm Průměr kola: 920 mm Váha prázdného vozu: 44.000 kg Maximální rychlost: 100 km/h Nejmenší poloměr oblouku: 150 m Míst k sezení: 126 Míst k stání: 212 Táhlové ústrojí: neprůběžné Narážecí ústrojí: trubkové Brzda: DAKO Osvětlení: zářivkové, nouzové žárovkové Vytápění: Elektrické, parní u většiny vozů již mimo provoz Model: ------ Jedná se o můj první model, takže omluvte případné nedostatky. Snažil jsem se, aby model měl většinu důležitých prvků při rozumném množství polygonů. Doufám, že při jeho pozorování v něm poznáte jeho skutečnou předlohu :-) (Mohutnost nejlépe vynikne při umístění kamery do výše očí) Celkový počet polygonů: 9950 maximální hodnota Kujus: 3,93 Model obsahuje postupné zjednodušení - LOD, pohled cestujícího a animaci dveří fungující pod MSTS Bin. Model má nastavená spřáhla na 30 cm a wag pro MSTS v 1.4. Pro MSTS Bin je update wag souboru na domovských stránkách. Doporučuji mít zapnutou 32bit barevnou hloubku. Přeji příjemnou jízdu bez nehod! Pokud budete mít jakékoliv dotazy a názory, posílejte je na mail: M.Tvrdik@email.cz Kank (Michal) M.Tvrdik@email.cz krysa_kanalova@seznam.cz